Gå til innhold
Alfa-Bjørnar

Skifte spiller / DAB+ radio

Anbefalte innlegg

Verktøy:

• Lang umbrakonøkkel
  • Uttreksverktøy til spiller
  • Stjerneskrujern
  • Drill og metallborr for å modifisere ramme til spiller

Bilstereo:

• 2 din spiller
  • Connects2 CTSAR002.2 kabel
  • Connects2 tilknytningskabel som er spesialtilpasset for 2 din spiller
  • DAB+ takantenne

Tidsforbruk: 2 timer

Du trenger ikke kjøpe monteringsramme til 8-900 kroner, vi gjenbruker og modifiserer den eksisterende rammen.

Her er prosessen for å konvertere din Alfa 159 fra FM til DAB+:

1. Trekk ut alle tre luftdysene ved å føre en lang umbrakonøkkel inn og trekk ut luftedysene og legg de i fotbrønnen til på passasjersiden. Skru ut skruene som åpenbarer seg bak venstre og høyre luftdyse.

IMG_20180221_165346.thumb.jpg.4c1cf1aadf572cf6e0fa78c24bbc55e8.jpg

IMG_20180221_165357.thumb.jpg.9997f3ef7d663e3f7be0b98d39b80196.jpg2. 

2. Trekk ut eksisterende spiller med uttrekksverktøyet og koble fra alt av kontakter.

IMG_20180221_165333.thumb.jpg.7b6f742bf946a2119e368c57711c4f9d.jpg

3. Løsne girspakmansjetten og trekk opp dekselet rundt denne. Løsne kontaktene og legg dekselet i passasjerbrønnen.

IMG_20180221_165732.thumb.jpg.ee64e91cce6c431cc83ab9d2bd316caf.jpg

4. Løsne skruene de to skruene på dekselet som er rundt eksisterende spiller.

IMG_20180221_165810.thumb.jpg.96addd621b1fc8637b1798221c570f2f.jpg

5. Løsne skruene som fester monteringsrammen til dekselet. Det er totalt 6 skruer, to i forkant og fire i bakkant. I den sorte plast boksen så finner du kortet til Blue & ME enheten. Dra ut boksen og koble fra den blå kontakten

IMG_20180221_165405.thumb.jpg.7f82d124bdec36bdb30ee504bfdfa345.jpg

IMG_20180221_170128.thumb.jpg.c680edf4cd1e3b5bdd3fdec0c42857be.jpg

IMG_20180221_170509.thumb.jpg.108f69078786aa018acaf63c76c05433.jpg

6. Skru ut de seks skruene som holder sammen boksen til Blue&Me enheten og ta ut kortet. Koble på kontakten til kortet og legg det i en pose eller bobleplast og surr litt tape rundt det slik at det holder seg tett og fritt for støt og forurensing. Kortet må være tilkoblet, hvis ikke så blinker kmstand. Du kan også erstatte kortet med en spesialkabel hvis du vil bruke mer penger på prosjektet ditt.

IMG_20180221_170844.thumb.jpg.eeb8f16bd0c36eb1353fdd6bd28b40e4.jpg 

IMG_20180221_173105.thumb.jpg.637ce7cba01a2a4bd6867c5e77d9f1ed.jpg

IMG_20180221_173221.thumb.jpg.587ddf4b018f31d12f6b867750a5a2a7.jpg

7. Dytt kortet unna, det er plass oppe i høyre hjørne.

IMG_20180221_173344.thumb.jpg.b7fa4c85cace907e037fca58cac78261.jpg

8. Ta monteringsramma og borr ut sveisene og fjern den midtre "etasjen" slik at du kan dytte den nye spilleren inn i ramma. Fest ramma i dashboardet og monter sammen alt i motsatt rekkefølge, ta deg god tid til å feste antennekabel, usb kabel, handsfree mikrofon etc. Monter. Sjekk om du har aktiv antenne og husk å konfigurere den nye spilleren din med dette hvis du har aktiv antenne. Jeg fikk veldig dårlig signal og årsaken var at spilleren ikke var konfigurert til aktiv antenne. Når dette var gjort så fikk jeg krystallklar lyd og svært god dekning. Antenne og handsfree kabel kan du føre i pakningen langs a-stolpen og skjult inn til spilleren. Dekselet under dras av uten verktøy. Konfigurer Blutooth, favorittkanaler, Spotify etc.

