Gå til innhold
Stiletto

Giulia - en vurdering

Anbefalte innlegg

Giulia er flott den. Det korte overhenget foran og flat front spiller på oriinale Giulia og ikke minst Alfetta 1,8. Det er masse "italiensk dsiegn i bilen. Alfa 8c var jo tysk. tegnet av tidligere designsjef Wolfgang Egger. Vi kan jo si at VAG sine produkter er italienske. For de har jo ansatt  nesten hele Alfas tidligere designere. Det er blitt sagt mye dumt her om Giulias Design.  Bilen er flott. "liten", kompakt og agressiv i designen. Hverken Giulia 1. Alfetta, Giulietta 2, 33 eller 75 var direkte vakre, men de hadde personlighet. Det har nye Giulia også.

Ja hadde de ennå kombinert en flat front ala Gulia I med et karrosseri som ga det mening. Det var jo nettopp det korte panseret, minimalt med overheng og det boksete overbygningen som gjorde at dette funket og gå bilen et særpreg i beste italienske designtradisjon. Giula I ligner faktisk en okse som som står og sparker i sanden før den angriper. Men hvor ser man det i 2015 utgaven?

Det sørgelige faktum er at bilen mangler både ide og utførelse. Det lllle som er av forsøk renner rett ut i sanden fordi helheten ikke følger opp, derfor blir det hele ordinært og kompromissfullt. Itillegg har de latt en mal utenfor forstyrre, istedet for å vise autoritet på et område de selv er verdensmestere i.

Det er denne bilen du har sett på?

alfa-romeo-giulia-side_zpsqroyher1.jpg

Tror vi kan konkludere med at vi er fundamentalt uenig! Det jeg ser i denne er akkurat den oksen du beskriver klar for angrep. I den dype skudettoen ser jeg oksens kraftige hode. I frontlysa, horna til oksen senket klar for kamp. Profilen i siden fra luftslissa i skjermen og bakover oser fart, hele profilen til bilen er foroverlent og formelig utstråler råhet, kraft og styrke.

Helt enig. Synes Alfa har truffet blink. Dette blir en flott utfordrer til tyskerne og de andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulia har et "billig" kommersielt uttrykk. Jeg vil ikke engang kalle det et design, da det er lite der som har noen elementer av nyskaping i seg.

Den er mer enn tøff nok for gatebil-folket. Akkurat som den er ment å nå ut til..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulia har et "billig" kommersielt uttrykk. Jeg vil ikke engang kalle det et design, da det er lite der som har noen elementer av nyskaping i seg.

Den er mer enn tøff nok for gatebil-folket. Akkurat som den er ment å nå ut til..

Tullprat og usaklig vås.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulia er flott den. Det korte overhenget foran og flat front spiller på oriinale Giulia og ikke minst Alfetta 1,8. Det er masse "italiensk dsiegn i bilen. Alfa 8c var jo tysk. tegnet av tidligere designsjef Wolfgang Egger. Vi kan jo si at VAG sine produkter er italienske. For de har jo ansatt  nesten hele Alfas tidligere designere. Det er blitt sagt mye dumt her om Giulias Design.  Bilen er flott. "liten", kompakt og agressiv i designen. Hverken Giulia 1. Alfetta, Giulietta 2, 33 eller 75 var direkte vakre, men de hadde personlighet. Det har nye Giulia også.

endelig, takk for denne SS:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er kun 1stk krav til et design:

1. Designen må være ny.

Dvs utseendet eller utformingen på produktet må skille seg tydelig fra tidligere kjente design.

Først når dette ene punktet er på plass, kan man begynne å diskutere om man snakker om et godt design eller ikke.

Giulia faller igjennom allerede før man kan starte diskusjonen.

Du kan gjerne ikke like det. Men det er et fakta.

Når det er sagt, er det både en tøff og flott bil, men den mangler nettopp egen personlighet og eget særpreg.

Og grunnen er at den ligner for mye på produkter som allerede er på markedet.

