Gå til innhold
Landmann

De "beste dekkene" - foran eller bak?

Anbefalte innlegg

Vinter, snø, pigg- eller piggfrie dekk, mønsterdybde, ulik slitasje, dekkøkonomi, sikkerhet, framkommelighet, best grep, bakhjulsskrens, uansvarlig, logisk, bruk-nå-hue, har-hørt-at...

Ved hver hjulomlegging, det være seg fra sommer til vinter og motsatt, så kikker jeg på dekkenes mønsterdybde, klør litt rundt skorpene i hue og lurer på: bør jeg ha de dekkene med dypest mønsterdybde foran eller bak? Og - hva hvis jeg tar ut en ekte Alfa Romeo; de med bakhjulsskyv - bør da de beste dekke stå foran eller bak?

Å spørre menigmann og -kvinne er bortkastet, like verdifullt som å spørre om motoroljevalg fra en bykjører der det er verkstedet, som foretar oljeskift 😉

Så da, da lager jeg meg min egen tro - og verdsetter sikker styring og oppbremsing (...tror jeg) og plasserer de "beste" dekkene foran. Om dét er sikkerhetsmessig korrekt vet jeg ikke ettersom jeg aldri har funnet dokumenterte tester på nettet. Men jeg fant dette forsøket fra Rettedal bilkontroll (udokumentert, ingen eller ikke-sporbare kildehenvisninger i artikkelen, gjenfortelling og konklusjon basert på vandrehistorier... og; hvem er denne Rettedal?)

(Kilde: http://www.bilkontroll.no/dekk )

IMG_2575.PNG

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic, men på den siden Landmann viser til skryter de fælt av mindre slitasje med Royal Purple olje, spesielt for motorer med flat tappets (flate løftere). Er det noen som har prøvd denne oljen på 12 ventilers V6'ere? Disse har vel flat tappets?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart beste foran hos meg! Uansett hvilket sett som skyver må man ha best mulig sjans til å svinge unna eller aller helst bremse opp (som gjøres mest av forhjulene).

Er det andre paret da så dårlig at du sliter med stabilitet under oppbremsing, så kjører du en bil som ikke er skikket for forholdene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Blodstrupmoen skrev:

En moderne bil med abs og esp bør ha de beste foran, en eldre uten dette de beste bak. Dette for å beholde stabiltet ved bremsing.

...men uavhengig av elektronisk bremsehjelp eller førerkyndighet så er jo fortsatt majoriteten av bremsekraften styrt til forhjulene - hvilket skulle bety at selv biler uten ABS bør ha (udokumentert påstand fra min side) de beste dekkene foran.

En annen diskusjon får vi dersom bilen har EBD, elektronisk bremsekraftfordeling. Da er det sensorer og datahjerne som styrer bremsekraftfordelingen avhengig av rotasjonshastigheten til det enkelte hjulet http://www.dinside.no/motor/elektronisk-bremsekraftfordeling/62431275

Når forkortelsene overtar 

(... hentet fra en bilartikkel)  "[...] Med på listen hører også blokkeringsfrie bremser (ABS), elektronisk bremsekraftfordeler (EBD), veigrepskontroll (TRC), aktiv veigrepskontroll (A-TRAC), bremsehjelp (BA) og aktiv høydekontroll (AHC) [...]"

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vil ikke at bakhjula låser opp før forhjula, da snurrer du. Og bremser du akkurat passe til at bakhjulene ikke låser, så har du ingen effekt av bedre dekk fremme. Låser du alle hjul, vil også bilen snurre, så jo, på eldre biler de beste bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
28 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Du vil ikke at bakhjula låser opp før forhjula, da snurrer du. Og bremser du akkurat passe til at bakhjulene ikke låser, så har du ingen effekt av bedre dekk fremme. Låser du alle hjul, vil også bilen snurre, så jo, på eldre biler de beste bak.

Da vil jeg si du trenger å vurdere førerprøven på nytt. ;)

Det skal være rimelig elendige/ulovlige dekk bak, dersom de på bakgrunn av grep alene vil låse tidligere enn fremme. Særlig ettersom bremsefordeling gjerne er 70/30.

I tillegg medfører fysikken slik at vekten flyttes fremover, så du ønsker best grep på de dekkene med størst marktrykk. Med mindre man ønsker en håpløst understyrt bil.

