Gå til innhold
Peer

GT 3.2

Anbefalte innlegg

Da er de (foreløpig) siste delene i hus. Armene i bakstillingen er så bra at jeg ikke bytter dem ut foreløpig, men kjøpte et fullt sett for å ha i reserve - de er ikke enkle å få tak i lengre. Da er det bare LITT skruing som gjenstår...😬

C3BA6769-283A-4134-82D0-242D4980CD1A.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Alfaduden skrev:

Du får overflatebehandle de så lenge da vet du. Like greit å ha de strøkne før de er på bilen ;)

Sant nok. Gode tips mottas med takk.😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor kjøpte du armene bak Peer?

og har du byttet trailing arm foringen noen gang? Den som sitter nærmest hub'en på armen som går framover fra bakstillingen.

Tilleggsnerdeinfo: Pr idag er det 8 stk Alfa GT 3.2 på eller av skilt i landet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 21.3.2018 den 15.51, e.c.l. skrev:

hvor kjøpte du armene bak Peer?

og har du byttet trailing arm foringen noen gang? Den som sitter nærmest hub'en på armen som går framover fra bakstillingen.

Tilleggsnerdeinfo: Pr idag er det 8 stk Alfa GT 3.2 på eller av skilt i landet.

Armene bak kjøpte jeg via Dan hos Wizard: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/1109745-gta-rear-suspension-overhauls.html

Dan nevnte at tilgangen på disse begynner å bli dårlig, spesielt til 3.2, så jeg syntes det var verdt å slå til.

Fikk med den foringen du nevner. Har ingen ambisjoner om å bytte armene i nær fremtid - bytte av starter og grenrør på baksiden av Busso`en har knekt mekkeviljen for en stund....😑🤬

01F15471-A863-4F89-AF12-D7256419C59E.jpeg

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trengte nye bolter for å feste fremre støtdempere til nedre gaffel, siden de originale var umulige å få løs uten å myrde dem. Alfisti.com: Ca. 70 kr pr. bolt + 200,- i frakt. Tools: 42,25,- for to. RSA: 750,-......!!!!! - men da var jo skiver inkludert. Highway robbery, som det heter på ny-norsk. :ph34r:

Vi liker Tools.B|

IMG-2406.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På akkurat denne pinchbolten spiller det ingen rolle å bruke hyllevare. Vanlig prosedyre hos verksteder med mer vett enn originaldeler ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at folk som ikke engang klarer skifte hjul mellom vinter og sommer ikke tør kjøpe annet enn biler med garanti lenger.

Tror det er lenge siden verditapet på en nyere bil blei mer å foretrekke for folk flest enn risikoen for dyre verkstedreparasjoner på en eldre....

Men det er jo bra for oss som liker biler med sjel og vet at skitt under negla ikke lenger nødvendigvis betyr at man er dum eller fattig. I dag vil jeg si at det heller betyr at man er flink og brukandes til det meste. Tror heller ikke det blir likestilling i arbeidsmarkedet før neglelakk blir forbudt ved lov (selv om hansker er blitt brukbare etter hvert).

Bra jobba Peer, men nå er det på tide å få bilen ut. Slutte å yte, bare nyte B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Runet skrev:

Bra jobba Peer, men nå er det på tide å få bilen ut. Slutte å yte, bare nyte B|

I wish. Mellom jobb, oppussing i hus, fiksing av hage og pleie av madammen har det dessverre blitt alfor lite tid til skruing. Har også gitt meg selv noen gode pauser innimellom når frustrasjonen over fastrustede bolter og trangbodd V6 har tatt overhånd. Men - Quaife-diffen er på plass, grenrørene likeså, så nå er forhjulsoppheng og travers foran neste punkt på programmet. Begynner så smått å se lys i enden av tunnelen.😎

Denne videoen gjorde ikke akkurat lysten til å få bilen på veien noe mindre. Sammen modifikasjoner som på min. Dette burde bli bra.😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble endelig fremre travers jokket, sparket, og løftet på plass. Brukte to jekker, flere bukker, klosser, bannskap og stahet - og halve dagen. Garasjemekking på egenhånd når svintunge komponenter er involvert, er ikke mye gøy. Veldig fornøyd da den endelig var på plass. Mindre fornøyd da jeg ikke fikk hullene til de nedre motorfestene til å passe....😑 Etter mere bannskap og hodekløing har jeg konkludert med at motoren er et par cm ute av stilling. Satan. Skal låne meg et spett i morgen.....

80C3D5BA-0EBA-44D4-9263-C553A9836CC9.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var i gang med akkurat samme operasjon på Runes GT.....men vi senket bare bæreramme om 4 / 5 cm. Jobben krever helt klart løftebukk og girkasseløfter (2 mann)

Hilsen fra garage til garasje....B|

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

INCREDIBILE! 😁

Etter drøye seks måneder på bukk, stod bilen i dag på egne hjul igjen. Monterte ferdig forstilling, koblet sammen kjølesystemet, og plutselig var det på tide å fjerne bukkene. Føles godt! 😎

I morgen regner jeg med å fylle på frostvæske, og da er første oppstart neste post på programmet. Stand by for jubel - eller gråt og tenners gnissel....😬

B833603A-4C0C-4926-9D00-9C2811A8E6CF.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens vi venter på å få bakfangeren tilbake fra lakkerer, hadde jeg tid til å ta tak i et lite irritasjonsmoment. Lokket over askebegeret sitter litt skjevt etter lukking - sånn kan vi jo ikke ha det!

3ABC9810-A7AF-4BD9-9C08-94E0D9889A41.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket ut lukkemekanismen, og det viste seg at splinten som holder låsearmen i riktig posisjon, var litt myk/slitt, slik at den glir delvis ut av hullet sitt når lokket er låst i stengt posisjon. Litt hodekløing og testing, så ble det til å lime en liten plastbit inni splinten, slik at den passer bedre i hullet.

D5502B9E-E1F9-43BC-9EEC-917CDFC4B429.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, gutter! 😊 Veldig fornøyd nå. Kribler i fingrene etter å få understellet godkjent, slik at jeg kan montere på resten av Wizard-anlegget.😎

Må legge til dagens lille solskinnshistorie, til inspirasjon eller kanskje hjelp for andre: Da jeg overtok bilen i fjor, virket knapp i dashbord og fjernkontroll bare sporadisk for å åpne bakluka. Etter vinteren var det helt dødt. Googlet og  kommuniserte med diverse eksperter, og kjøpte ny aktuator til bakluka. No joy. Det ble bl.a. foreslått at feilen kunne ligge i boksen til vindusheisen i venstre dør. Byttelånte boks med Dan på Auto Ital. Nada. Da gjenstod to arbeidskrevende og/eller dyre råd: Body computer, eller (grøss) ledningsbrudd. Så ikke akkurat frem til å plukke bilen fra hverandre for å følge ledningsnettet i gulv, B-stolpe og tak....😑

Tenkte jeg skulle finne Body computer under dashbordet i dag, og måle strøm ut. Har hatt en svak klikkelyd ved trykking på knapp, så jeg lyttet og lette i området over pedalene. Til min overraskelse fant jeg et relé som ingen av ekspertene hadde nevnt. Byttet mot et tilsvarende som stod ved siden av - og vipps, åpnet bakluka seg! Fan-fucking-tastic!😁😁 En stor dag for amatør-mekkeri og stahet!😎

Plukker opp nytt relé hos RSA i morgen. 196,-. Verdt hver krone.😊

Reléet som mangler til høyre, er det som måtte byttes.

6D4A4B3F-8C2C-479D-BC93-215EE37294CB.jpeg

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...