Gå til innhold
Kristian V

Kristians 159 SW 2.0JTDm 16v Sport (170hk)

Anbefalte innlegg

Gøy med bil, uflaks kommer sjeldent alene her i hus for tiden.. :(
En liten vårinspeksjon og fjerning av vinterens dritt, så kom dette fram.. Har nok røket i løpet av vinteren, en stund før bakfjæra. Dog ikke så dramatisk som når fjæra bak ryker, som vist på bilde tidligere. Ingen synlig høydeforskjell foran, selv med knekt fjær.

Nå sitter jeg å dagdrømmer om å ha råd til et Eibach B12 Pro-kit.. Er jo ikke så dyrt heller for komplett sett med Bilstein-dempere og Eibach-senkefjærer(3000,- for kun senkesettet), når man sammenligner med prisene på orginale Ti-fjærer hos RSA/AutoItal, der bakfjærene koster ca 3000,- stk(!!!) og at dempere på Mekonomen koster over 9000,- for alle 4..!!
https://eibachnorge.no/produkt/eibach-b12-pro-kit-e90-10-005-03-22/alfa-romeo-159-sportwagon-939-2.0-jtdm-2006-2011
Skjønner ikke at de kan ta så mye for disse delene hos Mekonomen og RSA...sykt opplegg!

5adc60706b824_KJV_9459redigert.thumb.jpg.1d45d88f5e8d9f4deb7fe65b4625eb92.jpg


Men god plass i 159 SW da.. 8 stk 235/40-19 dekk (4 med felg) i bilen på en gang.. :) 
5adc607c232df_KJV_9438redigert.thumb.jpg.236733bdea51f46a71124339d179e9fa.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med fjær framme på 159, er at gummien som fjøren ligger rund i bunn ekspanderer pga rust på nedre del av demperen. Da får fjæren press utover og knekker. Av med gummi og bank løs rusten, klin på fluidfilm. Eller bytt dempere og mal godt med maling der gummien er

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt arbeid, kunne tenkt meg Eibach settet jeg og... Hvilke dekk er det du har kjøpt?

Endret av Royalmaas

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Royalmaas skrev:

Godt arbeid, kunne tenkt meg Eibach settet jeg og... Hvilke dekk er det du har kjøpt?

Får nesten svare på nytt siden jeg ser du har forandret spm ditt :P

De gamle er Vredestein Ultrac Vorti - Giugiaro design. Gode dekk, men alt for dyre for min del å kjøpe nå.

De nye er Federal Evoluzion ST-1. Billige, men ikke de aller billigste og ukurante merket man får på Dekkonline.com.
Blir spennende å se hvordan de er å kjøre med. Nå skal jeg jo ikke drive med noe særlig aktiv kjøring og banekjøring, men disse dekkene er visst egnet til dette og. Håper bare ikke de er så myke at de er borte i løpet av en sesong eller to. Spesielt med tanke på hvordan 159 er kjent for å slite dekk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er på tide med litt mer vedlikehold av bilen nå som feriepengene kom, og siden den nå snart skal på EU-kontroll ble det bestilt div deler på nett som er på vei.
- Blir bytte av komplette fjærbein foran som er på vei - Ble handlet brukte fjærbein så bytter hele enheten, istedenfor å bytte kun den ene knekte fjæra.
- Nye bremser foran og bak fra EBC, med vanlige 330mm skiver og Greenstuffklosser foran og Ultimax2-klosser og vanlige skiver bak, handlet hos brakes.no for den lille sum av 4469,- med frakt. Sykt billig sammenlignet med "billigkjedene" her til lands som Mekonomen og BilXtra (de skulle ha det dobbelte..).
- Ny øvre venstre bærearm og lenkarmer til stabstaget er også på vei.
Bytter alt i en smell når alle delene er på plass.

Og i stad ble det byttet tåkelys foran, bestilt hos autodeler.co.no. til den fine sum av 445,- for 2 stk(+ frakt).

