Gå til innhold
Kopzta

Bytte av startmotor - 166 V6 - LØST

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg har 166'n inne på verksted for bytte av startmotor. Verktedet har kommet så langt at de har fått løs startmotoren men ikke fått den ut. De håper at det finnes en måte å få den ut som ikke innebærer å fjerne/løsne eksosmanifolden. Noen som vet?

Det gjelder en 2,5 sporttronic om det har noe å si.

/Kopzta

Endret av Kopzta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde dette på en 166 3,0 sporttronic uten å ta av manifold.

Er 3 bolter på starteren. 2 av dem er greie å komme til nedenfra, men den øverste er et helvete.

Er noen år sia. Mener jeg tok vekk ekspansjonstanken for kjølevæska. Da kan du skimte bolten ovenifra og bruke et verktøy som gjør at du kan få litt makt fra skrå vinkel. Mener jeg klarte det med en leddnøkkel.

Som sagt... er noen år sia så husken er ikke helt 100.

Det værste med hele jobben var at starteren ikke var gåen. Bortrkasta arbeid for meg. Det var manglende/dårlig jording fra motorblokk til innerskjerm som gjorde at starteren ikke ville....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger til en liten info. Mener det sitter en mutter / braket i bakkant av starter også. Når den er Løs skal den dras ut fra girkassa og. Trangt og godt men, fult mulig 😆

Endret av porka racing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk til dere begge.. Jeg skal ta det videre med verkstedet.

Jeg forstod slik at de hadde fått løs alle boltene men at det ikke var nok plass til å lirke ut starteren. Anyways, skal innom før jobb i morra så vet litt mer etter det.

:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten oppdatering her.

Da er bilen tilbake på veien men jeg hadde visst ikke ikke behov for ny starter likevel. Et lyst hode på verkstedet kom på å fysisk sjekke jordingskabelen mellom motorblokk og chassis. Multimeteret viste alt ok, men ved nærmere ettersyn var det kun et par tråder igjen av kabelen som ga kontakt. Akkurat nok til å lure et multimeter men ikke nok for belastningen ved oppstart. Hvorfor de ikke fant dette ved feilsøkningen før de satte i gang er litt rart.

Runet: Jeg regner med at dette er samme jordingskabel du snakker om. De ble nok litt oppgitt når de fant feilen de også. Jeg pratet litt med mekanikeren og han hadde holdt på endel timer for å få starteren ut. Han innrømte også at han måtte ha et avbrekk underveis og hadde da gått og sveiset litt på en gammelt eksosanlegg...

23 timer siden, Runet skrev:

Det værste med hele jobben var at starteren ikke var gåen. Bortrkasta arbeid for meg. Det var manglende/dårlig jording fra motorblokk til innerskjerm som gjorde at starteren ikke ville....

Porka: Mener jeg leste at du kjøpte en 3 liter 166 tidligere i år med startproblemer. Hvor det viste seg å være jordingskabelen der også?

Avslutter med et velmenende råd til alle 166 eiere. Hvis du sliter med å starte og du mistenker at startmotoren er gåen, sjekk at jordinga er i orden. Har desverre ikke noe bilder som viser plassering, men på automatt-utgavene finner du den ihvertfall i i hjulhuset på sjåførsiden fremme.

jording.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kopzta: Hyggelig at det løste seg.

Jeg fant ut det var jordinga etter å ha satt i den nye starteren og den var like sjuk.Da satte jeg en startkabel fra motorblokka til jord, og den startet tvert. Jeg la da bare opp en ekstra jording siden jeg syns den opprinnelig var knotete å komme til og jeg akkurat da var drittlei av å skru...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra du fikk liv i gobilen, ja stemmer bra med jordingskabel på min. Men på min var det bolten som hadde rusta tvert av 😕 (aldrig sett før). Finner bilde i tråden min. Det er nok like greit å sjekk jordinga med det samme på deres biler. De fleste 166 er vel fra -99 og 2000 og det ser ut til og bli en klassiker det også. Heldigvis en enkel feil.

