Gå til innhold
Peer

GT 3.2

Anbefalte innlegg

Ble litt endring i fremdriftsplanene.... Dro innom Motorklubben på jobb i dag for å ta en siste sjekk og justere høyden på coilovers før EU neste uke. Syntes det hadde vært litt uvant lyd fra originaleksosen - var redd for at det var lekkasje i fleksirørene. Fant da at mellompotta hadde et ganske stort hull på oversiden...

Heldigvis var det en gammel flymekaniker til stede, så etter å ha hentet Wizard-anlegget, hjalp han meg med å bore ut de gamle boltene på det originale mellomrøret. Disse er skrudd fast i gods, og umulig å fjerne uten boring med seriøst verktøy.

Nytt anlegg på - Holy Mother for en lyd!🙈 Må nok liste meg på tomgang inn på EU neste uke for at dette skal passere....

BACAD4D7-7A53-4D85-A6C2-C5B0EACC0727.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt Corsa+  ratt og skinn på girspak- og håndbrekkpose gjør et allerede godt førermiljø et par hakk bedre.😎

6A8F8106-60E1-4FDC-984C-A98064CB8456.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Runet skrev:

Slett ikke dumt😎 Fikk  lyst på selv...

Anbefales! Alcantara ratt er bare sexy å holde i...😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin start på fredag 13. - og et veldig tilfredsstillende øyeblikk for en hobbymekaniker.😁 Nå gjenstår bare å få understellet godkjent. 

Skiftet forøvrig ut det «rake» mellomrøret med et som har ei potte - grenrør og minst mulig motstand etterpå ble litt vel mye av det gode. Nå er den gode, råe Wizard-lyden slik den skal være. 😎

121ADFC6-C8F7-42D3-93D3-C6D404D253F1.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannhetens øyeblikk......

Understellet ble godkjent, meeeen: «Denna eksosen så itte helt original ut.» Sukk. Må sveise det originale mellomrøret og putte det på, sammen med original potte. Jaja. En lærer stadig.

660A8215-69C4-4C65-8CC0-BF364B0D3AC9.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Peer skrev:

Sannhetens øyeblikk......

Understellet ble godkjent, meeeen: «Denna eksosen så itte helt original ut.» Sukk. Må sveise det originale mellomrøret og putte det på, sammen med original potte. Jaja. En lærer stadig.

Leit å høre! Jeg fikk høre det samme da det viste bilen etter bytte av dempere på GTA-en, men jeg slapp unna med en advarsel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig trist at de kan holde på slik. Ser jeg svarte dresser med de refleksene nederst gir jeg så my gass som mulig 😡

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wizard-anlegget er naturlig nok ikke merket med noe som helst, så kontrolløren sa at når det helt tydelig er uorginalt, kunne han ikke overse det. Jaja - litt ekstra jobb, så blir det nok bra.... Håper bare originalpotta i midtrøret lar seg sveise sammen, så jeg slipper å kjøpe nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart det ikke holder å teste avgasser, så tut og kjør! Det blir jo godkjent med Biltema eksos, og svensdend eksos i hytt og gevær! Det er jo også uorginalt. Forstår ikke helt dette her. Håpløst!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Peer skrev:

Wizard-anlegget er naturlig nok ikke merket med noe som helst, så kontrolløren sa at når det helt tydelig er uorginalt, kunne han ikke overse det. Jaja - litt ekstra jobb, så blir det nok bra.... Håper bare originalpotta i midtrøret lar seg sveise sammen, så jeg slipper å kjøpe nytt.

Det der høres jo helt merkelig ut? Flesteparten som bytter eksos gjør vel det via f.eks Svendsen etc og det er jo ikke "originalt". Jeg importerte nylig en bil fra Sverige og sa selv til kontrollanten at jeg vurderte å finne en original eksos istedet for det uoriginale som satt på. Han reagerte ikke på det. Til den bilmodellen i mitt tilfelle er det jo heller ikke produsenten som produserer eksosen men en rekke underleverandører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var akkurat på vegvesenet og fikk godkjent bil med meget uoriginal eksos, ikke en eneste kommentar.. Tror desverre kontrollene rundt om er veldig personavhegig.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke så veldig imponert selv heller, men ifg. kontrolløren skal det være E-merking på delene. Får vel gjøre som han sier, og vise bilen med originalt anlegg ila. august. Det er godt mulig at det originale ramler av like etterpå...😇

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde fått halv årsavgift for å kjøre rundt med det Wizzard anlegget og spre godlyd.  Har sett et par YouTube klipp, fy søren for en lyd. 

