Gå til innhold

Recommended Posts

2019 er her og jeg er sikker på at dette blir et kanonår med mye fet kjøring og sosial omgang med andre Alfistier. Har samlet noen foreløpige datoer til banesesongen og litt annet som en bør få med seg. 

Mars

30.; Lør Laptime Papenburg

April

8.; Man Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

14.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

25.; Tors Trackday.no Rudskogen (16 - 21)

27.; Lør Laptime Papenburg

Mai

6.-7.; Man/tirs RSR Spa Premium Trackday

10.; Fre Trackday.no Rudskogen (17 - 21)

11.; Lør Autovia vårslipp

12.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

14.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

17.-19.; Fre/lør/søn Classic Race Århus

21.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

25.; Lør Laptime Papenburg

26.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

Juni

6.; Tors RSR Spa Premium Trackday

9.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

11.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

16.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

22.; Lør KARN Corsa Italiana Rudskogen

24.; Man RSR Spa Premium Trackday

25.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

29.; Lør Laptime Papenburg

29.; Lør Trackday.no Rudskogen (8 - 20)

Juli

6.; Lør KARN Minnesundtreffet

6.; Lør Trackday.no Rudskogen (8 - 20)

17.; Ons RSR Spa Premium Trackday

August

6.; Tirs RSR Spa Premium Trackday

11.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

13.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

17.; Lør KARN Corsa Italiana/Italiensk dag Vålerbanen

27.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

31.; Lør Laptime Papenburg

September

8.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

9.; Man RSR Spa Premium Trackday

10.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

14.-15.; Lør/søn KARN, Spettacolo Nordico, Ring Knutstorp

15.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

28.; Lør Laptime Papenburg

Oktober

6.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

8.; Tirs Trackday.no TDC Rudskogen (15 - 19)

12.; Lør KARN Corsa Italiana Rudskogen

13.; Søn Trackday.no Rudskogen (13 - 20)

15.-16.; Tirs/ons Gran Turismo Events Spa

18.-19.; Fre/lør RSR Spa Premium Trackday

26.; Lør Laptime Papenburg

November

7.; Tors RSR Spa Premium Trackday

En av årets store mål er å senke persen på Rudskogen. Jeg er veldig spent på hvordan bilen er etter de siste justeringene og oppgraderingene og hvordan dette vil fungere på en bane jeg etterhvert kjenner godt. Alex har gitt beskjed om at han ønsker seg å komme opp på en banedag. Han tror 1.34 er mulig slik bilen er nå. At han har kjøreferdighetene kan jeg borge for. Ellers er håpet å komme seg til Spa med bilen i år. Jeg har aldri vært der, men det er en bane som virkelig står høyt på ønskelista. Mest sannsynlig prøver jeg å få til dette etter sommerferien så jeg har fått mest mulig tid bak rattet. Gode menn jobber også med ny Italiatur i mai/juni. Jeg skal passe på å ikke rote med datoer som jeg gjorde i fjor. Da gikk jeg glipp av turen og fikk ikke med meg besøket til produksjonslinjen på 4C'en på Maseratifabrikken. Nå er det for seint og jeg gremmer meg ennå :o( Vi ser også litt på muligheten å dra innom Monza på turen. Det er så mye bagasjeplass i 4C'en at det er ikke noe problem å få med seg hjelmen...

Til dere som leser litt av alt jeg skriver, men som jeg ikke har snakket med på klubbens banetreff før, så håper jeg at også dere tar kontakt hvis dere har lyst å sitte på en tur. Selv om jeg har en del å gå på som sjåfør er bilen spektakulær nok til en stor opplevelse.

Godt nytt Alfaår! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heftigt program. Hiv på vinter dekk og ta deg et tur til alfa klubbens isbane treff på Gol i slutten av februar. Var en 4c der i fjor, han fikk aldri nok  :) 

Endret av integrale

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
49 minutter siden, integrale skrev:

Heftigt program. Hiv på vinter dekk og ta deg et tur til alfa klubbens isbane treff på Gol i slutten av februar. Var en 4c der i fjor, han fikk aldri nok  :) 

He-he, det er ikke slik at jeg tror at jeg rekker alt, mer for å se mulighetene ;o)

Kudos til den som tør bruke 4C'en som vinterbil...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Alfaduden skrev:

Era og jeg var med de gutta på GT-event og vi storkoste oss! Herlig gjeng og fantastisk mye kjøretid på bane! :D Anbefales!

Så bra! Da har vi noe å glede oss til og at det blir et overordnet mål for banekjøringa i år! Forza!

