Gå til innhold
Stiletto

Er et Alfaliv dødsdømt?

Anbefalte innlegg

Nå begynner det å bli mange som spår mye om bilens fremtid - farlig mange. Men større tristesse enn dette skal men lete lenger etter. Vil Alfa ende opp som en selvkjørende buss  og vil bilen være avskaffet som lidenskap om 20 år? Vel, når bransjens toppfolk kommer med slike spådommer skal man ihvertfall lytte.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/11/13/195347382/bilbransje-legende-bilen-er-dod-innen-20-ar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilentusiasmen og kjøring trenger jo ikke å være avhengig av dagligbilen? Entusiastbiler som nytes på lukket bane er jo også biler. ;)

Det er vel ikke usansynlig at det blir ulovlig å kjøre selv, vi er jo fullstendig udugelige på systematisk kjøring sammenlignet med "Hive" sammenkoblede biler. De trenger blandt annet ikke lyskryss. :D

Jeg tror vel 20 år er tidlig, husk at i 1980 spådde de flyvende biler for år 2000..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bor man i by, så skal det ikke sees bort fra at spådommen kan være realitet, men neppe i Hattfjelldal, på Vega, i Mieron eller Billefjord. Og hverken Uber eller Lyft gidder heller å investere på slike plasser. Så: flytt til Gokk og praktiser bilentusiasmen uforstyrret 9_9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men vil bilindustrien produsere biler for hvor du bor? Han mener jo også at sportsbiler vil forsvinne fordi de ikke kan tilpasses et selvkjørende system. Slik jeg forstår det vil betjeningshendler som ratt og brems også bli borte på selvkjørende biler, da det ikke går å blande to typer trafikk. Eller vil dette løse seg med adaptive systemer der grader av selvkjørenhet kan kombineres med grader av kjørbarhet? Ingen vet idag. Uansett er nok 20 år i snaueste laget, selv om teknologien skulle være moden. Motstand i markedet skal ikke undervurderes.

Men for Alfa som merke og identitet ser fremtiden beksvart ut.

Endret av Stiletto

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde hester i flere århundrer. Så kom bilen og overtok. Og vi "leker" fortsatt med hester. Så la oss håpe det samme skjer med bilen, å at vi kan leke med biler i en stund til 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem vet.... en bruker av forumet her ble i går stoppet av statens vegvesen i teknisk kontroll. Han fikk etter kontrollen beskjed om å vise bilen på trafikkstasjonen ettersom hans Simons ettermarkeds bakpotte ikke var E-merket.
Hva skal bilens eksosanlegg og svendsen eksos gjøre? De kan vel bare legge ned de nå.... 9_9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfanatiker skrev:

Hvem vet.... en bruker av forumet her ble i går stoppet av statens vegvesen i teknisk kontroll. Han fikk etter kontrollen beskjed om å vise bilen på trafikkstasjonen ettersom hans Simons ettermarkeds bakpotte ikke var E-merket.
Hva skal bilens eksosanlegg og svendsen eksos gjøre? De kan vel bare legge ned de nå.... 9_9

Skulle tro det skulle gå bra om bilens bromelyder holder seg til et godkjent db-krav som jeg kan gjette er rundt 90-95 men nei. Like logisk som.......

Du senker en bil og må ha TUV papir å vise bilen.

Men, kjøper du gummiklosser på biltema å hever bilen i ræva sånn at bilen mister kontakten med jordas overflate, det er helt topp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, porka racing skrev:

Skulle tro det skulle gå bra om bilens bromelyder holder seg til et godkjent db-krav som jeg kan gjette er rundt 90-95 men nei. Like logisk som.......

Du senker en bil og må ha TUV papir å vise bilen.

Men, kjøper du gummiklosser på biltema å hever bilen i ræva sånn at bilen mister kontakten med jordas overflate, det er helt topp

Bilen som ble stoppet er nok langt under DB-kravet.
Og helt så enkelt som du sier, trenger det dessverre ikke nødvendigvis å være.

http://www.bilforumet.no/topic/79999-uoriginal-eksospotte-biltilsynets-maktmisbruk/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, Stiletto skrev:

Nå begynner det å bli mange som spår mye om bilens fremtid - farlig mange. Men større tristesse enn dette skal men lete lenger etter. Vil Alfa ende opp som en selvkjørende buss  og vil bilen være avskaffet som lidenskap om 20 år? Vel, når bransjens toppfolk kommer med slike spådommer skal man ihvertfall lytte.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/11/13/195347382/bilbransje-legende-bilen-er-dod-innen-20-ar

Utviklingen på selvkjørende biler går fort, Tesla har allerede systemer som fungerer bra og det blir bedre og bedre for hver dag som går! og andre selskaper som Google og Uber bruker mye penger på utvikling av slike systemer.

