Gå til innhold
Arvid

Lambda sensor

Anbefalte innlegg

Har en liten mistanke om defekt lambda på Quattroporte. Den lukter småsurt i eksos og tidvis lyser "check engine". MEN... De kan omtrent ikke kjøpes for penger,eller forsåvidt hvis en vil betale 9150,- pr stk. Og jeg trenger kanskje to så det utgår selvfølgelig.

Og det jeg lurer på er : Kan jeg bruke en universal lambda sensor sålenge den har samme antall ledninger eller er det noen grunn til å la være ? Har ikke stort sett alle lambda 18mm gjenger ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei dessverre ikke lik. Det skal være samme som 222,228,418,4.24v,430,Spyder,Shamal,QP 2.8 og 3.2.

Tror nok jeg finner en universal med tanke på alle modellene den passer på men vil det funke ? Vil en universal måle like godt som en original ? Vil jo helst ikke ha noe feil i forbrenningen her  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje det er med lambdaer som med MAFer - Bosch motorstyring er kompatibel med mange i serien, og kan kompensere for at måleområdet ikke er 100 % identisk? Så med mindre grunnkarakteristikk er forskjellig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda,jeg kan visst bruke universale sensorer sålenge jeg kjøper en med like egenskaper. Alt fra Kina-billig til universal kvalitet fra Bosch passer såfremt jeg vil skjøte ledninger selv. Maserati valgte og bruke Titan sensorer hvor ECU måler motstand gjennom sensor i motsetning til Zirkon som genererer en spenning på typisk 0.1v-1.0v.

Titan-typen er visst bedre på mange måter,iallefall den gang da denne bilen var ny  :) Eneste som gjenstår nå er å bli enig med internett om det er M12 eller M18 siden begge deler står oppført...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen er ikke 2 timer googling lønnsomt. Lambda til Nissan viste seg og være identiske og ebay hadde 2 stk. til 900,- ferdig med frakt/moms. Det er 5% av totalkostnaden for originale  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe morsomt :)

Var heldig og finne to nye Bosch så billig men allikevel... Prisforskjellen var så stor at det blei komisk ja  :) Saken er at tar en seg tid så løser forumer og Google det meste. Byttet startmotor på Quattroporte for en uke siden. Original ca. 5000,- men det er ikke annet enn en standard Valeo-starter med et tilpasset feste til akkurat denne motorblokka. Det feste tas av med tre skruer og passer rett på starter til Citroen/Peugeot/Fiat/Lancia... som koster 800,-  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man skal være rimelig diplomatisk for å akseptere delepriser på ukurrante og lavserie modeller. Lett å bli offer for slikt hvis man ikke vet bedre eller har mulighet til å mekke selv. Verst blir det med interiør og eksteriør-detaljer som bare fås originale. Da snakker vi russisk kaviar i kilopris :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...