IMG_6600.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Banedekk er sjølvsagt for skikkeleg kjøring. Det er eg fullt innforstått med, men at det skulle være ræva som første gong, nei, det er ikkje bare pga dekk eller moderat dyktig sjåfør. Hjalp mykje med oppdatert spissing. Dekktrykk vart sjølvsagt nøye overvåka i begge tilfella. Og litt at dekka hadde mykje mønster(nesten nye), det er jo heller ikkje positivt mtp tørt føre.

Sjølv om det er handling ein skulle satt seg mest inn i, litt tørt og fageleg ang AlfaWorks ECU i denne omgang; Det er ikkje noko stort hokus- pokus med denne, anna enn at den går i ein bil som ikkje er tiltenkt å bruke anna enn orginal. Antakelsen(med god grunn, vi trur den er noenlunde lik BorgWarner K04 2280 som vist under) er at kompressorside av turbo kan gi mest flow ved 2.6-2.65Bar(Absolutt, dvs 1.6-1.65Bar overlading)

image.png.f0a6cd95c2b6a9a5a16c9e74e71adc6b.png

Problemet er at Bosch ECU visstnok er begrensa til 1.5Bar overtrykk, og vi får med andre ord ikkje skvisa ut siste lille rest av systemet(tilsvarande ca. 20hk). 

Så kjem andre ting som fleksibilitet inn som positivt, feks blir ønska ladetrykk endra med gasspådrag, noko som ikkje later til å være tilfellet med orginalen, det må i alle fall være dårleg tuna. Men eg er ingen tuner, så skal ikkje fabulere for mykje her.

Dessverre er det ein del nedsider; Bugs, utruleg nok mindre drag heilt i bunnen(fom 17-1800 til 2500RPM), lydbilde er ikkje så tiltalande, og horribelt mekanisk og elektrisk montering. Du må ha ein in- line dongle på eine lamdasensoren(veldig tungvint ved swap), ledningane er for lange og umulig å ikkje få til å kollidere med varmeskjold, mekanisk stress på ledningsnettet. Utførelsen i plast passer dårleg saman med varmeskjold som muligens blir degradert. Så eg meiner dei har sluppe det for tidleg, og kjipa på plassar dei ikkje skulle kjipe. Den burde heller kosta litt meir, og vore meir gjennomført. Så inga ubetinga anbefaling. I tillegg kjem innkjøringsproblemer med girkasse, men det skal kassa lære seg over tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.1.2019 den 0.23, AAaF skrev:

Banedekk er sjølvsagt for skikkeleg kjøring. Det er eg fullt innforstått med, men at det skulle være ræva som første gong, nei, det er ikkje bare pga dekk eller moderat dyktig sjåfør. Hjalp mykje med oppdatert spissing. Dekktrykk vart sjølvsagt nøye overvåka i begge tilfella. Og litt at dekka hadde mykje mønster(nesten nye), det er jo heller ikkje positivt mtp tørt føre.

Sjølv om det er handling ein skulle satt seg mest inn i, litt tørt og fageleg ang AlfaWorks ECU i denne omgang; Det er ikkje noko stort hokus- pokus med denne, anna enn at den går i ein bil som ikkje er tiltenkt å bruke anna enn orginal. Antakelsen(med god grunn, vi trur den er noenlunde lik BorgWarner K04 2280 som vist under) er at kompressorside av turbo kan gi mest flow ved 2.6-2.65Bar(Absolutt, dvs 1.6-1.65Bar overlading)

image.png.f0a6cd95c2b6a9a5a16c9e74e71adc6b.png

Problemet er at Bosch ECU visstnok er begrensa til 1.5Bar overtrykk, og vi får med andre ord ikkje skvisa ut siste lille rest av systemet(tilsvarande ca. 20hk). 

Så kjem andre ting som fleksibilitet inn som positivt, feks blir ønska ladetrykk endra med gasspådrag, noko som ikkje later til å være tilfellet med orginalen, det må i alle fall være dårleg tuna. Men eg er ingen tuner, så skal ikkje fabulere for mykje her.

Dessverre er det ein del nedsider; Bugs, utruleg nok mindre drag heilt i bunnen(fom 17-1800 til 2500RPM), lydbilde er ikkje så tiltalande, og horribelt mekanisk og elektrisk montering. Du må ha ein in- line dongle på eine lamdasensoren(veldig tungvint ved swap), ledningane er for lange og umulig å ikkje få til å kollidere med varmeskjold, mekanisk stress på ledningsnettet. Utførelsen i plast passer dårleg saman med varmeskjold som muligens blir degradert. Så eg meiner dei har sluppe det for tidleg, og kjipa på plassar dei ikkje skulle kjipe. Den burde heller kosta litt meir, og vore meir gjennomført. Så inga ubetinga anbefaling. I tillegg kjem innkjøringsproblemer med girkasse, men det skal kassa lære seg over tid.