At det blir forbudt å kjøre selv kan nok komme, men at byråkratiet skulle klare å komme til en så dramatisk bestemmelse på 20 år tviler jeg på :)

Vi må nok forvente at leking med biler blir en begrenset kunstform i fremtiden, hvor begrenset tør ikke jeg spå

Det er allerede i dag noen blant bilentusiastene som begynner å tenke på politisk arbeide for å sikre at vi får lov til å leke med biler også i fremtiden, så her kan det bli viktig for alle bilklubber å henge med på det som blir gjort.

Amcar har allerede i dag annsatte som jobber mot det politiske miljøet, og dette arbeidet blir nok bare mere og mere viktig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FCA er jo en av de store aktørene innen autonome kjøretøy, de signerte avtale med BMW, Intel og Mobile eye i august. Planen er å utvikle en autonom platform som kan selges til andre produsenter. Den skal støtte kravene helt opp til nivå 5, altså helt selvkjørende. I tillegg har jo FCA i lengre tid hatt samarbeid med Google omkring det selvkjørende prosjektet basert på voyager. 

Men jeg håper jeg er godt under torva før dette blir hverdagen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tenker også at det før eller siden desverre blir slik. Men det er så mye som skal til for at dette funker i all eomstendigheter.

Det er hvertfall lenge til det blir biler som ikke har mulighet for manuell styring.

Ser for deg du kommer på en smal skogsvei og en traktor kommer mit deg. Det gjelder å finne et egnet sted på veiskulder med ikke alfor store steiner, ikke for mye gjørme eller andre ting som en 3d scanner ikke kan analysere. Hvordan skal da dette vidunderet kunne ta en skjønnsmessig vurdering for å løse en slik situasjon? den vil sikkert klare endel slike tilfeller, men neppe alle. Så blir en sensor dekket av dritt slik at den ikke får all nødvendig data. Da får du sikkert beskjed om å gå ut av bilen og tørke av. Men om dritten kommer på feil sted og tid, kanskje resultatet i teorien kan bli fatalt.?

Kan bilen lukte at det er is 100 meter frem? Kanskje den trodde det var is, men det var noe annet. Det er så mange erfaringsbaserte ting som mennesker kognitivt kan vurdere og forutse (på godt og vondt) som en datamaskin forhåpentlig aldri vil kunne erstatte.

Greit på en hovedvei i chicago der 100% andre ting som beveger seg i veibanen er styrt av samme system. Og er 99.5% prosent forutsigbart.

Hva om dette systemet blir hacket eller får hikke. det vil jo skje. Kommer da 16 0000 0000 biler ut av kontroll i noen sekunder for backup system tar over?

Er så mange fallgruver at.

men igjen det vil skje, men ikke om 20 år.

Når dette blir tilfelle, så kjøper jeg hest som forhåpentlig fremdeles kan styres manuelt:-)

Endret av Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEHE Mats, alle de tingene du ramser opp som du tror ikke bilen kan i dag er teknisk mulig å få til i dag, det som tar er å utvikle gode algoritmer som klarer å annalysere alle de tenkte tilfellene, samt det å tillate at bilene kjører på egen hand.

Vi sitter i dag og planlegger helt autonome boresystemer for offshore bruk, ikke fordi at vi tror det kommer i morgen, men fordi vi vet det kommer i overimorgen, samt at for å kunne komme ett skritt videre må vi planlegge lenger frem en ett skritt. Det som stopper oss fra å lage helt autonome systemer er ikke teknikken, men mangel på systematiske data som tillater oss å lage programmer som handterer alle mulige situasjoner. (disse dataene finnes i dag kunn i hodene til de beste operatørene :) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du har sikre data, er jobben å lage et program som kan få en maskin til å utføre en ønsket handling. Dette er jeg med på, og dette blir såklart bedre og bedre og bedre og bedre.

Men jeg tror ikke at innhentingen av sikre data er mulig i alle tenkelige situasjoner før langt inn i fremtiden. Det er enormt mye fin elektronikk som skal fungere 100% og som sagt meget lett settes ut av spill enten pga software, sensorfeil, osv osv osv. bare dagens "enkle" biler og mobiltelefoner for eksempel viser jo stadig svakheter her.

