Gå til innhold
Runar

Nylig nedetid - Hva gikk galt?

Anbefalte innlegg

De fleste har nok fått med seg at forumet har vært nede i helgen som var. Her følger en kort forklaring på hva som skjedde, og hvordan vi skal forhindre at det skjer igjen.

Hva skjedde?

Lørdag kveld ble admin kontaktet av flere brukere som spurte om forumet var nede som en følge av oppdateringen. Det var det ikke, så det ble umiddelbart igangsatt undersøkelser. Det viste seg i ettertid at nedetiden skyldes et fullstendig diskhavari. Harddisken på den gamle serveren tok kvelden, som førte til at forumet sakte men sikkert datt ut.

Hvorfor tok det så lang tid å fikse?

Da forumet gikk ned var admin langt hjemmefra, og hadde verken tilgang på Internett eller datamaskin. Da admin kom hjem startet arbeidet med å få forumet opp igjen, men det viste seg å være mer jobb enn først antatt. Det at disken døde gjorde arbeidet vanskelig. Feilen oppsto dermed på verst tenkelig tidspunkt: En helg hvor admin i utgangspunktet ikke var tilgjengelig.

Hvordan skal dere forhindre at dette skjer igjen?

Vi benyttet muligheten til å flytte forumet til en helt ny server (i skyen) samt oppgradere til ny plattform, som har vært planlagt en stund. Det tok dessverre litt tid da diskfeilen skapte flere utfordringer vi ikke hadde sett for oss. I tillegg tok det lang tid å laste opp alle bilder og vedlegg vi har samlet opp gjennom årene.

Plattformen og serveren vi nå bruker er svært stabile. I tillegg tas det daglige sikkerhetskopier av databasen, og ukentlige sikkerhetskopier av hele serveren. Ved en ny krasj (dog usannsynlig) vil en ny server kunne startes på få minutter.

Igjen, på vegne av forumets ledelse vil jeg få beklage nedetiden, men håper dere fant andre ting å gjøre i helgen.

Still gjerne spørsmål, eller kom med saftig kritikk hvis det passer bedre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Lignende innhold