Når det gjelder kjøreegenskapene på bane kan du i hvert fall være i ro. Det er fullt ut mulig å komme langt lengre der og jeg garanterer du vil bli positivt overrasket når/hvis du velger å gå for dedikerte 17/18" trackdayhjul. Så blir det selvsagt et spørsmål hvor mye tid du vil investere i å fintune oppsettet ditt så det passer deg best. Hvis det skulle passe seg sånn kan du sikkert henge på en tur ned til Papenburg til våren/forsommeren så du får møtt og snakket med Alex og Marco selv. Jeg håper de blir klar med det slik at jeg kan dra ned og hente nye track day-felger og avtakbar vinge/splitter i april/mai. Akkurat nå sikter jeg litt inn på banedagen siste lørdagen i april, men har ikke banket planene på dette ennå.

Det er nok mer å hente enn 1.5 Bar også ut fra original ECU'en, men hvordan ligger ikke ute for alle og enhver til å sjekke selv. De fleste firmaene som driver med tuning holder kortene tett til brystet. Jeg har fått litt info gjennom Alex og ser ingen grunn til å tvile på det han sier. Jeg var tidlig ute og da var det bare Pogea Racing som leverte tunede ECU'er til 4C'en. Jeg har vært veldig fornøyd med den hele tiden, men lysten på mer 'pulver' melder seg selvsagt når folk kjører forbi på rettstrekket på Rudskogen. Her har vi, og jeg er sikker på de fleste andre, møtt på 'den store elefanten i rommet', clutchene klarer ikke mer enn litt over 400Nm (AlfaWorks sine carbonclutcher medregnet). Sikkert ikke det største problemet hvis du bare kjøre på vei, men på bane går det fort til helvete. Jeg skal utdype dette mer senere, men jeg vet at den sølvfargede 4C'en ødela helt nye clutcher sist gang vi var på bane i oktober. Det eneste som er sikkert her at det blir dyrt...

Veldig rart at du har mindre drag i bunnregisteret. Tuning av en turbomotor foregår ofte med å øke turbotrykket, dvs at turboen spoler opp tidligere, og da bør du definitivt ha mer kraft i bånn. Min bil er mye sterkere over hele turtallsregisteret. En mulighet her er at Alfaworks har lagt inn litt sikkerhet i den ECU'en du har kjøpt for ikke å ødelegge clutchen...

Det kunne vært interresant å få sett bilde(r) av montasjen i bilen din. Jeg har bare sett bildet som ligger på nettsiden av boksen og det forteller lite. Såvidt jeg husker hadde du den lekre titaneksosen med klaffer fra Akrapovic? Eller blander jeg? Jeg synes lyden ble bedre på egen bil etter at den fikk gått noen tusen kilometer, men noen Busso blir det nok aldri ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder: https://www.dropbox.com/sh/dsfa9zoun5mzuj2/AADahfzqBX_YMLFPZ0xnUWC3a?dl=0

Funker dette? Ikkje godt å få gode bilete av installasjonen.

Stemmer at eg har det orginale Akrapovic avgassystemet, veldig nøgd med utseende, men trur ikkje lyden er noko ut over det ein med vanleg sportseksos er. Har heller ikkje indikasjonar på at ytelsen er forbedra(lågare baktrykk etter turbin), men det hadde vore moro å sjekka om det er enkelt. Var eigentleg litt skuffande om ikkje Akra hadde greid å forbedre litt, dei har jo eit rykte å ta vare på. Motorsyklane eg kjenner til med orginalt Akra har gjerne nokre ponniar ekstra.

Ang banedekk, eg ønsker semi- slicks som er lovlige å kjøre til og frå bane med. Mine sonderingar har gjort at eg tenker 8" felg framme og 9" bak, men tips mottas med største takknemlighet. Det eg er mest usikker på er om eg kan slippe unna med innpress som er lovlig, eller om eg må over på ulovleg innpress? Mine kunnskaper og erfaringer her er begrensa.

Om det er av interesse; På motor har eg nerda ein del, men så det er sagt; Er langt frå noko orakel. Eg stussa litt på 1.5Bar limiten, og at dei er fast på den. Synast det var rart om dei ikkje kunne redusere(fuske) signalet frå trykksensor, og heller kompensere på feks volumetrisk effektivitet og andre tabellar dei har i ECU. Så enig der. Men trur ikkje det er heilt rett på alt du oppfattar ang tuning. Turboen blir spunne opp av avgassane, så ved høgare ladetrykk vil du få fullt ladetrykk pittelitt høgare i RPM om alt anna er likt, rett og slett fordi du treng litt meir energi til kompressor for eit litt høgare trykk, energien må igjen leveres av turbin, og det er rett og slett ikkje nok mengde avgass før littegrann seinare. Men under "fullt trykk RPM", så kan du hente litt meir pga at avgasskrav ikkje er eit tema lenger:) og det same gjeld på RPM over dette. NOx feks blir danna under høg temp og trykk, noko som spesielt skaper kompromisser i turbolada motorar(NOx er grunnen til den forbaska EGR ventilen) Så ein del av ettermarked effektauke er pga meir handlingsrom når avgasskrav ikkje er der lengre. Om du så i tillegg auker trykket, så får du både smør og flesk, og det er jo ingen grunn til å klage på. 

