Gå til innhold
Alfaduden

Begynner tiden å bli moden for "kantede" Alfa Romeo?

Anbefalte innlegg

Begynner tiden å bli inne for å sette pris på åttitallsalfaen? Du vet, de kantede modellene fulle av hard plastikk og spaghettielektronikk, men med driv på bakhjulene (unntatt 33) og ellers kjøreglede som få? Diskusjonene går på Facebook om dagen, men jeg liker ikke strukturen der og synes trådene fort blir rotete. Derfor åpner jeg for en her. 
Kjør debatt!

Jeg plukket opp min 3. 75 i fjor sommer og har hatt et meget hyggelig bekjentskap så langt. Med V6 og RSR er den herlig å kjøre. At den er veteran er jo bare morsomt!

36247141930_a2ecc629e5_b.jpg

 

36474231062_5c25d8c0f9_b.jpg36474229952_ee969e6066_b.jpg36247169910_02dae69256_b.jpg

 

Har plukket ut noen godbiter fra italienske markedssider for de som kanskje lar seg friste.

https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-2-5-v6-quadrifoglio-verde-palermo-121266880.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-1-6-del-1987-asi-targa-oro-forli-cesena-230920716.htm?gallery=1&last=1
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-1988-trapani-110883193.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-1988-bologna-233772637.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-twin-spark-2-0-matera-232780277.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-75-1-8-turbo-america-treviso-231982995.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-turbo-evoluzione-1987-enna-209998541.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-3-0-v6-ferrara-229106451.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-3-0-v6-america-riar-tetto-eccellen-piacenza-227560893.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-75-1988-2-0-twin-spark-prima-serie-avellino-213551371.htm

Noen utvalgte 90:
Legg merke til her at Alfa 75 ligger vesentlig høyere i pris enn 90, så her kan man ennå gjøre gode kjøp:
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-90-2-0i-v6-c-e-m-1986-asi-unipro-palermo-233755644.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-90-2-0-v6-iniezione-asi-targa-oro-stu-piacenza-225781958.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-alfa-90-2-5-v6-q-oro-reggio-emilia-166582784.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-90-2-0-v6-super-campobasso-222108345.htm
https://www.subito.it/auto/alfa-romeo-alfa-90-2-5-v6-quadrifoglio-oro-1985-palermo-151978263.htm?last=1

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har satt pris på 80-tals alfa'n siden tidlig 90-tallet 😄 men, har bare gnagere 😊

Jeg vet om en -87 75 turbo med lav km og veldig orginal. Rød selfølgelig. Eier vurderer salg i løpet av året om noen kjenner suget 😆

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, porka racing skrev:

Jeg har satt pris på 80-tals alfa'n siden tidlig 90-tallet 😄 men, har bare gnagere 😊

Jeg vet om en -87 75 turbo med lav km og veldig orginal. Rød selfølgelig. Eier vurderer salg i løpet av året om noen kjenner suget 😆

Sleng ut noe informasjon. Hvis du ikke ønsker å dele det offentlig ønsker jeg gjerne info på PM. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

75 har vel vært populære jevnt over, jeg syns kanskje det er 33en som har fått for lite cred i ettertiden.. Håper det er noen igjen, spesielt serie 1 er nesten like sjelden som ARNA nå vel? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

164 er kantete, og produsert i Arese.

Av de bilene jeg har nå, er det den som har mest kjøreglede. nettopp på grunn av særegenhetene, og måten den gamle 12 ventileren drar på. 

mangler en 164 Q4:). Det kunne jeg tenke meg.

IMG_6600.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Forzaalfa skrev:

75 har vel vært populære jevnt over, jeg syns kanskje det er 33en som har fått for lite cred i ettertiden.. Håper det er noen igjen, spesielt serie 1 er nesten like sjelden som ARNA nå vel? 

Jeg skulle gjerne hatt en 33 S1. Fattern hadde en trimmet 1,5QV når jeg var rundt 3 år. Husker lyden av den boxeren med ANSA eksos ennå. Det var vel det som ble inngangbilletten min til Alfa Romeo tror jeg. Lå godt på veien også minnes jeg :D 
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Alfaduden skrev:

Jeg skulle gjerne hatt en 33 S1. Fattern hadde en trimmet 1,5QV når jeg var rundt 3 år. Husker lyden av den boxeren med ANSA eksos ennå. Det var vel det som ble inngangbilletten min til Alfa Romeo tror jeg. Lå godt på veien også minnes jeg :D 
 

Har et kjørbart prosjekt med interessant motor du kan få billig. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prisene på 75 går jamt og trutt oppover. Da jeg kjøpte min lå en samler evo ute for 30-35000 euro i dag ligger de på 75000. Resten stiger og. Man må nok ut med en 4-5000 for en brukbar TS. Sub 1000 euro finnes vel nesten ikke lenger.