Var på tide, mildt sagt... og alt man trenger for å bytte er et flatt skrujern for å jekke av dekselet med, og et stjerneskrujern for å løsne 3 skruer på hver lykt.
Jobben tar ca 10-15 minutter.
DSC_0559.thumb.jpg.024c2d901393c367882830041c653c16.jpg

Her kan innfestingen sees, samt skruene, for de som måtte lure på hvordan de evt skal plukke av dette selv:
DSC_0560.thumb.jpg.340c5a88ebcc7e39976f1e9e7c9c3e25.jpg

Ny og gammel lykt:
DSC_0562.thumb.jpg.6b3d2245f55d977aff3c7ea986a09804.jpg

DSC_0563.thumb.jpg.05921a3f7dfd2668e9587e7366859b81.jpg

DSC_0566.thumb.jpg.490d80a8901eca553b51cee793c2560d.jpg

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, ODDATLE skrev:

Oioioi, på tide med en polering? B|

Det kommer det og :)

Og det som er så godt synlig foran på panseret, kommer fra forrige gjøk som polerte bilen. Ser tydelige merker litt lenger opp fra maskinen, sikkert gått tørt og varmt. Skulle tro det var vinkelsliper de hadde brukt... -_-
Den så fin ut lenge, men kommet mer tydlig fram ettersom bilen ble vasket. Heldigvis ikke sånn på resten av bilen...

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt kos i garasjen i dag! 
Det var bremsene og bærearm foran som var værst, så med tanke på både dårlig bremseeffekt, rust og kast i skivene, så ble alt foran byttet i dag, bremsene bak i morgen. dvs bare kosejobben igjen.
Var deilig å kunne bremse med nye gooode forbremser og ikke høre noe til klunkelyden fra øvre venstre bærearm. Og jaggu rundet bilen 99,000km på veien hjem :)

Men, desverre vil noen si.., så har bilen nå standardfjærer foran og bak(ikke Sport/TI-senk). Men tror jaggu den blir slik fremover også, likte igrunn den høyden, spesielt med tanke på at jeg nå stadig er innover lange skogsbilveier på jakt etter nye tur- og fjelleventyr. Og jeg tror faktisk ikke jeg gidder den jobben med å demontere halve forstillinga for å få ut et jævla par med fjærbein en gang til. Var myyye lettere på Alfa 155/Fiat Coupe i forhold :P:S

KJV_1707.thumb.jpg.150259c6b791c4d30d309cda55db07b5.jpg

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte ha nytt emblem i front, så ble byttet i dag, på billig-måten. 
Nytt emblem ble kjøpt på eBay for småpenger(20-30,-). Ny del koster mye mer, da det er hele øvre del av trekanten - emblem og den blanke plastdelen med innfestinger bak.
Gammelt emblem ble forsiktig jekket ut med spiss kniv og et flatt skrujern.

Bilde-10.jpg.252c8a2614305adecc0725f2ba8f72a2.jpg

 

Bilde-11.jpg.c6faeed2ec56bca4ae0fe239d6921197.jpg

 

Bilde-12.jpg.e250140aa6451980ee5204c9020deca7.jpg

 

Bilde-13.jpg.c1c1994cb610fd34b7e8fa77207158f1.jpg


Ferdig montert.
Bilde-14.jpg.043955a61c7b03a58f16cb1e5e3daf4d.jpg

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba....for å omgå småskader på Chrome-delen , er det bedre å lage ett hull i midten av emblemet (med ett lite skarpt skrujern) for så å jobbe seg utover og løse emblemet fra midten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte å borre hull fra baksiden, men den blanke delen har skader fra før, så den må uansett byttes etterhvert når man får råd. Skruefestene bak er dårlige(ett knekt og et med flere sprekker) og chromen har begynt å flasse oppe på venstre side, i "kroken" der den runde delen møter det flate partiet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble på med sommerhjulene og vårrengjøring i dag i finværet :)

Pleier å spyle innerskjermer osv godt med vann, for å få bort salt og skit før man setter på sommerhjula. Spyler godt under bilen i samme slengen.
Bilde01.thumb.jpg.399c2105d1ae8b5dc174f2f20d80791d.jpg

