Gå til innhold
delta3000

Effekt økning

Anbefalte innlegg

HEI

Hva er trimmings potesiale  på en 1,8 /2.0 Ts 16 v  Alfa motor . Er det noen inne på forumet her som har noen erfaringer med dette ?

Vil det hjelpe å fjerne eventuele katalysatorer fra en euro 3 motor eks ?

Erfaringer med kambytte ?

Finnes det chip/omprogramering evt som hever effeekten ?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Autodelta.co.uk:

Du kan få 20-23 hk med å skifte kammer og omprogrammere en 1.8-2.0 TS Eur3

Dersom du også skifter innsug, svinghjul, eksosmanifold og eksosanlegg. Så ligger du opp mot 175-185hk. Og om det finnes semirace kammer som gir deg opp mot 200hk (-og et lett hysterisk turtall) men da er det mindre egnet til vanlig kjøring.

opp til

De har en komplett løsning opp til 232 hk for 2.0 Euro3 med kompressor, intercooler, oljekjøler, større (mer bensin) innsprøtningsdyser og omprogrammert innsprøytning.

 

-eller du skifter innsuget til et som gir mer lyd og får inntrykket av at det går fortere. Det er den mest brukte.

Endret av AlfaAlfa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville anbefale deg å få en morsommere bil å kjøre. Ikke bare hk som teller. Hvilken Alfa har du?

-ting som: 17" og rett gummi (antar at 18" kanskje er mye for din eur3) , eibach sportsfjærer, dempere, og krengingsstablisator, bedre bremseklosser, nytt innsug (fra Autodelta), ny eksos.

Slike ting kan gi deg utrolig mye morsommere bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Alfanatiker skrev:

Jeg har mulighet for å hente ut omtrent 10hk av den via obd2. Så slipper du å sende ECU tur retur Nederland. :)

Fortell hvilke parametere du trikser med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Landmann skrev:

Fortell hvilke parametere du trikser med :)

Trikser og trikser... Jeg har startet samarbeid med en britisk tuner som jobber nede på Nurburgring for Rent4Ring (den kanskje mest kjente bedriften for utleie av modifiserte biler å kjøre på banen der), og har en del ansatte rundt I England og andre land. 

Det som gjøres er remapping på lik linje med Ultimo og Flissundet etc.  Det er ikke noen tilleggsenhet eller triksing på noe som helst vis, men rett og slett bare en flashing med remap av ecu. 

 

For de som var på sist banetreff kan jeg si at min GT er mappet av samme mann. Og jeg kjørte forøvrig 2,09 runder i det våte været (sammenlign gjerne med corsaen på mylaps), så det fungerer MEGET godt. 

Mappingen fra Autolusso var rett ut helt forferdelig til sammenligning. Bilen gikk vesentlig dårligere, og røyk mye mer. De klaget på at de ikke hadde tilgang på alle parameterene, men tydeligvis har min "leder" det. 

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det betinger vel at du må ha bilen Alfanatiker  ? Har du noe dyno papirer på denne mappingen ?  Var vel ca 10hk til chippen til squdra også ?  Flytter du turtallsområdet ?

Vet du hvor mye nm øker da ?  Vil denne remmappingen fungere med annen manifold og kam eks ?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annen eksos er greit. For optimal funksjon på ny kam må det mappes på ny på rulle, eller man må kjøre en god loggføring langs veien. 

Jeg har ikke rulle så dynopapirer får jeg ikke gitt deg. 

Det jeg derimot kunne gjort, er å si at dersom du kjører bilen på rulle før og etter hos eksempelvis autoconsult I Skotselv, så skal jeg dekke utlegget ditt dersom du ikke skulle bli fornøyd. 

For å få eksakte tall på akkurat DIN bil, og for å vite eksakt forskjell så må den på rulle. :)

 

Edit: Ja jeg er nødt for å ha bilen. Dvs vi må møtes en plass. 

Edit2: nm økt på denne motoren vil og ligge i størrelsesorden omkring 10. 