De beste dekkene bak, blir alltid i utgangspunktet kun anbefalt for de som ikke er så flinke til å kjøre bil. Anser man seg selv som del av den kategorien, er det vel i grunn greit nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Andre og tredje avsnitt er vel litt motsigende da hvis du ikke mener det er forskjell i grep Alfanatiker. På glatt føre i sving kombinert med bremsing, vil du kunne stoppe raskere når bilen er mer stabil, og det er i slike situasjoner det er mest kritisk. Bremsing rett frem kan enklere kontrolleres med erfaing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og i denne avisartikkelen var det jaggu ulike oppfatninger. Jeg likte ikke helt argumentet om de dårligste foran selvom det er innlysende at dårlige dekk melder raskere om redusert veggrep og dermed bidrar dette til at du som fører reduserer farten med slitte plakksko.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-skal-de-beste-dekkene-sitte-bak/a/10062089/ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, Blodstrupmoen skrev:

Andre og tredje avsnitt er vel litt motsigende da hvis du ikke mener det er forskjell i grep Alfanatiker. På glatt føre i sving kombinert med bremsing, vil du kunne stoppe raskere når bilen er mer stabil, og det er i slike situasjoner det er mest kritisk. Bremsing rett frem kan enklere kontrolleres med erfaing.

Det er kun selvmotsigende dersom du ikke forstår hvordan balansen i en bil fungerer.
La meg forklare:

Når man bremser en bil så flyttes vekten hovedsakelig over til den enden av bilen der fartsretningen befinner seg. Dette medfører at man får et vesentlig høyere marktrykk i den enden. Og ettersom de fleste av oss benytter mer tid i girene fremover enn det som finnes bakover, medfører dette at marktrykket ligger på framhjulene. Det er og derfor bilprodusenter lager biler med bremsevirkningen primært fokusert på fremre aksel. Dette er noe man lett oppdager dersom man forsøker å komme opp en bratt bakke, uten å få til dette. Når du da må rygge bakover igjen er du i mange tilfeller nødt for å balansere bremsevirkningen mellom fram- og bakaksel ved å kompensere med handbremsen. Ellers vil man lett kunne havne på tvers (selvsagt et problem som ytterligere vil forverres dersom dekkene framme er dårlig forøvrig).

Så til hvorfor tredje avsnitt ikke er en selvmotsigelse. En understyrt bil er for dårlige sjåfører lettere å håndtere enn en som er overstyrt. Og derfor vil de mindre erfarne sjåførene avpasse farten etter sine dårlige framdekk ettersom de ikke får svingt. En bedre sjåfør vil fortsatt ha de beste dekkene fremme for å beholde svingegenskaper og bremsevirkning, men være i stand til å balansere overstyringen av bilen som kan oppstå.

Påstandene dine om uendret bremselengde osv ved å montere de beste dekkene bak er helt absurd, og har ingen som helst rot i virkeligheten.

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Landmann skrev:

Og i denne avisartikkelen var det jaggu ulike oppfatninger. Jeg likte ikke helt argumentet om de dårligste foran selvom det er innlysende at dårlige dekk melder raskere om redusert veggrep og dermed bidrar dette til at du som fører reduserer farten med slitte plakksko.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/derfor-skal-de-beste-dekkene-sitte-bak/a/10062089/ 

Det er ganske åpenbart selv i denne artikkelen, at man får dårligere bremsevirkning. Men gode dekk montert bak er tiltenkt sjåfører som ikke er i stand til å håndtere en bil på vinterføre. Typ bestemor dukk på vei til butikken i 35kmh på snøføre....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under, rett før bakakselen, sitter det på alle (eldre 9_9 ) biler en lasteventil/trykkreduksjonsventil eller hva den nå heter. Ved tungt lastet bil vil karosseriet synke ned og en mekanisk innretning (arm) beveger seg i fht ventilen slik at et stempel slipper til mer bremse(væske)kraft til bakbremsene ved oppbremsing. Og da... da er det vel viktig med gode/de beste dekkene bak? På den annen side så reduserer de fleste av oss den relative hastigheten når bilen blir tunglastet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Landmann skrev:

Under, rett før bakakselen, sitter det på alle (eldre 9_9 ) biler en lasteventil/trykkreduksjonsventil eller hva den nå heter. Ved tungt lastet bil vil karosseriet synke ned og en mekanisk innretning (arm) beveger seg i fht ventilen slik at et stempel slipper til mer bremse(væske)kraft til bakbremsene ved oppbremsing. Og da... da er det vel viktig med gode/de beste dekkene bak? På den annen side så reduserer de fleste av oss den relative hastigheten når bilen blir tunglastet.

Selvsagt. Men skal du finne ut når det er mer vekt bak enn fremme ved en nedbremsing, er du nødt for å sette samme en rimelig avansert formel som tar høyde for hastighet, kraft på pedal, underlag, vekt av bil og kg trykk på fjører framme/bak ;)

Dessuten vil en bil tungt lastet bak, ha ENDA dårligere styreegenskaper. Så de beste dekkene bør fortsatt sitte framme xD

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De beste foran uansett. Men man må selvsagt ikke ha nedslitte dekk bak (under 4-5 mm), da må man kjøpe nye. NAF har testet hva som er best på bane, og svaret var: beste foran. Har selv prøvd å ha de beste bak, og ifht vannplaning var det rett og slett livsfarlig. Enorm forskjell da jeg fikk byttet rundt.