Så blir det innvendig støvsuging, med munnstykke med kost, så man får med alt støv og skit i sprekker rundt brytere, knapper, lufteventiler, i seter, på LCD-display osv.
Inntørka flekker og striper fra fuktig klut er lite pent. Blir enda værre på LCD-display på AC og CD-spiller, eller instrumentglassene. Skinner sola på det ser det jo helt jævlig ut..
Så ble det håndvask på innsiden av dører og dørkarmene.
Bilde02.jpg.83514179abf90ed25623842902badc0d.jpg   Bilde03.jpg.896e2b75e537f768ee67840db9369636.jpg   Bilde04.jpg.fc23f6c38bbceb4d32c697e3570fa337.jpg

Så utvendig vask, først skum etterfulgt av håndvask.
Bilde05.thumb.jpg.a32a26b2138999240d1def6ac3da00ab.jpg

Spylt ren og pen! :)
Bilde06.thumb.jpg.ba7e3dd5faae87ae08670154bfc99970.jpg

Så blir det forhåpentligvis en polering i løpet av våren/sommeren.

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble nytt reg.reim-sett med vannpumpe og multireim på bilen i dag. 

Pga dårlig råd i siste året så var reg.reima desverre på overtid, så var godt å få den byttet nå. Så da kan man forhåpentligvis gå en sommer i møte uten redsel for å kjøre på lengere turer :) 

Bilen har nå gått 101827km.

1774840071_2019-07-0312_40_33.thumb.jpg.22ccfff13f10586bd4616940b89df492.jpg

Var kanskje nå man skulle vurdert å selge, men må jo ha bil og vet faktisk ikke om jeg hadde funnet en like god bil som dette.
Så nei..får prøve å beholde den så lenge som mulig! :D 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, ODDATLE skrev:

Guilia er bedre, men koster.

Med tanke på dårlig råd så måtte det jo blitt en nedgradering, og da er det ikke stort å velge i som er så enkelt å eie, god motor, bra kjørekomfort og sportslig å kjøre på samme tid. Men kunne overlevd med en Giulia, så blir nok det på sikt, en gang. 
Tror faktisk denne 159en er den beste italienske bilen jeg har hatt, så har blitt farlig glad i den..

Når jeg vinner i Lotto blir det en Giulia Q med 20" felger fra Stelvio Q :P 

Prøvesatt en Stelvio Q som sto på RSA, måtte bare trekke pusten og gå ut igjen. Den var som skreddersydd for meg med sete, ratt og sittestilling.. ikke bra! :P 

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har drøyd det lenge nå, men i dag måtte vinterdekka på! :( 

Sprett nye Falken Espia EPZ2, 225/50-17.
Ville egentlig har Nokian Hakkapelita R3, men de er jo grisedyre, og fikk en god pris på Falken rett oppi gata her :) 

DSC_0860.thumb.jpg.185f672ff22b50f301943c6b157702b6.jpg

Bilen har nå gått 104.198km.

Endret av Kristian V

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av Geezer
      Ønsker kjøpe deksel over sikring/odb2 kontakt for 159 som er helt og iorden. Helst Beige, men kjøper gjerne andre farger også. 

    • Av MilleGT
      Dette er vel et gjennomdebattert tema på forskjellige fora, men jeg prøver å få noen råd fra forumet. Jeg har en vanlig 159 SW 1.9 jtd150hk 2006 med 225/45-18 sommerdekk. Det ble montert powerflex i øvre og nedre bærearmer der øvre er justerbare før siste justering, men slitasjen er omtrent som før dvs ca 1 1/2 sommer på et sett (16'-18' km.) Dekkene slites inn på korden på innsiden av dekket, mens slitasje på dekkets bredde er omtrent lik over hele bredden. Når jeg tar på dekket like etter å ha stoppet er det merkbart varmere på den indre skulderen enn på sliteflaten. 
      Hjulene ble forrige gang justert av et velrenommert alfaverksted, men resultatet var skuffende.
      Er det noen på forumet som har fått fikset dette og som kan anbefale et eller flere verksted på Østlandet eller Trøndelag som klarer å sette opp hjulstillingen så dekkene slites normalt? 
      Jul
       

    • Av Ipanemabraun
      Alfa Romeo 159 (type 939)
      Hensikten med denne posten/tråden er å samle informasjon om Alfa Romeo 159, til fordel for folk som er på jakt etter/vurderer å kjøpe en 159. Den kommer selvfølgelig ikke til å dekke alle mulige feil ved 159, men kan gi et inntrykk av hva du bør se etter eller være oppmerksom på. Veiledningen kommer ikke til å omtale Brera eller Spider, selv om det er samme plattform og mye av det samme gjelder disse bilene.