Eksakt nivå på turtallsperre må jeg høre med tuneren om, men i prinsippet kan den og flyttes nøyaktig dit kunden ønsker viss det er det du tenkte på. Var spørsmålet om du fikk et større arbeidsområde på motoren, så er svaret ja. 

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bytter kam uten å programmere om bør du passe på at du ikke for en for tynn blanding og brenner stemplene...  Jeg skjønner ikke helt at det skal gå ettersom maf burde gi feilmelding om det er mer luft enn den har i mulighet til å endre bensinration til. Men det viser seg at det skjer uten at du får feilmelding.

Det er også synd å fjerne katalysator og ikke remappe, ettersom mye med motorstyringen da optimeres for å få rett blanding for at eksosblandingen til katalysatoren skal fungere for reduksjon i denne. Hva gjør du med lamda sensorene for at ikke ECU skal gi deg feilmeldinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen Alfaalfa

Tenkte å bruke  eksisterende lambdaer ,tror du ikke det går ?  det var ihvertfall planen da . Om det ikke skulle gå så for man remapped ecu .

Men finnes det noen som har byttet kam på disse motorene på forumet ?  Planen var å bruke noe fra Catcams da for å se hvordan ting fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke for meg at lambda vil gi feilmelding uten at det er noe galt med dem. En lambda er til for ecu for å kontrollere closed loop lambda kontroll innenfor gitte parametere av gasspådrag/last og turtall. Den gir ingen feilmelding dersom det ikke er noe galt med den. Måler den en verdi som ecu ikke forventer, så justerer blandingsforholdet seg inn etter det som er satt/ønsket innefor de nevnte parametere. Det blir litt som å si at baderomsvekten gir deg feilmelding dersom den viser et uønsket tall, mens i virkeligheten er den kun en innretning hjernen din bruker for å gjøre de endringer som skal til for å få ønsket verdi.  ;)

Endret av Alfanatiker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Alfanatiker skrev:

Ser ikke for meg at lambda vil gi feilmelding uten at det er noe galt med dem. En lambda er til for ecu for å kontrollere closed loop lambda kontroll innenfor gitte parametere av gasspådrag/last og turtall. Den gir ingen feilmelding dersom det ikke er noe galt med den. Måler den en verdi som ecu ikke forventer, så justerer blandingsforholdet seg inn etter det som er satt/ønsket innefor de nevnte parametere. Det blir litt som å si at baderomsvekten gir deg feilmelding dersom den viser et uønsket tall, mens i virkeligheten er den kun en innretning hjernen din bruker for å gjøre de endringer som skal til for å få ønsket verdi.  ;)

Så det er derfor jeg ikke helt forstår de høye tallene på vekta. Må kjøpe ny 😄

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 9/29/2017 at 4:03 PM, Alfanatiker said:

Ser ikke for meg at lambda vil gi feilmelding uten at det er noe galt med dem. En lambda er til for ecu for å kontrollere closed loop lambda kontroll innenfor gitte parametere av gasspådrag/last og turtall. Den gir ingen feilmelding dersom det ikke er noe galt med den. Måler den en verdi som ecu ikke forventer, så justerer blandingsforholdet seg inn etter det som er satt/ønsket innefor de nevnte parametere. Det blir litt som å si at baderomsvekten gir deg feilmelding dersom den viser et uønsket tall, mens i virkeligheten er den kun en innretning hjernen din bruker for å gjøre de endringer som skal til for å få ønsket verdi.  ;)

Lamda/o2 sensor gir ingen feilmelding.

Den første lamda sensoren: den før katalysatoren skal gi informasjon om oxygen innhold i eksosen - fordi Lamda skal igge å pendle mellom litt over og under 1 dvs mellom litt rik/Fet og litt tynn bensin/luft blanding den kjente 14,7:1 for at katalysstoren både skal rense NOX ved fet blanding og HC og CO når den blir mager. Så innsprøytningssystemet skal ligge å ha "for mye og for lite" bensin i forhold til O2 eller vekslende rik/tynn blanding for at katalsytaoren skal fungere med å få HC og CO til å oksidere  med O2 i katalysatoren  og NOX til å reduksjon ned og bli N2 og o2 ned i den andre delen av katalysatoren (en katalsyatopr har to funksoner, oksidering (hc og CO) og reduksjon av NOX - herav navnet tre veis katalsyator - tre gasser den "skal behandle")