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 166 V6 ville plutselig ikke starte i dag. Jeg mistenker at startmotoren er gåen. De siste dagene har den virket litt «tung» å få i gang, før den i dag altså ikke ville mer. Det går fint å starte bilen på gir, men når jeg vrir om nøkkelen kommer det bare noen klikkelyder. Det er nok strøm på batteriet. Jeg må sette bilen på verksted for å fikse dette. Bør jeg likevel sjekke det med jordingskabelen som nevnes lenger oppe i denne tråden, eller kan det utelukkes så lenge bilen kan startes på gir? Dette kan jeg ingenting om så beklager om det er et dumt spørsmål 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye mulig du har samme problemet. Enkel sjekk er å koble en startkabel mellom motorblokk og et jordingspunkt i chassis, se hva Runet skriver 031017.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket litt mer i dag. I motorrommet fant jeg en svart boks på torpedoveggen det det så ut til å være noen batterikabler. «Dekselet» har ødelagte fester og sitter derfor ikke ordentlig på. Når jeg på en eller annen måte får presset dekselet på plass starter bilen. Gir dette noen mening? Er jo redd for å stole på at det bare er dette som skal til. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, stelvio skrev:

Sjekket litt mer i dag. I motorrommet fant jeg en svart boks på torpedoveggen det det så ut til å være noen batterikabler. «Dekselet» har ødelagte fester og sitter derfor ikke ordentlig på. Når jeg på en eller annen måte får presset dekselet på plass starter bilen. Gir dette noen mening? Er jo redd for å stole på at det bare er dette som skal til. 

Hovedstrøm inni der, løsne kontaktene, (batteriminus først !!) Inspisere, gjør rent og koble på igjen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, stelvio skrev:

Alle ledningene under lokket er pluss-ledninger, både rød og svart!

- jeg fant ikke igjen min egen tråd for noen år tilbake da jeg koblet startkabler til ledningene under lokket: pluss til rød og jord/minus til svart og - poff - hovedsikringen på 175 A (?) tok kvelden. (Sikringen sitter ved batteriet ved venstre hjulbue.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som Landmann sier - alle kabler bak det dekselet er +pluss. Prøv å legg en kabel mellom chassis på bil til girkasse eller motor så får du utelukket om det er startmotor eller dårlig minus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, Landmann skrev:

Alle ledningene under lokket er pluss-ledninger, både rød og svart!

- jeg fant ikke igjen min egen tråd for noen år tilbake da jeg koblet startkabler til ledningene under lokket: pluss til rød og jord/minus til svart og - poff - hovedsikringen på 175 A (?) tok kvelden. (Sikringen sitter ved batteriet ved venstre hjulbue.)

Jeg tror jeg fant tråden din her: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha fiklet litt med denne koblingsboksen og batterikablene i dag så starter bilen uten problemer. Det eneste jeg gjorde var å koble fra batteriet, rengjøre polene og trekke til mutterne på de to kablene som var festet inne i kobllngsboksen på torpedoveggen. Jeg fikk også festet dette «dekselet» som var løst. Det er en kabel festet til dette også, uten at jeg vet hva det er for noe. Uansett så starter altså bilen. Det er vanskelig å skjønne helt hvorfor så det er godt mulig at den bare har helbredet seg selv. Får se hvor lenge det varer 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, stelvio skrev:

Etter å ha fiklet litt med denne koblingsboksen og batterikablene i dag så starter bilen uten problemer. Det eneste jeg gjorde var å koble fra batteriet, rengjøre polene og trekke til mutterne på de to kablene som var festet inne i kobllngsboksen på torpedoveggen. Jeg fikk også festet dette «dekselet» som var løst. Det er en kabel festet til dette også, uten at jeg vet hva det er for noe. Uansett så starter altså bilen. Det er vanskelig å skjønne helt hvorfor så det er godt mulig at den bare har helbredet seg selv. Får se hvor lenge det varer 😊

Flott at du fikk start 🙂👏 Og takk for link til min story; jeg fikk flashback og husker nå hvordan fortvilelsen grep om hjerterøttene når bilen ikke ville starte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 19.4.2020 den 9.22, Arvid skrev:

Riktig som Landmann sier - alle kabler bak det dekselet er +pluss. Prøv å legg en kabel mellom chassis på bil til girkasse eller motor så får du utelukket om det er startmotor eller dårlig minus.

