Gå til innhold
Alfaduden

Å harr´u stelt i stand nå a Solan?

Anbefalte innlegg

Ja, så ble det håndtrykk og vipps så var penger sendt. Inn i Duploen og jeg sitter igjen med 4 håndgir, to takter og to hjul. Vel, teknisk sett tre siden det også ligger et reservehjul under det ene dekselet bak. Den er hvit, kjøpt ny av vedkommende jeg kjøpte den av. Ingeniør han, så han likte at ting fungerte. Det synes. Den er lett å kjøre og bremser godt. En ny speedowire, et par nye dekk og fiks av et spenningsproblem så er den i hundre prosent orden.

Kos dere med bilder, jeg durer rundt mens jeg ennå kan  ;D

IMG_5984_zps5esqrtbt.jpg

IMG_5989_zpsd5kvvn7r.jpg

IMG_5990_zpsbbvcvvjg.jpg

IMG_5987_zpsgzkfb6yh.jpg

IMG_5988_zpseop0pq5n.jpg

IMG_5991_zpssz2jpdly.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette er kultur! Litt av en karrierestige jeg har hatt innen Italienske kjøretøy nå. Fra Alfa Romeo via Fiat, til Vespa :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey!! Nice ride!

Så da forbasket pen ut, hvor finner man slike drops? ...til en overkommelig pris... siden jeg er sunnmøring, nesten gratis...  ::):D;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hey!! Nice ride!

Så da forbasket pen ut, hvor finner man slike drops? ...til en overkommelig pris... siden jeg er sunnmøring, nesten gratis...  ::):D;)

Takk! Ja den er meget godt holdt. Hjelper litt at det er en voksen eier siden ny. Plukket den opp på Finn. Kostet litt mer enn knapper og glansbilder, men nå kan jeg bare starte og kjøre da. Hadde en tur i dag i 23 grader og sol. Med solbriller, shorts og t-skjorte er det nydelig å knalle gjennom byen!

ba7c80e67eec9a816b019d8cf9371f26.jpg

Sent from my Alfa Romeo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis. Vespa 50 motoren er ekstremt pålitelig og god.

Overdimendjonert konstruksjon fra 1962. Fra før kostnadsøkonomer bestemte. Denne motoren lager de ennå til Piaggio Ape trehjulingen.

I tillegg er forgasser inntak i blokken, så den smører alltid veiv med totaktsolje på vei til forbrenning.  I motsetning til vanlig som er rett på cylinder.

Så lenge den har motorolje og får totaktsolje i bensinen, varer de evig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at motoren får nok olje i bensinen, skal tilsettes en dæsj i hver fulle tank med høyoktan :)

Ellers er det jo kjekt med olje i girkassen også. 250ml stod det i manualen (på størrelse med en Bburago katalog for modellbiler) som fulgte med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den så flott ut og du må holde den pen :D. Ser ut som den er original og meget velholdt.  Kjekt med Vespa og har en på 'hytta' pluss to hjemme .  Husk å bruk den også. Jeg bruker til å handle med i byen. Mye korter tid en å ta bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om denne har separat tank til totaktsoljen. Hvis ikke,er det 2% i bensinen.

Motorolje skal være sae 30 ja. Girolje sae80 er nok omtrent lik viskositet også. Fancy 5-40 motorolje er ikke bra for våtclutchen som bader i oljen.

Om mengde, så er det lett. Sett scooteren ca i vater på støtten. Tapp ut med nedre skrue. Skru igjen. Fyll på i øvre skrue. Når det begynner å renne ut fra påfylling er det rett mengde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite tips er også at de blir friske med 70 cc cylindersett. Reservedeler er enklest å kjøpe fra England eller Tyskland.

Har skrudd myyyyye på Vespa. Har Vespa 50 1973 (125cc no), Vespa SS180 cc 1965 og en Lambretta 125 1964

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for engasjementet karer. Dette vekker tydeligvis følelser hos fler enn bare meg :D

Et lite tips er også at de blir friske med 70 cc cylindersett. Reservedeler er enklest å kjøpe fra England eller Tyskland.

Jeg tror ikke jeg skal oppgradere med noe som helst Thor, jeg vil holde den slik den er, i meget god orginal stand. Det er fint å vite at det er kompetanse her inne, mulig jeg får bruk for det etterhvert også :)

Den så flott ut og du må holde den pen :D. Ser ut som den er original og meget velholdt.  Kjekt med Vespa og har en på 'hytta' pluss to hjemme .  Husk å bruk den også. Jeg bruker til å handle med i byen. Mye korter tid en å ta bilen.