Fantastiske kjøremaskiner, men er ikke 80 tallets mest veldesignede. Men synes 75 varierer veldig fra bil til bil med tanke på stance og felger osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min 33 Gen 2. Ikke helt samme stilen og vintagen som første utgaven men jeg mener att det er likt som med 75 og div. andre modeller, de spesielle utgavene med diverse original styling og felger så ser det fort veldig tøft ut.

Lyden og renheten med å kjøre gammel boxer motor kombinert med girkasse og understell som krever sin hand er en ren nytelse, dette får du nesten bare fra gamle "firkantete" biler lenger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Roy, Din er en serie 3, det var en serie 2 med gammelt utseende og ny dash også. ;)

Må si at jeg savner bilen din også! Ikke forgasserbrøl, men kjempeflott motor det også.. Da jeg hadde den var den ikke i nærheten av standen den er i nå, så ta godt var på den. :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Forzaalfa skrev:

Roy, Din er en serie 3, det var en serie 2 med gammelt utseende og ny dash også. ;)

Må si at jeg savner bilen din også! Ikke forgasserbrøl, men kjempeflott motor det også.. Da jeg hadde den var den ikke i nærheten av standen den er i nå, så ta godt var på den. :) 

Lærer stadig noe nytt! Står å god gjør seg for vinteren, girkasse overhaling står for tur da den begynner å synge litt vel mye i det siste. Er alltid litt små plukk, men det er det som gjør det litt gøy :)

Ikke for å sabotere tråden helt, men hva er din historie bak denne bilen? Har såvidt vært i kontakt med han som hadde bilen rundt 2005 og utførte lakkering osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Festlig kjærre Per! Jeg ønsker at så mange som mulig poster bilder av sine biler de besitter av disse modellene i dag. Så kanskje vi får et lite register :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Alfaduden skrev:

Sleng ut noe informasjon. Hvis du ikke ønsker å dele det offentlig ønsker jeg gjerne info på PM. :)

Har ikke så mye mer info tilgjengelig nå men bilen ser egentlig helt lik ut som din 😆 mener å huske at han har gummispoiler på bakluka og ronal

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 4.1.2018 den 1:41 PM, Gruagarasjen skrev:

164 er kantete, og produsert i Arese.

Av de bilene jeg har nå, er det den som har mest kjøreglede. nettopp på grunn av særegenhetene, og måten den gamle 12 ventileren drar på. 

mangler en 164 Q4:). Det kunne jeg tenke meg.

Husker veldig godt den gang Far byttet Lancia Thema Turbo i.e inn i en 1991 164 3.0 automat. Svart med grå nederst og svart skinn. Lancia var klart sprekest men 164 var i en annen liga med tanke på byggekvalitet og kombinasjonen komfort/sportslighet. Herlige tider :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jeg helt for. Alfa burde absolutt lære litt av Lamborghini og egen historie i hvordan man viderefører og fornyer både design og image. Dessverre tror jeg ikke på en direkte retroinspirert linje, men det å ta elementer fra tidligere tider og sette de inn i nye designløsninger har alltid vært Alfas styrke. Alfa burde ihvertfall ta mål å seg til appelere til de designorieterte, de som er lei av bilkloning og repitisjon av etablerte sannheter. At en bil er pen er ikke nok, hvis den samtidig ikke er særegen.

Også skulle jeg ønske at vi slapp familier av bildesign i ulike størrelser. Ideelt burde hver modell ha sin egen design - slik det var på 70 tallet. Og på 90 og 2000 tallet..:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_F3

Litt off topic, men Nikons F3 analoge speilreflekskamera er også signert Giugiaro anno 1980. Kameraet går for å være blant Nikons beste analoge og var i produksjon frem til 2001. Det er kanskje helst Nikon F3/T, med kamerahus i Titanium, man vil ha i bagen når man cruiser med en firkantet youngtimer-Alfa.

For øvrig lurer jeg på hvor trådstarters bilde er tatt, og tillater meg å ha med et bilde av min 1986 GTV6 - selv om designet er Giugiaro på syttitallet, har den alt som seg hør og bør av spaghetti-elektronikk og plastikkdetaljer:-)

 

God Helg!

øra 1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.1.2018 den 0:20 AM, Stiletto skrev:

Dette er jeg helt for. Alfa burde absolutt lære litt av Lamborghini og egen historie i hvordan man viderefører og fornyer både design og image. Dessverre tror jeg ikke på en direkte retroinspirert linje, men det å ta elementer fra tidligere tider og sette de inn i nye designløsninger har alltid vært Alfas styrke. Alfa burde ihvertfall ta mål å seg til appelere til de designorieterte, de som er lei av bilkloning og repitisjon av etablerte sannheter. At en bil er pen er ikke nok, hvis den samtidig ikke er særegen.