      '07 159 TI SportWagon 1.9 16V

      Så lurer du kanskje på; hvordan er det å ha en sånn bil? Er ikke Alfa Romeo skranglete biler som går i stykker hele tiden og står mer på verksted enn de er på veien? Det korte svaret er: NEI, overhode ikke! Det litt lengre svaret:
      Nei, Alfa Romeo 159 er solide og morsomme biler - livet er for kort til å kjøre kjedelige biler!. Imidlertid er en bruktbils verste fiende alltid den forrige eieren. Når du skal kjøpe en brukt 159 (gjelder forsåvidt alle bruktbiler) så må du ikke være redd for å gå derfra hvis det er noe som ikke stemmer. Ta deg god tid og vær nøye når du ser på bilen, det kan bli en veldig kjedelig opplevelse hvis du gjør et feilkjøp.  
      Generelt
      Ting du må være oppmerksom på:
      Steinsprang, særlig panser, hjulbuer bak og foran. Lakken på 159 er visst ganske myk og er derfor veldig utsatt for steinsprang. Hvis det er xenonlys på bilen - virker de? Tenner begge lampene, og lyser de kontinuerlig? Xenon-ballasten har en tendens til å ryke grunnet en noe utsatt plassering. Heldigvis ikke en spesielt vanskelig jobb å skifte dem. Virker lyktespylere på begge sidene? Det er en fordelingsventil som kan sette seg fast slik at det bare er lyktespylerne på den ene siden som virker. Ulyd fra girkasse. M32-girkassen som sitter i 1750 TBi, 1.9 JTD 8V og 16V, samt noen modeller av 2.0 JTDM 16V har på grunn av en konstruksjonsfeil hos Getrag (de som lager girkassen, altså) en tendens til å få lagerlyder grunnet dårlig smøring. I verstefall kan lagrene skjære seg helt, og da er girkassen ødelagt. Knekte fjæringer. Dette gjelder selvsagt ikke bare 159, men vær oppmerksom på om bilen på et plant underlag står skeivt. Noen ganger er det ikke mulig å se det uten å heise opp bilen og undersøke det nøyere, men en bil som står skeivt eller henger i et hjørne kan tyde på en knekt fjær. Det tredje bremselyset: på 159 Sportwagon (en av de  flotteste stasjonsvognene i verden synes jeg) hender det seg at det høytmonterte tredje bremselyset slutter å fungere helt og holdent, fordi kretskortet korroderer i stykker. Ikke så vanskelig å skifte dette lyset heller hvis man er litt nevenyttig. Slitte foringer. 159 er en forholdsvis tung bil, og foringene får gjennomgå, særlig ved litt aktiv kjøring (som denne bilen innbyr til :)). Merk deg eventuelle klunke-, knirke-, eller slaglyder når du kjører. Lenkearmstagene blir også utslitt og lager klunkelyd. Se på dekkene også; hvis det er veldig slitte kanter så tyder det på feil hjulstilling, som ofte forårsakes av utslitte foringer. Ulyd fra styreservoen. De første 159-ene forlot faktisk fabrikken med feil type servoolje, hvilket med tid og stunder tok knekken på styreservoen. Jeg vil tro de fleste har blitt skiftet på garanti per i dag, men det kan selvfølgelig forekomme unntak. Sprukne tåkelysglass.  Vindusheiser. Kan være kranglete og til slutt ryke. Heller ikke disse skal være noe problem å skifte for en som er nevenyttig. Dørstoppere (det lille staget som holder døren åpen). Hvis døren lager en slags knekkelyd når den åpnes eller lukkes, er dørstopperen utslitt. Har vel egentlig ingen særlige praktiske konsekvenser annet enn at det lyder forferdelig. Ikke særlig vanskelig å skifte disse heller. Håndbrekk. Disse kan fryse fast om vinteren grunnet en noe upraktisk føring av håndbrekksvaieren, som kan samle vann innvendig i strømpen.  