IMG_20180221_181944.thumb.jpg.e2b92415165c1b7e7afd665852c4282f.jpg

IMG_20180221_211845.thumb.jpg.63a15634717e2b8c0c136ba3177c53b0.jpg

9. Du er ferdig!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha en overgang ekstra ihvertfall for å få spilleren til å kommunisere med Bose anlegget. Men bra guide.👍🏻 Må gjøre det samme selv, men eg har Bose i tillegg. Er det pioner med Android auto du har montert? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, [email protected] skrev:

Må ha en overgang ekstra ihvertfall for å få spilleren til å kommunisere med Bose anlegget. Men bra guide.👍🏻 Må gjøre det samme selv, men eg har Bose i tillegg. Er det pioner med Android auto du har montert? 

Jeg har byttet til en Android spiller i min 159 med Bose. Brukte da denne overgangen for å beholde Bose delen av anlegget: http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CT51-AR01

Ellers gjorde jeg mye det samme som Alfa-Bjørnar. Gjorde tabben å kjøpe monteringsramme, men det er som Alfa-Bjørnar sier ingen vits. Jeg fjernet også hele Blue&Me modulen og kjøre Proxy Alignment med MulitEcuScan for å få den helt vekk og unngå blinkende kilometerteller. Bruker da telefonknappene på rattet opp mot den nye spilleren uten at Blue&Me systemet blander seg inn. Måtte også hente styrestrøm for belysningen på spilleren fra en ny plass da Connects2 CTSAR002.2 adaptere kun gir signal ut fra om hovedlysene er av eller på, jeg ville styre det fra lyssensoren i instrumentet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å bruke eksisterende takantenne til DAB? Min 156 har haifinne på taket til GPS, mens FM sitter i bakrute med en slags forsterker. Men GPS-antenner har kanskje filter så DAB er uaktuelt?

Ønsker meg fortsatt en 1-DIN bilstereo med en stor skjerm, 4V preout og Android auto. Rart det ikke er et marked for slikt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.2.2018 den 16.48, Sillyspeed skrev:

Noen som har erfaring med å bruke eksisterende takantenne til DAB? Min 156 har haifinne på taket til GPS, mens FM sitter i bakrute med en slags forsterker. Men GPS-antenner har kanskje filter så DAB er uaktuelt?

Ønsker meg fortsatt en 1-DIN bilstereo med en stor skjerm, 4V preout og Android auto. Rart det ikke er et marked for slikt...

Jeg har prøvd på 159 å bruke original takantenne til DAB, og det fungerte ikke, elendig signal. Byttet derfor ut den originale med ny takantenne med DAB/FM/GPS.

Hørt at det heller ikke vil fungere å bruke FM antenne til DAB for de som har denne i bakruten, men har ikke testet det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Alfa-Bjørnar skrev:

Jeg byttet ut takantennen og det ble dokumentert her.

Fikk veldig bra signaler, mye bedre enn signalene i min andre bil, en Fiat 500 L med fabrikkmontert DAB radio.

Kjøpte denne antenna.

Vurderte du haifinne? Er denne dårligere eller bare dyrere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir mellomrom mellom midtkonsoll og spilleren, så du må ha noe for å fylle igjen. Man kan jo kjøpe ramme til ca 850,-. evt gjøre som jeg og noen andre har gjort, og kjøpe pakning på Biltema til 80,-.. Pakingen har Artikkel nr. 88069 og blir seende slik ut når alt er på plass:

IMG_4021.thumb.jpg.a237d65d8bc3362cbf66a5563ed2c023.jpg

Endret av Kristian V
endret link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Bue 

Jeg har Bose, den ledningen du snakker om som må kobles utenom er den rød? og må denne kobles til permanent strøm? Jeg holder på å skifte nå og prøvde å koble til radioen (har ikke koblet til denne rød som den er hos meg) men sikringen bak på radioen røk når jeg plugget i kontakt på radio, tenning er av 😯😯😯

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, AlfaBernt skrev:

Hei Bue 

Jeg har Bose, den ledningen du snakker om som må kobles utenom er den rød? og må denne kobles til permanent strøm? Jeg holder på å skifte nå og prøvde å koble til radioen (har ikke koblet til denne rød som den er hos meg) men sikringen bak på radioen røk når jeg plugget i kontakt på radio, tenning er av 😯😯😯

Har du brukt overgangen fra Connects2 som Alfa-Bjørnar viser i første innlegget for å gi strøm til den nye spilleren? I tillegg trenger du en overgang tilsvarende denne http://www.connects2.co.uk/Product/ProductItem/CT51-AR01 dersom du skal beholde BOSE systemet. Denne er for å gi signal om å aktivere BOSE forsterkeren og å dempe signalet inn til forsterkeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin veiledning! Imidlertid er det verdt å merke seg at dersom man har navi connect, er hullet større. Da er det en del spillere som rett og slett blir for små.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.3.2018 den 22.48, AlfaBernt skrev:

Huff gir opp snart jeg :o har benyttet alle disse overgangene dere har anbefalt men det er ingenting som passer her hos meg :o:o:o

Hvilken bil og modell er det du har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, så ikke svaret ditt før nå, jeg har en 159 2,0 170 hk jtdm, denne har blue and me, bose og navigasjon, sliter fortsatt med å få dette i boks 😮😮😮

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallo 👋

Er nå eier av en Alfa Romeo 159 SW 120hk diesel, 8v.

Kan man benytte original ramme for kun 1DIN -spiller? Ser ut som det er to stk 1DIN -slotter i den originale ramma. 

På den måten kan man sette inn en 1DIN spiller, og samtidig beholde alt annet som det er... 

/Andreas 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.2.2018 den 9.54, Bue skrev:

Jeg fjernet også hele Blue&Me modulen og kjøre Proxy Alignment med MulitEcuScan for å få den helt vekk og unngå blinkende kilometerteller. Bruker da telefonknappene på rattet opp mot den nye spilleren uten at Blue&Me systemet blander seg inn.

Er det mulig å stille klokken i displayet i dashbordet etter du har fjernet Blue&Me?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.9.2019 den 19.01, Andreas Thorsen skrev:

Hallo 👋

Er nå eier av en Alfa Romeo 159 SW 120hk diesel, 8v.

Kan man benytte original ramme for kun 1DIN -spiller? Ser ut som det er to stk 1DIN -slotter i den originale ramma. 

På den måten kan man sette inn en 1DIN spiller, og samtidig beholde alt annet som det er... 

/Andreas 

Da trenger du vel en slik? https://connects2.com/Product/ProductItem/CT24AR07CT24AR07.thumb.jpg.b4de5c522d257887526292dc8e12e9ec.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Geezer
      Ønsker kjøpe deksel over sikring/odb2 kontakt for 159 som er helt og iorden. Helst Beige, men kjøper gjerne andre farger også. 

• Av MilleGT
      Dette er vel et gjennomdebattert tema på forskjellige fora, men jeg prøver å få noen råd fra forumet. Jeg har en vanlig 159 SW 1.9 jtd150hk 2006 med 225/45-18 sommerdekk. Det ble montert powerflex i øvre og nedre bærearmer der øvre er justerbare før siste justering, men slitasjen er omtrent som før dvs ca 1 1/2 sommer på et sett (16'-18' km.) Dekkene slites inn på korden på innsiden av dekket, mens slitasje på dekkets bredde er omtrent lik over hele bredden. Når jeg tar på dekket like etter å ha stoppet er det merkbart varmere på den indre skulderen enn på sliteflaten. 
      Hjulene ble forrige gang justert av et velrenommert alfaverksted, men resultatet var skuffende.
      Er det noen på forumet som har fått fikset dette og som kan anbefale et eller flere verksted på Østlandet eller Trøndelag som klarer å sette opp hjulstillingen så dekkene slites normalt? 
      Jul

• Av Ipanemabraun
      Alfa Romeo 159 (type 939)
      Hensikten med denne posten/tråden er å samle informasjon om Alfa Romeo 159, til fordel for folk som er på jakt etter/vurderer å kjøpe en 159. Den kommer selvfølgelig ikke til å dekke alle mulige feil ved 159, men kan gi et inntrykk av hva du bør se etter eller være oppmerksom på. Veiledningen kommer ikke til å omtale Brera eller Spider, selv om det er samme plattform og mye av det samme gjelder disse bilene.