Hverken 916 GTV /Spider, 156, 159, GT, Brera, Spider, 166 eller 155 lignet noe annet på markedet da de kom.

Derav ble det kontroversielt. Som igjen gir rom for diskusjon. Giulia er kontroversiell kun fordi det ikke er noe kontroversielt ved den. Den er altså kommersiell.

OM den hadde hatt et eget design, ville alle vært enige om at designet er kontroversielt, og dermed kunne vi heller ha brukt tiden på å diskutere om designet var godt eller ikke.

Tullprat og usaklig vås.

Tullprat og usaklig vås.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å krangle om designet. Vi blir aldri enige.

Det er lov til å ikke like en Alfa modell, selv om man liker Alfa som merke.

Jeg liker kun noen få modeller fra Alfa (utseendemessig) og da tenker jeg på helt fra 1910 til i dag.

Jeg er fortsatt glad i Alfa som merke, selv om de kommer med en modell som jeg ikke liker designet på.

Og godt er jo det at noen liker Giulia, for ellers er det jo kroken på døra.

Det kommer mange modeller etter hvert, og vi får jo håpe at det kommer noe, som vi særingene også kan like.

Det er en liten hake ved at såpass mange som opp i mot 40% ikke liker Giulia. Og det er at vi nå har ventet lenge på en ny modell, og kjørt og holdt liv i våre gamle Alfaer i påvente av en ny bil som er lovet. Når da 40 % trykker "ikke liker" på den, så går de/vi vel og kjøper noe annet, og det er jo ikke bra for Alfa.

For min del er det ingen bilnød for tiden, så jeg kjøper ikke noe nytt før det kommer noe jeg liker. jeg kan vente til neste utkast. Neste modell blir vel en SUV og den hopper jeg også over. så 2017 - 18 kanskje...vi får se.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slutt å krangle om designet. Vi blir aldri enige.

Det er lov til å ikke like en Alfa modell, selv om man liker Alfa som merke.

Jeg liker kun noen få modeller fra Alfa (utseendemessig) og da tenker jeg på helt fra 1910 til i dag.

Jeg er fortsatt glad i Alfa som merke, selv om de kommer med en modell som jeg ikke liker designet på.

Og godt er jo det at noen liker Giulia, for ellers er det jo kroken på døra.

Det kommer mange modeller etter hvert, og vi får jo håpe at det kommer noe, som vi særingene også kan like.

Det er en liten hake ved at såpass mange som opp i mot 40% ikke liker Giulia. Og det er at vi nå har ventet lenge på en ny modell, og kjørt og holdt liv i våre gamle Alfaer i påvente av en ny bil som er lovet. Når da 40 % trykker "ikke liker" på den, så går de/vi vel og kjøper noe annet, og det er jo ikke bra for Alfa.

For min del er det ingen bilnød for tiden, så jeg kjøper ikke noe nytt før det kommer noe jeg liker. jeg kan vente til neste utkast. Neste modell blir vel en SUV og den hopper jeg også over. så 2017 - 18 kanskje...vi får se.

Vel, min plan er å kjøpe Giulia om det indre innfrir forventningene. Noe jeg er temmelig sikker på at det gjør. Selv om jeg ikke er henrykt av designet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Giulia er flott den. Det korte overhenget foran og flat front spiller på oriinale Giulia og ikke minst Alfetta 1,8. Det er masse "italiensk dsiegn i bilen. Alfa 8c var jo tysk. tegnet av tidligere designsjef Wolfgang Egger. Vi kan jo si at VAG sine produkter er italienske. For de har jo ansatt  nesten hele Alfas tidligere designere. Det er blitt sagt mye dumt her om Giulias Design.  Bilen er flott. "liten", kompakt og agressiv i designen. Hverken Giulia 1. Alfetta, Giulietta 2, 33 eller 75 var direkte vakre, men de hadde personlighet. Det har nye Giulia også.