Lamda sensoren/O2 etter katalysatoren skal ikke ha noe ujevnt signal, fordi den ligger etter reaksjonen og katalystoren slik at den kjenner at oksygen blir brukt til å oksidere hc og CO og derfor et jevnt fint signal å gi tilbake til motorstyringen. - igjen slik at der skal det gå med O2 i reaksjonen som fjerner HC og CO - slik at den skal måle redusert o2 og økt o2 i forhold til før katalysatoren grunnet frigjøring av o2 fra NOx og et jevnt nivå. Dersom den sensoren som ligger etter katalysatoren også merker varierende o2 nivå betyr det at oksideringen/reduseringen i katalsysatoren ikke skjer - dvs katalysatoren har mistet sin effektivitet. Og OBDII systemet vil finne at verdiene den mottar er utenfor spec og tilsier et problem i utslippsnivåene. Det vil gi en feilmelding om at motorstyringen ikke virker. DVS en "motorlampe" feil.

Så ved å fjerne katalsyator og beholde signaler fra lamda sensorene til motorstyring vil det gå i rødt. Og de to lamda senosrene vil ligge å jobbe mot hverandre med å få mer og mindre fet bensin/luftblanding ikke gir en motor som gir noe mer HK. Snarere tvert i mot.

 

Så om du fjerner katalysator bør du omprogrammere signalet motorstyringen til å ikke ta lamda 2 signalet og det er unødig å bruke sinalet til lamda 1 til å ligge å pendle mellom fet/mager- men derimot kjøre på med jevnt signal for å se om du får brent opp bensinen som skal inn!

 

Poenget er vel å ha en motor som lager hestekrefter? Om du kun tror det blir mer hestekrefter av å fjerne en katalysator er det sterkt misvisende...!!! Da bør du heller få tak i en katalsyator som gir mindre motstand i eksosstrømmen- og godt laget grenrør og resten av eksosanlegget som skal til. Men da plutselig ble det mye pæng.

 

Endret av AlfaAlfa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, jeg kjenner ikke disse lamda fakerne.

Men det står: This faker should only be used for so called small-band oxygen sensors (also known as control sensor). It will also work with wide-band oxygen sensors but it is not suitable for this kind of oxygen sensor since a wide-band oxygen sensor usually delivers important data to the ECU (it needs to adjust the air/fuel ratio).

Og de to oxygen sensorene (lambda sensorer) i din motor står oppført som "wide band sensor" (de er det på EUR-3). Og som jeg brskriver over så sender de regulerende signal som justerer air/fuel mixture hele tiden. Signalet som denne fakeren gir om jeg skjønner det er ett jevnt signal - det skjønner ikke motorstyringen noe av, fordi det skal pendle ettersom fuel/air mixture hele tiden pendler...?

Tidligere (eur 1 &2) som de beskriver skulle lamda kun gi tilbakemelding om "ren luft" i eksosen (forenkling). Mens nå skal de reagere på endringen i tilførselen av bensin. Slik at å bare gi rent signal er helt feil for motorstyringen..på eur 3.

Så mest sannsynlig  vil din motor gå i Limp home mode...også med disse.... Beskrivelsen er litt uklar på hva denne fakeren gjør.

 

Men dette i seg selv vil ikke øke noe effekt i motoren. Så hva skal du oppnå annet enn mer møkk i eksosen? Joa, motoren får minimalt mindre motstand  i eksosen, men "smellet blir ikke høyere". Min bolde påstand er at du har ingen mulighet for å måle at 0-100km/t vil endre seg etter å ha gjort dette.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HEI DU

Det  er nok bare å tune via ecu om det ikke fungerer selvfølgelig. Det  blir vel et sånt prøve å feile prosjekt vet du .men interessant  å høre andres erfaringer rundt dette også da. Hadde  sett for meg et sted mellom 160-180 hk med godt bunndrag på en alfa 2,0 ts  16 v da vet du . bilen skal kun brukes på bane så da trenger en ikke å ta så mye hensyn til eu  kontroll osv.  Har en  2,00 selspeed  som jeg ikke er så imponert over  draget I . Tviler på at den har de oppgitte 150 hk som oppgitt

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, gla' prosjekt.

