Gå til innhold
Duude

rakklelyd i motor 2002 156 SW 2.0l JTS, kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

i dag så begynte det å rakle i motoren på min alfa romeo 156 2.0l JTS sw, den følger turtallet men rakler ikke hele tiden men virker som den kun rakler når man gasser og virker som den ikke tikker hvis man akselererer fort.

den har gått 66.000 km  regreim blei bytta på 63.428 olje og filter på 64.700. jeg har kvitering på luftmasse måler fra januar i år, tennplugger fra desember i fjor, kambelte og variator fra februar i år, vannpumpe og generator fra 2014, så jeg kan bare regne med det er bytta.

trur jeg har huska det meste relevante.

og legger ved en youtube link av tikkelyden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg på det sterkeste å heve kjøpet. Jeg har skrevet litt om denne bilen som en advarsel I en annen tråd her på forumet. Ikke alt som stod i annonsen var sant. Jeg kjenner bilen og tidligere eier personlig. Vesentlig informasjon er utelatt, deler påstått byttet er ikke byttet, og dessuten hadde bilen samme lyd for et par tre måneder tilbake! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker noe av denne oppførselen på bilen kjent? Hev kjøpet. Jeg mistenker at motoren burde byttes eller totaloverhales. Den går forferdelig dårlig. Og dersom raklingen er tilbake, er det mest sannsynlig alvorlige problemer med smøring til toppen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

virker ikke som den går så veldig dårlig, om den går dårligere enn 166hk skal ikke jeg påstå det ene eller det andre, men jeg hørte ingen motorrakling da jeg prøvekjørte den.

og jeg har ikke hatt av toppen på den heller så jeg jeg veit ikke hvodan den ser ut

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så, burde jeg sette den på verksted for å diagnoisere hva feilene er å bruke det som bevis?, ellers så må vel jeg ha ett vitne på at den raklinga var der for 3 månder sia også vel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, Duude skrev:

virker ikke som den går så veldig dårlig, om den går dårligere enn 166hk skal ikke jeg påstå det ene eller det andre, men jeg hørte ingen motorrakling da jeg prøvekjørte den.

og jeg har ikke hatt av toppen på den heller så jeg jeg veit ikke hvodan den ser ut

Ettersom jeg kjenner bilen personlig og har kjørt den bare få mil før du kjøpte den, kan jeg bekrefte at den definitivt går forferdelig dårlig. En 1,8ts I god stand går vesentlig bedre. 

Motorraklingen har kommet tilbake mest sannsynlig fordi smørevnen er dårlig. Jeg ser for meg at kam og løftere har blitt dårlig på ny. Her er et bilde av hvordan dette så ut for et par måneder siden. 

IMAG0664.jpg

IMAG0665.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan det rent politisk fungerer vet jeg ikke. Men vitne på lyden kan jeg gjerne være. Anbefaler deg å enten ta kontakt med en advokat å forhøre deg litt. Evt NAF dersom du er medlem. Eller ta det med tidligere eier. Jeg ser ikke for meg at du har eid bilen så mange dager. Og det eneste jeg kan garantere er at dette blir meget dyrt å reparere. Så du gjør nok lurt I å velge en annen bil. At den der har lav kmstand er ikke lenger noe argument for et godt kjøp,  når bilen er såpass dårlig. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold oss gjerne oppdatert i tråden. 

Forøvrig kan jeg si at dersom bilen fortsatt er under 66000km, så er den nok ikke kjørt av tidligere eier all den tid den har stått for salg heller. Det kan man vel og bedømme slik man vil. 

Kmstand I annonsen på bilder vil bekrefte hva den var for I overkant av 1 mnd siden. Dokumenter og hva du selv har kjørt, og hvor tidlig problemet oppstod osv. 

