Gå til innhold
Tiller

Framgangsmåte SS lakk (tett farge lakk) trenger tips

Anbefalte innlegg

Har en gamel veteranbil jeg skal ta noen flekker på.

Lurer på hvordan fremgangsmåten er med SS lakk (tett farge lakk). Altså lakk som ikke trenger klarlakk over seg.

Jeg tenker å våtslipe og polere for å prøve å få så bra resultat som mulig.

Spørsmålene er da:

Bør en våtslipe mellom hvert lag med grunning?

Hvor lang tid skal det gå får en kan våtslipe grunningen?

Og hvor lang tid bør det gå fra siste lakklag tin en kan våtslipe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Du kan gjerne våtslipe eller tørrslipe mellom lagene, men ikke nødvendig, om lakken er gammel kan du kjøpe lastebillakk, den har ikke helt samme glansen, men er tykkere , bruk den  sammen med en hurtigtørkende herder, den kan enkelt våtslipes og polers opp til et godt resultat om en legger nok arbeid i det.

Hvor lenge en venter før en våtsliper kommer an på temperatur, i en lakkboks går det vel sikker bare noen timer, men jeg venter vanligvis 1 uke om temperaturen er over 10 døgnet rundt, er du for rask ute "kladder" lakken mer på slipepapiret, jeg pleier å starte med ca 1200-1500 korning på sandpapiret så gå over til 2500 korning til det er ganske flatt, for deretter å bruke en god rubbing, der finnes flere steg, dette kan du få vite mer om hos de som selger det, eller andre her inne ;-)

Jeg har god erfaring med proff lakk blandet og fylt i spraybokser om det er mindre områder det er snakk om , denne er det selvfølgelig herder i, den  blir blandet inn før bruk.

Kjøpes hos de som forhandler bil lakk.

Dette må ikke forveksles med vanlig spray lakk man kjøper hos vanlige deleforhandlere.

Som Odd Atle skriver er ikke Cellose lakk aktuell lengre, denne gikk vel ut hos lakk verksteder for i hvert fall 40 år siden...

hilsen Chris

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder på med samme bil akkurat nå. Litt mer jobb denne gangen. 

Har grovsparkla og finsparkla ferdig. Så nå går jeg over med spray sparkel. 

Finsliper dette, før jeg går på med grunning. Finsliper også denne før jeg legger på lakken.

Det er tett farge på sprayboks.

Men da burde jeg altså la denne lakken herde/lufte en ukes tid før jeg våtsliper og polerer den opp?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...