Da er mine to stalltips;

Squadra Tuning; Colombo og Bariani camshafts og ecm programmert av Squadra tuning - Squadra har kit som er både kammer og tuning ferdig

Autodelta: som over, de har kit med både kammer og tuning (ligger med ca 170-175hk for bruk på vei)

Jeg ville særlig hørt med Autodelta ettersom de har sannsynligvis også med race kammer og der får du nye innsug etc etc. 190-200+hk

 

EB spares selger C&B kammer og kan skaffe for racing de også, men da må du fikse tuning. Det er sikkert ikke bililg å gå over til selvprogrammering.

De to over kan du montere og det fungererer, -fordi det er testet! Ellers går det selvsagt å bare begynne med å montere kamme og få noen til å prøve seg frem, men det kan ta tid og bli dyrt. Så en litt mer ferdig løsning er sikkert billigst og ikke dårligst

 

Endret av AlfaAlfa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 1.10.2017 den 1:30 PM, AlfaAlfa skrev:

Lamda/o2 sensor gir ingen feilmelding.

Den første lamda sensoren: den før katalysatoren skal gi informasjon om oxygen innhold i eksosen - fordi Lamda skal igge å pendle mellom litt over og under 1 dvs mellom litt rik/Fet og litt tynn bensin/luft blanding den kjente 14,7:1 for at katalysstoren både skal rense NOX ved fet blanding og HC og CO når den blir mager. Så innsprøytningssystemet skal ligge å ha "for mye og for lite" bensin i forhold til O2 eller vekslende rik/tynn blanding for at katalsytaoren skal fungere med å få HC og CO til å oksidere  med O2 i katalysatoren  og NOX til å reduksjon ned og bli N2 og o2 ned i den andre delen av katalysatoren (en katalsyatopr har to funksoner, oksidering (hc og CO) og reduksjon av NOX - herav navnet tre veis katalsyator - tre gasser den "skal behandle")

Lamda sensoren/O2 etter katalysatoren skal ikke ha noe ujevnt signal, fordi den ligger etter reaksjonen og katalystoren slik at den kjenner at oksygen blir brukt til å oksidere hc og CO og derfor et jevnt fint signal å gi tilbake til motorstyringen. - igjen slik at der skal det gå med O2 i reaksjonen som fjerner HC og CO - slik at den skal måle redusert o2 og økt o2 i forhold til før katalysatoren grunnet frigjøring av o2 fra NOx og et jevnt nivå. Dersom den sensoren som ligger etter katalysatoren også merker varierende o2 nivå betyr det at oksideringen/reduseringen i katalsysatoren ikke skjer - dvs katalysatoren har mistet sin effektivitet. Og OBDII systemet vil finne at verdiene den mottar er utenfor spec og tilsier et problem i utslippsnivåene. Det vil gi en feilmelding om at motorstyringen ikke virker. DVS en "motorlampe" feil.

Så ved å fjerne katalsyator og beholde signaler fra lamda sensorene til motorstyring vil det gå i rødt. Og de to lamda senosrene vil ligge å jobbe mot hverandre med å få mer og mindre fet bensin/luftblanding ikke gir en motor som gir noe mer HK. Snarere tvert i mot.

 

Så om du fjerner katalysator bør du omprogrammere signalet motorstyringen til å ikke ta lamda 2 signalet og det er unødig å bruke sinalet til lamda 1 til å ligge å pendle mellom fet/mager- men derimot kjøre på med jevnt signal for å se om du får brent opp bensinen som skal inn!

 

Poenget er vel å ha en motor som lager hestekrefter? Om du kun tror det blir mer hestekrefter av å fjerne en katalysator er det sterkt misvisende...!!! Da bør du heller få tak i en katalsyator som gir mindre motstand i eksosstrømmen- og godt laget grenrør og resten av eksosanlegget som skal til. Men da plutselig ble det mye pæng.

