Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hurra! Grattis  med fet tralle Magnus! Denne ser lekker ut. Jeg kommer på inspeksjon ved passende solskinnsdag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for bilder og takk for flott historie :) Jeg liker førsteversjonen av 75'n uten de yngres koffertspoiler. Og Busso... du er heldig :x

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Gruagarasjen skrev:

Herlig! Grattis!

Takk for det Atle! :) 

4 timer siden, panzhar skrev:

Uforskammet pent! Lik min første bare med kanaler og gulv ;-)

alfa75-1.jpg

Hehe se der ja! Relativt lik. Var faktisk ok med lakkerte speil på den ser jeg. Hmmm... 

3 timer siden, Rune R. skrev:

Kult, er noe spesielt med 75 (og Alfetta sedan)

Og denne ser jo ut til å være en tidsreise :)

Ja, det er noe eget med de. Her er det som å være tilbake med hockeysveis og Donna Summer på kassettbåndet mens bussoen synger med :) 

3 timer siden, Stjerneglis skrev:

Kjempekul Alfa! Jeg får stadig mer sans for AR75, Håper du tar godt vare på den!

Ikke vær redd for det Tin, denne er i gode hender.

3 timer siden, BillaBoo skrev:

Hurra! Grattis  med fet tralle Magnus! Denne ser lekker ut. Jeg kommer på inspeksjon ved passende solskinnsdag!

Takk Paul! Sving innom når det passer deg du! Er nok et par uker unna skilt ennå... 

6 minutter siden, Landmann skrev:

Takk for bilder og takk for flott historie :) Jeg liker førsteversjonen av 75'n uten de yngres koffertspoiler. Og Busso... du er heldig :x

Jo bare hyggelig Landmann. Serie en er det noe spesielt over, men det bør helst være litt felger og noe senk hvertfall. 1,6 IE på stylter og med stålfelger vekker ikke helt "må ha" begjæret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfaduden: Artig historie, som sikkert også egner seg i Alfanytt :) Gratulerer med flott 75!

Endret av Multijet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.5.2017 den 14.12, Royalmaas skrev:

Nydelig bil og veldig fin lesning, hold oss oppdatert! :D

Takk Roy! Jepp, her blir det oppdateringer underveis i eierskapet. Liker å ha en logg over bilholdet :) 

På 16.5.2017 den 15.36, panzhar skrev:

Blir det pinsetreff med denne bilen da?

Tja, det får vi se på. Venter på noen deler som skal til før den kan kjøres til kontroll hos BT.

På 16.5.2017 den 16.08, Kai78 skrev:

Gratulerer med flott 75 og takk for fin historie, følger med her! :)

Ses på treff?

Takk for det Kai! Vi sees på treff, garantert! 

På 16.5.2017 den 17.51, Multijet skrev:

Alfaduden: Artig historie, som sikkert også egner seg i Alfanytt :) Gratulerer med flott 75!

Takk Multijet! Tja, kanskje det? Jeg er ikke vanskelig med å låne bort både tekst og bilder dersom klubbladet er interessert i det. Kanskje skrive litt mer raffinert i så fall :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deler på vei for å få den 100%. Liten eksoslekkasje i downpipe, så to nye er bestilt. Bremser henger på ene siden bak. To nye kalippere bestilt. 
Tok også med nye skiver bak, klosser, bremseslanger og monteringskit. :) Er jeg heldig rekker jeg kanskje Rudskogen Søndag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye kalippere, skiver, klosser og håndbremswire montert. Skal fylle og lufte bremsevæske i morgen før stikkaksler monteres igjen.

IMG_7152_zpsn8zo3xjy.jpg

IMG_7151_zpszylmufku.jpg

Eksos er demontert og slagplan for å sveise inn de nye downpipene er lagt.