'07 159 TI SportWagon 1.9 16V

Så lurer du kanskje på; hvordan er det å ha en sånn bil? Er ikke Alfa Romeo skranglete biler som går i stykker hele tiden og står mer på verksted enn de er på veien? Det korte svaret er: NEI, overhode ikke! Det litt lengre svaret:
      Nei, Alfa Romeo 159 er solide og morsomme biler - livet er for kort til å kjøre kjedelige biler!. Imidlertid er en bruktbils verste fiende alltid den forrige eieren. Når du skal kjøpe en brukt 159 (gjelder forsåvidt alle bruktbiler) så må du ikke være redd for å gå derfra hvis det er noe som ikke stemmer. Ta deg god tid og vær nøye når du ser på bilen, det kan bli en veldig kjedelig opplevelse hvis du gjør et feilkjøp.  
      Generelt
      Ting du må være oppmerksom på:
      Steinsprang, særlig panser, hjulbuer bak og foran. Lakken på 159 er visst ganske myk og er derfor veldig utsatt for steinsprang. Hvis det er xenonlys på bilen - virker de? Tenner begge lampene, og lyser de kontinuerlig? Xenon-ballasten har en tendens til å ryke grunnet en noe utsatt plassering. Heldigvis ikke en spesielt vanskelig jobb å skifte dem. Virker lyktespylere på begge sidene? Det er en fordelingsventil som kan sette seg fast slik at det bare er lyktespylerne på den ene siden som virker. Ulyd fra girkasse. M32-girkassen som sitter i 1750 TBi, 1.9 JTD 8V og 16V, samt noen modeller av 2.0 JTDM 16V har på grunn av en konstruksjonsfeil hos Getrag (de som lager girkassen, altså) en tendens til å få lagerlyder grunnet dårlig smøring. I verstefall kan lagrene skjære seg helt, og da er girkassen ødelagt. Knekte fjæringer. Dette gjelder selvsagt ikke bare 159, men vær oppmerksom på om bilen på et plant underlag står skeivt. Noen ganger er det ikke mulig å se det uten å heise opp bilen og undersøke det nøyere, men en bil som står skeivt eller henger i et hjørne kan tyde på en knekt fjær. Det tredje bremselyset: på 159 Sportwagon (en av de  flotteste stasjonsvognene i verden synes jeg) hender det seg at det høytmonterte tredje bremselyset slutter å fungere helt og holdent, fordi kretskortet korroderer i stykker. Ikke så vanskelig å skifte dette lyset heller hvis man er litt nevenyttig. Slitte foringer. 159 er en forholdsvis tung bil, og foringene får gjennomgå, særlig ved litt aktiv kjøring (som denne bilen innbyr til :)). Merk deg eventuelle klunke-, knirke-, eller slaglyder når du kjører. Lenkearmstagene blir også utslitt og lager klunkelyd. Se på dekkene også; hvis det er veldig slitte kanter så tyder det på feil hjulstilling, som ofte forårsakes av utslitte foringer. Ulyd fra styreservoen. De første 159-ene forlot faktisk fabrikken med feil type servoolje, hvilket med tid og stunder tok knekken på styreservoen. Jeg vil tro de fleste har blitt skiftet på garanti per i dag, men det kan selvfølgelig forekomme unntak. Sprukne tåkelysglass.  Vindusheiser. Kan være kranglete og til slutt ryke. Heller ikke disse skal være noe problem å skifte for en som er nevenyttig. Dørstoppere (det lille staget som holder døren åpen). Hvis døren lager en slags knekkelyd når den åpnes eller lukkes, er dørstopperen utslitt. Har vel egentlig ingen særlige praktiske konsekvenser annet enn at det lyder forferdelig. Ikke særlig vanskelig å skifte disse heller. Håndbrekk. Disse kan fryse fast om vinteren grunnet en noe upraktisk føring av håndbrekksvaieren, som kan samle vann innvendig i strømpen.  Ulyd når klimaanlegget går. Kan tyde på at det er lite gass på systemet, skal bare være å fylle på igjen så blir det stille. Feilmeldinger ved oppstart som blir borte igjen. Dette tyder på lav batterispenning - 159 er kresen på batteriets tilstand, og vil ved for lav batterispenning i startøyeblikket gi feilmeldinger som blir borte igjen av seg selv etter en liten stund. Løsningen er å skifte batteri. NB! Dersom du på 2.0 JTDm om vinteren får "INSUFFICIENT OIL PRESSURE, STOP ENGINE IMMEDIATELY"-melding i displayet skyldes dette ikke lav batterispenning, men en gummipakning i oljesilen som har blitt dårlig. Dette må ikke ignoreres, kan i verste fall føre til motorhavari! På 159 SportWagon: går bakviskeren? Går den uten at du har aktivert den? Dersom den ikke går i det hele tatt betyr det at det er en gjennomføringshylse som har korrodert fast i drivakselen, og det må byttes. Dersom viskeren går uten at du har bedt den om det, kan det være motoren som begynner å fjase, eller en jordfeil. Sjekk ledningsnettet mellom bakluke og karosseri. Hjullager får juling grunnet tung bil. TI-modellene, og da særlig pre MY08 er utsatt for dette grunnet 19" sommerfelger.  Understellsbehandling. Clutch og svinghjul. Utstyrt med dobbelmassesvinghjul (som vel nesten alle moderne biler med manuell girkasse) som blir utslitt etterhvert. Kan merkes ved vibrasjoner ved pådrag fra lav fart i tungt gir. Ikke trim bilen hvis svinghjul eller clutch er slitt, det forverrer bare problemene. Knapper på betjeningshendlene bak rattet virker ikke. Dette skyldes ledningsbrudd inni hendelen eller armaturet de sitter festet i. Skjer ikke så veldig ofte. Dårlig kontakt på kupévifteresistor. Fører til at det lukter varm/svidd elektronikk i kupéen. Multikontakten under forsetene kan også bli sparket ut av festet sitt av uvare passasjerer. Interiør
