Gå til innhold
Atle Simonsen

Vurderer kjøp av Spider, hvilke modell, feil m.m skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Tenker da på modellen som gikk til 1994. Prismessig er jeg nok på 1980 tallet da de passer lommeboken best. Hva ligger de på i ok stand? Ser det har kommet en på finn.no nå. Usikker på om gtv6 skal byttes ut med en spider eller om det blir i tillegg. Evt noen som har noe å selge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 84 aerodynamica i sommer. Lekkasje i fremkant under dashbordet er en gjenganger på forum i England. Min lekker også, men har ikke fått tid til å finne feilen enda. Skal se på det på det i løpet av vinteren. Det er ofte drensslangene som er dårlige. 

Bakaksling og mellomaksling. Bakakslingen kan bli litt dyrt å fikse. 

Rustne kanaler. 

Det er det jeg veit om. Helt sikker noen andre her inne som har enormt mye bedre info:) lykke til! 

Prisene stiger fort nedover på kontinentet! Jeg betalte 80k for min. 

Endret av Jørund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris... vanskelig å svare på ettersom priser på finn.no er selgerens ønske/forhåpning, mens vi får neppe innsyn i den endelige handelen og pris.  Finn.no-annonsen du viser til har en utropspris på kr 60k. Denne hadde utrop på 40k  

Når det gjelder modellene Duetto, Kamm-tail, Aerodinamica og S4, så er det S3 (Aerodinamica) som synes å være lavest verdsatt blant samlere. Årsaken er 80-tallsstuket med bagasjelokkspoileren. I finn.no-annonsen du viser til har eier(e) ettermontert Zender-kitet; noen synes det er fedtefett - andre griner på nesa og foretrekker originalitet. Heldigvis er det du som ny eier som bestemmer. Jeg har en 1985 Aerodinamica med gummileppa bak. Fet kjerre. Vond sittestilling. Fet lyd. Vinglete ræv og woblete karosseri. Jeg nyter den :) Skulle stive den opp med stålramme, men kanskje i morgen? Kjører poly-foringer i bakstilling. Hjalp ikke en dritt. Går som en Kuusamo-sluk på ujevn veg. Jeg simpelthen elsker dét. Forgassermotorene går råere enn  innsprøytningsmodellene Spica og S4. Akselerasjonsdysene gir litt 80-talls turbo-feeling.

105- og 115-Spider er noe for seg selv. Noe for de spesielt interesserte. Har du prøvd roadster'n til Mazda, Fiat Spider eller MB SL (R107) så gremmes du når du åler deg inn i Alfa'n. Én av 789 blir imidlertid frelst i Alfa Spider'n.

Psst! Du bør ettermontere vindskjerm; trekk i nakken - og du blir schjiuk.

Hva bør du kikke etter...  http://www.alfaspiderfaq.org/buying.htm  og  https://classics.honestjohn.co.uk/reviews/alfa-romeo/spider/  og sagt med svenske Wille Veloces ord  http://www.veloce.se/buy1.htm

Hadde dette noe verdi som råd? Neppe! Spider-eiere er individualister fra investorer med framtidig salg for øyet, via skrytpeiser, detailere til han i Cubus-buksa (uten rangering, kun tilfeldig oppramsing).

Deler Highwood, Alfaholics, http://ar-hanel.de/cms/alfa-romeo-ersatzteile/index.html og alle de andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også en S3 og kjenner meg ikke helt igjen i beskrivlesene her. Den kjører bra, og jeg sitter veldig godt, men pass for all del på at varmeapparat viften virker. Den er ikke spesielt dyr, men det tar deg 2 uker å skifte den. Selv når hele dashbordet er ute er det trangt å få den ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Jørund skrev:

Hvor mye kom den på med frakt?

Det er så mange år siden... Man må nesten kontakte denne forhandleren og høre hvilke speditører de bruker i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se dette innlegget...  

Kanskje ny eier har den liggende i et hjørne og er sugen på salg? Kjør litt "æfterrættning" via Peer.