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen tvil. De beste foran. 

Det gjør det også mye enklere å rullere dekk når man har forhjulstrekk.

Skjønner ikke hvordan såkalte "eksperter" kan være så klare på at de beste skal være bak. De må vel tenke at deres råd er for de som ikke kan tenke og kjøre selv, mens de andre skjønner de beste skal være foran.

Vel så viktig er det å vite hvordan dekkene oppfører seg på forskjellig type føre. Et dekk som er ubalansert i sin oppførsel er farlig. Som et apropos til salgssjefen i Nokian som er opptatt av trygge dekk. Jeg opplever at Nokian piggfrie vinterdekk er farlige da de er ekstremt glatte ved bremsing på våt asfalt. Det føret jeg kjører mest på. Kan ikke skjønne at Nokian i det hele tatt kan få gode testresultater med et så ubalansert vinterdekk som de har levert. Nå er det noen år siden jeg har kjøpt Nokian dekk, så de kan jo ha blitt bedre og jeg tar forbehold om det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mange artige innlegg.

Man må jo først definere hva man ønsker å oppnå.

Best grep hvor?

Kortest bremselengde, best grep i sving, best grep på drivhjul (for å komme frem) osv osv.

Å komme frem er minst viktig fordi det ikke er farlig å ikke komme frem.

Hvis det viktig å berge livet, så er det igjen viktigst å unngå farlige situasjoner.

Å stoppe fortest er viktig, men å krasje er ikke så farlig vis man kræsjer på rette måten..

Det viktigste må da være å unngå de farligste krasjene. De kommer fordi man mister kontrollen, ikke nødvendigvis fordi man ikke kan stoppe.

Siden det blir flere og flere kløner bak rattet, så anbefales det å sette de beste dekkene bak. Med andre foretrekkes understyrte biler fordi overstyrte biler er livsfarlig for de fleste bilister fordi de er for dårlige. De mister kontrollen. Har ikke erfaring til å kontre en sladd osv.

Slitne dekk bak gir overstyrt bil når det glipper, slitne dekk foran vil gi understyrt bil, men det siste er altså minst farlig.

Om en overstyrt og en understyrt bil møtes og kræsjer, vil sikkert den overstyrte få treff i siden og det er livfsfarlig. Den understyrte får treff i fronten.

Hvilken vil du sitte i?

Nå kan man jo si at begge kunne vært overstyrt slik at begge får sidetreff...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye å diskutere. Vil man ha best sving og bremser, ha de beste framme. Er du redd for din egen reaksjon ved overstyring, sett de beste bak. Alle er jo egentlig enig i det. Inkludert sidene det linkes til. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av Landmann
      En erfaring, som kan være verdt å dele!
      Jeg har alltid vært svoren tilhenger av å ha dekk med best mønster og best gripeevne (les: pigger) foran. Argumentet for egen del har vært styreevne og bremsevirkning gitt at bremsene tar hardest/mest foran. Og de beste dekkene har kommet foran uavhengig av forhjulsdrevet eller bakhjulsdrevet bil. 😇
      Men så ha'rei seg slik serru at jeg håndterte en tung en faan med bahjulsdrift i ettermiddag; ishinne på asfalten, djævelsk lang nedoverbakke og de beste lissene i front. (Sandalene i ræva var någet nedslitte både mht pigger og mønsterdybde, men likevel innenfor forskriftenes krav til såvel antallet pigger og mønsterdybde... tror jeg sånn sirkus.) 😏
      Midtvegs i bakken får bakken brått en krappere helning og farten øker. Og der satt jeg, med kjerra i gir og grei motorbrems. Over den berømte bakkekulen så økte farten merkbart og motorlyden tydet på at motorbremsen jobbet som f... og tru'ru fa... meg ta at jeg brått fikk en salig sleng med ræva ut i grønn sektor og fronten på tur til frontal parring. Inn med klytschjien og febrilsk ratting og oppretting. Jeg berga meg! 🤢
      Cluet var at helningen ga fartsøkning samtidig som motorbremsen jobbet mot. Og vips løsnet veggrepet på bakhjulene og jeg fikk sleng.
      Så nå veit jeg det: de beste dekkene bak på bakhjulsdrevet bil kan ha mye for seg på glatt føre og motorbrems. Men om jeg bytter - eller bare har fått mer kunnskap uten å omsette dette til praksis og læring vetta f...
  • Opprett ny...