      Interiøret i disse bilene har jeg inntrykk av at er ganske slitesterkt. Imidlertid er det verdt å merke seg at på TI-modellene (med sportsseter) kan venstre sidepolstring på førersetet bli slitt grunnet inn- og utstigning. Dette er ikke unormalt. Når det gjelder lyd og radio så var det mulig å bestille Bose-anlegg med innbygget subwoofer. Det var også mulig å få vanlig radio/cd-spiller uten navigasjon, eller radio/cd-spiller med navigasjon. Denne finnes igjen i to varianter, avhengig av årsmodell. Systemet heter connect nav +. Etter dagens standard er dette ganske sørgelige saker, men fungerer helt greit hvis man ikke stiller for store krav. Bilene kunne også leveres med et Bluetooth-system som heter Blue&Me. Dette systemet tillater deg å koble telefonen din opp mot stereoanlegget i bilen, slik at du kan ringe og lese meldinger ved hjelp av knapper på rattet - hvis bilen har en USB-port i hanskerommet, så har den Blue&Me. Blue&Me bruker desverre en gammel Bluetooth-protokoll som ikke tillater musikkavspilling. Imidlertid ble det litt senere i bilens liv lansert en slags USB-pinne som muliggjorde dette, men bare dersom du har iPhone. Ellers kan USB-porten brukes til å spille av musikkfiler fra en FAT32-formatert minnepinne. Det er desverre(?) dårlig med koppoholdere (bare en!) i bilen, men det lærer man seg å leve med.
      NB! Det er en liten størrelsesforskjell på radio/cd-spilleren og navi, selv om begge deler er 2 DIN. Det betyr dessverre at en standard 2 DIN-spiller blir litt for liten dersom du har navi.
      Vedlikehold og verksteder
      Deler er ikke så vanskelig å få tak i, og det kreves ikke noen sær kompetanse for å skru på disse bilene. De kan helt fint leveres til nærmeste verksted. Imidlertid vil jeg anbefale enten Autovia i Sandvika, Ital bilservice i Oslo, Squadra Italiana Bilverksted på Vear, Auto Sportiva i Trondheim eller Carozzeria Alfa i Drøbak. Det er en oljekvalitetsteller på disse bilene som forteller deg når du må skifte motorolje, men det er en gjengs oppfatning i miljøet at det er lurt å skifte oftere enn hva denne telleren skulle tilsi.
      Motorer
      159 var å få med følgende motortyper (tabellen er stjålet skamløst fra wikipedia og oversatt av meg)
      Modell Type Slagvolum Hestekrefter Dreimoment Kompresjonsforhold År Bensinmotorer 1.75 TBi I4 1,742 cc 200 PS (147 kW) ved 5000 rpm 320 N⋅m ved 1400 rpm 9.5:1 2009–2011 1.8 I4 1,796 cc 140 PS (103 kW) ved 6500 rpm 175 N⋅m ved 3800 rpm 10.5:1 2005–2010 1.9 JTS I4 1,859 cc 160 PS (118 kW) ved 6500 rpm 190 N⋅m ved4500 rpm 11.3:1 2005–2010 2.2 JTS I4 2,198 cc 185 PS (136 kW) ved 6500 rpm 230 N⋅m ved 4500 rpm 11.3:1 2005–2010 3.2 V6 JTS Q4 V6 3,195 cc 260 PS (191 kW) ved 6200 rpm 322 N⋅m ved 3800 rpm 11.25:1 2005–2010 Dieselmotorer 1.9 JTDM 8V I4 1,910 cc 120 PS (88 kW) ved 4000 rpm 280 N⋅m ved 2000 rpm 18:1 2005–2010 1.9 JTDM 16V I4 1,910 cc 150 PS (110 kW) ved 4000 rpm 320 N⋅m ved 2000 rpm 17.5:1 2005–2010 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 136 PS (100 kW) ved 4000 rpm 350 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2010–2011 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 170 PS (125 kW) ved 4000 rpm 360 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2009–2011 2.4 JTDM I5 2,387 cc 200 PS (147 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved 2000 rpm 17:1 2005–2010 2.4 JTDM I5 2,387 cc 210 PS (154 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved1500 rpm 17:1 2007–2010  
      Diesel
      I Norge er det helt klart dieselmotorene som er mest populære, og da særlig 1.9 JTDM 16V 150 HK. Denne motoren regnes for å være solid, men den har noen svake punkter som det finnes remedier for. Disse punktene er i hovedsak EGR som kokser igjen og gir elendig motorgange, samt virvelspjeld som ramler av og detter nedi forbrenningskammeret med påfølgende destruksjon av topp og stempler. 1.9 8V regnes for å være en solid motor, men kan nok av noen oppleves som litt for liten i denne bilen. Når det gjelder 2.0 JTDM 16V 170 HK sliter den med en gummipakning i oljesila som med årene blir dårlig og ikke tetter skikkelig lenger, hvilket gir for lavt oljetrykk akkurat ved oppstart. Som nevnt ovenfor må ikke dette problemet ignoreres da det i verstefall kan føre til motorhavari. Den kan også bli utsatt for sprekker i EGR-kjøleren, som dermed dumper all kjølevesken i systemet.  2.4 JTDM 20V sliter også med EGR-problemer, og er utsatt for virvelspjeldproblemer, og kjølevæskeventilen har en lufteskrue av plast som sprekker og gir lekkasje i systemet. 
      Benzina
      Når det gjelder bensinmotorene er det en gjengs oppfatning om at den som gir mest "smell for pengene" er 1750 TBi. Denne motoren har riktignok minst slagvolum av alle variantene, men den har greit med knuff og responderer godt på trimming. De andre bensinmotorene får gjerne kritikk blant Alfa-entusiaster fordi det er GM-motorer med tilpasninger på og oppleves derfor av enkelte som kjedelige. Imidlertid mener jeg at smaken er som baken  
      3.2 V6-eren er IKKE  Busso V6-eren som Alfa Romeo er kjent for. Det er en GM-motor med egne topper, og tilpasninger for at den skal passe Alfa Romoeos ønskede karakteristikker bedre. Den har registerkjede, som med tid og stunder må skiftes hvilket kan være en komplisert og kostbar affære. 1.8, 1.9 og 2.2 JTS er også utstyrt med registerkjeder som må skiftes (til tross for hva noen påstår, varer ikke disse evig). 2.2 JTS får også kritikk for å være en "døll" motor som er dyr i drift med fasesolenoider som blir utslitte og kjedestrammere som må skiftes. Bensinmotorene er med unntak av 1750 TBi General Motors-produkter, mens dieslene leveres av FPT (FIAT Powertrain Technology). Hvorfor har GM levert motorer til Alfa Romeo, lurer du kanskje? Jo, det er fordi dette var i en periode der FIAT og GM ønsket å slå seg sammen, men det ble av forskjellige årsaker stanset. Noe av arven er at FIAT lånte (les: tvang GM til å bruke og å betale for)  bort sine dieselmotorer (1.9 JTDM og 2.0 JTDM og sikkert flere andre) til GM (Opel, SAAB, Cadillac m.fl.) og GM lånte bort sine bensinmotorer til FIAT (deriblant 1.8, 1.9, 2.2 og 3.2 som finnes i 159).

