Gå til innhold
Shetil

MultiAir - feilmelding P0016-76 (P0017)

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en feil på min Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir og tenkte jeg skulle dele min historie siden jeg ikke kan se at andre har skrevet om dette tidligere på forumet. 

Fint å få dokumentert, samtidig er det kanskje noen andre som lurer rundt her som kan dele sine erfaringer.

I alle fall, fått oransje varsellys for motoren på dashbordet, motoren går svært dårlig. Det er såvidt den kommer seg fra 40-60 i tredjegiret. I tillegg veldig ujevn gange på tomgang.

Kjøpte en smart liten Bluetooth dongle for å lese av feilmeldinger på bilen og fikk da: P0016-76 - Camshaft Assembly

I beste fall betyr det at sensoren er gåen, i verste fall må hele MultiAir enheten byttes.

Var på merkeverksted, fordi jeg tenkte de viste beste hva som måtte gjøres, betalte 2000 kr for å få lest av feilmeldingene som jeg allerede hadde sett :-\

Jeg har vært hos et lokalt verksted for å forhøre meg om dette er noe de kan fikse, og de har forsikret meg om at dette skal de klare. Ble til og med fortalt at MultiAir enheten kan repareres og trenger ikke byttes ut hvis det viser å være feil på den. Må si jeg er nokså skeptisk, men skal gi de en sjanse og har bestilt time.

Forsettelse følger...

Endret av Shetil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk telefon fra verkstedet i dag. De ba meg komme for å se på bilen...

Det viste seg at jeg var nære et motorhaveri. Registerreimen var slitt og hadde en kjempesprekk. Det bare etter 20 000+ og to år. 

I morgen er det et par verksted som skal få en sint Nordlending på telefonen: Merkeverksted som gjorde en altfor dårlig diagnosejobb og sendte meg avgårde med halvveis ødelagt registerreim, og et annet kjent verksted på Østlandet som byttet reimen for et par år siden. 

Men det vanker også ros til en profesjonell mekaniker, som har vært veldig kommunikativ hele veien, og som med entusiasme viste og forklarte meg problemet. Slikt skaper tillit.

Når jeg har kommet til bunns i dette skal det bli offentlig ris og rus til partene som har vært involvert... 

IMG_20171011_165157.jpg

Endret av Shetil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekanikeren mente at det kunne være noe spist som hadde skadet reimen. Men hadde det har vært en løs bolt inni der ville jeg ha trodd at langt verre ting hadde skjedd...

Vi får se hva de sier etter at jobben er gjort, kanskje de finner svaret på hvordan dette skjedde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har ting begynt å dra seg til....

Bilen er 2011-modell, men det er 2 år siden registerreimen ble skiftet. 

Verksted som oppdaget problemet med registerreimen fant ved en seinere anledning, når de begynt på arbeidet, en bolt som hadde ligget løs og gnaget på både registerreim og tannhjul. Så poeng til integrale som hadde mistanke om dette. Det er ikke klart hvor denne bolten kom fra.

Bilen har vært på eu-kontroll og service etter at reimen ble skiftet, men jeg kan ikke skjønne at bolten havnet i motoren under disse verkstedbesøkende og er overbevisst om at det må ha skjedd da reim og vannpumpe ble byttet. Fikk vite i dag at verkstedet som utførte jobben nekter å betale for utbedring av skaden. De har ikke snakket direkte med meg eller gitt meg en begrunnelse så jeg venter i spenning på hva de vil si. Men denne saken kommer jeg til å forfølge og kjempe innbitt for hva jeg mener er rett. Skjønner ikke hvorfor jeg skal belastes for feil andre har gjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.10.2017 den 5:33 PM, Shetil skrev:

[...]

I morgen er det et par verksted som skal få en sint Nordlending på telefonen[...]

Med fare for å flåse, men jeg har stor sans for den amerikaniserte versjonen (krevende og bevisste) av det norske folkeferdet, nemlig den førrbainna nordlænning. Majoriteten av oss fjellaber (dansk betegnelse på beboere i steinrøysa) tilhører nikkerne, de duknakkede og de med lua i hånda. Vi, nikker'ne, klarer aldri å korrigere følt uriktig adferd hos motparten. Men "den sinte nordlending" baner veg for oss duknakkede. Så tidligere takk til Pål Arthur og nå takk til Shetil som tør og som tar tak. Jeg heier her fra nordlysets landsdel.

Som det heter på "facebook'sk": FØLGER 🙂👍

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...