    • Av Runar
      La meg først få takke dere alle for at dere bruker Cuoresportivo.no og gjør forumet til det det er!
      Det er ingen hemmelighet at det koster noen kroner å drive forumet, og da tenker jeg kun på de faktiske kostnadene og ikke tiden som går med (den donerer jeg gjerne). De siste årene har jeg dekket alt fra egen lomme, noe jeg har sett på som uproblematisk da jeg er over middels interessert i å holde forumet i live og gjerne bruker mer tid og penger på dette enn nødvendig.
      Selv om økonomien tillater det nå og ingen ting tyder på at det vil endre seg med det første, så kan det hende situasjonen endrer seg i fremtiden. Jeg ønsker derfor å lufte muligheten for alternative finansieringsmetoder med dere. Det er jo tross alt dere som bruker forumet, så det er bare rett og rimelig at dere får sjansen til å dele deres meninger og tanker og påvirke forumets retning. I en kort periode i 2017, og en enda kortere periode i februar i år, tjente forumet noen hundrelapper på å vise reklame for gjester. Konklusjonen er at reklame trolig kan finansiere driften av forumet, men av flere årsaker ønsker jeg ikke å fylle forumet med reklame. En årsak er at jeg av personvernhensyn sterkt misliker reklame, og en annen årsak er at reklame gjør forumet tregere.
      Slik jeg ser det er det tre realistiske løsninger:
      Vi fortsetter som før. En ekstern aktør bidrar økonomisk. Medlemmer kan bidra med donasjoner eller faste betalinger. Punkt 1 taler for seg selv, og når det gjelder punkt 2 har jeg flere baller i luften, men det er for tidlig å si om noen havner i mål. Det jeg vil diskutere med dere er derfor punkt 3.
      Forumets plattform har funksjonalitet for både å kunne motta donasjoner og å la medlemmer betale et fast beløp, hvor de belønnes med utvidet funksjonalitet som f.eks. tilgang til egne kategorier. En annen vanlig belønning er å la betalende medlemmer laste opp flere og/eller større filer, men per dags dato er det ingen begrensning på opplasting av filer og jeg vil helst ikke gjøre om på dette. Det er viktig for meg at en eventuell belønning er noe som ikke finnes i dag, slik at ingen mister noe selv om de ikke betaler. Har dere tanker om noe annet man kan få i retur som takk?
      Når det gjelder beløp har jeg ikke kommet så langt i tankeprosessen enda, men for å gi dere en pekepinn på hva det er snakk om så kan jeg si at dersom 40 medlemmer donerer 10 kr hver, vil forumets kostnader den måneden være dekket.
      Jeg håper så mange som mulig vil svare på den lille spørreundersøkelsen på toppen av siden og lufte sine tanker om dette temaet. Vær ærlige, for forumet forsvinner ikke selv om dere ikke ønsker å betale for å bruke det. Det kan jeg garantere.
    • Av Runar
      Hei!
      I går kveld ble det påbegynt en oppdatering som skulle ta rundt en times tid. Som dere kanskje merket tok det litt mer enn én time. Men nå er forumet tilbake, og ingenting er tapt! Forumet har derimot fått en rekke nye og kjekke funksjoner, blant annet en liten grafisk oppfriskning.
      Dersom dere kommer over feil, både grafiske og språklige, eller andre merkeligheter ber jeg dere si ifra, så fikses de snarest.
      Mer detaljert informasjon om de nye funksjonene vi vil tilby kommer senere!
    • Av Runar
      Forumet ble i natt oppdatert til versjon 4.1.17.1.
      Den kanskje største nyheten er en poengoversikt hvor man blant annet kan se hvilke brukere og innlegg som har fått flest omdømmepoeng eller hvem som har postet flest innlegg. En annen kjekk endring er at du blir spurt om du vil beholde autolagrede kladder (hvis du begynner å skrive et innlegg men ikke publiserer det) eller ikke, og at kladdene forsvinner etter 48 timer hvis du ikke velger å publisere de.
      En oversikt over alle endringer finner dere her.
      I tillegg til dette har maks filstørrelse på vedlegg blitt økt fra 2 MB til 7 MB (skal økes til totalt 10 MB).
    • Av Runar
      Natt til onsdag 16. november, trolig rundt midnatt, vil forumet bli utilgjengelig grunnet planlagt vedlikehold. Forumet vil være utilgjengelig en times tid.
      For de som er interessert i de tekniske detaljene er hovedformålet å oppgradere til Ubuntu 16.06 og PHP 7.
      Takk for forståelsen!
    • Av Runar
      Velkommen til det nye forumet!