Når det er sagt, ganske så sikker på at AlfaWorks har gått glipp av noko, men kan ikkje sei kva det er. Her er turbo trykktarget og ved forskjellige gasspådrag, tipper mykje av den gode gasskontrollen ligg her:

image.png.ebd81c8b035ffd2aa89e5378ba6bef45.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 8.1.2019 den 22.48, AAaF skrev:

Bilder: https://www.dropbox.com/sh/dsfa9zoun5mzuj2/AADahfzqBX_YMLFPZ0xnUWC3a?dl=0

Funker dette? Ikkje godt å få gode bilete av installasjonen.

Stemmer at eg har det orginale Akrapovic avgassystemet, veldig nøgd med utseende, men trur ikkje lyden er noko ut over det ein med vanleg sportseksos er. Har heller ikkje indikasjonar på at ytelsen er forbedra(lågare baktrykk etter turbin), men det hadde vore moro å sjekka om det er enkelt. Var eigentleg litt skuffande om ikkje Akra hadde greid å forbedre litt, dei har jo eit rykte å ta vare på. Motorsyklane eg kjenner til med orginalt Akra har gjerne nokre ponniar ekstra.

Ang banedekk, eg ønsker semi- slicks som er lovlige å kjøre til og frå bane med. Mine sonderingar har gjort at eg tenker 8" felg framme og 9" bak, men tips mottas med største takknemlighet. Det eg er mest usikker på er om eg kan slippe unna med innpress som er lovlig, eller om eg må over på ulovleg innpress? Mine kunnskaper og erfaringer her er begrensa.

Om det er av interesse; På motor har eg nerda ein del, men så det er sagt; Er langt frå noko orakel. Eg stussa litt på 1.5Bar limiten, og at dei er fast på den. Synast det var rart om dei ikkje kunne redusere(fuske) signalet frå trykksensor, og heller kompensere på feks volumetrisk effektivitet og andre tabellar dei har i ECU. Så enig der. Men trur ikkje det er heilt rett på alt du oppfattar ang tuning. Turboen blir spunne opp av avgassane, så ved høgare ladetrykk vil du få fullt ladetrykk pittelitt høgare i RPM om alt anna er likt, rett og slett fordi du treng litt meir energi til kompressor for eit litt høgare trykk, energien må igjen leveres av turbin, og det er rett og slett ikkje nok mengde avgass før littegrann seinare. Men under "fullt trykk RPM", så kan du hente litt meir pga at avgasskrav ikkje er eit tema lenger:) og det same gjeld på RPM over dette. NOx feks blir danna under høg temp og trykk, noko som spesielt skaper kompromisser i turbolada motorar(NOx er grunnen til den forbaska EGR ventilen) Så ein del av ettermarked effektauke er pga meir handlingsrom når avgasskrav ikkje er der lengre. Om du så i tillegg auker trykket, så får du både smør og flesk, og det er jo ingen grunn til å klage på. 

Når det er sagt, ganske så sikker på at AlfaWorks har gått glipp av noko, men kan ikkje sei kva det er. Her er turbo trykktarget og ved forskjellige gasspådrag, tipper mykje av den gode gasskontrollen ligg her:

image.png.ebd81c8b035ffd2aa89e5378ba6bef45.png

Skjønner hvorfor du ikke er helt fornøyd med hvordan monteringen er laget på Alfaworks ECU'en. Litt merkelig, fordi Alfaworks virker ellers som et veldig seriøst firma. Dessverre, må vi nok si, så er volumet på produserte 4C'er så lite at det ikke at vi ikke får så mange firmaer som utvikler deler til bilen. 

Jeg synes i hvert fall at sentereksosen ser mye bedre ut enn på min. Du har kanskje ikke heller den 'durelyden' som er ganske slitsom når du kjører lenge på motorveien? Jeg ser etter litt andre løsninger på egen bil, men har ikke landet noe enda.