Sitter her med programvare, relativt enkel som sådan som rett som det er crasher pga årsaker som nesten ikke lar seg finne ut av. Greit når jeg sitter her i stolen, ikke greit i 100kmt.

Det er fremdeles sånn at datamskiner er meget inkompetente og er 100% prisgitt hva vi forteller dem de skal gjøre, og takk og lov for det. Noe annet er å legge til rette for vår egen undergang.

Jeg har tro på biler som kan kjøre selv i visse områder, - automodus på de store veiene, men likevel har ratt og pedaler for manuel overstyring i mer kompliserte situasjoner.

Hverken Google Maps og Garmin klarer jo i skrivende stund engang å ta meg til rett adresse rett nedi gaten her. Dette er trafikerte veier med mye trafikk..

Tenk så inni h**** frustrerende også når bilen nekter å kjøre videre for den mener at her går det ikke an å kjøre, og den nekter å la deg overstyre.?. Men man kan se at jo det gjør det faktisk, dersom man bare gjør sånn eller sånn.  hehe:D

Alt i alt ser det ut til at jeg er negativ, men tror det vil komme mer og mer, men myye mer en 20 år før rattet forsvinner helt.

Bortsett fra fiffige mobiltelefoner, sosiale medier, epost og raskere CPU'er er det ikke allverden egentlig som har forandret seg de siste 20-30 årene,

Endret av Mats

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en kikk på "flaskepante" selskapet Tomra og se hva de kan få til med sensorteknologi, og da tenker jeg ikke spesielt på flaskepanteautomatene, men hva de ser i krystallkula og hva de skal levere på nyåret. De mener de skal gjenkjenne alt du putter i søpla og sortere det til gjenvinnbare ressurser i løpet av millisekunder. Alle stoff returnerer en viss bølgelengde når de blir belyst av UV, det gjelder bare å finne bølgelengden og legge det inn i algoritmer. En selvkjørende bil trenger ikke beregne vær og føre 100m fremme det holder med noen cm. Alt vil måtte snus på hodet og gamle regler gjelder ikke lenger, disrupsjon er vel ordet som beskriver det som må skje dersom autonome kjøretøy skal bli en realitet. Det første som må skje er at kjøretøy som vi kjenner de i dag må bort, den menneskelige faktoren er alt for usikker og ustabil til å kunne fungere i et autonomt system.

Men igjen håper jeg er under torva da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fortsatt skeptisk til å legge mitt og andres liv i sensorer og elektriske «hender». Har adaptiv cruisecontrol på jobbilen. Fint på motorveien, MEN det skal ikke mye slaps til før den er ute av funksjon.... men det er jo klart, i Arizona og andre labaratorier er det jo ganske konstant vær

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 23.11.2017 den 17.35, Arve V skrev:

Ta en kikk på "flaskepante" selskapet Tomra og se hva de kan få til med sensorteknologi, og da tenker jeg ikke spesielt på flaskepanteautomatene, men hva de ser i krystallkula og hva de skal levere på nyåret. De mener de skal gjenkjenne alt du putter i søpla og sortere det til gjenvinnbare ressurser i løpet av millisekunder. Alle stoff returnerer en viss bølgelengde når de blir belyst av UV, det gjelder bare å finne bølgelengden og legge det inn i algoritmer. En selvkjørende bil trenger ikke beregne vær og føre 100m fremme det holder med noen cm. Alt vil måtte snus på hodet og gamle regler gjelder ikke lenger, disrupsjon er vel ordet som beskriver det som må skje dersom autonome kjøretøy skal bli en realitet. Det første som må skje er at kjøretøy som vi kjenner de i dag må bort, den menneskelige faktoren er alt for usikker og ustabil til å kunne fungere i et autonomt system.

Men igjen håper jeg er under torva da...

Om det holder å hente inn data og føreforhold bare noen cm foran bilen  - og den kjører i 90kmt... ja da sier det seg selv at det fort går galt, hehe. Bremselengder osv blir nok ikke kortere.

M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det blir vanskelig å avskaffe den vanlige bilen helt. Vi mennesker er alt for sta og konservative til å gi helt slipp på rattet over natta selv om det vil være til det tryggere. Uansett hvor mange ganger vi blir advart er det tross alt mange som røyker, drikker, kjører fort osv. Men at vi vil se store omveltninger, helt klart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...