Gå til innhold
Kristian V

Kristians 159 SW 2.0JTDm 16v Sport (170hk)

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Runet skrev:

Hvordan liker du Falkendekka?

Forløpig helt greit, men siden jeg bor på sørlandet, så har det vært mangel på skikkelig vinterføre her, og jeg har vært mye på jobb siste tiden, så har jeg ikke fått testet de skikkelig enda. Kun på litt slapseføre på E18, og der gikk det nå greit, selv i 100 km/t.. Men hadde håpet å fått testet de på litt mer normalt vinterføre snart. Men bilen kom seg jo godt fram tidligere vintere på snøføre, selv med de gamle skeivslitte vinterdekka uten særlig mønster på innsiden, så håper jo ikke de er værre enn de gamle :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det ble postet en ganske rund kilometerstand på julaften i fjor, så får man vel poste en i år også, dog ikke sååå rundt tall:

DSC_1113.jpg.ac7f01c990efbb143618662325971838.jpg

Endret av Kristian V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy med bil og vann... :P 

Da var det min tur til å få skikkelig vannlekasje i bilen. Eller rettere sagt, den har vært der en stund, men har hatt metoder på å forhindre at det renner inn på, helt til det nå har vært et helt for jævlig regnvær for noen uker siden. Oppdaget at det var kommet mye vann bak, bilen har stått med fronten pekende oppover i svak bakke, og mistenker at lekkasjen er kun i førerdøra, den klassiske pakningen i døra som ryker for de fleste 159. Det var så mye vann at når jeg trykket hardt og fort ned der disse plastskruene til mattene går gjennom teppet, så sprutet det en liten stråle opp O.o

I dag var det heldigvis fint vær og god temperatur, så da var det bare å sette i gang, et bilde sier mer enn tusen ord sier de:

IMG_0597.thumb.jpg.8335c49230dd4e203c15909c7370996e.jpg

Nå skal den stå slik å tørke med en kupevarmer noen dager, mens teppene/skumgummien tørker inne. Etterhvert skal dørtrekkene av, mest sannsynligvis på alle når man er i gang, og fuge igjen der denne pakingen pleier å ryke.
Men jeg syntes det er litt rart, er det ikke en drenering som skal ta seg av vannet FØR det i det hele tatt skal komme opp til denne pakningen som er kjent for å ryke?
Får se om jeg evt finner disse dreneringene og hvordan tilstand disse er i. Fuger man der pakningen er, vil ikke vannet da bare gå høyere opp?
Kanskje det går opp et lys når jeg får av dørtrekkene og ser det selv...

Skal bli spennende å se om man får alt på plass igjen.... 9_9

PS: Har du hatt lekkasje i bilen og det har kommet inn en del vann, så bør teppene ut og alt må tørkes!
Skumgummien i disse teppene er tykk og holder lenge på vannet,som en svamp, og tørker svært dårlig..!

Endret av Kristian V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk flashback her til en av mine første biler, en Audi 80 CC fra '86. Var på vei til jobb da en av rutebussene tydeligvis hadde for dårlig tid til å holde fartsgrense eller vikeplikt. Måtte stå på bremsen, stive hjul. Så kom det en helt merkelig lyd, som en mellomting av gummistøvler i myr og et halvtett avløp. En brun tsunami av skittent vann med alskens rusk og rask skylte forover i bilen, såpass mye at det kom over kanten på skoa og gjorde sokkene klissvåte. Uten at jeg hadde merket det så hadde lista langs bagasjerommet hoppet av på et eller annet tidspunkt, og det hadde regnet så og si uten stopp i flere uker. Alt vannet som traff tak og bakvindu på denne 4,4 meter lange bilen endte opp i bagasjerommet, og der ble det liggende helt til jeg bremset hardt nok til at det skvulpet over og fosset inn i kupéen.

Jeg vet ikke hva moralen med historien er, annet enn å holde et øye med pakninger og alltid ha med et ekstra par sokker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
19 timer siden, Kristian V skrev:

Gøy med bil og vann... :P 

Kanskje det går opp et lys når jeg får av dørtrekkene og ser det selv...

Skal bli spennende å se om man får alt på plass igjen.... 9_9

PS: Har du hatt lekkasje i bilen og det har kommet inn en del vann, så bør teppene ut og alt må tørkes!
Skumgummien i disse teppene er tykk og holder lenge på vannet,som en svamp, og tørker svært dårlig..!

Da skjønner du det 👍

Trenger ikke ta av plate for å tette, det holder å fuge med Tech7 el.lign på nederste del av aluplaten, kanskje 10 cm opp i begge ender. Gjør det lettere den dagen du skal bytte vindusheis... 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, ODDATLE skrev:

Trenger ikke ta av plate for å tette, det holder å fuge med Tech7 el.lign på nederste del av aluplaten, kanskje 10 cm opp i begge ender. Gjør det lettere den dagen du skal bytte vindusheis... 😉

Det er det som er planen, orker ikke mer demontering nå alikavel :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man skal være litt føre-var, hvor bør man gå over bilen for å sjekke at det ikke er tett noen sted og ikke har samlet seg masse løv og dritt? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vannlekkasje del 2.
I dag sto demontering av dørene for tur, for å fuge, samt gå over alt av dreneringer i alle dørene.
Var igrunn ganske lett og kjapt, brukte ca 1,5-2t på alt som ble gjort i dag.
Når dørtrekket på bakdøra på førerside ble tatt av, så jeg og merker som tydet på at vann hadde kommet inn der. Så da har jeg nok hatt to syndere for vannlekkasje her..

