Gå til innhold
Lancia bros

Lancia Bros, Delta Integrale

Anbefalte innlegg

Tenkte det var på tide å skrive litt om vårt rullende prosjekt.

1990 delta integrale, gammel forumbil.

81_1843236671_xl.jpg

Vi kjøpte den for å ha en hobbybil sammen, dette startet ikke så bra da bilen stoppet på dovrefjell kl 12.00 på natta etter at vi hadde hentet den i Trondhjem på vei hjem til skedsmo.

Det viste seg å være ett elektrisk problem. Bensinpumpa fikk ikke strøm..

Fikk heldigvis tjuvkobla dette om på ett lokalt verksted og hentet bilen hjem noen dager senere :)

20150315_143643.jpg

endelig hjemme  ;D

Første vi begynte med var Spoiler`n, den var ikke høy nokk, så brodern fikk laget noen braketter sånn at den ble tilsvarende Evo.

spoiler.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fikk motorromet en liten oppfriskning, brukte krympelakk på toppdeksel og pluggdeksel med klarlakk over.

Synes det ble greit til å førstegangs forsøk.

20150805_144415.jpg

Intercooler`n fikk seg også en runde med lakk

20150501_181011.jpg

20150501_214734.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var det tid for eu kontroll og velteburet ble tatt ut, tenkte kansje å lage halvbur da jeg synes det er noe slitsomt å banke bakhue i buret hver gang man kjører over en fartsdump :P

Det var jo også mye riper og hakk i lakken, og var det ganske dårlig arbeid med klarlakken da dette ikke var jevnt og hadde noe sig flere steder så da ble det hellakkering

20160527_200146.jpg

20160529_133921.jpg

Og ny radiator da den gamle sprakk :o

20160529_133938.jpg

20160527_174540.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble også byttet eksos, fra Evo bakpotte til en camaro lydemper(da den hadde 3" inn og dobbelt 2,5" ut, passett dette ganske bra, :D

Og med no kina endestusser da  :o

14257723_886914081442106_8014810039658374596_o.jpg

Cars%20and%20coffe.jpg

14125489_886922324774615_8583032849188434835_o.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, vi har litt planer om litt mer krutt i motorn.

Noen formening om hvor mye man kan hente ut av orginal motor og turbo?

Vi tenkte datasprut for å få litt mer kontroll på ting og mulighet for å bygge råere i fremtiden.

Er en evo 1, 16v motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt 250hk på std turbo. Motor tåler en del mer om den er i god stand.

Et riktig oppsatt chip utnytter dette fint, men med tanke på oppgraderinger senere er selvsagt et programerbart system lettere å jobbe med.

Har selv bremset en 8v motor til 480 på E85 og 440 på bensin 98 - men det er med godt preparert topp, andre råder og større turbo selvsagt.

16v skal jo flowe mye bedre enn 8v toppen i utgangspunktet - så kammer og litt jobb på den så burde det bli bra - men aldri bremset en 16v.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, har chip og litt mer trykk ca 1,25 bar nå.

Så da trenger jeg kanskje ny turbo for å få no mere effekt da?

Hva slags turbo og trykk kjører du med da?

Er ikke ute etter no helt verst, men en grei og noenlunde driftsikker bil, 350hk ++

Gjerne med raskere spool up også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Org. turbo gir vel max hk på ca 1.4bar. Lader du mer enn det oppnår du mye mer moment og max hk kommer på lavere turtall, men det hjelper ikke "oppover".

8V motoren ble vel satt opp på 2bar, muligens rett over på E85, GTX3076R turbo.

På 16V motoren har jeg selv kjørt 2bar på en Turbonetics T04E-46, litt steinalder men veldig holdbare greier, fungerer bra på toppen, men blir dødt i bunn sammenlignet med std oppsett, det finnes mer utviklede greier å få tak i nå.

Snakker du ett tak på ca. 400hk, ville jeg gått for nytt grenrør med ekstern wastegate og GT(X)2871R evnt. GT(X)3071R. For litt mer respons (marginalt), mulig du kunne klart deg med GTX2863R/2867 på det effektnivået.

BorgWarner sin EFR serie ser jo også spennende ut, men har aldri prøvd en slik selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Noen formening om hvor mye man kan hente ut av orginal motor og turbo?

Bremset 258hk/348Nm på hjula med original turbo, stempel, grenrør osv. Kun kammer, eksos og remap. Fungerte bra, men med 1.6bar ladetrykk, så sliter tenningen med å henge med.

Når det er sagt så fines det mer moderne turboer å få kjøpt, så hvis du skal oppgradere så ville jeg gått for en annen turbo, før jeg hadde kjøpt datasprut. Grenrør er også bra med tanke på respons :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hyggelig respons og hjelp.

Hovedgrunnen til datasprut er ikke effekt alene, men heller det å få bilen til å gå rent. Den er chippet og får for rik blanding når den er kald.

Selvfølgelig ikke en bakdel med litt mer krutt heller.

Vurder en garett GTX3067R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalspruten kan jo også programmeres på samme måte som et datasprut kan programmeres, så det brude ikke være noe problem å få den til å gå rent. ES tuning i Trondheim kan ihvertfall gjøre det på integralen. Og om du finner noen som har drevet mye med mapping av Cosworth, så vil jeg tro de kan ta det også, da det er Marelli insprøytning på Cosworth også.

Jeg skal få min på veien igjen etterhvert og jeg går nok for en GTX2863R, den er god for 425hk og regner vel med å ta ut ca 350hk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte bare opp i garasjen for å sjekke hvordan det stod til. Startet på første forsøk.

Siden det sitter evo eksosanlegg på den hele veien så ser det litt rart ut(to hull i bakfanger og kun en potte)så bygde vi om dette. Vi byttet ut bakre lydemper med en camaro potte 3" inn og dobbel 2,5" ut. Da fyller vi ut hullene i bakfangeren også har vi noe ingen andre har. Varm og fin lyd og gir akuratt riktig lydnivå ^_^

vinter.jpg

20170211_142612.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, det er en bil som nesten alltid (på godt og vondt) blir lagt merke til. Og det er ofte det kommer noen bort til meg og spør om hvordan det er å ha Lancia.

Mitt svar er enkelt, live er for kort til å kjøre kjipe biler B|

Endret av Lancia bros

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke så spennede men siden det skjer så lite her inne deler jeg litt alikevell.

Montert grenrør fra supersprint (fikk billig fra finn)

http://20170604_204931.jpg

http://20170604_204910.jpg

også var vi på cars and coffee på Hønefoss. Det er jo kjekt å få seg en liten langtur iblandt. Ble faktisk 180 km i dag :-)

Lancia Hønefoss.jpg

20170604_133307.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fet grombil det der 👍

Ikke at jeg får med meg noen ting men, cars and coffee på Hønefoss??. når skjedde det og hvor ofte er det ? 😄

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk opp Cars & coffee Norge (c&c forent) på Facebook.  Da kommer det opp endel.  Er litt morro og dra rundt på sånne. 

Ser mye forskjellig 😎

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...