Gå til innhold
ØyvindR

Øyvinds Alfagarasje

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er Øyvind, bor på Lierskauen i Lier. Tenkte å bruke denne siden som en status på alfaene og ellers garasjerelatert materiale. Bilene er i daglig bruk, så det er ingen prosjekt, mer om alfaliv. Per dags dato har vi to alfaer i husstanden:

      1997 916 GTV 2.0 TB

      2011 159 TI 1750 TBi

159'en er bruksbil så det eneste planlagte nå er å få inn den hersens DAB radioen til å fungere med Fakra Quadlock kontakt.

På GTV'en er det noe mer konkrete planer, og foreløpig er dette gjort:

- ny koppling mai 2016 (Squadra Italiana)

- speedometersensor mai 2016 (Squadra Italiana)

- nye fjærer rundt om, Eibach senkesett 20mm mars 2017 (Squadra Italiana)

- nye dempere foran, Magneti Marelli mars 2017 (Squadra Italiana)

- overhalt klaver bak og nye skiver bak mars 2017 (Squadra Italiana)

- ny toppdekselpakning juli 2017

- ny rotor juli 2017

- Magnecor tennkabler juli 2017

- nye tennplugger juli 2017

- ny vannpump, regreim, ventiljustering oktober 2017 (Squadra Italiana)

Planlagte utbedringer:

- nye dempere bak, Magneti Marelli

- nye drivakslinger

- fikse fukt i baklyktene

- bytte kupevifte

20160304_133750.thumb.jpg.c4cf583b4cef4e57e7efd89f106ce18a.jpg

På tur fra Bergen

20160304_194024.thumb.jpg.8e2abf3fb25eaf5a994745a823fab6e0.jpg

Matpause på Gol i snødrevet

20170621_154419.thumb.jpg.5acec7a6bb8ad12dc94dbd34402da225.jpg

Nyinvidd 159 i husstanden

Mer kommer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

18mm osb kl3 for å være nøyaktig. Skal tåle litt fuktighet ihvertfall. Blir å isolere garasjen når vinteren senker seg atter en gang.

"Verktøytavla" er en hjemmesnekra benk. Hadde jo en gammel kjøkkenbenk, så da ble det en garasjebenk :D den har fått noen oppgraderinger ila sommern med hyller til verktøy og småtterier 9_9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i sommer var tiden kommet for å bytte div tenningsdeler. Kjøpte inn tennkabler fra Magnecor, rotor fra Bosch, tennplugger, toppdekselpakninger og pluggpakninger. Hadde også skaffet slangeklemmer siden noen av clic-r klemmene begynte å miste grepet på slangene. Tidens tann har gjort at mange slanger har formet seg etter slaneniplene slik at omkretsen på slangen er redusert.

Det var grei skuring med den fremre sylinderbanken, toppdekselpakningen var overmoden for bytte, det var pluggpakningene også.  Da jeg kom til den bakre, viste det seg at lokket var limt fast med flytende pakning. I og med at jeg ikke hadde noe verktøy til å skjære løs den gamle pakningen, ei heller lyst til å gyve løs med flatjern på motoren lot jeg pakningen være. Bilen skulle til ventiljustering senere på høsten, så da får de proffe ta seg av det uten at jeg lager helleristninger på deksel og toppen. Handskene er pulverfri...

20170812_205731.thumb.jpg.74da597365f4100508084b09fe94edc6.jpg

Mens plenum og deksler var av fikk jeg muligheten til å rense disse for gammelt støv og skitt med Autosol og børste. Ikke helt fornøyd med resultatet, men får ta det igjen ved neste anledning.

20170810_234956.thumb.jpg.6f0b2e635ef641e81b68ab216cd52a63.jpg

Rotor og plugger ble byttet, samt ledninger. Fordelerlokk ble pusset og renset med elektronikkrens. Magnecorledningene er veldig kjekke siden de er merket tydelig.