De originale anleggene ramler for av har jeg hørt ja 😪

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Peer skrev:

Var ikke så veldig imponert selv heller, men ifg. kontrolløren skal det være E-merking på delene. Får vel gjøre som han sier, og vise bilen med originalt anlegg ila. august. Det er godt mulig at det originale ramler av like etterpå...😇

Et lite hard-stamp med E-merke bør være en smal sak å skaffe ;)

Eventuelt et klistremerke med E-merke og litt tall og Made in UK. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en stund siden jeg har vært innom med oppdateringer her, ser jeg. 

Sømmen som hadde sprukket i førersetet ble fikset av en lokal salmaker for den nette sum av kr. 500,-.

Fikk sendt ECU’en til Tyskland for å omprogrammere den litt. Nå tar den hensyn til at de nye grenrørene med langt mindre motstand er installert, så i teorien burde vel 15-20 friske hingster ha kommet inn i stallen. Ble litt knot med tollen underveis, men nå er ECU på plass i bilen, og den fungerer fint. Ett problem som de nyere Busso-motorene har til felles er at hjernen dør etterhvert, og ofte er det den mildt sagt ugunstige plasseringen i motorrommet som har skylden. Alfa syntes at det passet fint å skru den fast i bakkant av plenumet - akkurat der all den kokhete lufta fra bakre grenrør kommer opp. Problemet ble bare verre da de installerte katalysatorer i grenrørene....

Én forbedring er nye grenrør uten kat, men siden jeg da fjernet det ene varmeskjoldet, blir det fort hett rundt hjernen. Jeg fant ut at det var på tide å beskytte hjernen før noe skjer, så etter litt hodekløing og brainstorming med Porter’n (han funderte, jeg nikket på de riktige tidspunktene), ble det tur til Biltema. Første bilde viser det originale oppsettet. Ikke veldig smart, spesielt med tanke på at nye ECU’er ikke er å oppdrive.

2DF11B82-32C4-48D5-AB0D-E595F9B1831D.jpeg

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at den enkleste og mest elegante metoden var å feste skjoldet i festeskruene til ECU’en. Da slapp jeg å bruke strips, samt at hjernen samtidig ble beskyttet mot varme fra plenumet. Hele operasjonen tok mindre en et kvarter. Billig og god forsikring, forhåpentligvis. Hobbymekaniker Peer er godt fornøyd med egen innsats.🤓

Neste prosjekt er opplakkering av kalippere, og shining i motorrom. Det blir nok et vinterprosjekt - dersom jeg beholder bilen lenge nok...🥴

I mellomtiden skal det bare kjøres og nytes!😎

F522C875-5A55-4830-9720-60020F11EE8F.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt observert Peer. Euro3 motoren har noen utfordringer ja. Det gjelder også den vanlige 3.0 som har de samme endringene i forhold til euro 2 motoren (som er min favoritt i 24v utgave)

GT er en veldig fin og praktisk bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enige i dine betraktninger. Liker hekkspoileren, men usikker på leppa.

Hva med en frontfanger som ser slik ut? Da går spliten litt igjen forran å bak uten at det blir for mye crazyness. Novitec variant. 

1603032878_2019-09-1308_08_36-AlfaRomeoGTs-SameModelDifferentStyling-9tro-Vivaldi.png.8d24d2772937f80feaf7d44b627432ff.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har likt GT bedre enn de fleste nyere alfaene selv. syns den så rar ut på de første bildene, den er vanskelig å ta gode bilder av av en eller annen grunn. Live er den derimot helt knall, flotte proporsjoner.. Tror jeg må ha en sånn en jeg også en dag!

Syns sort var et godt valg på leppa jeg, da er den der uten å endre drastisk på fronten, men likevel blir bilen litt mer sinna å se til. Tommel opp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...