 

 

At motorstyringer med fler lambdaer kan være mindre glad i endringene ved manglende kat er mye mulig, og som du sier må da  signalet fra den etter katalysatoren i større grad ignoreres. At fjerning av katalysator ikke gir økt effekt er jeg heller skeptisk til. Hvorfor mener du den ikke gjør det? En katalysator må ha en viss motstand for å kunne fungere skikkelig, og den høyere motstanden vil hindre eksospulsene både deres vei ut, og å hjelpe hverandre. Forøvrig er det heller ikke helt riktig at man mister effekt om du ligger litt utenfor afr. I motsetning til hva de fleste tror, er det ikke mer bensin som skaper effekten i en motor ved justering, men tenningsoptimalisering dersom motoren er mottakelig for det. Blandingsforholdet er nesten "uvesentlig" med mindre du er langt utenfor "slingringsmonnet". Om du på en sugemotor f.eks har 11,8 eller 13,8 på bånn gass har nok svært lite å si vedrørende effekt. Jeg antar at det jeg prøver å si, er at endringene skal være ganske drastiske før man kan påstå at man faktisk har mistet effekt. At hvor du ligger på skalaen kan ha noe å si for holdbarheten og nødvendig intervaller vedrørende oljeskift, ja det er riktig. Men ikke nødvendigvis vedrørende tap eller økning av effekt. Det hører mer til i dieselverden.

Du virker som en som kan mye. Så jeg lurer på hvorfor du hardnakket påstår at fjerning av katalysator ikke har noe for seg? Den er en propp i eksosen som er nødt for å fungere som en propp, selv for å oppnå høy nok temperatur til å rense eksosen godt nok. En propp hindrer ønsket flow og VIL skape uønsket baktrykk som igjen gir minus i effektregnestykket. Jeg har og en følelse av at du har temmelig stor forståelse for fysikk? Har du forsøkt å kjenne på temperaturen på en katalysator tidligere? En katalysator blir utrolig fort varm i forhold til resten av eksosen, og den blir både vesentlig varmere og holder seg varm mye lengre. Det krever store mengder energi å skape denne varmen, og det er da energi som motoren kunne utnyttet på annet vis. Dersom motoren må bruke kraft på å presse varme inn i katalysatoren, vil det være mindre kraft til overs ut i girkassen og. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei jeg hadde skrevet mye, men det blir mye man ikke får med. Så la meg prøveå være kort. Har du hørt om dem som mener at det er lurt med kald innsugsluft for å få mer effekt - fysikk: kald gass inneholder mer o2 per volumenhet. Og K&N filter med mindre motstand som skal gi mer luft inn i motoren. Har du sett at sugemotorer har en viss hk/liter motorvolum. Slik at en 2 liter motor har mer effekt enn en 1.8. Feks 150 mot 140 på en Alfa. Det er fordi 0,2 liter med 14,7:1 blanding med gir deg 10 hk. (voldsom forenkling). Så mer luft og mer bensin = energi i form av moment og hk.

Dersom du så tar med turtall så er 0,2 liter med bensin/luft som går av 7000 ganger per minutt i forhold til 1000 ganger per minutt mye mer effekt - dvs å øke turtallet gitt at det lar seg gjøre uten masse tap = økt effekt. Derfor gir du gass! Fordi det gir effekt!

Så en omprogrammering som gir deg noen runder mer på topp kan gi deg økt effekt. På en sugemotor er det den måten man gjør dette.

Og så på marginen prøver man å gjøre luftens vei inn i forbrenningskammeret slik at du ikke øker motstanden så eksponentiellt ved økt fart på innsugsluften. (luftmotstand er ikke bare for karosseriet men også for innsugsluften) Så kortere innsug, større dia på luften, kaldere luft ved plassering på innsuget. Alt dette på race motor hvor du går for maks turtall. Derfor gjerne også tettsteget kasse (endre sluttutveksling) så du kan holde deg på maks turtall så mye som mulig...

På en race motor hvor du skal ligge på maks turtall er det å fjerne en katalystaor ikke dumt, for all del. Men på en bil som skal ha dreiemoment på lavere turtall så er harmoniske pulser på både innsug og utstøtning enn sann vitenskap - så det å bare fjerne innsugskomponeneter og øke dia kritikkløst, samt det samme på eksosen er bare tull.