      Dersom du leser dette har oppgraderingen vært en suksess! Forumet er nå basert på en helt ny plattform som introduserer en rekke nye funksjoner, og jeg skal her gå gjennom de største og viktigste.
      Dette blir et litt langt innlegg med flere tekniske begreper, så for de av dere som heller vil bruke tiden på å klargjøre Alfaen for vinterlagring enn å lese lange tekster, følger en kort oppsummering: Ny design som tilpasser seg skjermstørrelse, støtten for Tapatalk forsvinner, e-postvarsling virker igjen, meldingssystemet (PM) har blitt forbedret, tilkoblinger til forumet er nå kryptert (HTTPS), og innlegg kan «likes» og salgs- og kjøpsstråder kan «merkes som solgt/kjøpt».
      Tekniske detaljer
      Først litt teknisk informasjon, og de av dere som ikke er interessert i dette kan hoppe videre til avsnittet Ny design et par hakk ned. Forumet har blitt flyttet fra SMF (Simple Machines Forum) til IPS Community Suite. SMF er et gratisprodukt mens sistnevnte koster penger. Det at forumets programvare nå ikke lenger er gratis har både fordeler og ulemper: Ulempen er, som dere kanskje gjetter, at det nå koster litt mer å drifte forumet enn det har gjort hittil. Men, det er ikke snakk om store summer, og inntil videre dekker admin dette. Fordelen med å betale er at forumets plattform er sikret drift og oppdateringer i lang tid fremover, noe som ikke er garantert når man baserer seg på frivillige utviklere.
      SMF har tjent oss godt og trofast i over ti år, men vi tok nå et valg om å bytte plattform. Dette ble gjort for å få flere funksjoner, en mer moderne design som er bedre tilpasset ulike skjermstørrelser, rask og effektiv support hvis nødvendig, og enklere moderering og fremtidig drift. I tillegg til ny plattform har forumet blitt flyttet til en ny server. Dette vil dere mest sannsynlig ikke merke noe til i praksis, for forhåpentligvis vil den nye serveren takle trafikken helt fint, og om den mot formodning skulle få problemer er det nå svært enkelt å øke kapasiteten.
      Ny design
      Som dere garantert kan se har forumets utseende forandret seg ganske drastisk. Forumet er nå responsivt, som betyr at designen vil tilpasse seg skjermstørrelsen på enheten din, enten det er en smarttelefon, et nettbrett, eller en stor datamaskin med 40-tommer skjerm. Forhåpentligvis klarer dere å bruke den nye designen på alle enhetene deres uten problemer, men dersom det skulle oppstå tekniske feil eller designfeil håper jeg dere sier ifra ved å lage en tråd i denne kategorien.
      Plattformen vi nå kjører på er en av de mest brukte, så dere har mest sannsynlig besøkt og brukt lignende nettsider tidligere. Personlig synes jeg det nye forumet er enklere i bruk enn det gamle forumet, så jeg er sikker på at overgangen fra det gamle til dette kommer til å gå smertefritt. Men, ikke vær redd for å stille spørsmål, uansett hvor dumme de kan virke! Send meg gjerne en privat melding eller e-post dersom dere foretrekker det fremfor å skrive offentlig.
      Tapatalk
      Som en følge av at forumet nå er responsivt vil støtten for Tapatalk fjernes. Den nye designen vil, som nevnt over, tilpasse seg størrelsen på skjermen din, og vil fungere minst like bra som den gamle appen gjorde. Dere vil fortsatt kunne laste opp bilder fra mobiltelefonene og nettbrettene deres. Det eneste som forsvinner er pushvarsling, men nå som e-postvarsling virker igjen (se mer under) burde det gå greit.
      Ny design er dog ikke den eneste årsaken til at støtten forsvinner: Tapatalk har flere ganger introdusert nye funksjoner og endringer uten forvarsel, og ved et par anledninger har de dessverre vært trege med å informere om alvorlige sikkerhetshull. For å finne et eksempel på sistnevnte trenger man ikke surfe lengre enn til Volvo Car Club Norways forum, hvor de for kort tid siden måtte midlertidig deaktivere Tapatalk grunnet skadevare.
      Det som derimot er spikeren i kista er at med mindre vi betaler kan vi ikke skru av at bilder lastet opp gjennom appen lagres hos Tapatalk, ikke hos oss. Jeg ønsker ikke at forumet skal være avhengig av en ekstern tjeneste som Tapatalk, eller at bildene dere laster opp blir spredt på ulike tjenester dere ikke har kontroll på. Det at dere selv laster opp bilder andre steder er selvsagt helt greit, men når dere laster opp via forumet skal bildene lagres her. Jeg håper ikke denne endringen medfører for store ulemper.
