Gå til innhold
Alfaduden

Kjørelys Alfa Romeo Stelvio/Giulia

Anbefalte innlegg

Hei,
Jeg får ikke aktivert parklys når bilen synes det er for dunkelt ute.
I bryteren for lys på Stelvio og Giulia er den jo fjærbelastet mot parklysene. Jeg får derfor ikke aktivert parklys når jeg selv ønsker. Må dette programmeres? 
Jeg kunne tenkt meg å bruke park/tåkelys kominasjonen innimellom når det er lyst nok til det, men bilen godtar altså ikke dette.

Skulle også gjerne ha aktivert tilt på speilene ved rygging, noen som vet om dette går?

Ellers er Stelvioen en kjempebil! Helt rå å kjøre, selv med "bare" 210 hk... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 35W AFS xenonlys og dermed ikke tåkelykter i fangeren. Har lysbryteren i auto og lar bilen styre selv (LED kjørelys når det er lyst og xenon når det er mørkt). Har ikke prøvd parklysene, men kan sjekke ut dette ved en passende anledning.

Når det gjelder speilene, så er det ikke mulig å tilte speilene automatisk ved rygging, men hvis du har elseter med ledig minneknapp, så kan du programme inn tilt på speilene på denne måten. På Stelvio er jo disse knappene lett tilgjengelig på førerdøra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke til i går kveld. Men er jaggu ikke sikker på om det er dedikerte parklys på min, eller om det er LED DRL-lysene som brukes til dette. Når jeg skrur bryteren til "0" så lyste kun DRL. Det skjedde ingenting mer da lysbryteren vippes til parklys... I manualen står dette:

Parkinglights.jpg

Endret av Stjerneglis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er LED DRL som dimmes ned til parklys. Jeg synes det er mest plagsomt når jeg står og venter langs veien på tomgang og ikke får aktivert parklys slik at møtende biler blir blendet. Nå vet ikke jeg om det er 35W eller mindre, men bi-Xenon i hovedlysene er det hvertfall. Lyser godt.

Jeg har forøvrig ikke en "0" funksjon på min bryter. Det er Auto og manuell lys på. Ingen avfunksjon der altså. Og vrir jeg den mot venstre som er parklys så er den fjærbelastet og spretter tilbake til Auto.

Jeg liker å bestemme selv. Synes heller ikke fjernlysautomatikken er spesielt bra.

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Forzaalfa skrev:

Så de har fjernet muligheten for rånelys? Så Bra! :D

De har også gjort slik at alle blir blendet når du stanser langs veien på tomgang. Det er verre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har korrekt innstilt nærlys oppfatter jeg at det er litt overdrevet å kalle det "å blende" motgående trafikk. Slik jeg oppfatter vanlig kjøring så er det vanilg å kjøre i vanlig trafikk med motgående biler og å ha korte stans med nærlyset på. Og det er ikke slik at nærlys blender motgående trafikk.

Om jeg forsto ditt ønske var det intitellt å kunne kjøre med tåkelys samtidig med DRL - det vil faktisk være blendende for motgående trafikk.

Jeg er ikke sikker på hvordan dette med kjørelys er innstilt i menyen på Info systemet. Det kan i noen markeder skrus av der slik at man ikke har noe lys som standard. Usikker på om det lar seg skru av i biler i det norske markedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, AlfaAlfa skrev:

Om du har korrekt innstilt nærlys oppfatter jeg at det er litt overdrevet å kalle det "å blende" motgående trafikk. Slik jeg oppfatter vanlig kjøring så er det vanilg å kjøre i vanlig trafikk med motgående biler og å ha korte stans med nærlyset på. Og det er ikke slik at nærlys blender motgående trafikk.

Om jeg forsto ditt ønske var det intitellt å kunne kjøre med tåkelys samtidig med DRL - det vil faktisk være blendende for motgående trafikk.

Jeg er ikke sikker på hvordan dette med kjørelys er innstilt i menyen på Info systemet. Det kan i noen markeder skrus av der slik at man ikke har noe lys som standard. Usikker på om det lar seg skru av i biler i det norske markedet.

Det er veldig fint å signalisere at man står stille. Derav P-lys.
Kjører heller ikke med parklys og tåkelys sammen når det ikke er dagslys. Det blender andre og jeg ser jo ikke veien mer enn 5 meter foran bilen...
Men hva bilen oppfatter som "dagslys" og jeg er tydeligvis ganske forskjellig.

