Gå til innhold
Gjest Tuttifrutti

Bytte av ventilstyringer; eksosventiler!

Recommended Posts

Skal bytte eksosventilenes styrehylser på NORD-motor. Hva gjør dere guruer(?): Presser dere dem inn på romtemperert topp eller varmer dere toppen og kjøler ned hylsene?

Er det noen "varsku her" jeg ber vite om før storslegga og vernebrillene tas fram :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De forsvinner ganske lett ut dersom du bruker varme og dunker dem ned mot forbrenningskammeret. trikset er å ikke komme borti veggene som føringene henger i. I "How to powertune...." boken er det mal for et fint verktøy som gjør jobben med glans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!!

Bor de ut, bruk et bor med ca 2mm mindre Ø og bor ovenfra og ned slik at det står igjen ca 10mm før du er igjennom, da har du svekket styringen slik at det bare er og sette i en dor og slå de ut (går lett som bare det).

Ved montering varmer du opp toppen til 120-150 grader og presser styringen på plass, men vær obs det er fort gjort og skade styringen, du bør dreie en dor som passer til styringen for denne jobben.

Lykke til :)

mvh Hans Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Hva med å kjøle ned hylsene før isetting? Greier det seg med kulden fra mors fryseboks eller må man ty til "kjølespray/isspray"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.8.2004 den 13.47, Romeo Bertone skrev:

Heisann!!

Bor de ut, bruk et bor med ca 2mm mindre Ø og bor ovenfra og ned slik at det står igjen ca 10mm før du er igjennom, da har du svekket styringen slik at det bare er og sette i en dor og slå de ut (går lett som bare det).

Ved montering varmer du opp toppen til 120-150 grader og presser styringen på plass, men vær obs det er fort gjort og skade styringen, du bør dreie en dor som passer til styringen for denne jobben.

Lykke til :)

mvh Hans Rune

Hei HR! Hvordan varmer du opp toppen? Må hullene brotsjes? Er det også mulig å slå de nye føringene inn med kartalamakis sin spesialdor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, andretti skrev:

Hei HR! Hvordan varmer du opp toppen? Må hullene brotsjes? Er det også mulig å slå de nye føringene inn med kartalamakis sin spesialdor?

Toppen kan varmes i en delevasker f.eks.

Hullene til styringen må normalt sett ikke brotsjes dersom du setter inn nye av original størrelse. Men det er ikke uvanlig at hullet i styringen (til selve ventilen) må brotsjes i etterkant. 

Nye styringen slåes normalt sett inn med en slags luftmeisel, med diverse spacing/avstandsstykker du setter sammen av skiver og diverse for å stoppe styringen på rett plass. 

Byttet 12 styringer på en 12v Busso for et par uker siden, og skal snart bytte alle eksosstyringene på en 24v. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Jeg er nybegynner - men ønsker å lære meg dette selv;). Smører du føringene før de slåes inn? Jeg har lurt på dette med å stoppe på riktig sted. Ser ikke helt for meg hvordan det skal gjøres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, andretti skrev:

Tusen takk for innspill! Jeg er nybegynner - men ønsker å lære meg dette selv;). Smører du føringene før de slåes inn? Jeg har lurt på dette med å stoppe på riktig sted. Ser ikke helt for meg hvordan det skal gjøres?

De smøres ikke med noe. 

For å stoppe på rett sted, måler du først avstanden fra godset på toppen og opp til toppen av ventilstyringer innen du tar ut de gamle. 

Så må du lage til noe som hindrer verktøyet du bruker til å slå inn de nye, i å komme lenger inn enn den avstanden du fikk når du målte. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...