Jeg vet ikke om andre enn Novitec-felgene som har TÜV papirer. Jeg synes de ser OK visuelt også og liker spesielt at de fyller ut skjermen bedre. Jeg brukte 215/45-17 og 245/40-18 dekk på disse, men jeg kan definitivt ikke anbefale Toyo R888R til 4C'en. Jeg fikk aldri opp noe varme i fordekkene og da fungerte dette dårlig. I fjor brukte jeg noen prototyper 10x18" med 265/35-18 dekk bak for å få kraften ned i asfalten etter vi satte inn en Drexler LSD i bilen min. Det fungerte superbra så de nye Motecfelgene er bestilt på bakgrunn av erfaringene derfra. 

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Graphite::6807.html?language=en

Det finns en del forskjellige felger, men jeg vet ikke om andre enn Alfa9 som har satset på mange forskjellige modeller. Mye lekkert...

http://www.alfa9supply.com/4c-wheels/

Du har selvsagt rett med turboen og det er supert for meg at du har brukt tid på å sette deg inn i dette. Spennede lesing og informasjon du kommer med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager tregt svar,

Har ikkje AB- testa eksosen, så er usikker på om det er ein spesiell resonans, det bråker jo noko infernalsk frå chassis uansett, så kjører med Bose eller ørepluggar om det skal cruises:) Eg kunne gjerne hatt meir eksoslyd faktisk, så det kan kanskje tyde på at eg ikkje har den? Denne synast eg var veldig tøff: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Body-Styling/Zender-Alfa-4C-Aluminium-Tailpipe-Frames::7992.html

Eg kunne tenkt med eit sett orginale felgar i 17/18, men svart, til kvardagsbruk, men vurderer å prøve dei 18/19" eg har med andre dekk, og se om det er liv laga. Bilen skal jo være grei å kjøre også, ikkje bare ha sex med augene. Så tipper eg havner på eit sett 17/18" til banebruk først.

Korleis ville du prioritert mtp handling oppgraderinger, om du skulle sette opp nummerert liste? Eg ønsker i utgangspunktet ikkje å senke bilen, men er åpen for det meste bortsett frå det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, AAaF skrev:

Beklager tregt svar,

Har ikkje AB- testa eksosen, så er usikker på om det er ein spesiell resonans, det bråker jo noko infernalsk frå chassis uansett, så kjører med Bose eller ørepluggar om det skal cruises:) Eg kunne gjerne hatt meir eksoslyd faktisk, så det kan kanskje tyde på at eg ikkje har den? Denne synast eg var veldig tøff: http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Body-Styling/Zender-Alfa-4C-Aluminium-Tailpipe-Frames::7992.html

Eg kunne tenkt med eit sett orginale felgar i 17/18, men svart, til kvardagsbruk, men vurderer å prøve dei 18/19" eg har med andre dekk, og se om det er liv laga. Bilen skal jo være grei å kjøre også, ikkje bare ha sex med augene. Så tipper eg havner på eit sett 17/18" til banebruk først.

Korleis ville du prioritert mtp handling oppgraderinger, om du skulle sette opp nummerert liste? Eg ønsker i utgangspunktet ikkje å senke bilen, men er åpen for det meste bortsett frå det.

Har ikke akkurat hatt det helt store tiltaket selv her inne på forumet den siste tiden. Har vært så misfornøyd med garasjen at jeg har gått igang med å bygge den om innvendig nå i vinter. Jeg synes hele Zender-settet er stilig, men personlig er jeg litt på å senke vekta siden det ser ut til å være vanskelig å få girkassa til å takle mer effekt. Jeg har sett litt på karbondelene som Scara73 har på nettet. Mye lekkert: https://www.scara73.com/web1/en/alfa-romeo/3725-4c/2424-4c 

Jeg er lite lysten på å fronte at jeg har et Novitec 17/18 sett til salgs her på forumet, men det er en enkel måte for deg å skaffe noen OK banefelger. Jeg har latt meg fortelle at det er totalt 20 4C'er i Norge, så de blir nok ikke borte med det første ;o) I farten husker jeg ikke helt, men de kan kjøpes uten dekkene som de står sammen med i annonsen.

Nå har jeg gått litt mer ekstremt til verks enn det de fleste har gjort, men hvis jeg skulle gjort det litt mer forsiktig kunne det vært noe sånt;

1. 17/18 felger med R-dekk. Bruker selv Zestino semislicks som fungerer helt fabelaktig og er svært rimelige.

https://www.rennsportshop.com/de/reifen-felgen/Zestino-Sportreifen-semislick-schotter-reifen.html

2. Oppgradere bremseklosser. I hvert fall bak, OEM er helt håpløse. Brukte Ferodo DS2500 foran og bak en stund og ble gledelig overrasket over det. 