IMG_7142_zpst2zwganu.jpg

Stålomspunnet bremseslange er montert:

IMG_7136_zpsqqmzxjph.jpg

Snart er den nede på hjulene igjen:

IMG_7065_zps2sesmudd.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en god helg og hjelp i garasjen til Askjem er ting på plass. Eksos er fikset og tett, klosser bak er justert i hht. spesifiksasjoner (er litt merkelige disse kalipperene bak på transaksel-alfa). Skal bytte bensinfilter i morgen før den slippes ned på egne hjul igjen. Da er den klar til å bli brukt litt ut over uken. Time til kjøretøykontroll er bestilt. 12. juni er det nok en 75 på Norske skilt hvis alt går etter planen :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer Magnus! Ser ut som du har fått kloa i en skikkelig godbit. Og så blank i pelsen da!! (på bilder i alle fall)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5.6.2017 den 0.08, Runet skrev:

Gratulerer Magnus! Ser ut som du har fått kloa i en skikkelig godbit. Og så blank i pelsen da!! (på bilder i alle fall)

Takk, det er en godbit, men noe er det alltid på gamle biler. Tør påstå at dette fremdeles er et meget godt eksemplar.
Fikk oss en luftetur i kveld. Rakk akkurat trafikkstasjonen og fikk hentet ut prøveskilt for i kveld og neste mandag.

Konstanterte noen flere ting, men ikke noe av alvorlig karakter. Blinklys venstre virker ikke som det skal og mangler et bremselys. På vei hjem i sted kunne jeg ane et hjullager som var på tur til å gå. Mistenker venstre bak. Tar vel begge to tenker jeg.
Ellers var det noe vibrasjoner i mellomakselen. Lurer på om det er på grunn av at jeg "fikset" bakre motorfeste... må se litt på det, men det har ingen betydning for kjøretøykontroll til uken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bilen godkjent og jeg venter på skilt. Må bare ha en bekreftelse fra Sverige om at de har vognkort del 2 før jeg kan hente ut norske skilt :) Happy days!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, OlaDunk skrev:

Hærlig historie!

Noen tips til meg som skal hente en TS en av dagene? Skal kjøre den hjem. :)

Hvor langt skal du kjøre? Hvor henter du den?
1. Fyll FULL tank! Disse har tanken helt bak under bagasjerommet. En fals på midten har en tendens til å ruste og dette fører til lekkasje... Første test er altså å se om tanken er tett!

Så er det jo gammel bil, så en god besiktigelse er viktig før oppstart. Tar bremser?, Slipper de som de skal?, Virker lys?, sjekk nivå på alle væsker. 
TS er en tilgivende motor. Fint drag i den, god lyd og fornuftig forbruk. . 

Endret av Alfaduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode tips, takk. Noe i forbindelse med papirer, kryssing av grensen, osv?

Henter den i Jönköping, til Fredrikstad. Er godkjent og i daglig bruk iht selger.

Endret av OlaDunk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av wolver
      Hei.
      Finnes det noen som har en bakre mellom demper til en Alfa 75 2.5 liter?
      Den trenger ikke være strøken eller ny så lenge den er hel!
      Mvh

Lars Ola Amundsen 

Tlf: 97564663
    • Av Alfaduden
      Jeg får skrive litt her da slik at det blir noe aktivitet på forumet.
      Har en stund leflet litt med tankene om å lage en ren trackdaybil for å skåne QVen min litt. Det er noen som mener den er aaaalt for fin til å rase rundt med på banen. Jeg forstår ikke helt det, men likevel så kan jeg forstå det på en måte.
      Jeg kjøpte i fjor høst en sliten 75. Betalte nok litt mye ser jeg i etterkant, men forsvarer det med at den er nummerert i en begrenset serie som har en stor fordel. Nummererte serier blir ofte litt mer verdt og denne har de tøffe Recaro setene.