Ulyd når klimaanlegget går. Kan tyde på at det er lite gass på systemet, skal bare være å fylle på igjen så blir det stille. Feilmeldinger ved oppstart som blir borte igjen. Dette tyder på lav batterispenning - 159 er kresen på batteriets tilstand, og vil ved for lav batterispenning i startøyeblikket gi feilmeldinger som blir borte igjen av seg selv etter en liten stund. Løsningen er å skifte batteri. NB! Dersom du på 2.0 JTDm om vinteren får "INSUFFICIENT OIL PRESSURE, STOP ENGINE IMMEDIATELY"-melding i displayet skyldes dette ikke lav batterispenning, men en gummipakning i oljesilen som har blitt dårlig. Dette må ikke ignoreres, kan i verste fall føre til motorhavari! På 159 SportWagon: går bakviskeren? Går den uten at du har aktivert den? Dersom den ikke går i det hele tatt betyr det at det er en gjennomføringshylse som har korrodert fast i drivakselen, og det må byttes. Dersom viskeren går uten at du har bedt den om det, kan det være motoren som begynner å fjase, eller en jordfeil. Sjekk ledningsnettet mellom bakluke og karosseri. Hjullager får juling grunnet tung bil. TI-modellene, og da særlig pre MY08 er utsatt for dette grunnet 19" sommerfelger.  Understellsbehandling. Clutch og svinghjul. Utstyrt med dobbelmassesvinghjul (som vel nesten alle moderne biler med manuell girkasse) som blir utslitt etterhvert. Kan merkes ved vibrasjoner ved pådrag fra lav fart i tungt gir. Ikke trim bilen hvis svinghjul eller clutch er slitt, det forverrer bare problemene. Knapper på betjeningshendlene bak rattet virker ikke. Dette skyldes ledningsbrudd inni hendelen eller armaturet de sitter festet i. Skjer ikke så veldig ofte. Dårlig kontakt på kupévifteresistor. Fører til at det lukter varm/svidd elektronikk i kupéen. Multikontakten under forsetene kan også bli sparket ut av festet sitt av uvare passasjerer. Interiør
      Interiøret i disse bilene har jeg inntrykk av at er ganske slitesterkt. Imidlertid er det verdt å merke seg at på TI-modellene (med sportsseter) kan venstre sidepolstring på førersetet bli slitt grunnet inn- og utstigning. Dette er ikke unormalt. Når det gjelder lyd og radio så var det mulig å bestille Bose-anlegg med innbygget subwoofer. Det var også mulig å få vanlig radio/cd-spiller uten navigasjon, eller radio/cd-spiller med navigasjon. Denne finnes igjen i to varianter, avhengig av årsmodell. Systemet heter connect nav +. Etter dagens standard er dette ganske sørgelige saker, men fungerer helt greit hvis man ikke stiller for store krav. Bilene kunne også leveres med et Bluetooth-system som heter Blue&Me. Dette systemet tillater deg å koble telefonen din opp mot stereoanlegget i bilen, slik at du kan ringe og lese meldinger ved hjelp av knapper på rattet - hvis bilen har en USB-port i hanskerommet, så har den Blue&Me. Blue&Me bruker desverre en gammel Bluetooth-protokoll som ikke tillater musikkavspilling. Imidlertid ble det litt senere i bilens liv lansert en slags USB-pinne som muliggjorde dette, men bare dersom du har iPhone. Ellers kan USB-porten brukes til å spille av musikkfiler fra en FAT32-formatert minnepinne. Det er desverre(?) dårlig med koppoholdere (bare en!) i bilen, men det lærer man seg å leve med.
      NB! Det er en liten størrelsesforskjell på radio/cd-spilleren og navi, selv om begge deler er 2 DIN. Det betyr dessverre at en standard 2 DIN-spiller blir litt for liten dersom du har navi.
      Vedlikehold og verksteder
      Deler er ikke så vanskelig å få tak i, og det kreves ikke noen sær kompetanse for å skru på disse bilene. De kan helt fint leveres til nærmeste verksted. Imidlertid vil jeg anbefale enten Autovia i Sandvika, Ital bilservice i Oslo, Squadra Italiana Bilverksted på Vear, Auto Sportiva i Trondheim eller Carozzeria Alfa i Drøbak. Det er en oljekvalitetsteller på disse bilene som forteller deg når du må skifte motorolje, men det er en gjengs oppfatning i miljøet at det er lurt å skifte oftere enn hva denne telleren skulle tilsi.
      Motorer
      159 var å få med følgende motortyper (tabellen er stjålet skamløst fra wikipedia og oversatt av meg)
