Gå til innhold
Peer

GT 3.2

Anbefalte innlegg

Etter noen mils knoting for å få lyd og navigasjon ut av den originale radioen ble det prompte bestemt at "Skiten skal ut!" Min filosofi er at en ikke skal trenge å lese bruksanvisningen for å finne ut av en bilradio. Dét gjelder definitivt ikke for den "top-of-the line-anno-2004" enheten som satt i bilen. Vel hjemme ble søket etter ny radio satt igang. Fant fort ut at Dab + navi fort kom på 7-8 lapper, så da ble en Pioneer radio uten Dab, men med Apple CarPlay bestilt. Monteringen var det vanlige kaoset av ledninger, frustrasjon og bannskap, men utrolig nok fungerte det til slutt. 

Noen "før, under og etter"- bilder følger.

Status nå er at brukt Bose forsterker er bestilt for å forhåpentligvis kvitte seg med strømtyven. Bilen blir satt inn for retting og lakkering av kanaler neste uke. I tillegg er dyre deler på vei fra Autolusso. Selvfølgelig tok galskapen overhånd mht. understell og eksos. Fortsettelse følger....

IMG_1781.JPG

IMG_1799.JPG

IMG_2017.JPG

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott med litt galskap :D

GT 3,2 er en ypperlig bil å kjøre. Det var en av de bilene jeg bare "måtte" prøve.

Jeg synes du er ganske frisk som orker å kvitte deg med biler som du har lagt mye penger og tid ned i. De er heldige de som kan overta biler etter deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GT 3.2 er etter min mening den ultimate versjonen av 147/156/GT - ihvertfall for oss som nærmer oss en alder der en sixpence er i ferd med å bli et mere naturlig hodeplagg enn en baseballcap.😉

147/156 GTA er kanskje "råere" designmessig, og spesielt 156 har seter som er utrolig kule å se på, men setene i GT er ganske enkelt bedre å sitte i. Karosseriet på GT er både vakkert og tidløst, og vil se like bra ut om tjue år - tror jeg. 

Skulle nesten tro at mitt "kall" her i livet var å fikse opp og modifisere lett misbrukte Alfa'er, for så å selge dem videre så snart prosjektene er fullført.😑 Ikke bra for bankkontoen, men det gir mye glede underveis, og disse brukskunstverkene fortjener å bli tatt vare på. Denne bilen har jeg ihvertfall planer om å beholde en stund....😬 Jo mere tid og penger jeg bruker på en bil, jo tettere blir som regel mitt forhold til den - så da gjelder det vel å gå "all in" på denne.😉

Legger ved et bilde av området rundt fremre, høyre jekkfeste. Har gjort litt forberedende sliping under kanalskjørtet. Enkelte såkalte "mekanikere" burde ikke ha lov til å komme nærmere en italiensk bil enn 5 meter.😡 Nåvel - rusten er overfladisk, og kanalene skal trekkes ut så de blir rette igjen. Det blir nok bra til slutt, tenker jeg. 😊

IMG_2019.JPG

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer Peer!

Dette blir en herlig sak når du er ferdig med den!

Kanalbulker er dessverre standardutstyr på disse etter noen få års bruk/misbruk tror jeg.

Ta deg tid til nappe ut plast/filtinnerskjermene foran når du en dag likevel har hodet inni der.

Bak plasten i bakkant nede av skjermen samles det en del dritt og blir lett en rustfelle. Greit å gjøre reint der og ha på noe seigt og godt for de kommende år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har jo hatt noen lakkering jobber i det siste Peer. er det et firma du kan anbefale? Skulle ha lakkert litt på 164n jeg også

Endret av Gruagarasjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med bil Peer! Det er gøy å lese slike tråder. Følger med videre. 
Holder selv på med en 156 V6 sammen med en god kamerat. Det ble jo som du sa, diffbrems og diverse sammen med registerreimbytte og en overhaling av kjølesystemet... 
Målet er brukbar trackdaybil til neste år. Har ikke samvittighet til å rase rundt med 75en min på hvert eneste treff, selv om det er latterlig morsom bil å kjøre. 
Dette er da min 3. V6, men Første med 24V...

GT er en fenomenal bil. Jeg hadde nok valgt GTV med 3,2 da den er hakket mer bøllete enn GT, men som du sier, ingen kan ta fra GT komforten, sydd sammen med et tidløst design, praktiske løsninger og kjørevillighet... 

Fortsett den gode trenden du! God helg! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, Alfaduden skrev:

Holder selv på med en 156 V6 sammen med en god kamerat. Det ble jo som du sa, diffbrems og diverse sammen med registerreimbytte og en overhaling av kjølesystemet... 
Målet er brukbar trackdaybil til neste år. Har ikke samvittighet til å rase rundt med 75en min på hvert eneste treff, selv om det er latterlig morsom bil å kjøre. 

GT er en fenomenal bil. Jeg hadde nok valgt GTV med 3,2 da den er hakket mer bøllete enn GT, men som du sier, ingen kan ta fra GT komforten, sydd sammen med et tidløst design, praktiske løsninger og kjørevillighet... 

Kjøpte du deg inn i bilen allikevel? 

Btw, overhaling av kjølesystemet? Er ikke radiatoren på den bilen helt ny? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Runet skrev:

Gratulerer Peer!

Dette blir en herlig sak når du er ferdig med den!

Kanalbulker er dessverre standardutstyr på disse etter noen få års bruk/misbruk tror jeg.

Ta deg tid til nappe ut plast/filtinnerskjermene foran når du en dag likevel har hodet inni der.

