Gå til innhold
Masi

4C Passion Meeting 2018

Anbefalte innlegg

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Rosso 4C
      Selger et sett med Novitec track day felger med dekk spesielt tilpasset 4C.
      Felgene er produsert for Novitec av Team Dynamics og kan særlig anbefales for de som har 18/19" felgoppsett på 4C'en. Dette oppsettet hjelper godt mot understyring når du kjører 4C'en på bane og vil komme spesielt bra til sin rett hvis man har skiftet til coilovers eller endret hjulgeometrien. 
      http://shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-4C/Rims/Alfa-4C-Rim-Set-Novitec-N11-Black::6808.html?language=en
      Felgene leveres komplett med Toyo R888R 215/45-17 og 235/40-18 monterte på felg. (Det ble bestilt og skulle vært 245 bak, men ser at det er 235...) Det er også montert OE TPMS ventiler, men jeg synes strengt tatt ikke de har vært nødvendige. Fint nok på landevei, men på bane hvor man prøver litt med forskjellig dekktrykk blir det fort irriterende. Det er også montert AR senterkapseler og sorte hjulbolter medfølger. Toyo dekkene på 4C'en har vært en liten skuffelse for meg, men de vil holde noen dager på banen til. Felgene er feilfrie, med unntak av en liten bit maling er borte på en felg og en av felgkantene er litt ørlite oppskrapet (se bilde).
      Selger også et helt nytt og ubrukt sett med Michelin Pilot Sport Cup 2, 215/45-17 og 245/40-18. Pris på Dekkonline pr. d.d. er omlag 8000,-. 
      Sett ut fra at felgene kun passer på 4C'en selges alt helst samlet. Holder til i Asker.
      Kr. 14.000,-
      --------------------------------------------------------------
      16.04.19 ; På bakgrunn av erfaringene fra siste track day i Papenburg i høst, kan jeg trygt fastslå at jeg ikke kan bruke dette felgsettet mer. 245 bredde bak, gjør bilen med mitt oppsett, spinnvill (bokstavelig talt) på bane. 
      Ny pris på felgsettet med de påmonterte Toyodekkene kr. 5000,-.
      2 stk Michelin Pilot Sport Cup 2 245/40-18 kr.2000,-
      215/45-17 dekkene beholder jeg selv, så de er trukket fra salg ;o)

• Av Rosso 4C
      Selger et nytt og ubrukt sett med Alfaworks spacere som dramatisk forbedrer styringen på 4C'en. Med disse påmontert forsvinner det litt merkelige 'dødpunktet' på rattet i det du begynner å svinge, før du merker at dekkene griper. Styringen vil oppleves som mer 'direkte'. I tillegg slipper du at bilen sporer så mye når du kjører på dårlig vei, plutselig kan du kjøre med bare en hånd på rattet...
      Alfaworks lager 3 utgaver av spacerne. Dette er de raffeste, Race Spacers.
      http://live.alfaworkshop.co.uk/synergy/4C.php#lastPage1/6
      Dette er en reversibel modifisering hvis man senere skulle ønske å gå tilbake til standard. Selges fordi jeg har valgt en annen løsning som ikke er direkte reversibel på min 4C. 
      Holder til i Asker.
      Kr 1500,-

• Av Rosso 4C
      Selger nytt Omp Racing 4-punktsbelte, svart, i org eske. Aldri vært montert eller brukt.
      ECE godkjent.
      Varekode DA508071
      Kr 700,-

