Gå til innhold
Rune R.

Dersom noen spør deg om å bytte dynamo på en 156 JTD

Anbefalte innlegg

Så annbefaler jeg å bytte samtale emne :o

Trangt og j....g var det, og relativt mye jobb.

Av med hjul

Av med bremser

Av med den store mutteren på drivakslingen

av med nedre opphengskule

Løsne de tre skruene so holder drivaksling på plass

ta ut drivaksling

fjerne ekshaust røret mellom turbo og cat (Downpipe!)

Av med aux driv reim (reim spenneren er fjørbelastet så på med en nøkkel og press den ned slik at du får av reima)

Av med ledningene på balsiden

løsne begge skruene som holder dynamo (den øverste er laangt oppi der og nesten usynlig)

flytte dynamo så langt du kan ut mot høyre side av bilen

ta av boltene som holder støttebraketten til drivaksellageret / dynamo (4 eller 5 bolter som ikke er synlige)

Smette ut dynamo nedover :o

Sånn da er den ute, du har lirt av deg noen ord som guttungen ikke normalt hører at du bruker, og du har mindst en blødende knoke / finger :(

Så er det bare å gjøre hele dritten i revers rekkefølge (som det så fint står i bøkene)

(tok meg 4 kvelder å fikse, noe som på andre biler går greit på en kveld :( )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda en bakdel med forhjulstrekkere og biler med tverrstilt motor dette, de er alt for effektivt pakket! Takke meg til langsmonterte motorer. :)

Når jeg tenker meg om er vel alle bilene jeg har bortsett fra GTE'en (og den bytter jeg bare dekk på) nå med langsmontert motor..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm...

Jeg har da bytta dynamo på en sånn før... riktig nok blir jeg eldre og husken også, men jeg mener jeg valgte å ta av bunnplata og downpipe, deretter løsna jeg motorfester så mye det lot seg gjøre og jekka motoren så høyt jeg turte. Da blei det plass til å lirke dynamo ned.

Du får skrike ut Rune om dette er sant/mulig eller om jeg husker feil. Du har jo nettopp vert under der....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

😳 Aldeles mulig det går på det viset også RuneT. Men det er vel ikke noe mindre jobb. 🙄 Samt at du må ha ny bunnpannepakning!

og ja de er effektivt pakket disse bilene, bytte parklyspære er også en prøvelse, selv om man har fått øvd in teknikken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, jeg kan skjønne at bunnpannepakninga ikke liker sånt. Det tenkte jeg ikke over... Merka ikke noe galt etterpå. Jeg kjørte den vel et halvår etter dette.

Dette var ikke en den du kjøpte av meg, men den første jeg hadde som jeg importerte. Faktisk min første Alfa.

Men ja.. bytte dynamo for en venn... den vennen skal jaggu være god...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg bytta dynamo på min 156 crosswagon brukte jeg nok en time på å finne en løsning på dette etter og ha løsna dynamoen 😂 men, jeg fant en utvei oppover. Løsne på dieselfilter og noen ledninger, for deretter og snu, presse, vri og lirke dynamoen ut mellom motor og torpedoplata. aldrig sagt det går fort men, litt tålmodighet hjelper. 

Kan være en mulig løsning for nestemann ut 😉

God jul

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, mulig det går ann å gjøre det slik Porka, men vurderte at det ikke ville være plass uten å demontere enda mere en det jeg allerede demontere.

Vanskelig å si uten å ha prøvd 😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
54 minutter siden, Rune R. skrev:

Tja, mulig det går ann å gjøre det slik Porka, men vurderte at det ikke ville være plass uten å demontere enda mere en det jeg allerede demontere.

Vanskelig å si uten å ha prøvd 😀

Ettersom han mer enn har prøvd, men rett og slett utført handlingen. Så er det vel åpenbart at det går? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Atle Simonsen skrev:

Løsne motorfester og ta den opp langs torpedovegg. Trangt, men synes det var det enkleste. Har byttet to ganger.

.....  +1 B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Stian 159 q4
      Hei, er det mulig å skifte dynamo på en 2008 Alfa 159 2.4 jtdm q4 på en litt overkommelig måte? Det er forbannet trangt, og jeg sliter med så mye som å få løs den nederste bolten på dynamoen.
      Noen som har tips og triks og evt likner til hvordan? 
    • Av 124AC
      På grunn av eskalerende problemer med en allerede sliten motor (over 260.000km, og bruker minst 1 liter olje pr 1000km, tenningsfeil, lukt av svidd olje m.m.) ser jeg etter en erstatning. Det er en 1,6 16v 120hk som sitter i, så for å unngå for mye bytting av elektronikk og eventuelle eksosdeler m.m. hadde det vært best med en motor av samme type. Kravet er at den skal være ok (forstår at en brukt motor ikke har garanti...), og ikke være blant verstingene når det gjelder oljeforbruk. 
      Alternativt en 1,8 16v, men da er jo ikke ECU'en optimalt tunet lenger... 2,0 16v vil jeg tro kommer til å kreve mer utbytting av deler, så helst ikke...
      Hvis selger i tillegg har verksted/garasje med nødvendig utstyr for motorbytte, så er det svært interessant, og verdt litt mer... 
      Oslo/Østlandet
      Atle
      Mob: 90558013

• Av Maxitank
      Pakken inneholder bremseklaver se bilde for info, samt bremsebelegg sett. Helt ubrukt. Nyprisen på eurodel er 2000kr
      600kr befinner seg Kristiansand . PS passer også 147 samt noen andre modeller. Se mer info på bilde.
      SMS 40453599

• Av Rollien
      har forsøkt , foreløpig forgjeves, etter ny innsugningsmanifold til GT'en min. Er det noen der ute som kan hjelpe meg her? Det er ikke bra at denne ikke kan skaffes på normalt vis...

• Av Anitar
      Komplett sett med skvettlapper til Alfa GT selges. Nye/ubrukte. 500 kr.

• Opprett ny...