Denne er nok garantert dyrere å reparere på verksted enn hva du har betalt for bilen. Dessverre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 26.10.2017 den 7:19 PM, Duude skrev:

Kjøpte den i går :P den har nå gått 65829 på akkurat dette tidspunktet

Ok. Det betyr I så tilfelle at inkludert kilometerene du selv har kjørt, har denne nå gått totalt 33 mil på over 1 mnd, enda annonsen forsikrer om at dette er en bil i daglig bruk. Du skal ikke se vekk ifra at det er en årsak til det... ;)

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Alfanatiker skrev:

Hvordan det rent politisk fungerer vet jeg ikke. Men vitne på lyden kan jeg gjerne være. Anbefaler deg å enten ta kontakt med en advokat å forhøre deg litt. Evt NAF dersom du er medlem. Eller ta det med tidligere eier. Jeg ser ikke for meg at du har eid bilen så mange dager. Og det eneste jeg kan garantere er at dette blir meget dyrt å reparere. Så du gjør nok lurt I å velge en annen bil. At den der har lav kmstand er ikke lenger noe argument for et godt kjøp,  når bilen er såpass dårlig. :)

så bare for å få det på det reine, den rakkle lyden på videon er den samme som var tideligere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Duude skrev:

så bare for å få det på det reine, den rakkle lyden på videon er den samme som var tideligere?

Uten tvil. Gikk i takt med turtall, og var ikke nødvendigvis tilstede når motoren var helt kald. 
Men strengt tatt er det nok i ditt tilfelle litt uvesentlig. Ettersom du kjøpte en bil i går, som har ulyd dagen etter. Som nevnt anbefaler jeg deg å kjøpe en annen bil. Denne motoren er såpass dårlig at alt annet enn en total overhaling på den vil nok mest sannsynlig ikke ordne problemet sånn helt uten videre. Det er et smøringsproblem. For lavt oljetrykk til toppen antakelig. Enten pga dårlig pumpe, dårlige lagere eller tett sil. Og uansett har motoren åpenbart store følgeskader av det slette vedlikeholdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfanatiker skrev:

Uten tvil. Gikk i takt med turtall, og var ikke nødvendigvis tilstede når motoren var helt kald. 
Men strengt tatt er det nok i ditt tilfelle litt uvesentlig. Ettersom du kjøpte en bil i går, som har ulyd dagen etter. Som nevnt anbefaler jeg deg å kjøpe en annen bil. Denne motoren er såpass dårlig at alt annet enn en total overhaling på den vil nok mest sannsynlig ikke ordne problemet sånn helt uten videre. Det er et smøringsproblem. For lavt oljetrykk til toppen antakelig. Enten pga dårlig pumpe, dårlige lagere eller tett sil. Og uansett har motoren åpenbart store følgeskader av det slette vedlikeholdet.

jobber med saken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Duude skrev:

Den bilen er som nevnt et mareritt. 

Mulig det kan skyldes batteriet som han over skriver. Men uansett er jeg ikke så sikker på om du burde kjøre den. Både med tanke på ulyden som er, og det faktum at du burde få selger til å ordne opp i dette eller heve kjøpet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Alfanatiker skrev:

Den bilen er som nevnt et mareritt. 

Mulig det kan skyldes batteriet som han over skriver. Men uansett er jeg ikke så sikker på om du burde kjøre den. Både med tanke på ulyden som er, og det faktum at du burde få selger til å ordne opp i dette eller heve kjøpet. 

Brukern ikke, bare prøvestartet den for å se åssen den var kald

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Duude skrev:

Brukern ikke, bare prøvestartet den for å se åssen den var kald

Men før du begynner å feilsøke, teste søbbwuffær'n, skli rundt på hålka og gæsse i garraschjen - så bør du fort som f... kontakte selger å liste opp de funn du har gjort. Har du epostadressen så sørg for også å melde de likelydende funnene skriftlig. Og det må komme klart fram hva du ønsker (prisavslag, selger retter feil, heve kjøpet etc.). Dersom selger forholder seg til deg muntlig, så skriv ned hva som blir sagt kronologisk (kl.slett og dato).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...