Holder til i Asker

• Av Runar
      Jeg var så heldig å få låne mine foreldres splitter nye Stelvio 2.0 280hk på en impulstur til Benelux-landene og Tyskland, gjennom Sverige og Danmark. I denne tråden skal jeg forsøke å skrive ned tankene og erfaringene jeg gjorde meg under og etter turen. Jeg kommer ikke til å gå så veldig inn på rutevalg og destinasjon, men fokusere på bilen. For å få en viss struktur deler jeg opp de tankene etter flere overordnede temaer.
      Først litt «fakta»! Vi startet i Lillehammer lørdag 30. juni, og 3 973 km og fire dager senere var vi tilbake på samme sted. Vi klarte et gjennomsnittsforbruk på 10,2 liter på mila og en gjennomsnittshastighet på 90 km/t. Egentlig ikke så ille, med tanke på at vi i store deler av Tyskland holdt godt over 150 km/t. Bensinprisene på kontinentet overrasket oss, så hadde vi vært fornuftige og økonomiske hadde vi holdt lavere hastigheter, men det hadde ikke vært like morsomt.
      Hvis du ikke vil lese hele innlegget kan bilen oppsummeres med tre ord: Jeg elsker den! Bilen er helt fantastisk, og det lille jeg vil endre på er i bunn og grunn ubetydelig, og absolutt ikke noe som stopper meg fra å ville kjøpe en Stelvio selv.
      Kjøreegenskaper og teknologiske duppeditter
      Bilen fikk kjørt seg på en rekke ulike typer veier. Alt fra høye hastigheter på tyske Autobahn, høye hastigheter på svingete tyske landeveier, litt lavere hastighet gjennom trange gater i Amsterdam, og  til praktisk talt stillestående kø på E6 ved Gøteborg. Bilen opplevdes som svært stabil i alle situasjonene, og støynivået var minimalt selv i de høyeste hastighetene. Etter en liten periode med hastighet opp mot 200 km/t spurte jeg passasjerene om hvordan de opplevde å sitte på i slike hastigheter, og de var begge enige om at bilen virket stabil og trygg, men de var mer bekymret for annen trafikk og uventede hendelser. Automatkassen arbeidet raskt og effektivt, men kunne til tider (som ved full pinne fra stillestående eller hvis en liten bil kastet seg ut i vårt kjørefelt og deretter flyttet seg tilbake) oppleves som en smule treg. Dette «problemet» ble løst med aktiv bruk av girpedalene på rattet og DNA-hjulet. Bilen skuffet ikke når det gjaldt fart og kraft, men vi merket at den veide 300-ish kg mer enn GTA-en. Likevel, det er på ingen måte snakk om 280 slitne, meksikanske esler!
      På listen over de mest brukte tekniske funksjonene kommer klimaanlegg på førsteplass, musikk og navigasjon på andreplass, og adaptive cruise control på en god tredjeplass. Det første punktet på listen er det ikke så mye å si om, annet enn at det var høyst nødvendig og fungerte utmerket. Men, vi savnet en egen sone for baksetene, og funderte litt på hvorfor en så dyr og ny bil ikke har tre soner. Musikkavspilling gikk problemfritt, både via blåtann og Apple CarPlay. Jeg hadde sett frem til å bruke navigasjon via CarPlay, men det viste seg at bilens navigasjon var både bedre og enklere å bruke. Kartene var for det meste oppdaterte, ikke bare med veiene vi kjørte på men også veiarbeid og andre farer (les: fotobokser). De gangene vi kjørte feil eller valgte en annen rute var systemet raskt ute med å oppdatere ruten uten å forstyrre føreren. Det skal sies at vi slet i Amsterdam, men det var ikke bilens feil, men skylden legges heller på trange gater, stengte veier, dårlig skilting, og alt for mye folk over alt. (Tips: Skal du til Amsterdam? Ikke kjør bil inn til sentrum!)