Bak plasten i bakkant nede av skjermen samles det en del dritt og blir lett en rustfelle. Greit å gjøre reint der og ha på noe seigt og godt for de kommende år.

Mange takk, Rune! 😊

Innerskjermene er allerede ute, og inspeksjon foretatt. Ser bra ut, men hjulbuene skal dellakkeres for å erstatte slitt lakk og overflaterust. Kanalene lukter sau etter påføring av midler kjøpt av våre venner i vest. Bilen skal slippe å bli brukt om vinteren i mitt eie, og har god understellsbehandling fra forrige eier, så fremtiden ser lys ut mtp. rust.😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Gruagarasjen skrev:

Du har jo hatt noen lakkering jobber i det siste Peer. er det et firma du kan anbefale? Skulle ha lakkert litt på 164n jeg også

Bruker hovedsaklig en lokal kar her på Dal som jeg plager innimellom.😊Send meg en PM med info om hva du trenger gjort, så kan jeg høre om han har tid til å ta en titt på din bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Alfaduden skrev:

156 V6 blir en glimrende trackdaybil etter litt seriøs massasje av understellet.👍

Har vært innom en GTV 3.0 Kompressor for noen år siden, og har ellers hatt diverse utgaver av 916. En 3.2 hadde vært fantastisk, men jeg har så mange andre rene morobiler at det er greit å ha minst én som er litt praktisk også.😉

God helg!😊

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Peer skrev:

Mange takk, Rune! 😊

Innerskjermene er allerede ute, og inspeksjon foretatt. Ser bra ut, men hjulbuene skal dellakkeres for å erstatte slitt lakk og overflaterust. Kanalene lukter sau etter påføring av midler kjøpt av våre venner i vest. Bilen skal slippe å bli brukt om vinteren i mitt eie, og har god understellsbehandling fra forrige eier, så fremtiden ser lys ut mtp. rust.😊

Høres bra ut!

For øvrig fin jobb med DAB og storskjerm. Er inne på tanken selv om det samme, og har samme gamle med skjerm og simkort som du hadde i din, men kanskje jeg faller ned på en løsning der jeg tar ut enheten og erstatter den med en radio av normal størrelse pluss at jeg får tak i skuffeenheten som normalt står under den lille radioen fra annen GT eller 147.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Runet skrev:

Høres bra ut!

For øvrig fin jobb med DAB og storskjerm. Er inne på tanken selv om det samme, og har samme gamle med skjerm og simkort som du hadde i din, men kanskje jeg faller ned på en løsning der jeg tar ut enheten og erstatter den med en radio av normal størrelse pluss at jeg får tak i skuffeenheten som normalt står under den lille radioen fra annen GT eller 147.

En fordel med GT/147 kontra 156 er muligheten for å erstatte originalradioen med en 2-din spiller. Da er utvalget mye større, og med en stor skjerm virker interiøret plutselig mye mere moderne. Min Pioneer har touchscreen, og en veldig lettfattelig meny - selv for en halvgammel gubbe som meg. 🤓

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antar du måtte kjøpe ramme rundt Pioneeren for å få den til å passe mot dashkantene?

Hvor fikk du tak i den? Bildet er så mørkt at jeg ser ikke helt hva du har gjort...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Runet skrev:

Antar du måtte kjøpe ramme rundt Pioneeren for å få den til å passe mot dashkantene?

Hvor fikk du tak i den? Bildet er så mørkt at jeg ser ikke helt hva du har gjort...

Kjøpte en pakke fra Bilradiospesialisten i Trondheim. De la først ved en ramme som var for mørk, men det fikk jeg byttet. Trengte to ledningskit i tillegg for å få alt til å fungere - du kan jo evt. be dem se på min ordre for å sikre at du får det du trenger. Er på jobb nå, så jeg får ikke tatt noe bilde i dagslys, men resultatet ble bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde i dagslys av Pioneer-anlegget. Ytre og indre ramme har ikke blitt permanent festet ennå, så noen småjusteringer gjenstår fortsatt. Bl.a. vil indre ramme ende opp litt lengre inn enn bildet det viser.

Bilen er levert hos lakkerer, og første pakke er på vei fra UK...😊

IMG_2033.JPG

Endret av Peer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Gruagarasjen skrev:

ohh, ingen midtpotte? Blir musikk av dette Peer.

Å dæven - de glemte visst å sveise inn midtpotta.... ? Sløve engelskmenn, altså.😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
40 minutter siden, Peer skrev:

Å dæven - de glemte visst å sveise inn midtpotta.... ? Sløve engelskmenn, altså.😎

Jeg forventer Videoklipp Alfa.Sierra.Alfa.Papa når anlegget er på! ;)

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Alfanatiker skrev:

Jeg forventer Videoklipp Alfa.Sierra.Alfa.Papa når anlegget er på! ;)

Da må du smøre deg med tålmodighet - regner med å hekte bakpotta på først etter visning av bilen på Trafikkstasjonen til våren - bare for å være på den sikre siden...;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorkarakteristikken og lyden er det som gjør at jeg ikke klarer å "gi slipp" på Busso´en. Finnes simpelthen ikke bedre motor for vettige penger, synes jeg. Har hatt Busso med Stebro, CSC og Supersprint, men Wizard er som navnet tilsier helt magisk. Monterte mitt første Wizard-anlegg på min 156 GTA SW nordpå hos en kompis som er forhandler for Mazda og Hyundai. Vi dro ut etterpå og tok noen videoer av bilen i full akselerasjon. Han prater fortsatt om "mini - Ferrari´en" - nesten ti år senere.:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...