3. Jeg har Centerline forlengere i aluminium på girhendlene. 

https://www.centerlinealfa.com/catalog/performance-paddle-shifter-set-4c

Disse endringene vil du merke forskjell på på bane, men skulle man ta det litt lenger;

4. Noen coilover med stivere fjærer så ikke bilen dykker så mye. Før jeg skiftet understellet på min bil slo ABS'en inn på bakhjula når jeg gikk hardt på bremsene. Antakelig fordi de mistet noe av bakkekontakten. Kanskje disse;

http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Suspensions/Alfa-4C-Novitec-Coilover-Suspension-Kit-Corse-Black-Series::7338.html

5. Det blir vanskelig å komme utenom å skifte sete og montere 4/6-punkts belte hvis du skal kjøre mye på bane. Jeg hadde forresten en slags låseanordning på det originale sikkerhetsbeltet som låste beltet som gikk over hofta bedre. Da ble jeg ikke så fort sliten. Jeg kan sjekke om jeg har den i garasjen. Du få den, den gir ganske stor effekt. Kan monteres på og av uten å endre noe på selve sikkerhetsbeltet. 'Problemet' blir mer merkbart når du får på bedre banedekk/bremser og g-kreftene blir større...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk, Zestino er eit dekk eg aldri har hørt om, så dette tipset satte eg spesielt pris på. Går du for mjuk blanding på begge aksler, eller er det lurare å gå for mjuk framme, og medium bak pga vektfordelinga?

Det med setet er veldig sant, må sei dei orginale er overraskande dårleg, fordelen er jo at det går an å sette seg inn i bilen uten å knekke lårbeinet først. For min del sit det litt langt inne å sette inn 4/6 punkt, det blir liksom litt voldsomt - i første omgang:)

Ang dette med effekt, slik eg ser det, så kunne det gjerne vore satt inn ein litt større turbo, dette ville sjølvsagt gått på bekostning av at ladetrykket kjem noko seinare, men meiner på det er eit greit kompromiss . Hk = (Nm x RPM) / 7019. Om så kassa tåler 420Nm, og vi hadde greid å ha flatt moment opp til 7019RPM, så hadde vi hatt 420Hk, eller 360Hk ved litt meir realistiske 6000RPM. Her er dyno, du kan se at maks momentet er nesten likt, men sidan momentet ikkje dabber så fort av oppover, så blir effekten høgare.

image.png.dc4510d6f88656c40bce69f62ae18ec4.png

Har veldig trua på dette AlfaWorks held på med, ein BorgWarner EFR, dette er ein større turbo, som normalt betyr dårlegare respons, men den har langt mindre masse på roterande delar, dette betyr forhåpentlegvis at responsen ikkje blir særleg dårligere enn orginal, kanskje til og med betre, men det blir bare tipping. Det eg er spent på, er om dei får til å montere den fysisk på eit fornuftig vis, samt at eksos muligens burde oppgraderes. Usikker på om det er anna turbin på varmside, større turbin betyr at baktrykk reduseres, og tuner ikkje må backe så av oppover, men det betyr også dårlegare respons. Alt er pest/kolera valg på turbo, og alt påvirker alt! Er det rart ein drikk....

Det var eigentleg rart om ikkje ein eller annan tysker har tenkt på det same, og kanskje gjort det etter meir Preussiske prinsipper, kanskje dei kompisane dine har tenkt i same banar?

Endret av AAaF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, AAaF skrev:

Mange takk, Zestino er eit dekk eg aldri har hørt om, så dette tipset satte eg spesielt pris på. Går du for mjuk blanding på begge aksler, eller er det lurare å gå for mjuk framme, og medium bak pga vektfordelinga?

Det med setet er veldig sant, må sei dei orginale er overraskande dårleg, fordelen er jo at det går an å sette seg inn i bilen uten å knekke lårbeinet først. For min del sit det litt langt inne å sette inn 4/6 punkt, det blir liksom litt voldsomt - i første omgang:)

Ang dette med effekt, slik eg ser det, så kunne det gjerne vore satt inn ein litt større turbo, dette ville sjølvsagt gått på bekostning av at ladetrykket kjem noko seinare, men meiner på det er eit greit kompromiss . Hk = (Nm x RPM) / 7019. Om så kassa tåler 420Nm, og vi hadde greid å ha flatt moment opp til 7019RPM, så hadde vi hatt 420Hk, eller 360Hk ved litt meir realistiske 6000RPM. Her er dyno, du kan se at maks momentet er nesten likt, men sidan momentet ikkje dabber så fort av oppover, så blir effekten høgare.

image.png.dc4510d6f88656c40bce69f62ae18ec4.png

Har veldig trua på dette AlfaWorks held på med, ein BorgWarner EFR, dette er ein større turbo, som normalt betyr dårlegare respons, men den har langt mindre masse på roterande delar, dette betyr forhåpentlegvis at responsen ikkje blir særleg dårligere enn orginal, kanskje til og med betre, men det blir bare tipping. Det eg er spent på, er om dei får til å montere den fysisk på eit fornuftig vis, samt at eksos muligens burde oppgraderes. Usikker på om det er anna turbin på varmside, større turbin betyr at baktrykk reduseres, og tuner ikkje må backe så av oppover, men det betyr også dårlegare respons. Alt er pest/kolera valg på turbo, og alt påvirker alt! Er det rart ein drikk....