Det er mer kompleks enn som så.

Les test av eksos til porsche så ser du at det er kun et par leverandører som klarer å øke hk i forhold til std. De fleste bråker mer og er med større dia og nesten ikke noe inni pottene, men økt effekt gir det ikke.

Det som skjer i en katalysator er en annen reaksjon og en annen kjemisk reaksjon i energi enn den du kan utnytte i en forbrenningsmotor. Så det er ikke bortkastet energi du kunne utnyttet i fremdrift så det er dessverre helt på feil jorde. Den oksyderingen som skjer ved forbrenning gir energi som gir fremdrift, dvs den skaper en volumendring som dytter stempler. Den oksyderingen som skjer i katalysatoren ved at HC og CO oksyderer med o2 gir ingen endring i volum, men det frigjøres varme. MEn det er så ekstermt mye varme som er energi man ikke utnytter i en bensonmotor allerede - det er igjen bare å se på kjøleanlegget til en Chiron så ser du at det er mer energi som utvikles til varme enn som blir effekt til fremdrift. Liten effektivitet i en bensinmotor...

Det var forsøk på noen forklaringer.

 

Mer luft/bensin= effekt. Race effekt= økt turtall. Som gjør det enklere å optimere for kun en ett turtallsområde ca 6500-7500rpm. Som gir deg kortere levetid. Spesielt på en 2.0 som er en langslagsmotor som er underkvadratisk. Ville heller kjørt med 1.8 fordi den er kvadratisk som gir lavere fart på stempelet ved økt turtall enn 2.0 der stempelet går en lengre vei... men nå gjør jeg det bare vanskelig for deg!

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, AlfaAlfa skrev:

Hei jeg hadde skrevet mye, men det blir mye man ikke får med. Så la meg prøveå være kort. Har du hørt om dem som mener at det er lurt med kald innsugsluft for å få mer effekt - fysikk: kald gass inneholder mer o2 per volumenhet. Og K&N filter med mindre motstand som skal gi mer luft inn i motoren. Har du sett at sugemotorer har en viss hk/liter motorvolum. Slik at en 2 liter motor har mer effekt enn en 1.8. Feks 150 mot 140 på en Alfa. Det er fordi 0,2 liter med 14,7:1 blanding med gir deg 10 hk. (voldsom forenkling). Så mer luft og mer bensin = energi i form av moment og hk.

Dersom du så tar med turtall så er 0,2 liter med bensin/luft som går av 7000 ganger per minutt i forhold til 1000 ganger per minutt mye mer effekt - dvs å øke turtallet gitt at det lar seg gjøre uten masse tap = økt effekt. Derfor gir du gass! Fordi det gir effekt!

Så en omprogrammering som gir deg noen runder mer på topp kan gi deg økt effekt. På en sugemotor er det den måten man gjør dette.

Og så på marginen prøver man å gjøre luftens vei inn i forbrenningskammeret slik at du ikke øker motstanden så eksponentiellt ved økt fart på innsugsluften. (luftmotstand er ikke bare for karosseriet men også for innsugsluften) Så kortere innsug, større dia på luften, kaldere luft ved plassering på innsuget. Alt dette på race motor hvor du går for maks turtall. Derfor gjerne også tettsteget kasse (endre sluttutveksling) så du kan holde deg på maks turtall så mye som mulig...

På en race motor hvor du skal ligge på maks turtall er det å fjerne en katalystaor ikke dumt, for all del. Men på en bil som skal ha dreiemoment på lavere turtall så er harmoniske pulser på både innsug og utstøtning enn sann vitenskap - så det å bare fjerne innsugskomponeneter og øke dia kritikkløst, samt det samme på eksosen er bare tull.

Det er mer kompleks enn som så.

Les test av eksos til porsche så ser du at det er kun et par leverandører som klarer å øke hk i forhold til std. De fleste bråker mer og er med større dia og nesten ikke noe inni pottene, men økt effekt gir det ikke.