      Forbedrede funksjoner
      Flere av de eksisterende funksjonene har blitt endret eller forbedret, og noen som er verdt å nevne er:
      Private meldinger
      Ta en titt selv! Innboksen er nå mer oversiktlig, hvor hver samtale blir som en separat forumtråd (dette gjelder dessverre kun nye samtaler, ikke de gamle). I tillegg varsles man både på e-post og på forumet (dette kan deaktiveres) når man mottar en ny privat melding. Jeg overså flere ganger at jeg fikk private meldinger på det gamle forumet da det var vanskelig å se når man hadde mottatt nye.
        Opplasting av bilder/vedlegg
      Det er nå enklere å laste opp bilder og andre typer vedlegg, og man kan enkelt hvor vedlegget plasseres i innlegget. På det gamle forumet havnet alle opplastede bilder på slutten av innlegget, og den eneste måten å få tekst mellom bilder på var å laste opp bilder på en ekstern tjeneste.
        E-postvarsling
      Du leste riktig. E-postvarsling fungerer igjen! Dere vil nå bli varslet om nye innlegg i trådene deres eller tråder dere følger, nye personlige meldinger, og andre viktige hendelser. Dere kan også velge å bli varslet her i forumet når det skjer noe nytt. Både e-postvarsling og varsling i forumet kan selvsagt deaktiveres: Gå til denne siden for å endre innstillingene.
        Kryptert surfing
      Informasjonssikkerhet (datasikkerhet) er noe jeg både jobber med til daglig og et tema jeg finner nesten like interessant som italienske biler, så tilkoblinger til forumet er nå kryptert. Dette har ikke så mye å si i praksis, annet enn at dere vil se en liten hengelås (og «https», ikke «http») i adresselinjen i nettleseren deres, som betyr at uvedkommende ikke kan snoke på hva dere gjør her inne. Jeg regner ikke med at dere deler veldig sensitive opplysninger her inne, men det er god praksis av nettsider å kryptere trafikken, uansett innhold. Nye funksjoner
      I tillegg til flere forbedrede funksjoner introduseres det nå flere helt nye funksjoner, blant annet:
      Liker-funksjon
      Man kan nå «like» innlegg. Dere er sikkert kjent med dette fra nettsider som Facebook, hvor man enkelt kan vise at man liker et innlegg ved å trykke på «Liker» fremfor å kommentere. Hver gang man liker et innlegg vil vedkommende som postet innlegget få et «omdømmepoeng». Per dags dato har omdømmepoeng ingen reell funksjon, men dette kan endre seg i fremtiden.
        Merk som solgt
      I Kjøp og salg-kategorien kan man nå enkelt si ifra når bilen eller delene man selger har blitt solgt. Trådstarter får tilgang til en ny knapp, «Merk som solgt/kjøpt», som visuelt merker tråden slik at andre brukere raskt ser at bilen er solgt eller kjøpt. Denne funksjonen er for øyeblikket kun tilgjengelig i «Biler selges», «Bilder kjøpes», «Deler selges», og «Deler kjøpes».
        Aktivitet
      En annen ny funksjon er «aktivitet» og «aktivitetsstrømmer». Aktivitetsstrømmer gir deg raskt og enkelt oversikt over innhold basert på visse kriterier, som for eksempler ulest innhold (nye innlegg), innhold du selv har skrevet, eller nytt innhold fra medlemmer du har valgt å følge. Du kan enkelt opprette nye aktivitetsstrømmer eller redigere de som kommer som standard. Ettersom dette er en helt ny funksjon regner jeg med det tar litt tid før alle ser nytten. Kjente feil
      Vi avslutter med en kort liste over kjente feil og mangler:
      Manglende avatarer
      Noen brukere kan oppleve at avatarene deres har forsvunnet. Dette løses ved at dere laster de opp på nytt, evt. sender meg en melding så ordner jeg det.
        Manglende bilder
      I likhet med avatarene kan noen bilder ha forsvunnet under flyttingen. Vi har sikkerhetskopier av det gamle forumet, så send meg en melding dersom det er kritisk.
        Feil antall innlegg
      Dette er ingen feil, men for noen kan antall innlegg ha endret seg. Dette skyldes at alle brukeres innlegg ble telt på nytt under flyttingen, slik at det nå er helt korrekt. Som dere kan se er det mye nytt, og det vil kanskje ta litt tid før man blir vant med alle endringene. Jeg håper likevel dere liker det nye forumet, for det har tatt både tid og krefter, i form av frustrasjon og mange kopper kaffe, å få til.
      Som sagt, kom gjerne med tilbakemeldinger, enten det er ris eller ros. Forumet er tross alt til for dere!
×
×
  • Opprett ny...