Det var eigentleg rart om ikkje ein eller annan tysker har tenkt på det same, og kanskje gjort det etter meir Preussiske prinsipper, kanskje dei kompisane dine har tenkt i same banar?

Jeg har soft compound foran og bak på Zestinodekkene. Det var Alex som kom med disse. Jeg trodde de ville slites kjapt, men der tok jeg feil. De opplevdes som de mistet en del grep på slutten av sesongen, men kanskje ikke så rart med så mange timers bruk på bane og antall heat cycles. Glemte også nevne Advanfelgene som Alfa9 Supply fører. Der får du også mulighet for 18/9.5 bak og 265/35-18. Tror du trenger det med 350 - 400HK ;o)

Alex (eller Marco) har nevnt at de jobber med en innsats som gjør at du kan bruke 4 punkts belte i bilen med standardsetene alt. 6 punkts med andre seter. Noe lik den Sector111 solgte før de gikk konk. Denne festes i originale festepunkter i bilen og er fullt reversibel. Se eksempelbilde.

Vi har vært innom dette ja. Jeg spurte Alex om hva som skulle til for å få 400HK med OEM girkasse i fjor våres og han kom tilbake med et seriøst forslag. Men, det innebar følgene; ny innmat i motor, større turbo, 2 Ecu'er, vanninnsprøyting, custom intercooler +++. I tillegg ville jeg måtte være med å betale utviklingskostnader selv. Han anslo selv minst €30.000. Den gang ble vi enige om å avvente til noen hadde utviklet dette på grunn av risikoen og kostnadene. Alex hadde hjulpet til med prosjektet nedenfor så han vet nok litt hva som kreves. Som du ser holder de seg på 420NM med 475HK på 8000 o/min! 

https://www.avl.com/-/avl-hyper-200-concept-engine

Det er en dårlig skjult hemmelighet at de driver på å utvikle en widebody 4C med nytt karosseri i carbon. De hadde ikke brukt så mye tid på 4C motoren fordi man allikevel maks fikk lov å ha 325HK i løpsmotorene. Dengang var tanken i stedet å bruke en Giulia QV motor fordi de hadde målt at de ville få plass. Jeg fikk tilbud om å kjøpe en motor med en manuell girkasse selv for en ganske billig penge, eller i hvert fall vesentlig billigere enn en ombygd 4C motor. Det hadde jo vært snasent med en V6'er med 600HK. Jeg vet ikke helt hvor de er i prosessen med dette nå, men en slik ombygging ville måtte typegodkjennes i Tyskland også. 

Photo+May+12,+3+37+58+PM.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo legge ut denne her også;

Jeg regner med at min bil med nye felger vil veie 970 kg med full tank. En effekt på 350HK vil gi et hyggelig forhold mellom vekt og effekt ;o)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Dysan skrev:

Rått😊, nyter tråden din 👍

Jo, takk! Jeg jobba på en del i går for å rekke ut til Drøbak etter at Tom sendte bilde. Det er så mange bra folk i miljøet at det er gøy å dele litt av galskapen ;o)

57364161707__ABECB988-C8CD-43C4-9A75-E03D4D2AF92D.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trackdayfelgene har kommet til Papenburg. Nytt sett med R-dekk ligger klart i garasjen. Ute er det snø. Vanvittig fornøyd tross alt ;o)

IMG_7015.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir et litt nerdete innlegg dette, men noen overraskelser dukker opp og gjør at en må revurdere valg som er gjort. Noe av det som virkelig kjennetegner 4C'en er vektfokuset. Det er fra fabrikkens side lagt ned et betydelig arbeid for å holde vekta nede. Slik har jeg også tenkt, senest da vi bestemte oss for å bestille felger til banekjøring fra Motec. Vi har antatt en produksjonsvekt ut fra tabeller som står på Motec sine nettsider i forkant av bestillingen. Ved mottak av felgene har de blitt behørig veid. Med tallene er på bordet kan følgende fastslås; felger fremme 17x8  ET 32 - 8220g, felger bak 18x9,5 ET - 10030g. Felgene bak er 200g tyngre enn beregnet og det er litt skuffelse at vi kom over 10kg. Ja, jeg vet det bare er med noen gram... Det at det er valgt et annet innpress enn på originalfelgene har også sitt å si. På den annen side ble felgene foran 200g lettere pr. felg, så alt i alt har vi truffet riktig på totalvekten. 