IMG_0280.thumb.jpg.d622f274ae423db05ce7c75ed0b132db.jpg

IMG_0281.thumb.jpg.3311abb31e4cec02b233257517aebf3e.jpg

Alle dreneringer i dørene ble gått over, og pakingen som er under dørene og over dreneringshullene ble kuttet til med en trekant, slik at vannet lettere skal komme ut. Denne pakningen ligger tett inntil døra, og kan fort pakke seg med dritt, som igjen kanskje kan hindre vannet i å renne lett ut.
Skal noen gjøre det samme, så pass på å ha noe bak om dere kutter med kniv, for å ikke få skade på lakk og evt rust i fremtiden!
IMG_0282.thumb.jpg.8e5e8a5c0ffc6c2b87814a3d8d679443.jpg

Så var det fugetid!IMG_0604.thumb.jpg.e7572c0694f5037821e276f11d2e29b5.jpg

Nå er det meldt masse regn i morgen, så da får man jo se om det er tett.....

Endret av Kristian V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, tbmul skrev:

Hvis man skal være litt føre-var, hvor bør man gå over bilen for å sjekke at det ikke er tett noen sted og ikke har samlet seg masse løv og dritt? 

Eneste jeg kjenner til nå er dørene, så jeg ville hvertfall sjekket dreneringene nederst i dørene, og evt kanskje gjort slik jeg har gjort med pakningen som er over disse under døra.
Vil du ta det enda lenger, så er det jo bare å ta av dørtrekkene og fuge før det blir et problem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Har du vurdert lydisolering i dørene når du først er i gang? 

#lydisolasjonsambassadør 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Sillyspeed skrev:

Bra jobba! Har du vurdert lydisolering i dørene når du først er i gang? 

#lydisolasjonsambassadør 

Har vurdert, men det blir ikke noe av nå.. syntes ikke 159 er så støyete.
Har kanskje litt med hvilke biler jeg er vant med fra før, Fiat 131 Racing, 116 GTV, Fiat Coupe, Punto mk1 og Alfa 155..

Måtte bruke bilen litt her om dagen, og da var det fortsatt helt ribba bortsett fra førersetet som ble satt inn, DET støya det, så alt etter det blir nok bare kos :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk bilen tilbake fra EU-kontroll i dag - Ingen merknader! :D 

- Byttet begge hjullager foran, høyre var kaputt, derfor det bråket ekstra når jeg kjørte uten interiør! Valgte å bytte på venstre også, siden jeg ikke har noe papirer om disse er byttet tidligere. Eneste jeg har papirer på er at hjulllagerne bak er byttet ved 65,000km og 75,000km.
- Samtidig ble motorolje m/filter, bremsevæske og luftfilter byttet. Luftfilteret ble erstattet med et K&N-filter, med samme specs som orginalt.

Har eid bilen i 4 år nå, hentet den 12. Mai, men første gang reg. på meg er 23.05-2016. Begge EU i mitt eie har vært helt uten merknader.
Alfa 159 er jo en drøm å eie :D;) 

Bilen har nå gått 106.300km.

Endret av Kristian V

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Lignende innhold

• Av CatoK
      Hei, er det noen som har koblingen mellom fjærbein og nivåsensor til 159 med xenon liggende? 
    • Av CatoK
      Hei, har en 159 TBI som trenger en overhaling av girkassa type M32.
      Har lekt litt med tanken om å få inn en F40 girkasse, evt. skaffe en Q4 donorbil og bruke til å bygge om selv om ikke disse akkurat vokser på trær... (Sverige?)
      Noen som vet om dette er mulig både teknisk og ikke minst med tanke på godkjenning? Hvorfor den ikke ble levert med dette skjønner ikke jeg  Utslipp? 
      Etter litt research har jeg kommet frem til at blokka på TBI visstnok er bygd på JTD-blokka og boltmønsteret for girkassa visstnok skal være likt over hele linja. 
      Dvs. for å få inn en F40-kasse så må en bare nytt svinghjul/clutch og girvaier(?), men er det bolthull i TBI-blokka slik som det er i en JTD-blokk slik at en får montert Q4-transferkasse?
      Resten av drivverk ville vel vært å bare flytte over? Andre utfordinger? VDC måtte kanskje oppdateres/flashes?
      Er det noen som vet noe om dette, eller bare har en mening så skyt ut! Alternativet er overhaling av girkasse og å få inn en ordentlig diff.
      mvh Cato

• Av Alfa_159_TBI_TI
      Alfa Romeo 159 har skjulte fasiliteter
      Se video 
      Der er opplyste i videoen at man kan omprogrammer disse fasiliteter, er det muligt?

Er der noen der har erfaring med disse fasiliteter ?

Kunne tenke meg at endre på programmeringen omkring at lukke alle vinduerne samtidigt, kunne tenke meg at denne funksjon kunne legges på dobbelt klikk på låsning av dørene, er det muligt og hvor kan ,man finne informasjon om omprogrammering !!
    • Av Lien
      Jeg har en 159 som justerer høyre speil opp og til høyre av seg selv. Før jeg begynner å lete etter feilen tenkte jeg å spørre om noen har en ide til hva som kan være galt.
      Det forekommer under kjøring, men oftest når man setter bilen i revers.  Men heller ikke alltid da.
      På forhånd takk for svar
    • Av Geezer
      Ønsker kjøpe deksel over sikring/odb2 kontakt for 159 som er helt og iorden. Helst Beige, men kjøper gjerne andre farger også. 

• Opprett ny...