Gå til innhold
arnstein156

Senking av Giulia Q4

Anbefalte innlegg

TIl de som måtte være interessert i temaet:

De norske forhandlerne sier senking av Q4 ikke er mulig. Dette ser jeg blir gjort over "hele europa", så hva som evt er så spesielt med Norge vet jeg ikke. Kom over en annonse med en senket Q4 fra den nederlandske forhandleren Prins Alfa, og kontaktet dem. Her er svaret:

On this Giulia have mount Eibach lower springs.

With these springs the car goes I think 20-25 mm in the front and 25 mm in the rear.

The springs we have mount are fit on every Q4 model.

I have the springs in stock € 195.- excluding vat and shipping costs.

https://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-veloce-2-2-q4-pano-harman-kardon-leder-dash-_6073/?order=datum-nieuwst

15743453-35.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig svaret du får fra forhandler er fordi vinkler på drivverk osv vill forandre seg når bilen blir senket og er mye mulig dette ikke er å anbefale på Q4.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig at Eibach selv mener at deres sportsfjærer til Giulia kun er til 2.2 diesel (ikke Q4 eller bensin). Men utrolig hva som går med vinkelsliper og pågangsmot....

Til info (eibach.com)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12/27/2017 den 8:01 PM, Royalmaas skrev:

Mulig svaret du får fra forhandler er fordi vinkler på drivverk osv vill forandre seg når bilen blir senket og er mye mulig dette ikke er å anbefale på Q4.

Skulle ikke tro det blir mere feil på hjulvinkler q4 vs rwd ? Det er ikke noe mer påkjenningen på mellomaksel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, porka racing skrev:

Skulle ikke tro det blir mere feil på hjulvinkler q4 vs rwd ? Det er ikke noe mer påkjenningen på mellomaksel.

Ikke mellomaksel, men drivaksler foran liker ikke feil vinkler ut mot spindel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Royalmaas skrev:

Ikke mellomaksel, men drivaksler foran liker ikke feil vinkler ut mot spindel.

Ofte skal man da senke utrolig mye før vinkelen blir nevneverdig endret.
Stort sett er det vel helst på biler som heves unødig mye at dette er et reellt problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En forhandler godkjener stort sett ingen ting og gjemmer seg bak garantien på bilens levetitd 😆

Når du nevner drivaksler foran som ikke liker endring i vikler.......

Da stiller jeg spørsmål til..... hva  med alle biler med forhjulstrekk som er senka ? Og hva med eks 159 ti orginal senk .

Kjøp senkefjerer til giulia'n og få bilen med på bakken 👍

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forskjellen ligger i godkjenning mer enn mye annet. Ihvertfall som vi her høres ut som om vi kjenner til. Hvorvidt dette påvirker camber eller  caster på en måte som gjør at dette ikke godkjennes vet vi vel ikke noen av oss. Men fjærene har ikke TUV godkjenning på annet enn diesel rwd.

Så kan kan være sint og opprørt. For all del.

Hvordan understellet er ulikt kjenner jeg ikke til fra diesel 2.2 til bensin eller Q4 modeller. Men det er relativt sannsynlig at noe gjør at camber eller caster ikke havner innenfor en eller flere vinkler ettersom Eibach har interesse av at dette ville blitt godkjent av TUv for å få større marked for fjærene sine.

Endret av AlfaAlfa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, porka racing skrev:

En forhandler godkjener stort sett ingen ting og gjemmer seg bak garantien på bilens levetitd 😆

Når du nevner drivaksler foran som ikke liker endring i vikler.......

Da stiller jeg spørsmål til..... hva  med alle biler med forhjulstrekk som er senka ? Og hva med eks 159 ti orginal senk .

Kjøp senkefjerer til giulia'n og få bilen med på bakken 👍

Porka

Leser du første inlegget mitt så sa jeg att det er mulig det er derfor forhandler ikke vill gå god for det fordi det er flere faktorer som forandrer seg når en senker en bil. Att en forhjulstrekker kan senkes uten problemer på de aller fleste biler er jeg helt med på, selv om det finnes modeller som ikke liker det i det hele tatt. Jeg presiserte bare att det først og fremst er vinkler på drivaksler, understell o.l som vill forandre seg og det i seg selv er nok til att en forhandler aldri vill anbefale det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. senk av fwd bil, så har jeg 1 -En gang fått vibrasjon fra indre drivkvuter pga senking. Kun ved pådrag. Det var på en Saab 900 Turbo cab. Men dette var en gammel bil der knutene nok allerede var "innslitt" på den vinkelen akslingene hadde i normal høyde. 

Men Saab hadde faktisk en løsning på problemet; det fantes en shimsplate for å legge under nedre motorfeste slik at motor/girkasse ble hevet en liten cm. -Problem solved 😀 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eh, vinkel på drivaksler? Kryp under bilen med fullt rattutslag, CV leddene kan kjøres til full påkjenning dagen lang i den vinkelen uten problem (har sett testbenken).. 

Som @Alfanatiker sier så må man endre veldig mye før de får problemer, typisk heising av 4wd biler (det finnes forøvrig ikke noe som heter "unødig" heising! Bakkeklaring gjelder i marka! ;) ). 

Dette går vel på godkjenning, og testene må gjøres på alle konfigurasjoner for seg, og det er dyrt.. Men det kommer nok med tiden! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Vinkel. Indre knuter av tripodtype slites sammen med medbringerdelen . Jeg snakket om en bil med sånne drivknuter. Som hadde gått kanskje 150.000 før den ble senket. Da fikk akslingene et nytt "normalläge". Som ga vibrasjon. Som ble fjernet ved å shimse drivverk litt opp. Og det er helt sant 😀

Kunne selvsagt brukt noen lapper på nye tripoder og medbringere, men..

Fikk vibrasjon på 166 ti'en også (samme "gm-løsning" på den også) . Der etter heving 😄 (nye ti-fjærer i stedet for gamle, nedsunkne, opp ca 30mm)Endte der opp med nye komplette akslinger fra ebay.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wow, den der har jeg aldri sett før! Lærer stadig noe nytt.. :)

Alt jeg har sett har enten hatt skikkelige CV ledd eller kryss av gamletypen..

Det du snakker om gjelder vel for skikkelige CV ledd også, hvis de er godt slitt så flytter man jo slitasjebanen litt med senking, og kan merke vibrasjoner på grunn av det. Men da er det jo på grunn av slitasjen, ikke det mekaniske prisippet? Skjønner ikke helt hvorfor shimming av motorhøyden var en løsning på saaben, kunne man ikke bare kjøpt nye knuter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa. Nye knuter OG medbringere . 4 lapper og noen timers jobb. Shims; 200 kr og 5 minutter. 

Løsningen med å shimse opp var at da ble det noenlunde samme vinkel på akskingene ut mot hjulene igjen. Tilbake i samme slitebanen 🙂

Ved senking av en ny bil vil dette selvsagt ikke oppleves.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...