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"PARKERINGSLYS
Disse slås på, dersom man setter lysbryteren først i posisjon Auto og deretter i posisjon >< innen få sekunder etter at motoren ble slått av. Alle
posisjonslysene slås på.

Dersom man kun vil at lysene på én side (høyre/venstre) skal være på, må man flytte
kommandoen for retningslysene i posisjonen til den siden man ønsker de skal være på.

Varsellampen >< tennes på instrumentpanelet.
ADVARSEL Avskruing av parkeringslys,
kun tent på en side, setter
tenningsbryteren i PÅ-posisjon."

Men du må altså skru av motoren. Men siden du ønsker å vise at du står stille bør det la seg gjøre :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Alfaduden skrev:

Det er veldig fint å signalisere at man står stille. Derav P-lys.

Kjører man på smale veier hvor det er møteplasser (ja, det finnes noen fortsatt) er det veldig grei måte å indikere at man har stoppet på. Dessuten gjør det at bilen som passerer ser bedre forbi bilen som står stille, da man ikke blir forstyrret av nærlysene.

En god vane dette, men om man må stoppe motoren blir det jo litt mye styr.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har kjøpt Stelvio diesel til Taxi i Bergen. 

Er også oppgitt over å ikke kunne aktivere parklys på tomgang, har spurt verkstedet om de kan sjekke om jeg kan kjøpe en Giulia lysbryter for å montere istedenfor, den har tilsynelatende samme mål og design men har av (0)funksjon i tillegg. Bilen blir satt i drift fra neste uke ,så har bare kjørt den ca3000 kjekke kilometer. Kunne også ønsket av funksjon for innfelling av speil når man låser, og mulighet for å slå av dsc. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, Tvedt skrev:

Hei.

Har kjøpt Stelvio diesel til Taxi i Bergen. 

[...]

Min reaksjon... stilig og ikke minst stilig som taxi: tommelen kraftig opp 😁👏👍

(Kanskje noen i ditt nærområde sørger for litt mediaomtale - det hadde vært Kruze-KnaillKult.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Landmann
      Ingen ord, kun bilde - og resten schjiønne'ru sjæl 😵

• Av duetto
      Hei.
      Noen som har en venstre halogen/H7 frontlykt til166?
      Jeg trenger en for å få bilen gjennom EU/PKK da vi har fått mangelapp på for svakt lysbilde.
      helst i nærheten av Haugesund.

• Av Enfemni
      Bare et lite spørsmål: Hvordan kommer jeg til for å skifte blinklyslampene som er på siden av bilen (på forskjermen) på en 159? Er blinklyset bare trykket på plass så det bare er å vippe ut, eller er det noen spesiell teknikk med dette?
    • Av Alfaduden
      Har en stk. brukt tåkelampe til 159 liggende å slenge i kjelleren. Den er hel og fin og fungerer bra, dog er den brukt og noe steinsprut/matt glass må påregnes.

Sendes mot frakt og 150kr, evt. hentes i Tønsberg for samme pris.  

PM eller sms 908 14 570
      -Magnus
    • Av Barten
      Hei
      Min kones GT 2,0 2005 modell har vært på EU kontroll. Noen mangler, og den værste var lyset der venstre nærlys (xenon) ikke virker. Verkstedet prøvde å skifte pære, men fikk det ikke til. Et eller annet med justeringsmekanismen som ikke virket. Så etter å ha sjekket priser på lykter tenker jeg å bestille to nye halogen lykter og skifte ut hele xenon dritten. Lyset har vært mildt sagt elendig fra dag en (hatt bilen siden 2010), og det kan ikke bli værre med nye halogenlys. Prisen har jo også noe å si. Ca 3000 for 2 halogenlykter mot ca 10000 for to xenon/halogenlykter som hun har nå. Vet noen hva det innebærer av elektrisk wizardry å gjøre dette? Ser det står på de fleste lyktene jeg har sett på at de er beregnet for elektrisk regulering. Kan samme opplegg brukes som på xenonlyktene da eller? Jeg er takknemlig for gode råd nå. 
      Mvh Barten
  • Opprett ny...