Automatgirkassene ble levert av Aisin Seiki og heter AWTF-80 SC. Disse girkassene er solide, de skal tåle så mye som 440 N⋅m (jeg vet det går en 159 TI 2.4 diesel i UK som har bremset 800 N⋅m på hjulene med denne girboksen - riktignok med giroljekjøler).
      MY08
      Til årsmodell 2008 (kalles MY08 for Model Year 08) kom det et "ansiktsløft" som først og fremst senket vekten med noen kilo (cirka 45), men også kom med noen andre forbedringer. Noen motoralternativer kom til (2.0 JTDm 136 hk og 170 hk). MY08 TI har visstnok også et litt mykere understell enn pre-MY08, så  pre-MY08 er av enkelte regnet for å være en morsommere bil å kjøre. MY08 fikk et flatere baksete (den såkalte "kirkebenken") slik at man i SportWagon kunne legge de helt flatt. Skinnkvaliteten ble endret, og AlfaTex ble lansert som et alternativt materiale til skinn. Bryteren for åpning av bakluken ble flyttet fra taket inni bilen til bakluka, der selve Alfa Romeo-logoen nå fungerte som bryter. Klimaanleggets kontrollpanel fikk ny symbologi på knappene, og et par funksjoner ble endret.
      Diverse
      Q2 og Q4. Q2 er Alfa Romeos navn på et system som skal etterligne mekaniske Limited Slip-diffrensialer og det fungerer ved at de bruker bremsene til å bremse de individuelle drivhjulene. Q2 var standard på MY08. Det er ikke like bra som en ekte, mekanisk LSD. Q4 er navnet på firehjulstrekksystemet, og er et et TorSen-system ikke ulikt Audis quattro-system. Biler med TI (Turismo Internazionale)-utstyrspakke er senket noen millimeter og er litt stivere, har kanalskjørt, 330mm bremseskiver foran og store røde firestemplede Brembo-kalipere. De har også sportsinteriør, der setene, rattet og instrumentene utgjør hovedforskjellen. TI-setene ansees for å være svært behaglige. TI-pakken kunne  bestilles med speilkåper i bilens farge, eller i børstet stål.   

