Gå til innhold
Habanero

Forslag til understell/senk GT

Anbefalte innlegg

Driver og lurer litt på om jeg skal gjøre noe med understellet på min -04 GT.

Det er en bitteliten klunkelyd foran, så bærearmer skal skiftes uansett, men lurer da litt på om jeg skal kjøpe inn nye dempere og senkefjærer, evt noe høydejusterbare coilovers i samme slengen.

Jeg synes kjøreegenskapene til bilen sånn den står nå (som jeg antar er originalt understell) er helt nydelige, men har lyst til å få den litt lavere, mest for syns skyld.

Finnes det noen demper/fjær kombo evt høydejusterbart der ute som ikke blir for stivt og stumpete å kjøre med? Noen som har noen erfaringer? 

Dette må selvsagt være utstyr med TÜV papirer, da jeg vil ha ting på det rene (i vognkort).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har senket min med H&R-fjærer kombinert med AP støtdempere. Synes dette oppsettet er bedre enn originalt, overhodet ikke stivt og stumpete. Har også testet fjærer fra Eibach. Høydemessig temmelig likt H&R, kanskje en anelse høyere bak, disse er også en smule mykere. Prøvde justerbart av billig fabrikat en periode, men det gjorde bilen helt forferdelig å kjøre. Kanskje noen andre har forslag til merker som fungerer godt i det daglige.

Sånn ser min ut med H&R;

IMAG0845.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar!

H&R har jeg jo god erfaring med fra tidligere biler, så jeg er vel litt på vurderingen på slike og noen gode dempere, evt noen Novitec/KW sett, men jeg er jo generelt litt skeptisk til hvor mye komfort man får med høydejusterbare sett.

Bilen din ser jo ihvertfall veldig bra ut! Det er jo akkurat slik senk jeg er ute etter utseendemessig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min personlige erfaring med justerbart, etter å ha testet sett i både nedre/øvre prisklasse (TA Technix, Supersport, KW), er at komforten generelt lider. Har riktignok aldri prøvd med regulerbare dempere, kanskje det hjelper. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er det jeg er redd for, men hvor ille er det etter din erfaring?

Jeg er absolutt ikke redd for å få bilen stivere, men jeg har blitt gammel nok til å sette pris på litt fjæringsvei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her.. Nydelig styrefølelse og bilen sitter klistret til veien(så lenge man ikke senker for mye), men for min del blir justerbart for stivt til hverdagsbruk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart!

Jeg er generelt litt skeptisk til justerbart, men det er jo faktisk ikke så ille prismessig med justerbart kontra gode fjærer og dempere, og da vet man jo at demper/fjær er stemt godt opp imot hverandre, i tillegg til at man kan få akkurat den senkingen man vil.

KW V2 er vel det som vurderes da isåfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni FSD pluss Eibach Pro kit.

Ulempen er at den senkes litt mer bak enn foran pga Konis plassering av fjærskålen på demperen foran.

Fordelen er at FSD demperen er ganske myk ved vanlig kjøring, men har en ventil som lukkes og strammer den opp ved raske bevegelser. Har hatt på 156 og var veldig fornøyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni fsd var det foretrukne for 5-10! år siden. Den universelle oppfatningen via diverse fora pr idag er at det beste er kw. Om du da velger v1, v2 eller v3 kommer ann på budsjett, og hvor mye du ønsker å justere deg bort... Kort og godt er forskjellen: V1 - justerbar høyde, v2 - justerbar rebound, v3 justerbar rebound og kompresjon. Har selv V1, og dette fungerer utmerket. Men den blir selvsagt stivere enn originalt, da den jo er ganske myk.

Bilstein er av mange ansett som veldig hardt, og har dårlig passform i dempertoppene.

Novitec er rebranded Kw, og du får v1 i rustfritt til ca 900 euro eks mva. Ganske mye jobb med montering, spesielt bak, da det meste mest sannsynlig har grodd sammen (alu mot stål).

Gikk virkelig til verks for 3 år siden, og brukte myye tid før jeg valgte kw, og angrer definitivt ikke. Det blir ikke nødvendig stivere med justerbart enn demper + fjær.

Lykke til:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11/29/2017 den 8:21 PM, klldzr skrev:

Koni FSD pluss Eibach Pro kit.

Ulempen er at den senkes litt mer bak enn foran pga Konis plassering av fjærskålen på demperen foran.

Fordelen er at FSD demperen er ganske myk ved vanlig kjøring, men har en ventil som lukkes og strammer den opp ved raske bevegelser. Har hatt på 156 og var veldig fornøyd.

Har også kjørt FSD på 166 3.0 - var veldig fornøyd med komfort og oppførsel. MEN - Koni FSD ruster verre enn verst... Etter tre-fire vintre så er de plukk rustne og omtrent uten lakk. Helt greit på sesongbil men ikke helårsbil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan bekrefte at Bilstein er stivt. Hadde Bilstein-dempere før jeg byttet til AP.

Ellers, når det gjelder justerbart, ser jeg mange snakker varmt om Eibach Pro-Street. Dessverre er ikke disse TÜV-godkjent på GT.

Av rimeligere varianter er AP og Vogtland gjengangere på tyske fora.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...