Gå til innhold
alfadude

1974 Fiat 128 Berlina (1116)

Anbefalte innlegg

Hei folkens, sommeren er her, og det er kjekt å fikle med ting i garasjen!!

Kjøpte denne lille saken i Sverige for en stund tilbake (i Malmø området), kjørte hjem for egen maskin i friske hastigheter, 1116 motoren er svært villig, men nedstrupet (Det skal skal man se på/fikse senere!!)

Fjotten er i bra stand utenom krokan her og der med overall ikkje for gale i min mening.. men er mye dårlig glassfiber/sparkel arbeid på denne :/

THE MASTER PLAN:

Først og fremst er jo det å bli kvitt all rusten, man tar jo det kjedelige først!!

Litt friskere understell og tilføyelse av stabstad bak (finnes ikke originalt, men kit fåes fra ADDCO)

Og til slutt skal toppdelen av motoren få en litt sintere cam, 32DMTR gasser med tilsvarende innsug og noen grenrør for å bli kvitt astma symptomene... Tjah, målet er vel rundt 70 hp der finner 54 originale stallions fra fabrikk fra før av, om alle er tilstedet samtidig er uvisst......

Skal prøve å legge ut bilder etter hvert....

post-3830-14779366584667_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fronten på bilen var det en del overflate rust på utsiden, den var for så vidt enkel å slipe vekk samt gi den ett strøk med grunning...

post-3830-1477936659029_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt vanskelig å se, men på sidene (ikke kanaler) var det mye rust.. så de måtte vekk... lite vits i å lage ett lappeteppe...

Og på førersiden har noen utført rævva arbeid fra før av, så blir koselig å ta det igjen også ;)

post-3830-1477936659853_thumb.jpg

post-3830-14779366600576_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mellomtiden har eg også fått fatt i noen ting og tang, blant annet Rally fangere fra en kompis i Sverige som har en del Fiat deler ;) Siden paneler under dørene var dårlige måtte en ty til eBay.it for ett par nye, og ei verksted håndbok er alltid grei å ha !!

post-3830-1477936660268_thumb.jpg

post-3830-1477936660498_thumb.jpg

post-3830-14779366606978_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:o Selv om bilen såg rustfri ut så var det en del knask å ta i... men med pågangsmot etter arbeidstid (sitter i arbeidstida å legger ut bilder da  ;D ) og en del kaffi går dette fremover

post-3830-14779366615055_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mangler desverre noe vesentlig sveise kunnskap, men det blir ok, det som eg ikkje får te blir slipt ned att og prøvd på nytt...

Og JA, Cromodora felgen gir bilen en grom faktor.

post-3830-14779366621306_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sideplaten under døra måtte vekk, samt rensliping av innfestningspunktene for å få plass til ny... begynner å ta form...

post-3830-14779366627747_thumb.jpg

post-3830-14779366629928_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skvettlapper er knall, og de her trenger litt stell...

Å fjerne restene fra framskjermen var skikkelig drittarbeid... men må til.. her er litt av jobben, samt en "mock up" med ny skjerm lagt inntil bilen den må nok slipes innvendig og grunnes, og senere tektyleres... på utsiden skal arbeidet gjøres senere...

post-3830-14779366632094_thumb.jpg

post-3830-14779366634422_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då har eg foreløbig ikke kommet lenger...

Men noen knall kjekke deler er på vei!!

Lyktene er også bestilt, fra samme fyren i Sverige der rally fangere kom ifra  ;D

Er for tiden involvert i ei "heit" budrunde for rally instrumenter blant annet...

post-3830-14779366641317_thumb.png

post-3830-14779366643692_thumb.png

post-3830-14779366647022_thumb.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende at du tar vare på 128. De fleste går til spiker når rusten blir for mye. Det blir bra og gleder meg å se den ferdig. Skal du lakkere den på nytt? Blir det en annen farge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende at du tar vare på 128. De fleste går til spiker når rusten blir for mye. Det blir bra og gleder meg å se den ferdig. Skal du lakkere den på nytt? Blir det en annen farge?