Slik sett så ligger jeg an til å nå målet med at bilen skal veie 970kg med full tank. I går kveld kom dekkene som skal sitte på 18/19" gatefelgene. Gikk for Michelin Pilot Sport 4/4S. I og med at jeg har dekk som skal sitte på trackday-felgene når jeg får dem fikk jeg plutselig for meg å veie fordekkene jeg har. Jeg har ikke hatt annet tilgjengelig enn en badevekt, så vekten kunne vært litt mer nøyaktig. Alle dekk som er veid er nye/ubrukte. Vekta har stått på flatt underlag, hjulene har blitt veid tre ganger hver for å eliminere feil. Et litt overraskende resultat;

Michelin Pilot Sport 4, 215/40-18            9,3kg

Zestino Gredge, 215/45-17                      10,8kg

Michelin Pilot Sport Cup 2 215/45-17     9,1kg (ved en av målingene 9,2kg)

Vekten på Pilot Sport 4 dekkene har jeg tatt med fordi jeg hadde muligheten. De ser bra ut, har beskyttelseskant for felgene og jeg tror de er et supert valg til gatebruk. Zestinodekkene brukte jeg på hele banesesongen i fjor. Veldig fornøyd med dem; lett å få riktig temperatur, gir god tilbakemelding på styreinnput og er et kupp til prisen. Forskjell i vekt mellom disse og Cup 2 dekkene er stor; 1,6 - 1,7 kg pr. forhjul og kanskje mer på bakhjulene synes jeg er mye. Totalt for 4 dekk kan forskjellen være omlag 7 kg. Og dette er udempet masse. 

Jeg har vært ganske sikker på at jeg skulle bruke Zestino denne sesongen også, men nå kom tvilen. Fristende å knipe 7 kg til ;o)

IMG_7031.JPG

IMG_7034.JPG

IMG_7038.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Rosso 4C
      Selger et nytt og ubrukt sett med Alfaworks spacere som dramatisk forbedrer styringen på 4C'en. Med disse påmontert forsvinner det litt merkelige 'dødpunktet' på rattet i det du begynner å svinge, før du merker at dekkene griper. Styringen vil oppleves som mer 'direkte'. I tillegg slipper du at bilen sporer så mye når du kjører på dårlig vei, plutselig kan du kjøre med bare en hånd på rattet...
      Alfaworks lager 3 utgaver av spacerne. Dette er de raffeste, Race Spacers.
      http://live.alfaworkshop.co.uk/synergy/4C.php#lastPage1/6
      Dette er en reversibel modifisering hvis man senere skulle ønske å gå tilbake til standard. Selges fordi jeg har valgt en annen løsning som ikke er direkte reversibel på min 4C. 
      Holder til i Asker.
      Kr 1500,-

• Av Rosso 4C
      Selger nytt Omp Racing 4-punktsbelte, svart, i org eske. Aldri vært montert eller brukt.
      ECE godkjent.
      Varekode DA508071
      Kr 700,-

Holder til i Asker

• Av Rosso 4C
      Selger et sett med Novitec track day felger med dekk spesielt tilpasset 4C.
      Felgene er produsert for Novitec av Team Dynamics og kan særlig anbefales for de som har 18/19" felgoppsett på 4C'en. Dette oppsettet hjelper godt mot understyring når du kjører 4C'en på bane og vil komme spesielt bra til sin rett hvis man har skiftet til coilovers eller endret hjulgeometrien. 
      http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Black::6808.html?language=en
      Felgene leveres komplett med Toyo R888R 215/45-17 og 235/40-18 monterte på felg. (Det ble bestilt og skulle vært 245 bak, men ser at det er 235...) Det er også montert OE TPMS ventiler, men jeg synes strengt tatt ikke de har vært nødvendige. Fint nok på landevei, men på bane hvor man prøver litt med forskjellig dekktrykk blir det fort irriterende. Det er også montert AR senterkapseler og sorte hjulbolter medfølger. Toyo dekkene på 4C'en har vært en liten skuffelse for meg, men de vil holde noen dager på banen til. Felgene er feilfrie, med unntak av en liten bit maling er borte på en felg og en av felgkantene er litt ørlite oppskrapet (se bilde).
      Selger også et helt nytt og ubrukt sett med Michelin Pilot Sport Cup 2, 215/45-17 og 245/40-18. Pris på Dekkonline pr. d.d. er omlag 8000,-. 
      Sett ut fra at felgene kun passer på 4C'en selges alt helst samlet. Holder til i Asker.
      Kr. 14.000,-

• Opprett ny...