Bruksbil? Helt klart! '10 159 TI SportWagon 2.0 16V

Til sist: Alfa Romeo 159 er generelt en god bil, og det er mye bil for pengene! Likevel er det greit å ha i bakhodet at de eldste 159-ene faktisk er så mye som 15 år gamle per i dag (2019). 

Jeg tar forbehold om feil og mangler i dette innlegget. Kommer sikkert til å endre det mange ganger. Tut og kjør, og husk hilseplikten! 🙂

• Av WiiJAY87
      Hei.
      Har noen en vindusheis til høyre bakdør 159 SW liggende?
    • Av Nimo28
      Så etter mange år med kikking, "skal, skal ikke" og mange bedrevitere om italiensk byggekvalitet...så kjøpte jeg min første Alfa forrige uke. 2008 159SW 1.9 150hk i fargen marrone luci del bosco med 180k på telleren.
      Og ja....trass i sine særegenheter samt litt småplukk i lakken, så er  det dette bil handler om, altså følelser...på godt og vondt. Utrolig fornøyd og hodestups forelsket i denne aldrende italienske diva.  
      Litt oppgraderinger må til på multimedia fronten, lakkrens og polish(fin glans, men noe riper her og der), samt noen knekkende lyder fra dørene som må kikkes på(tips mottas med takk der). Og så synes jeg alu dekoren burde byttes ut til noe mørkere(nok en gang, tips er velkommen).
      Takk for titten.

• Opprett ny...