Det er svært få 2-dørs utgaver igjen... driv verket er i bra stand samt motoren går som en drøm, må bare shimses på nytt da det tikker fælt hehe... Fargen forblir BrilliantGreen364 om eg ikkje husker feil. I første omgang skal jeg kun lakkere de delene som er sveiset inn/byttet osv i samme farge.. Bilen har en del paneler innvendig av samme farge så dersom en skal skifte farge så oppstår ett dilemma der man må fjerne ALT av det innvendige også.

Å ta vare på en 128 er jo bare moro, og så er ikke det så vanskelig å jobbe med, delene er tilgjengelige og den tar lite plass i garasjen!!

Bilen skal kosmetisk bli en Rally replica, som du ser så er mange av de nødvendige delene allerede på vei i posten eller kommet frem.. Men motoren skal gjennomgå noe trimming, kompresjonen var bra på hele rekken, men 1116cc har astma fra fabrikk så dette skal ordnes og man håper på 70-75 hp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte greier!!

2 dørs 128 er TØFT, og som du sier ikke så fryktelig mange igjen av.

1116 ccm 3P har 65 Hk originalt, og var den versjonen av 128 (1100) som hadde mest gamp fra fabrikk. Standard motor med 32DMTR, 4-2-1 to-delt støpejerns eksosmanifold. Med en litt sintere kam, ordentlig grenrør, perfekt timing av kam og tenning burde 70 Hk være innafor rekkevidde.

Stå på! Dette blir bra.  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for oppmuntringen, her er det fullt kjør, skal herje på litt idag etter jobb, bommet med det ene panelet så det treffer ikke på samme linjen som døra (sånn design linje/knekk) må nok slipe av sveisen og flytte den ned ca 7mm, surt, men må til..

Stemmer det du sier Arve, 3p hadde den motoren.. sliter litt med å finne riktig 32dmtr da de hadde så mange navn :/ grenrør finnes i pose og sekk, innsug varierer med tanke på hull diameter...Kamaksel tenkte jeg på 10mm det er 0.2 mer løft enn på rally utgave. Setter som sagt realistiske mål ;) håper på 70 hp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. sliter litt med å finne riktig 32dmtr da de hadde så mange navn :/

Jeg har to, men begge er i bruk  :D Kan se etter hvilken betegnelse det er på de, så kommer du litt lenger i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. sliter litt med å finne riktig 32dmtr da de hadde så mange navn :/

Jeg har to, men begge er i bruk  :D Kan se etter hvilken betegnelse det er på de, så kommer du litt lenger i alle fall.

Kjempe flott!!

Det vi hjelpe på en del... det er den fra rally jeg trenger, tror eg.. hehe 32DMTR men det er tall bak også, så er usikker.. setter pris på om du sjekker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig! 128 er tøffest!

Vi går veien om 1500 og 5 trinns fra Ritmo 85S i Panoramaen, men fronten skal bygges om til den gamle typen.

JE

Husk å få fatt i zastava stabstag framme, den originale vil kolidere med 5-trinns kassen!! 1.5 var planen min då jeg kjøpte bilen, men har innsett at eg ønsker å beholde den originale 1116, det er en villig motor og jeg trenger ikke mye HK for å ha det kjekt, er vel heller i understellet det ligger for min del ;) "... its not about how fast you enter a turn, rather how quickly you come out on the other side"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så måtte platen av igjen (sure saker) for å så "line" den opp med døra... gjorde rent og sprayet med noe grunning bakom der også i samme slengen (gikk over med linolje også etter sveisingen..

post-3830-14779366815637_thumb.jpg

post-3830-14779366817242_thumb.jpg

post-3830-14779366818805_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...der man ikkje har deler må vel en lage sjøl, en treig prosess men det gikk etter hvert. Kluen her er å punkte fast den første biten og hamre den forsiktig til riktig form, deretter måler mann og tilføyer flere biter. Slik ble resultatet

post-3830-14779366820382_thumb.jpg

post-3830-14779366821824_thumb.jpg

post-3830-14779366823371_thumb.jpg

post-3830-14779366824738_thumb.jpg

post-3830-1477936682673_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...