      Modell Type Slagvolum Hestekrefter Dreimoment Kompresjonsforhold År Bensinmotorer 1.75 TBi I4 1,742 cc 200 PS (147 kW) ved 5000 rpm 320 N⋅m ved 1400 rpm 9.5:1 2009–2011 1.8 I4 1,796 cc 140 PS (103 kW) ved 6500 rpm 175 N⋅m ved 3800 rpm 10.5:1 2005–2010 1.9 JTS I4 1,859 cc 160 PS (118 kW) ved 6500 rpm 190 N⋅m ved4500 rpm 11.3:1 2005–2010 2.2 JTS I4 2,198 cc 185 PS (136 kW) ved 6500 rpm 230 N⋅m ved 4500 rpm 11.3:1 2005–2010 3.2 V6 JTS Q4 V6 3,195 cc 260 PS (191 kW) ved 6200 rpm 322 N⋅m ved 3800 rpm 11.25:1 2005–2010 Dieselmotorer 1.9 JTDM 8V I4 1,910 cc 120 PS (88 kW) ved 4000 rpm 280 N⋅m ved 2000 rpm 18:1 2005–2010 1.9 JTDM 16V I4 1,910 cc 150 PS (110 kW) ved 4000 rpm 320 N⋅m ved 2000 rpm 17.5:1 2005–2010 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 136 PS (100 kW) ved 4000 rpm 350 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2010–2011 2.0 JTDM 16V I4 1,956 cc 170 PS (125 kW) ved 4000 rpm 360 N⋅m ved 1750 rpm 16.5:1 2009–2011 2.4 JTDM I5 2,387 cc 200 PS (147 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved 2000 rpm 17:1 2005–2010 2.4 JTDM I5 2,387 cc 210 PS (154 kW) ved 4000 rpm 400 N⋅m ved1500 rpm 17:1 2007–2010  
      Diesel
      I Norge er det helt klart dieselmotorene som er mest populære, og da særlig 1.9 JTDM 16V 150 HK. Denne motoren regnes for å være solid, men den har noen svake punkter som det finnes remedier for. Disse punktene er i hovedsak EGR som kokser igjen og gir elendig motorgange, samt virvelspjeld som ramler av og detter nedi forbrenningskammeret med påfølgende destruksjon av topp og stempler. 1.9 8V regnes for å være en solid motor, men kan nok av noen oppleves som litt for liten i denne bilen. Når det gjelder 2.0 JTDM 16V 170 HK sliter den med en gummipakning i oljesila som med årene blir dårlig og ikke tetter skikkelig lenger, hvilket gir for lavt oljetrykk akkurat ved oppstart. Som nevnt ovenfor må ikke dette problemet ignoreres da det i verstefall kan føre til motorhavari. Den kan også bli utsatt for sprekker i EGR-kjøleren, som dermed dumper all kjølevesken i systemet.  2.4 JTDM 20V sliter også med EGR-problemer, og er utsatt for virvelspjeldproblemer, og kjølevæskeventilen har en lufteskrue av plast som sprekker og gir lekkasje i systemet. 
      Benzina
      Når det gjelder bensinmotorene er det en gjengs oppfatning om at den som gir mest "smell for pengene" er 1750 TBi. Denne motoren har riktignok minst slagvolum av alle variantene, men den har greit med knuff og responderer godt på trimming. De andre bensinmotorene får gjerne kritikk blant Alfa-entusiaster fordi det er GM-motorer med tilpasninger på og oppleves derfor av enkelte som kjedelige. Imidlertid mener jeg at smaken er som baken  
      3.2 V6-eren er IKKE  Busso V6-eren som Alfa Romeo er kjent for. Det er en GM-motor med egne topper, og tilpasninger for at den skal passe Alfa Romoeos ønskede karakteristikker bedre. Den har registerkjede, som med tid og stunder må skiftes hvilket kan være en komplisert og kostbar affære. 1.8, 1.9 og 2.2 JTS er også utstyrt med registerkjeder som må skiftes (til tross for hva noen påstår, varer ikke disse evig). 2.2 JTS får også kritikk for å være en "døll" motor som er dyr i drift med fasesolenoider som blir utslitte og kjedestrammere som må skiftes. Bensinmotorene er med unntak av 1750 TBi General Motors-produkter, mens dieslene leveres av FPT (FIAT Powertrain Technology). Hvorfor har GM levert motorer til Alfa Romeo, lurer du kanskje? Jo, det er fordi dette var i en periode der FIAT og GM ønsket å slå seg sammen, men det ble av forskjellige årsaker stanset. Noe av arven er at FIAT lånte (les: tvang GM til å bruke og å betale for)  bort sine dieselmotorer (1.9 JTDM og 2.0 JTDM og sikkert flere andre) til GM (Opel, SAAB, Cadillac m.fl.) og GM lånte bort sine bensinmotorer til FIAT (deriblant 1.8, 1.9, 2.2 og 3.2 som finnes i 159).

