Gå til innhold
Landmann

Guide med bilder og tekst: overhale bakre bremsecalipper med håndbrems

Anbefalte innlegg

Skidt og shit: armen til håndbremsen returnerer ikke på høyre side. Så da må jeg demontere. Kanskje jeg skal forsøke meg på å demontere armen fra calipperen, mens denne sitter montert på bilen?(Livet som garasjemekker  ::)  )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skidt og shit: armen til håndbremsen returnerer ikke på høyre side. Så da må jeg demontere. Kanskje jeg skal forsøke meg på å demontere armen fra calipperen, mens denne sitter montert på bilen?(Livet som garasjemekker  ::)  )

No way; jeg burde jo skjønt at proffingen, som har skrevet oppskriften har gjort det med bakgrunn i erfaring :)  Well, well - kalipperet bak er demontert på 164'n og jeg kan sammenfatte følgende:

- Audi Quattro som det vises til har samme kalipper/bremseklave som 164 H3 (og ganske sikkert de andre 164'ene også :) ) Det betyr at bremseklossene fra Audi er bolt-on (sa jeg Biltema :D )

- beskrivelsen jeg har linket til er knallgod. Les den, følg den og du får lenge leve i landet.

- det er litt pjesk å få av "stempelakselen" pga o-ringen. Trekk bestemt og hardt rett ut.

post-996-14779361377051_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

;) jaja, litt gravrust var det likevel, men det gjør ingenting. Nå har jeg "porer" der bremsepastaen/-silikonen (eller fett som glir lett og ikke stivner helt i kulda) kan klamre seg fast.

Ok, så var det montering - og vips har jeg kanonbremser... på høyre side. Så nå må jeg ta venstre side også. Men dét går kanonfort ettersom jeg har det i finga' nu :)

post-996-14779361384903_thumb.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) da var etterkontrollen på 164'en i boks (2'er feil på håndbremsfunksjoner) og jeg har nær to nye år på vegen før staten blander seg inn i mitt bilhold :)

Følgende erfaringstips melder jeg videre:

1. Dersom du skrur bremsestempelet tilbake (bare litt eller helt inn) så gjør dette likt på begge sider.

2. Aktiver/trå inn fotbremsen noen få ganger.

3. Ser du, evt. måler du at det er forskjell mellom bremsekloss og skive på hhv høyre og venstre side så må du gjøre følgende valg:

- trampe mange, mange ganger på bremsepedalen for slik å mate stemplene ut i rett posisjon

- løsne på kalipperet og skru ut det stempelet som er for langt inn.

4. For å få optimal bremsevirkning etter demontering av klosser og stempel, så må du aktivere bremsene mange, mange, mange ganger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

:) da var etterkontrollen på 164'en i boks (2'er feil på håndbremsfunksjoner) og jeg har nær to nye år på vegen før staten blander seg inn i mitt bilhold :)

4. For å få optimal bremsevirkning etter demontering av klosser og stempel, så må du aktivere bremsene mange, mange, mange ganger.

Mener jeg leste dette ang bytte av brekkvaier på 166'n i eLearn. Bremsepedalann SKAL trykkes inn 20 ganger hardt FØR håndbrekk brukes. Gjelder nok ved bytte av klosser også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

164'n gikk gjennom PKK'ns etterkontroll med tilnærmet lik bremsekraft på begge bakhjul når håndbremsen ble aktivert. Eksamen i bakre bremseklaverenovering ble m.a.o bestått :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg leste dette ang bytte av brekkvaier på 166'n i eLearn. Bremsepedalann SKAL trykkes inn 20 ganger hardt FØR håndbrekk brukes. Gjelder nok ved bytte av klosser også.

Dette stemmer :) om ikke akkurat 20 ganger, så skal man pumpe bremsen til den blir hard etter at stempler er skrudd tilbake ved bremseskift eller lignende. Dette er for at stemplene skal stille seg likt. Dersom du drar i brekket først kan man få ujevne bremser bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av erfaring så vet jeg at ved full overhaling av bakre bremseklaver med uttak av bremsestemplene så er ofte det ulik distanse fra stempel til skive på respektive klaver ved montering. Læren om væsker i arbeid er ikke mitt felt. Men jeg pleier alltid å kjøre litt "tatt-for-mye-tran-tramping" bare for å være sikker på at begge stemplene presses ut og etter mange tråkk har lik avstand til respektive bremseskive (bremseklosstykkelsen inkludert) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Al-farne skrev:

Kan en ta av handbrekksarmen uten å ta av kalippteret av bilen?

?

Du må skru vekk bremseklaven/-calipperet fra bilen. Deretter må du demontere bremsestempelet fra calipperet m.m. Følg denne oppskriften med bilder - og du kommer trygt i mål...

https://www.bilforumet.no/topic/284746-guide-overhale-bakre-bremsecaliper-audivw/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...