Denne er meget fin. Jeg skal love deg å bruke den masse. Nå begynner jo sesongen å helle, men satser på noe kjøring når jeg kommer hjem om et par uker :)

Den var pen er det håndgir ?

4 gir på venstre hånd ja :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra du vil holde den original. Hvis du fikser original fart :)

Er mye kompetanse på disse i flere deler av Norge. Spes Bergen, Osloområdet og Gjøvik. Men tipper du ikke vil behøve å gjøre annet enn å bytter vaiere og pærer de neste 10 årene. Denne er teknisk lik den originaler fra 1962

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig - og grattis.

Psst! Hvordan er forbremsen?

- dersom den "hugger" så er det som regel demperen som har tatt kvelden og ikke noe galt med bremsebåndene. Oppbremsing skal være jevn og uten hugging/dykking.

Mht 2T-olje

Øyemål eller gefühl'en er sjelden gode måleverktøy.

- det kjekkeste er å ha en målekopp, som du fyller med etter at du har tanket. På koppen finnes delestreker avhengig av innblandingsforholdet i % og hvor mye bensin du har tanket. Let på ebay etter "Vespa Stroke Engines 2% Mixture Oil Measuring Cup" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis, solgte min XL2 i fjor da jeg starta på MC-lappen.

Har angret litt nå i sommer.

Lettskrudd for det meste,

noe er knotete, men så er det bare å ta med motorn inn i boden om vintern hvis det trengs litt shinings :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gutter da, dette er jo prosjekt og kan ikke sammenliknes med min "tut og kjør" vespa! Hadde meg en runde i byen for å kjøpe ferskt brød på Lørdag morgen. Durte over hele torvet til stor glede for de som var tilstede.

Ellers har jeg vært ute en tur i dag også. Herlig å rase rundt med solen i øynene og frisk høstluft mot kinnene! Jeg tror jeg elsker denne moppa!

Runet; min er 1994 modell. Produsert i Italia. Det er viktig! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott Vespa 50cc - og ikke minst lyden. Denne knatre-blikkboks-lyden framkaller smil uavhengig om det er 50cc, 125 eller større.

Husk å være "snill" når du girer; sørg for at kassa er i gir før du pisker 50cc'n opp i fart. "Girvelgeren"; korset, får mye bank med påfølgende slitasje dersom du ikke treffer giret rett før gasspådrag. Begynner mop'n å hoppe ut av gir så er første trinn å justere inn evt. slakk på vaiere. Hjelper ikke dette så må du mistenke et slitent kors.

Du får ha meg unnskyldt, men jeg klarer ikke å dy meg. Du skriver

...

Produsert i Italia. Det er viktig! :D

...

Her på bil-forumet skaper det bølger og varme når oljevalg, dekkvalg og (el-)bilvalg diskuteres. De diskusjonene er imidlertid på nivå med vinke-lanke-i ansiktet sammenliknet med drapstruende Vespa-diskusjoner. Frekventerer man de hardbarkede Vespa-forumene så skal det ikke mye sleivspark til vedrørende opphavet til "Vespa'en" før det er krig. Jeg skal ikke starte krig; kun si at noen Vespaer er produsert i Italia (platene er valset der, lagrene er laget der, veiva og felger likeså), mens andre Vespaer er satt sammen i Italia ;)  Rammenummeret (VIN) forteller hvor et kjøretøy er "assembled".

Jeg er ikke kanonsikker på de faktiske forhold på 90-tallet, men i hht artikkel EEC 2913/1992) "a product which has been made in two or more countries is considered to originate in the country where the final transformation or substantial work took place".

Og...  an article that has been entirely produced abroad could bear the Made in Italy label, if it has been commissioned by a firm that is based in Italy. (Kilde: http://www.gleni.it/made-in-italy-poll.php )

Men skidd i dette (sier jeg som valgte å provosere  ::) ) leveregelen er vel som sagt i et forum:

"Don't dig too deeply into your Vespa's many other components and you'll probably be better off. Yes, it's Italian...in the broader sense of the word. For whatever that means to you or anyone, it's still a Vespa. "

Her er korset du må "passe" på.

post-996-14779370880401_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...