Gå til innhold
Onkel Cthulhu

Min bil drikker..olje.

Anbefalte innlegg

Etter å ha tittet i serviceheftet på min GT oppdaget jeg at første eier var AVIS Deutschland  :o :o :o, så jeg er rimelig sikker på at motorens oljebruk kommer av en alt annen en varsom innkjøring. Spørsmålet er da, hvor begynner jeg. Skifte stempelringer eller må jeg titte på topplokket? Det å bygge opp motoren på nytt er sikkert sunt for sjel og kropp; men det tar tid og koster penger. Så spørsmålet er om det har noe for seg å be et verksted i Norge om å skifte stempelringer, eller om det blir en meningsløs øvelse i pengebruk. Noen tanker evnt. erfaringer rundt dette?

Det gjelder en 2006 3.2 V6... to topper og seks stempler!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er V6 24v regnet som en ganske skuddsikker motor. Oljeforbruk er skjelden forutsatt normal km.stand. Tror jeg hadde sett på endel andre alternativer før motor havner i biter  :)

Har du tatt ut pluggene og studert ? Hvilke sylindre har svartere plugger enn normalt ? En kompresjonstest er også nødvendig. Er det forskjellig kompresjon så finnes det flere midler i salg som løsner fastgrodde stempelringer. Har bilen gått hardt og lenge med langt mellom oljeskiftene er fastgrodde stempelringer sannsynlig og en kilde til oljeforbruk. Tett veivhusventilasjon likeså.

Regner med du kjører på kvalitetsolje i enten 5w40 eller 10w60 så feil viskositet kan utelukkes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2,5V6 bruker nesten ikke olje med en km stand på 221.000km. ca 1 liter på 10.000km. har alltid byttet olje på 10.000km intervaller selv om det står 15 i boka.

Men allikevel, minst olje bruker den med Agip 10-60 racing.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått kjørt mer enn et par tusen kilometer siden jeg overtok den ifjor sommer, og oljeskifthistorien kjenner jeg ikke. Bilen er DL54498, noen på forumet som er tildigere eier eller kjenner til den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Er det den svarte som lå til salgs? Eller den stromboli grå som var ute vest en plass?

Hvor mye olje bruker den? På disse motorene er det noen som bruker, andre ikke. At en motor bruker olje er ikke farlig så fremt en har det under kontroll. Inntil 1l/1000km er normalt oppgitt som akseptabelt. Min 3.2 bruker null.

Bruker du tynnere olje enn 10w60 kan dette øke oljeforbruket.

Du holder til i Oslo?

Disse burde vel kunne bistå:

Carrozzeria Alfa - drøbak

Squadra Italiano - tønsberg?

Autovia - Oslo

Ital Bilservice - Oslo

alle disse har nok kjennskap til 3.2 literen.

Ellers så finner du mye relevant info her: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/

Og sist men ikke minst, god bil:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som d skrives lengre opp sjekk at olje damp system ikke er tett.

Finn ut åssen olje den går på. 0w40 f,eks er for tynt mindre e 5wXX ville ikke jeg kjørt 10wXX på vintern virker tjukt.

Jeg hadde ikke åpna motren uten å forsøke d meste, kompresjons test, evt leak down test med trykkluft for å finne ut hvilke vei de lekker dvs ned forbi ringer etter i ventilter.

Lykke til med herlig motor i flott bil

Erik  A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk Petronas evt AGIP/ENI 10W-60 først. Oppimot 1L på 1000 km er "normalen" på mange italienske motorer.

Å bytte ventiltetninger er vel mulig uten altfor mye jobb, med trykkluft og spesialverktøy. Det kan jo være verdt et forsøk før man gyver løs på stempelringer.

http://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/spesialverktoy-for-motor/ventilfjaerspenner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke hvilken olje som er på bilen nå. Jeg har anslått forbruket til nærmere to liter på to tusen kilometer, men det er litt usikkerhet knytte til dette. Jeg skal skifte olje i løpet av helgen, så tar jeg det derifra. Mange takk for alle innspillene og gode råd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

Det at din bil har gått som leiebil i starten av sitt liv trenger du ikke bekymre deg om, dagens motorer trenger ikke innkjøring som i forna dager.

Oljeforbruk er ikke helt normalt for Alfa Busso 24V,  men jeg har vært borti en 3,2L som brukte mye olje,  sjekket komp og har aldri vært borti en motor med så jevn og fin kompresjon.

Den var så bra at stempelfjærer ble utelukket i første omgang som synder for oljeforbruket, imidlertid ble motoren revet ned i sine enkelte bestanddeler. 

Etter en sjekk av mulige feilkilder viste det seg at oljefjærene rett og slett hadde mistet spennet og slapp mellom olje,  mens kompresjons fjærene var gode som gull.

Uklart om dette kan være årsaken i ditt tilfelle, men dersom det skulle være det så vær oppmerksom på at 3,2 liters motoren har stempefjærer som er vesentlig tynnere en for 3,0L,  dvs. pass på og kjøpe for 3,2L.

mvh H.R

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...