20170812_155621.thumb.jpg.471ebf7540383f74e80854b3ef360c14.jpg

20170812_154043.thumb.jpg.d1576c2e82e061900b041c9d25c3cc26.jpg

20170812_163315.thumb.jpg.b6acaa6769af2b69b3f60b935817dd40.jpg

Samtidig fant jeg syndern på krafttap ved turboboost... Vakuumrør mellom filter og LMM hadde sprekker i seg, og var tidligere tettet med vulketeip. Satte i nytt silikonrør som en midlertidig fiks, frem til jeg får tak i ny original del, om dette er mulig å få tak i.;) Tett ble det i hvertfall20170812_154940.thumb.jpg.39443eb179215c78bb5b7af612e5056f.jpg

Ikke strøkent motorrom, men røde pluggledninger står i stil med signaturene på plenum og lokket xD

20170817_004050.thumb.jpg.d5b4c9f34fe80d175902c8292196a83c.jpg

 

 

 

Endret av ØyvindR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet MultiECUScan første gangen på 159n på mac'en. Brukte en prøveversjon av Parallels for å kjøre virtuell maskin med Windows. Det funket som bare det, men den OBD avlesern jeg har kjører blåtann med baudrate på 9600 mot pc'n. Det er jo helt bedritent for å si det mildt og avlesingen kommer til ca 50% på 20 minutter...

Hvilke OBD avlesere bruker dere som har litt høyere baudrate?

20180425_190231.jpg

20180425_231659.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ene baklyset på GTVn har fukt i mellom glassene. Er det mulig å ta av glasset for å tørke og tette med noe flytende pakning eller liknende? Eller er det lurest å skaffe nye lamper?

Skulle det ikke vært en plugg mellom skjøtene på denne pakningslista til koffertlokket?

20180414_174251.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljeskift unnagjort :x

Og litt polering på innsigsrørene. Endelig vår 😃

Snøfresern har fått altfor mye oppmerksomhet i vinter, og har kost seg med å spise brytebolter

20180415_145415.jpg

20180415_185849.jpg

20180418_205338.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
51 minutter siden, ØyvindR skrev:

Det ene baklyset på GTVn har fukt i mellom glassene. Er det mulig å ta av glasset for å tørke og tette med noe flytende pakning eller liknende? Eller er det lurest å skaffe nye lamper?

Skulle det ikke vært en plugg mellom skjøtene på denne pakningslista til koffertlokket?

20180414_174251.jpg

Baklampa på gtv'n får du nok ikke demontert. Men, du kan borre er lite hull under lampa sånn at fuktigheten kan krype ut eller du kan ta av lampa og legge den på gulv med varmekabel uten pærer et døgn eller 2. (Med pærehull opp) 😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, porka racing skrev:

Baklampa på gtv'n får du nok ikke demontert. Men, du kan borre er lite hull under lampa sånn at fuktigheten kan krype ut eller du kan ta av lampa og legge den på gulv med varmekabel uten pærer et døgn eller 2. (Med pærehull opp) 😉

Får ta ut og tørke den på badet. Er det ingen luftekanal originalt på lykta?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei ingen lufting i lampa. Skal i utgangspunktet være helt tett 😉

Bra unga vet hva som er best for dem selv 😆 

Endret av porka racing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakruteviskeren på 159'en var litt hakkete i bevegelsen her om dagen. Tipper at akslingen har begynt å ruste, så jeg tenkte å ta ut viskermotoren og rense og smøre opp etter vinteren. For å komme til motoren må hele panelet til bagasjeluka ut. Jeg kom så langt at samtlige (tror jeg) skruer var skrudd ut. De fleste skruene var lette å finne, og i tillegg to skjulte skruer ved bagasjeromslyset. Likevel, virket det som at fire tapper til panelet sitter fast i karroseriet på selve luka. Er disse limt fast på noen måte? Hvordan får man av dette panelet uten å ødelegge det? ¬¬ Vi snakker her om en 159 stasjonsvogn 2011 modell.

Endret av ØyvindR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter vel i noen klips da, som kan knekke når du røsker i de. Skjedde jaffal på min, men har ikkeno å si når den skal på igjen. Gjorde samme jobben nemlig, og det rasler nok fortsatt av noen plastdeler i bunn av luken O.o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite triks..... etter alle skruer er ute, dra trekket litt ned i hjørne bak. Ta en en lang flat trekker inn mot klipset og vri mens du har litt spenn på trekket. Da går det ofte bra.

Porka

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. Fant flere tråder på alfaowner også, der er det noen som anbefaler å bruke karosseritenger for å løsne klipsene. kan legge inn link senere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kikket på deler på nettet, og beit merke i anmerkningen for spesialinnsats. Synes nå GTV'en allerede har litt mye indre fett, men at den også skal ha pansring...:P

2018-05-03_1000.png.fac777adef7a54eab7d413f26ec75386.png

 

Endret av ØyvindR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...