Som forventet meldte startproblemene igjen. I dag prøvde jeg tipset om å legge en startkabel mellom motorblokken og chassiset. Da startet den lett som

bare det. Dette sparer meg for mange penger i kostbar feilsøking på verksted. Tusen takk for tipset 😊

Da gjenstår det å finne en permanent løsning. Er dette noe som en amatør som

meg kan fikse, eller er det best å levere den på et verksted?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal la seg løse uten verksted. Det beste er å ha bilen i lufta men det kan gjøres hjemme med jekk og bukker. Husker ikke nøyaktig hvor kabelen er på 166 men den skal gå fra chassis/rammevang førerside til girkasse. Har du tilgang på fintrådet bøyelig maskinkabel eller sveiseapparat kabel så er det ypperlig og lage jording av - 25 eller 35 kvadrat burde holde. Demonter den gamle og sjekk størrelse og bolthull i kabelsko og klem på like på ny kabel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 3.10.2017 den 22.00, Runet skrev:

Kopzta: Hyggelig at det løste seg.

Jeg fant ut det var jordinga etter å ha satt i den nye starteren og den var like sjuk.Da satte jeg en startkabel fra motorblokka til jord, og den startet tvert. Jeg la da bare opp en ekstra jording siden jeg syns den opprinnelig var knotete å komme til og jeg akkurat da var drittlei av å skru...

Siden jeg kvir meg for å gå løs på ting jeg ikke har greie på, lot jeg meg inspirere av Runet sin løsning. Tok turen til Biltema og kjøpte jordingskabel til 50 kr. Monterte den mellom motorblokken og et jordingspunkt på karosseriet. Nå starter bilen igjen. Det er nesten for godt til å være sant, men enn så lenge er det jubel og glede 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av wolver
      Hei.
      Finnes det noen som har en bakre mellom demper til en Alfa 75 2.5 liter?
      Den trenger ikke være strøken eller ny så lenge den er hel!
      Mvh

Lars Ola Amundsen 

Tlf: 97564663
    • Av Alfaduden
      Hei igjen. Alfaduden er tilbake. Tilbake til røttene denne gang!

Introduksjon:
      For de av dere som har fulgt meg en stund vet dere at jeg startet som 16 åring med plan om Alfa som første bil. Dro til Sverige sommeren 2003 og tittet på en rød 75 TS. Ble ikke handel den gangen som 16-åring, men et halvt år etter ble en svart 75 TS hentet i Trondheim. Litt sliten, men fungere, fikk stell på den også på et vis. Et års tid senere dukket en annen svart 75 TS opp for salg i Trøndelag. Denne var myyyye finere, såvidt passert 100.000km og med litt mer utstyr. Jeg var solgt og fikk fattern med opp for å hente. Trolig Norges fineste 75 TS den gangen! Siden da har jeg tenkt at en gang, en gang skal jeg ha en med V6... 

Nuvel nok om tidligere doninger. Etter overgang fra Oljebransje til jobb i bilrelatert bransje med mye mer spennende hverdag og utviklingspotensiale ble privatbilen solgt og jeg mottok firmabil. Tente at dette blir døve greier... Ikke ha egen bil lenger... De siste par årene har jeg fått øynene opp for veteranbiler. Det vil si så nye som mulig i grunn, men de er enkle, billige å eie og kan settes bort dersom det behøves. Har hatt flere muligheter til å kjøpe både godkjente Bertoner med bur og TS maskiner, GTV6, Alfetta GTer, Alfetta, Berlina og litt annet. Jeg ble utålmodig når firmabilen kom i hus og spredte ordet til andre. Noen treff her og der, men ikke noe "må ha" følelser.

