Gå til innhold
Runar

Uriktig visning av olje- og vanntemperatur

Anbefalte innlegg

GTA-en ble kjørt lite de siste månedene før den ble pakket ned for vinteren, men før snøen kom rakk den jammen meg å skape litt hodebry.

Ved oppstart blinker det en melding i infodisplayet om for høy temperatur på kjølevæsken (se første bilde), og når motoren går ser både olje- og vanntemperaturen ut til å stige til langt over normalt nivå (se andre bilde). Verkstedet har bekreftet at de faktiske temperaturene er normale og de mener følerne er i fin stand, så feilen oppstår et sted mellom følerne og visningen av temperaturene. Det som er rart er at vanntemperaturen vises analogt i midtkonsollen mens oljetemperaturen vises digitalt i infodisplayet, så vi finner ingen umiddelbar fellesnevner.

Har noen vært borti en slik feil før, eller er det det noen som vet om en magisk dings som både måleren for vanntemperatur og infodisplayet får data fra?

IMG_3070.jpg

IMG_4056.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha stått fint parkert i garasjen hele vinteren med batteriet koblet fra, er feilmeldingene og den tilsynelatende uriktige visningen av temperatur plutselig borte. Jeg kjørte et par turer både i går og i dag og temperaturen ser ut til å holde seg på normalt nivå! ^_^

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok visst seieren på forskudd …

Bilen oppfører seg ikke helt som den skal, og det gjelder mer enn bare temperaturvisningen. Før 17. mai ble bilen brått tungstartet, og batteriet tok kvelden selv om det såvidt var over to år gammelt. Nytt batteri ble satt inn, men bilen er til tider fortsatt tungstartet. I tillegg lever temperaturvisningen, da spesielt oljetemperaturen på infoskjermen, sitt eget liv. Den nærmest blinker og ser ut til å være «låst» til en temperatur frem til jeg skrur av bilen og starter igjen; da enten stiger eller synker den drastisk. Her om dagen kjørte jeg E6 nordover fra Gardermoen, og oljetemperaturen viste «stabilt» 140 grader. Som et eksperiment senket jeg farten til under 90 km/t, og nesten umiddelbart sank oljetemperaturen til 80 grader, noe den aldri gjør: den pleier vanligvis å ligge på 100 grader, eller 120 grader ved hard kjøring.

I tillegg fusker cruisecontrollen. Noen ganger fungerer den helt fint, mens andre ganger «hakker» den og hopper opp og ned i fart. Som om ikke det var nok hender det den rett og slett ikke vil aktiveres.

Jeg klarer ikke finne noen fellesnevner eller spesifikke kondisjoner for når problemene oppstår. Verkstedet snakket om en styreenhet i motoren, men jeg venter fortsatt på detaljer og delenumre.

Har noen opplevd noe lignende?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å søke eller legge ut en forespørsel om dette på Alfaowner.com, Runar. Der er mengden av GTA-eiere naturlig nok mye større enn her hjemme, og sjansen er god for at noen har opplevd det samme, eller at de kan gi deg noen gode tips. Teorien om jordingsfeil er fristende å være enig i, spesielt siden du har diverse feil som kommer og går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problem på en 147 (dog naturlig nok ikke med oljetempvisningen). Cruiscontrol fusket, radio slo seg av og til av, tungstartet. Til slutt begynte den å stoppe, alle instrumenter døde. Verkstedet fant aldri ut av det. Startmotor gikk som et uvær uansett, så batteri var OK. Viste seg at et jordingspunkt langt nede på innerskjermen var lunefult. (Dette var den gang nesten ny bil, så ikke snakk om rust). Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, 916 skrev:

Hadde tilsvarende problem på en 147 (dog naturlig nok ikke med oljetempvisningen). Cruiscontrol fusket, radio slo seg av og til av, tungstartet. Til slutt begynte den å stoppe, alle instrumenter døde. Verkstedet fant aldri ut av det. Startmotor gikk som et uvær uansett, så batteri var OK. Viste seg at et jordingspunkt langt nede på innerskjermen var lunefult. (Dette var den gang nesten ny bil, så ikke snakk om rust). Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Godt tips. Den fletta original jordingen kan korrodere fælt og gi dårlig forbindelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 24.5.2018 den 10.47, 916 skrev:

Jeg kjøpte en standard jordkabel med litt kraftig dimensjon på biltema og jordet batteriet til støtdempertårnet. Ingen problemer etter det.

Jeg prøvde dette like etter at du foreslo det, men problemet vedvarte. Nå, derimot, kan jeg med glede meddele at problemet ser ut til å ha forsvunnet! Det er byttet batteri, dynamo, noen ledninger mellom disse, og det viktigste: rengjort et jordingspunkt. Jeg har kjørt ca 500 km uten varsel om høye temperaturer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av [email protected]
      Har en 2005 modell 156 til salgs på finn.no. 
      Kjørt lite, litt lyd fra utløserlager. Vil ha prisforlangende på finn for bilen, men om noen vil bytte clutch selv så selges den for 30000, - (clutch og utløserlager følger med) 
       
      Espen Haugland 
    • Av klldzr
      Originalt takstativ til 156 uten rails selges rimelig. Kan byttes mot en god flaske vin. Begge originalnøklene følger med, tror jeg. Hadde de for ikke lenge siden.


    • Av Torbjørn
      Jeg vet dette er en gjenganger, men han fyren som trimmer 75en til Davide Cironi virker utrolig kompetent. Han sier i videoen på 16:55 at GTA trompetene svekker prestasjonen...
      Jeg vet ikke, men antar disse ble brukt på bane da Alfa herjet som verst. Virker ikke sannsynlig at de brukte trompeter som svekket prestasjonen...
       
       
       
    • Av MortenE
      Er på utkikk etter aluminium bunnplate til AR 156.
    • Av Runar
      Jeg trenger den høyre lyktespyleren til min 156 GTA, da den jeg har er brukket på en slik måte at den trolig ikke kan repareres.
      Den skal se slik ut:

×
×
  • Opprett ny...