Ja hadde de ennå kombinert en flat front ala Gulia I med et karrosseri som ga det mening. Det var jo nettopp det korte panseret, minimalt med overheng og det boksete overbygningen som gjorde at dette funket og gå bilen et særpreg i beste italienske designtradisjon. Giula I ligner faktisk en okse som som står og sparker i sanden før den angriper. Men hvor ser man det i 2015 utgaven?

Det sørgelige faktum er at bilen mangler både ide og utførelse. Det lllle som er av forsøk renner rett ut i sanden fordi helheten ikke følger opp, derfor blir det hele ordinært og kompromissfullt. Itillegg har de latt en mal utenfor forstyrre, istedet for å vise autoritet på et område de selv er verdensmestere i.

Det er denne bilen du har sett på?

alfa-romeo-giulia-side_zpsqroyher1.jpg

Tror vi kan konkludere med at vi er fundamentalt uenig! Det jeg ser i denne er akkurat den oksen du beskriver klar for angrep. I den dype skudettoen ser jeg oksens kraftige hode. I frontlysa, horna til oksen senket klar for kamp. Profilen i siden fra luftslissa i skjermen og bakover oser fart, hele profilen til bilen er foroverlent og formelig utstråler råhet, kraft og styrke.

Et par gode retoriske poeng, bare at det kan sies om mye på markedet idag. Det er synd å si det men Volvo V60 og de fleste japanske småbiler er betydelig mer foroverlent enn denne. I segmentet råhet er det kun luftinntaket foran som kan tolkes slik. Resten av fronten er behagelig avrundet og konturløs. Kraft og styrke kommer nok først og fremst av at dette er en QV, ikke fra designet i seg selv. Men rett skal være rett, bilen virker solid - men det gjorde 159 og.

Nei vi blir nok ikke enig, men det er heller ikke poenget :). Formålet med diskusjonen er å få frem beskrivelser og tanker som går mer i dybden enn 1 linjerne på andre sosiale medier.

Når det er sagt respekterer jeg at mange vil kjøpe bilen, noe diskusjonen reflekterer i en viss grad. En annen forskjell er forvirring rundt utgangspunktet for diskusjonen  - hva kunne dette blitt, og hva er best?, kontra det bilen faktisk har blitt. Designdiskusjoner blir også lett en konkurranse om påstand mot påstand. Det blir litt som om en vinanmelder skulle karakterisere verdens beste vin ut fra en beskrivelse av bestanddelene. God design er det samme, til syvende og sist er det en organisk ting som man enten må ha øye for, eller lang trening i å se. Ingen blir vinkjenner av å ta ett par slurker heller. Noe forbannet jaleri kan det jo bli uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God design er det samme, til syvende og sist er det en organisk ting som man enten må ha øye for, eller lang trening i å se.

Og det har ikke vi som liker bilen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God design er det samme, til syvende og sist er det en organisk ting som man enten må ha øye for, eller lang trening i å se.

La oss si at Giulia er litt som VGlista som hverken speiler den beste musikken i verden eller de beste komposisjonene. Men det er likevel en betydelig større andel av befolkningen som liker musikken, enn de som ikke liker den. Idet man skrur opp det musikalske nivået, blir ofte musikken for sær til å nå massene, men blir istedet satt pris på av en mindre gruppe. POP skal selge til massene "her og nå", akkurat som Giulia. Svaret du får på spørsmål om din musikksmak, avhenger av hvem du stiller spørsmålet til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La oss si at Giulia er litt som VGlista som hverken speiler den beste musikken i verden eller de beste komposisjonene. Men det er likevel en betydelig større andel av befolkningen som liker musikken, enn de som ikke liker den. Idet man skrur opp det musikalske nivået, blir ofte musikken for sær til å nå massene, men blir istedet satt pris på av en mindre gruppe. POP skal selge til massene "her og nå", akkurat som Giulia. Svaret du får på spørsmål om din musikksmak, avhenger av hvem du stiller spørsmålet til.