Det som skjer i en katalysator er en annen reaksjon og en annen kjemisk reaksjon i energi enn den du kan utnytte i en forbrenningsmotor. Så det er ikke bortkastet energi du kunne utnyttet i fremdrift så det er dessverre helt på feil jorde. Den oksyderingen som skjer ved forbrenning gir energi som gir fremdrift, dvs den skaper en volumendring som dytter stempler. Den oksyderingen som skjer i katalysatoren ved at HC og CO oksyderer med o2 gir ingen endring i volum, men det frigjøres varme. MEn det er så ekstermt mye varme som er energi man ikke utnytter i en bensonmotor allerede - det er igjen bare å se på kjøleanlegget til en Chiron så ser du at det er mer energi som utvikles til varme enn som blir effekt til fremdrift. Liten effektivitet i en bensinmotor...

Det var forsøk på noen forklaringer.

 

Mer luft/bensin= effekt. Race effekt= økt turtall. Som gjør det enklere å optimere for kun en ett turtallsområde ca 6500-7500rpm. Som gir deg kortere levetid. Spesielt på en 2.0 som er en langslagsmotor som er underkvadratisk. Ville heller kjørt med 1.8 fordi den er kvadratisk som gir lavere fart på stempelet ved økt turtall enn 2.0 der stempelet går en lengre vei... men nå gjør jeg det bare vanskelig for deg!

 

Det jeg syntes er helt fantastisk, er at du skriver veldig mye, uten å egentlig si stort.
Jeg kjenner til begreper som overkvadratisk og underkvadratisk. Jeg kjenner til begreper som bmep, volumetrisk effektivitet, statisk, dynamisk og effektiv kompressjon (samt formlene for utregninger av disse), og formlene for utregning av teoretiske effekter og turtall etter cfm innsugsflow og har dermed forutsetningene og gjennomføringsevnen til å matematisk blueprinte motorer etter ønsket funksjon ut fra dette. Ikke undervurder motstanderen din. Nei du gjør det ikke vanskelig for meg... men du bekrefter at du har litt tomprat i tillegg, blant en del av det du skriver som er fakta. ;)

 

Det er lite jeg gidder å skrive nå, fordi det er sent. Og fordi jeg ikke orker tomprat. Men nei et åpent filter gir svært sjeldent økt effekt, særlig på nyere motorer. Det er en for mye trodd myte som bare er vissvass. Hvorfor? Jo fordi at en original luftfilterboks svært sjelden har manko på tilgang på kald luft fra fronten av bilen, og de har en mer enn tilstrekkelig god nok flow for innsuget. Det er ikke før man øker effekten betraktelig at et åpent filter vil hjelpe noen ting som helst.
 

NR 2 som jeg gidder å poengtere her nå er at påstanden din om at mer turtall gir mer effekt er feil. Dette er kun riktig dersom momentkurven ikke synker for mye. Det en mer effektiv motor som gir mer effekt. Den volumetriske effekten må opp på det turtallet der man ønsker effektkurven sin. Ønsker man ikke effektkurven sin over 7000 rpm, så trimmer man da heller ikke bilen sin for å arbeide over det området! Jeg har selv en motor i den ene bilen min som er en 2 ventilert halv-støtstangmotor som gir nesten 100hk (95) per liter på under 7000 rpm, og i tillegg har den 88nm per liter på 2000 rpm og 93 på 2500.
Hvem har bygget den sa du? Det har jeg gjort selv. Hvem har bremset den? Også gjort selv. Er delene å få kjøpt som hyllevare? Nei dessverre, blueprintingen og programmering er gjort av undertegnede.
Originalt ga motoren min 62hk per liter på 6000 rpm og 65nm på 2000 rpm. Nå er tallene henholdsvis 88hk per liter på 6000 rpm og 88nm per liter på 2000 rpm. Eller da en økning på henholdsvis 42 og 35,5% selv innenfor originalmotorens arbeidsområde. Er det noe mer du lurer på?

Du får komme med litt mer enn stedvis tomprat og klipp og lim av veldig simpel fakta hånd i hånd i et forsøk på å virke kunnskapsrik, før du gjør ting vanskelig for meg. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...