Etter litt søking på svenske sider kom jeg over en rasende billig 75 V6 serie en. Ringte selger mens jeg var på min siste tur offshore, men var også der for sen i avtrekkeren. SOLGT fikk jeg beskjed om av selger. 
      Tenkte litt på denne røde serie 1 75en. Begynte å like den. Hadde jo hatt sånn før også. Kjenner de til en hvis grad. Gode å kjøre, plass til folk og bagasje. Med V6 og som veteran måtte jo dette være ypperlig. Jeg bannet og steiket litt for meg selv i kontorstolen ute på Nordsjøen der da...

Askjem fyrer jo oppunder til stadighet og tanken om 75 som veteranbil vokste større og større... Hmm. Vi spredte ordet til noen godt kjente Svenske Alfafolk og jaggu ble det ikke napp...

Bilen:
      Det var for godt til å være sant. under 110000km, V6, rustfri, noen fine oppgraderinger og vedlikeholdt... Næææ trur ikke før jeg får se det! 
      Etter en samtale med eier ble det avtalt visning. Askjem og undertegnede kastet seg i bilen en snøtung fredagsmorgen sent i April og møtte Manne i Vänersborg.
      Bilen stod på utsiden. Det hadde klarnet opp og ikke noe spor av snø der borte. Den var rød, relativt blank og smilte liksom litt som en gammel mann med to litt blasse fortenner. Jeg så det med en gang, den så fresh ut!
      Håndhilser med Manne, får nøkler og starter opp. "-Ni måste inte dra i handbromsen! Den hänger lite på bakbromserna." Dette var beskjeden vi fikk før det bar ut på landeveien en tur.
      Kjørte den litt varm. Dro forsiktig på. Lyden får en til å grøsse. Herlig V6 sånn det skal låte. Uten katalysatorer eller plastikk luftinnsug... Her er det orntli lyd ja!
      QV kammer sa han. Konstanterte deilig drag helt opp til jeg ikke torde mer. Over 100km/t i andre gir fikk være nok. Mer å gå på sier bilen, men jeg velger å spare den. Er jo tross alt et år eldre enn meg denne her, og jeg klager på støl kropp etter en time på trening... 

Vi snur, drar i brekket og bytter sjåfør. Søren heller sa vi begge to når vi hadde byttet site. "-inte dra i handbromsen" dukket opp igjen friskt i minne hos begge to.. Nuvel. Ta det pent tilbake de kilometerene vi hadde hjem. Askjem likte draget han også. Og lyden. Og den skjeve sittestillingen. Herlig! 
      Tilbake på verkstedet, inn og opp på bukk. Sannhetens time var inne... Som Jokke sier; "-og hva fikk vi se, shotta mer alkohol og det var det". Ikke en plateskjøt som var hoven. Ikke en flekk som liknet på noe så mye som en godt stekt pepperkake... Dette var helt utrolig... Vi ble bare stående å se på hverandre og ikke si noe som helst (her gjelder det å holde begeistringen inne). "-Njaa, kalipperene må byttes og en eksoslekkasje" sier jeg. -Jag vet, sier Manne. Vi vipper litt frem og tilbake men møtes på midten. Jeg like sjokkert over å ha funnet en slik bil, som at jeg kastet ut et beløp som tilsvarer en middels grei sofa et annet sted... Var virkelig ikke forberedt på denne merket jeg.

14.05.17:
      Askjem og jeg drar avgårde igjen. Like forbanna tidlig for å rekke en ferge til Strømstad. Billigere og lettere enn med Bastøfergen. Mindre kjøring blir det også.
      Møter Manne igjen. "-Hadde ført over penger dagen før, men de går jo ikke ut av konto før mandag" sier jeg. "-Jaja, det går fint" sier Manne og gav meg nøklene. Vinsjer bilen opp på tralla, vil jo ikke slite unødig på clutchen. Stropper fast og er på vei hjem en times tid etter ankomst. 