Også skulle jeg ønske at vi slapp familier av bildesign i ulike størrelser. Ideelt burde hver modell ha sin egen design - slik det var på 70 tallet. Og på 90 og 2000 tallet..:D

Vi deler samme tanke, men siden tema her, er for å hylle de firkantede boksene som i dag kanskje ikke framstår som designperler for folk flest, men som har de indre kvaliteter som kun vi som har eller har hatt disse bilene vet om. Så holder vi oss til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.1.2018 den 10:23 AM, Stefan skrev:

For øvrig lurer jeg på hvor trådstarters bilde er tatt, og tillater meg å ha med et bilde av min 1986 GTV6 - selv om designet er Giugiaro på syttitallet, har den alt som seg hør og bør av spaghetti-elektronikk og plastikkdetaljer:-)

God Helg!

Tenkte du på det første bildet?
Det er tatt her:
 

Hillestad.jpeg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av MisanoOle
      Heisann!
       
      Etter et par år med en kjedelig VW Polo Higline 09-mod, kom endelig turen for min første Alfa. ❤️ 
      Har vært interessert og betatt av Alfa en god stund nå, og nå har jeg en selv!  
      Dette er en 2018-modell Giulietta, med 1.4l-multiair, 170 hester, SuperTCT automat og lekre karbonfiber-detaljer både inni og utenpå. 
      Det mest fantastiske er at alle historier og kommentarer jeg har fått om hvordan Alfaer er, og hvordan de er å kjøre, stemmer. Denne er utrolig morsom, leken, aggresiv og deilig å kjøre. Og ikke minst, dritlekker i Misano blue og med hestesko felgene. 
      Dermed sier jeg hei til alle, jeg skal overholde hilseplikten, og man finner meg i Vollen / Slemmestad / Asker. 
      Ole



    • Av Kristoffer Ø
      Hei,
      Vi må ha oss stasjonsvogn og da må Giuliettan selges. Har ikke kommet så langt i prosessen, så legger ut en føler her så lenge.
      2012- Alfa Romeo Giulietta 1.4 Tbi 170hk Manuell- Nydelig fargekombo, helskinn!
      Km. stand ca. 101 000km. Eu ok og 90 000km service 09/18. Reg.reim ble byttet på ca 80 000km i 2017.
      Ny frontrute og nye piggfrie vinterdekk (testvinner Continental) i november i fjor. 
      18" sommerhjul og 16" vinterhjul
      Panoramasoltak og ettermontert Dab
      Understellsbehandlet med Mercasol + ekstra støybehandlet. 
      Bilen befinner seg på Sagene i Oslo hvor den har stått i oppvarmet garasje i hele mitt eie. 
      Prisforlangende 110 000kr. Bud er lov!
      Send PM eller ring/sms på . 97 null 24 sju 64.
      Bilder er fra annonsen da jeg kjøpte den hos Auto Ital i 2017. Ta kontakt for flere bilder. 

    • Av Landin
      Heia!
      Jeg er ny her inne, så hvis dette er feil tråd, beklager jeg det.
      Jeg skal i en alder av 40(!) kjøpe min første bil.. Skal flytte fra storbyen ut på landet og ser nå mitt snitt til å kjøpe meg en Alfa.
      Jeg har kjørt henholdsvis Mini Cooper, Clubman og Countryman som jobb-bil, men har alltid hatt en drøm å eie en Alfa. I den sammenheng har jeg fulgt med på Finn de siste ukene, men det virket som Giuliettaene nesten flyr ut med èn gang de blir posta.. Følger med på Mito også, men vil helst ha 5 dører.
      Nå har jeg kommet over denne, ser ikke den grei ut? Noe som får varsellampene deres til å lyse?
      Tusen takk på forhånd for innspill!
      Hj
      https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140601212
    • Av Olav19
      Pen rød Alfa Romeo Giulietta 2013 selges for å kjøpe stasjonsvogn.
      Gått kun 58000 km.
      Panoramatak, navigasjon, motorvarmer, bose....
      Registerreim skiftet for ett år siden. 60000 km service er utført.
      Nye skiver og klosser foran i fjor, nye skiver og klosser bak i år.
      Sommer og vinterhjul.
       
      https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=119549008
       
       




    • Av deltahf
      Hei
      Selger fjærer som er brukt 1 år. Ble for stivt! Som kjerringa sa.....
      ProKIT som passer alle med 1,4liter.
      Dette er et: E10-10-009-03-22
      Kr 1000,-

×
×
  • Opprett ny...