      Det tredje punktet på listen gjelder kanskje den funksjonen som overrasket mest, og da på en positiv måte. Den adaptive cruise controllen er intet mindre enn fantastisk. Den fungerte over all forventning, og til og med helt ned til 0 km/t (dog med en tidsbegrensning jeg ikke klarte å finne ut av), noe jeg ikke har opplevd på mange andre biler. Men! For maksimal utnyttelse og så behagelig kjøring som mulig, kan man dessverre ikke finne frem avisen og overlate alt til bilen. Man må (eller bør, avhengig av preferanse) følge med på trafikken, og aktivt justere avstand til forankjørende, samt skifte felt i god tid før bilen bråbremser når den oppdager Herr og Frau Müllers ’86 Golf i 75 km/t. Bilen var til tider litt for raskt ute med å bremse hardt, selv om det fra et sikkerhetsperspektiv er en god ting. Men med aktiv justering av avstand og hastighet, og manuell nedgiring ved forbikjøringer, var den adaptive cruise controllen den beste jeg har prøvd og en sann glede å bruke. Det skal dog understrekes med både en og to streker at vi ikke gikk inn for å kjøre så økonomisk som mulig. De bråe nedbremsingene og hurtige akselerasjonene kan nok enkelt elimineres ved å nedjustere hastigheten. Jeg nevner det ganske enkelt fordi både undertegnede og den andre sjåføren bet seg merke i at bilen i enkelte situasjoner kunne reagere litt vel brått med adaptiv cruise control aktivert.
      Jeg kranglet litt med de automatiske fjernlysene på mørke landeveier i Danmark. Ved flere situasjoner overså fjernlysene møtende trafikk, noe som resulterte i at møtende trafikk blinket i sinne og jeg blinket enda en gang da jeg forsøkte å skru av fjernlysene men dyttet spaken feil vei. Ikke noe stort problem, men like fullt en erfaring.
      Sittekomfort og lasteplass
      Vi var to sjåfører på turen, og justerte setene og speilene etter egne former og ønsker før avgang. Med tre minneplasser var det helt uproblematisk å bytte sjåfør. Ett tastetrykk var alt som skulle til for å få setet akkurat slik vi ville ha det. Sportssetene er svært gode å sitte i selv flere timer i strekk, og sideputene gir god støtte i svinger. Jeg har kjørt Giulia med vanlige seter, og sportssetene er for meg et absolutt må-krav. På kveldstid var det godt med varme i rattet, og kjøleboksen mellom forsetene holdt sjokoladen vår kald.
      Passasjeren vi hadde med oss bruker rullestol (men klarer å gå), så han satt i passasjersetet foran under hele turen. I tillegg er han 190 cm høy, så for optimal komfort flyttet han setet langt tilbake og senket ryggen nesten så langt det lot seg gjøre. Det ble nærmest som å ligge i en litt hard seng, men fungerte flott og dekket hans behov. Undertegnede og sjåfør nummer to satt bak førersetet når vi ikke kjørte. Jeg kunne gjerne ha justert ryggen, men i motsetning til forsetene finnes det ingen justeringsmuligheter på baksetene. Det gikk helt greit, men etter lange etapper var det godt å komme ut av bilen og strekke seg. Det er verdt å nevne at passasjeren på 190 cm var for høy til å sitte bak.
      På veien nedover hadde vi med oss to kofferter type håndbagasje, to bager, og en rullestol, i tillegg til et par sekker og andre småting. Rullestolen kunne heldigvis klappes sammen og hjulene demonteres. På veien hjem, etter en liten stopp på Nordby Shoppingcenter, hadde vi i tillegg med oss to handleposer med mat og godteri samt seks-sju brett med drikke. Jeg tror ikke vi hadde fått plass til så mye mer.
      Ymse annet
      Vanlig norsk spylervæske duger ikke i kampen mot tyske og belgiske insekter.
      Bilen oppleves som stor. Parkeringssensorene og ryggekameraet ble flittig brukt inn og ut av trange og svingete parkeringshus. Svingradiusen er det normalt sett ikke noe å si på, men i en sving i det siste parkeringshuset i Malmø var det like før sjåfør nummer to måtte ut for å guide. Selv om det både pep og blinket turte jeg ikke stole helt og holdent på teknologien.
      De små pappkoppene fra Circle K passer perfekt i koppholderne bak girspaken, men størrelsen på plastikklokket gjør at å få koppen ut igjen uten å klemme den i stykker og søle kokende kaffe utover hele bilen blir en heller vanskelig oppgave. Løses enkelt ved å stoppe et sted langs veien og kjøpe ordentlig kaffe!
      Ingen tråd er komplett uten bilder, så gå videre til neste innlegg!
    • Av Runar
      Jeg har blitt fortalt at Giulia og Stelvio, både bensin og diesel, vil øke i pris fra sommeren. Tid og sum er uvisst, men det var snakk om begynnelsen av juli og alt fra 50 000 til 100 000 kr.
      Jeg ble ikke klokere av et raskt søk på nettet, så da spør jeg dere her inne. Har noen hørt noe om dette?
  • Opprett ny...