Gå til innhold
FrJ

Mondial

Anbefalte innlegg

Fruen, jeg og vår lille hund, Dvergschnauseren Vito Corleone, kunne tenkt oss en Mondial, er kjekt for oss med baksetet så vofsen får en trygg plass. Er det en bil med mye "grevling feil" som man skal passe seg for? Gjenganger feil?. Noen her med erfaringer med modellen?. Hvilke modeller er å foretrekke?. Service kostnader? Siden jeg er fullstendig blank mht dette merket er jeg veldig takknemlig for tips og svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Innlegget viser at du har god smak og rett innstilling.

Jeg har hatt Mondial i 6 år og kan skrive under på at det er en fantastisk og herlig bil. En praktisk ferrari som likevel har drivlinje og motor fra til 308/328/348. Utseendet er mer forsiktig, men når du ser en på nært hold, er det masse linjer og detaljer. Den er også mer komfortabel enn 308. Mer i retning GT-bil. Og den er virkelig velbalansert og god å kjøre aktiv med.

Jeg har en 1984 qv coupe. Samme motor som 308 qv av samme alder. Disse motorene er solide saker.

Min erfaring er svært god. Jeg kjøpte en uelsket bil som hadde stått mye. Men det har ikke vært mye problemer. Det som er gjenganger på alle disse (og 308 m fl) er elektriske problemer. Takluke, vindusheiser, starter, tenning lys og slikt. Overkomplisert elektronikk med aldrende ledninger og dårlig jording. Dette har jeg måttet ta en del av.

Motoren og mye annet er make som tilsvarende 308/328/348 fra samme tid

Modeller:

1981-1983 Mondial 8:

Fin bil men var litt undermotorisert på 205 hk

1983-1985 Mondial qv

Samme bil som 8, men med 4 ventiler pr sylinder. 240 hk som er tilstrekkelig. Bedre tenningssystem. Min modell.

1986-1988 Mondial 3.2 qv

Økt til 3.2 l motor. 270hk. Nye integrerte, lakkerte fangere

1988-1992 Mondial T

Økt til 3.4 l 300 hk. Nye fangere og sideinntak. Ny motorstyring. Servo og ABS.

Grunnkonstruksjon og motorblokk er samme gjennom hele rekken. Men på Mondial T er motor snudd 90 grader. Det betyr at service (kamrembytte) er dobbelt så dyrt for motor må ut.

Servicekostnader er ikke så ille. Kamrem/regrem skal byttes hver 3 år ca. Koster 10-15 000. På mondial T koster det 30-40 000.

Utenom det må man bytte olje ofte og passe på at ting er ok.

Dette er en god bil. de var galvanisert,, men du bør sjekke for rust likevel. Ellers må elektrisk sjekkes. Bra om bilen har servicehistorikk, men mekanikken er velprøvd og god. Denne motorblokken ble brukt fra 1975 til 2000 (308 gt4 til 360). Slitedeler er billig og man kan lett skru selv.

Mondial har lenge blitt undervurdert som er billig Ferrari (som Porsche 924/944) Men kostet mer enn 308 ny og har samme motor, så det er bare tull.

Denne holder på å få sin renessanse som en retro klassiker. Prisene stiger i Europa og Norge.

Håper dette var et bra svar til deg. Og håper du finner en bil. Det er sjelden noen til salgs i Norge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og om hvilken modell jeg ville anbefalt:

Mondial 8 er litt gammel og svakt motorisert. Mondial T er dyrere å holde og dyrest å kjøpe. Så de to modellene i midten; QV og 3.2 QV er et bra kompromiss.

Priser bør vel være 250 000 til 400 000 avhengig av hvilken av de 4 utgavene, samt tilstand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Thor, takk for bra svar og info!.

Det som er litt dumt er at svaret egentlig ekskluderer den jeg hadde øverst, mørk blå metallic 90/91 modell, med beige skinn og få km på telleren. Synes T modellen er veldig mye mer moderne i interiør, men jeg fryktet service kostnader... Ut med maskin for reg reim renovering er brutalt..

Kanskje noen her som vet konkret noe om dette service problemet, og kostnad hvert tredje år.

3,2 er neste alternativ, men ikke mange av de virker det som, og iallfall ikke i blåfargen med beige skinn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ikke mange her som kan svare, vil jeg tro... SJekk ferrarichat.com der er det masse gode tråder.

Jeg har ikke undersøkt eksakte tall på regremskift på Mondial T. Men du kan jo ringe til de som server Ferrari i Norge og få en pris. det er stort sett samme jobb som i en 348 (hvis de ikke har erfaring med mondial T).

Mange strekker de 3 årene til 4 og 5 mellom regremskift også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Litt skummelt vel å drøye reg.reim bytte utover det produsenten sier, iallfall på en bilmodell det er få delebiler av :) he-he.

Driver å søker nettet etter biler. Ingen av modellene er ute, interessert i alle utgavene. Tror vi kan trives i en slik. Lyst til å prøve noe annet enn bobilen ett år. Båt til Tyskland, tog til Salzburg, kose seg i alpene i 2 uker, og småveier hjem... i en Mondial :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykke til i jakten. Det dukker opp en på finn innimellom. Har vært 3 i år. En mårkeblå qv, en 3.2 og en T

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en telefon til Dagfinn Moe/Sportivo i Sande og Style Auto i Vestby og hør litt om priser på regreim bytte hos de. Min forrige 328 (samme 3,2 liter) kostet vel rundt 10 eller 15 lapper i regreim bytte. T/348 koster vel litt mer men ikke nødvendigvis så mye - så ta et par telefoner :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok service med motor ut og regreim på min tidligere 348 Spider hos Dagfinn Moe, og det var ikke sånn helt forferdelig. Hele servicen med ekstraarbeider kostet vel 35000, men det er jo bare hvert 3-4. år dette skal gjøres, og det er jo ingen Volvo Amazon, så litt kost må man jo regne med. Selve regreimbyttet kunne vært gjort billigere også, for dette kan byttes med motor i ved å ta ut bensintanken (på 348 i alle fall), men jeg ønsket å ha motor ut slik at annet potensielt "mikk" ble tatt hånd om.

Dagfinn Moe får terningkast 6 av meg, i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meca Vibemyr i Sandnes tok min QV. Der har de en meget dyktig ferrarimekaniker. Men til meca timepris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...