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten mistanke i at endel tilfeller av mye wobling på Spider 105 serie, så kommer det av at mellomkanalen har vært utsatt for rust eller har blitt reparert dårlig. Det er stor forskjell på de forskjellige bilene jeg har kjørt i hvor mye de flekser.Kjenn etter i døråpningen mens du kjører så får du ofte ett godt overblikk over hvor mye rammen flekser..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, duetto skrev:

Har en liten mistanke i at endel tilfeller av mye wobling på Spider 105 serie, så kommer det av at mellomkanalen har vært utsatt for rust eller har blitt reparert dårlig. Det er stor forskjell på de forskjellige bilene jeg har kjørt i hvor mye de flekser.Kjenn etter i døråpningen mens du kjører så får du ofte ett godt overblikk over hvor mye rammen flekser..

Evt. jekk opp og åpn døra på den siden som er jekket opp. I mange tilfeller går døra tregt. Bilen trenger ikke å være rustbefengt 😉

Meeeen - nå må det sies at etter mitt skjønn skal du være rimelig observant og interessert for å registrere denne fleksen. De fleste av oss med Spider 115 er tilårskomne, kjører pyntelig, kjører på gode veger - og senker farta ved telehiv og svingete veger. Det er kun i lystige lag vi skryter på oss gleden av Alfa-veger; tryggest er strekningen E6 Oslo - Hamar.

Så da blir kanskje en slik ramme waste-of-gryn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tør kan du legg tuppen av pekefinger`n i mellom dør og bakskjerm mens du gasser litt i sving / hump. biter bilen deg i tuppen av finger`n ja da kan det være at bilen har fått bendelorm og er sulten hele tiden ;)

Sjekk også A-stolper nedre hengsel :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, classic skrev:

Kan ikke se denne bilen på finn du snakker om, link?

Den var der i går, på finn.no. En rød Aerodinamica med Zender-kit. Nå er den borte! Prisønsket var 60k og bilen så ganske så bra ut. Så da var det nok noen som ble Spider-eier for en billig penge 9_9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, andy gtv skrev:

Er nok i det området man må legge seg for et fint eksemplar i disse dager, om man ikke kommer over en billig en som forsvinner på få dager her i Norge. Bare å søke på AutoScout24 eller mobile. 10-15k euro for en fin en.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men nå har vel vi med aerodinamica linket masse til våre modeller:) det er høyst personlig hvilken modell du burde kjøpe. Jeg kjøpte min da de tidligere modellene begynte å bli dyre, og jeg syns ikke noe om speedometer/dashbordet i 85?(s3) litt usikker på når det kom og S4. Eller om det er anderledes dashbord på de med injection?

Det er en liten forskjell på ramma på S4 bak. Litt usikker på om det blir stivere eller om det er noe med tanke på kollisjonssikkerhet. 

Tidlig kammtail er vel mer ettertraktet, for å ikke nevne roundtail/fastback. Men de begynner å bli veldig dyre om du skal ha en i god stand. Er flere billigere enn disse to på autoscout.

https://www.autoscout24.com/offers/alfa-romeo-spider-2000-fastback-gasoline-red-0833243c-d8ca-4178-ba40-2f10254821e7

Liker denne blåfargen:) 

https://www.autoscout24.com/offers/alfa-romeo-spider-gasoline-blue-d2d3fc5c-00d3-9915-e053-e250040aadcd

Endret av Jørund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp t-kjorter eller andre plagg; én av hver av de fire modellene og kle på deg etter "blind-valg-dagens-plagg". Den skjorta du har på flest ganger i valgt periode blir ønsket modell O.o Schjickeli' zerr metode ass...

https://www.etsy.com/uk/listing/204755446/alfa-romeo-spider-veloce-1983-1989-long?ga_order=most_relevant&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=alfa romeo tshirt&ref=sr_gallery_30

IMG_2569.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.11.2017 den 9.46, Landmann skrev:

Dette er rammen jeg viser til (som støver ned i et hjørne). 

IMG_2565.PNG

Støver denne fortsatt ned i et hjørne?  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! - og beklager uteblitt svar. Den står fortsatt oppetter veggen, men den skal på... én dag. Så jeg beklager - den er ikke til salgs.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Landmann skrev:

Hei! - og beklager uteblitt svar. Den står fortsatt oppetter veggen, men den skal på... én dag. Så jeg beklager - den er ikke til salgs.

Trykka først liker, men liker egentlig ikke det😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...