      Automatgirkassene ble levert av Aisin Seiki og heter AWTF-80 SC. Disse girkassene er solide, de skal tåle så mye som 440 N⋅m (jeg vet det går en 159 TI 2.4 diesel i UK som har bremset 800 N⋅m på hjulene med denne girboksen - riktignok med giroljekjøler).
      MY08
      Til årsmodell 2008 (kalles MY08 for Model Year 08) kom det et "ansiktsløft" som først og fremst senket vekten med noen kilo (cirka 45), men også kom med noen andre forbedringer. Noen motoralternativer kom til (2.0 JTDm 136 hk og 170 hk). MY08 TI har visstnok også et litt mykere understell enn pre-MY08, så  pre-MY08 er av enkelte regnet for å være en morsommere bil å kjøre. MY08 fikk et flatere baksete (den såkalte "kirkebenken") slik at man i SportWagon kunne legge de helt flatt. Skinnkvaliteten ble endret, og AlfaTex ble lansert som et alternativt materiale til skinn. Bryteren for åpning av bakluken ble flyttet fra taket inni bilen til bakluka, der selve Alfa Romeo-logoen nå fungerte som bryter. Klimaanleggets kontrollpanel fikk ny symbologi på knappene, og et par funksjoner ble endret.
      Diverse
      Q2 og Q4. Q2 er Alfa Romeos navn på et system som skal etterligne mekaniske Limited Slip-diffrensialer og det fungerer ved at de bruker bremsene til å bremse de individuelle drivhjulene. Q2 var standard på MY08. Det er ikke like bra som en ekte, mekanisk LSD. Q4 er navnet på firehjulstrekksystemet, og er et et TorSen-system ikke ulikt Audis quattro-system. Biler med TI (Turismo Internazionale)-utstyrspakke er senket noen millimeter og er litt stivere, har kanalskjørt, 330mm bremseskiver foran og store røde firestemplede Brembo-kalipere. De har også sportsinteriør, der setene, rattet og instrumentene utgjør hovedforskjellen. TI-setene ansees for å være svært behaglige. TI-pakken kunne  bestilles med speilkåper i bilens farge, eller i børstet stål.   

      Bruksbil? Helt klart! '10 159 TI SportWagon 2.0 16V
       
       
      Til sist: Alfa Romeo 159 er generelt en god bil, og det er mye bil for pengene! Likevel er det greit å ha i bakhodet at de eldste 159-ene faktisk er så mye som 15 år gamle per i dag (2019). 

      Jeg tar forbehold om feil og mangler i dette innlegget. Kommer sikkert til å endre det mange ganger. Tut og kjør, og husk hilseplikten! 🙂
       
       
    • Av WiiJAY87
      Hei.
      Har noen en vindusheis til høyre bakdør 159 SW liggende?
×
×
  • Opprett ny...