Bilen hadde stått en stund, men var EU godkjent i 2017. Det var rust, men ikke noe jeg så på som kritisk. Lakken er et sorgens kapittel og den flasser klarlakk som en gammel mann.
      Den startet motvillig litt innimellom og det luktet kraftig bensin. Vel hjemme så jeg at det sprutet bensin fra slanger inn og ut fra pumpe og filter. byttet dette, knakk stuss på pumpe og måtte kjøpe en ny. Da startet den med en gang gitt!
      Etter dette ble den testet litt og fant raskt ut at den trengte litt kjærlighet. 
      Den ble parkert noen uker under et trekk i gården og glemt litt.
      Vinteren nærmer seg og når den første (og eneste) snøen falt fikk jeg blod på tann. Denne må jo brukes. Med på kjøpet fulgte fire nesten helt nye piggdekk på orginale Speedline felger! Jeg fikk lov til å låne garasjen til Erik og lovet å bli fort ferdig😬. Ukene gikk og bilen ble sakte men sikkert kappet i og lappet sammen igjen. Første gang jeg sveiser bil så det var en del å lære for meg. Vi oppdaget også raskt at det var langt mer rust enn det jeg først hadde antatt. Typisk🙄😑...
      Etter nesten to måneder fikk jeg den omsider på egne hjul i går. Testet og funnet ut at det dessverre er mer å gjøre før gleden kan begynne. Det positive er at det er tidenes mildeste vinter med 6-9 grader, regn og sol om hverandre slik at noe sladdeføre er det ikke likevel.
      Har sendt en bestilling på mekaniske deler, men innser at jeg nok ikke rekker isbanetreffet som tenkt med denne.

Får heller satse på at det blir noen fine banetreff til våren.

• Av Cyberdog
      1999 166 2,5 V6 manuell selges. Har noen bruksmerker,men fungerer teknisk veldig bra. I daglig bruk.  Nettopp fått nye frontrør samt Ragazzon catback med nydelig lyd.  Kilometerstand er 175.000
      Siterer tidligere eier:   «Bilen er fra 1999, gått ca 170000 km og er velholdt fra ny. EU Godkjent 4/2019.   03/2019 ble register reim, alle løpe/stramme hjul , vannpumpe, simmering og tennplugger skiftet, etter dette er ny dynamo montert og hjullager bak samt olje og filter.
      For 3 år siden ble varmeapparat vifte og varme app register skiftet, før det ble lekkasje!
      Det er skiftet mye som har vært nødvendig og mye for sikkerhets skyld de 3,5 årene jeg har hatt bilen , har kvitteringer og alt er ført opp. 2 nøkler , alle kode ark, service hefte osv finnes.  Bilen er importert fra Tyskland i 2001, 1 eier der, en kvinnelig eier før meg som ikke brukte bilen mye om vinteren , dette kan sees under. originalt soltak og mulighet for telefon. Bilen har original lakk bortsett fra panser som ble lakkeet pga steinsprut og så er v bakskjerm lakkert etter en liten skade.  Det er flikket at par plasser på bilen. Air con funker ujevnt-«
      Etter at jeg kjøpte den har bagasjeromsåpner sluttet å virke. Mistenker brudd i kabel mellom bil og bagasjelokket. Har ikke feilsøkt.  Ble polert opp og lagt coating på i høst. Har nye alfa,erker foran og bak. 
      Selges da økonomien krever noe som bruker mindre bensin som daily driver.
      Tenkte 30.000 var en fair pris.  Det ga jeg for bilen og har kostet på 10.000 i eksos itillegg.

• Av Kris916
      3l 916 lyd.mp4 3l 916 lyd.mp4 3l 916 lyd.mp4  
      Vurderer å selge min -95 modell 916 GTV med herlig 3 liter Busso:) Ny registerreim, girkasse, clucth mm.

Original trimchip fra Squadra Tuning og Ragazzon mellompotte gir en bra effekt og fantastisk lyd.
      Ikke mange av 3l utgaven i Norge da den var veldig kostbar.
      Selges til fordel for nytt prosjekt og jeg bare har en garasje. Eventuelt bytte mot noe annet morsomt, fortrinsvis 105 Bertone Coupe.

Ta kontakt på telefon for fullstendig info: 400 70 886
      Prisantydning 140 000,-.

• Opprett ny...