Med oss har vi nå en meget pen 75 6V iniezione "grønnkløver". Den står der bak på hengeren. Jeg tar meg selv i å gni meg i øynene flere ganger på vei oppover. Ikke fordi jeg drakk for mye kvelden før, men fordi det faktisk står en 75 som er min bak på der. Og den skal til Norge! Fryder meg med tanken. Uroer meg ikke for å egentlig ikke ha nok papirer til å dokumentere bilen gjennom tollen. En utskrift av de svenske kjøretøyopplysningene er alt jeg har... hehe.
      Kjører på rødt i tolla på svinesund. Gadd ikke vente flere timer på neste båt i Strømstad. De stempler og ber om penger. Jeg betaler og formoder om at det kanskje er greit å bli med ut å se bilen? "-ikke nøddvendi det vell?" sier han på kav Østfoldsk. Neivel tenker jeg. Men etter en stund med papirarbeidet spør han om jeg er sikker på at chassisnummer er rett. "-blir så mye krøll hos biltilsynet seh, hvis du ikke har alt på stell vettu", sier han. Tja, sier jeg. Kan jo dobbeltsjekke. Vi tok på oss alle sammen og gikk ut i duskregnet. "-Å ståre her a døh?" --ZAR.... begnynner jeg, før jeg blir avbrutt. -Ja, og døm bokkstavane hadde ikke jeg med vettu. Stod ikke i døm derre pappira dine de*. -Heh, sukker jeg og vi nikker alle sammen og sier det var godt vi dobbeltsjekket... 
      Mer stempling og så var vi på vei videre med alt som skal til for å få skilt i Norge. Jaggu godt vi er gode naboer med Sverige!
      Da står den altså her hjemme i Tønsberg, venter på litt bremsedeler før det blir tetting av eksos og visning på biltilsynet. Håp om skilt innen noen uker!

Mer kommer det nok fremover. Planer med bilen, bilder og annet. 
    • Av Cyberdog
      1999 166 2,5 V6 manuell selges. Har noen bruksmerker,men fungerer teknisk veldig bra. I daglig bruk.  Nettopp fått nye frontrør samt Ragazzon catback med nydelig lyd.  Kilometerstand er 175.000
      Siterer tidligere eier:   «Bilen er fra 1999, gått ca 170000 km og er velholdt fra ny. EU Godkjent 4/2019.   03/2019 ble register reim, alle løpe/stramme hjul , vannpumpe, simmering og tennplugger skiftet, etter dette er ny dynamo montert og hjullager bak samt olje og filter.
      For 3 år siden ble varmeapparat vifte og varme app register skiftet, før det ble lekkasje!
      Det er skiftet mye som har vært nødvendig og mye for sikkerhets skyld de 3,5 årene jeg har hatt bilen , har kvitteringer og alt er ført opp. 2 nøkler , alle kode ark, service hefte osv finnes.  Bilen er importert fra Tyskland i 2001, 1 eier der, en kvinnelig eier før meg som ikke brukte bilen mye om vinteren , dette kan sees under. originalt soltak og mulighet for telefon. Bilen har original lakk bortsett fra panser som ble lakkeet pga steinsprut og så er v bakskjerm lakkert etter en liten skade.  Det er flikket at par plasser på bilen. Air con funker ujevnt-«
      Etter at jeg kjøpte den har bagasjeromsåpner sluttet å virke. Mistenker brudd i kabel mellom bil og bagasjelokket. Har ikke feilsøkt.  Ble polert opp og lagt coating på i høst. Har nye alfa,erker foran og bak. 
      Selges da økonomien krever noe som bruker mindre bensin som daily driver.
      Tenkte 30.000 var en fair pris.  Det ga jeg for bilen og har kostet på 10.000 i eksos itillegg.

• Opprett ny...