Vi er altså tilbake til "Alfa jåleriet" ? En Alfa er ikke godkjent i menigheten før den er sær nok til at det kun er mindretallet som liker den? På samme måten som kultureliten slår om seg med ovasjoner over det som menigmann ser på som uforståelig?

Giulia stiller i klasse med Rema1000, Europris, Biltema og Clas Ohlson?

Brød og sirkus til folket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye saklig analyser her, men hva sier din inre stemme fra ryggmergen de tre første sekundene?

-Sier den "Ja, jeg må ha den nå"  til accompanjemang av englekor?

Min innre stemme sier         -Nei, dette er en overstylet kopi av konkurrentenes halvgamle modeller.  Nei, vi har ikke ventet I 10 år for å få en kopi. Vi forventer at Alfa leder motet, ikke følger det. Arkitektene har presset in for mange elementer og dekket hver flate med dekor, så resultatet blir rotate og milevis fra den enkle, italienske elegansen vi forventet.

Nå må vi ikke glemme at vi tilhører gruppen "speciellt intresserte", og det var lenge siden Alfa kunne leve på å selge biler kun til oss speciellt intresserte. Alfa har åpenbart tenkt å ta kunder fra BMW etc, og tenkt at "da må vi tilby noe som likner, så kundene kjenner igen det de kjenner til".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arve, hvilken Alfa kjører du?

XJ6 serie 1 eller 2 i  cupe utgave? Liker du ikke formen på den modellen så vet jeg ikke om det er noe vits i å hive seg på en design diskusjon. XJ6 er lav, bred, skulptur laget av hender, ikke datamaskiner.

XJ6 er en nydelig bil.

Giulia kan vel godt sammenlignes med populær musikk som den gemene hop liker, og de som virkelig setter pris på godt håndverk i å lage virkelig god musikk for kresne ører, ikke liker. Og riktig 2600sprint, vi har ventet i 10 år på en ny modell i denne mellomklassen, og dette var alt de klarte å trylle fram?

Nå er det ikke alle som liker 166 her inne, og det er greit. Men bare for å "make a point". Se på BMW 5 serie fra 1998 og Audi A6 fra samme periode, så ser du med en gang at både Bimmer og Audi ser kjedelig ut i forhold. 166 var nyskapende. Og ble ganske godt mottatt. Det eneste som tok tid til å venne seg til var lyktene. Og det er vel fortsatt tilfelle for mange. Lyktene.

Hvis Giulia må se slik ut for at kjøre egenskapene skal komme til sin rett, som noen hevder, da blir jo alle bilene like.?

Er det ønskelig da?

Likevel, det måtte da være mulig å gjøre noe mer interessant enn dette uten å flytte balansen i bilen? Man kan vel lage lange karrosseri linjer uten at det ødelegger kjøre egenskapene vel? Eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med og se litt på di positive sidene da  :D

Alfa har fått drift i bakenden, noe som er en god start.

En GTA med over 500 hk, er vel ca dobbelt av den gamle gta'n.

Om noen ikke hilser på en NY giulia på veien, burde vedkommende oppsøke en optikker  ;D

PS !!  Vent med å kaste Stein i glasshus til bilen er prøvekjørt, (å da ikke rundt hushjørnet)

Porka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med all respekt: ingen har kritisert bakhjulstrekk eller 500hk eller kjøre egenskaper.

Denne tråden handler kun om hvordan bilen ser ut (eller ikke ser ut ::))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jåleri og jåleri..

Hvilken Jaguar ville du hatt?

Jeg ville tro at XJ Kupé hadde langt større markedsandel i sitt respektive segment enn det x-type noensinne hadde. De produserte tross alt 10.000 stk av den over tre år, noe som er særdeles mye for en ekslusiv kupé på 70-tallet. Så i dette tilfellet ville jeg foretrukket "vg lista"-alternativet selv om jeg hadde tatt en xj series I over begge (en annen storselger i sitt segment).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis Giulia må se slik ut for at kjøre egenskapene skal komme til sin rett, som noen hevder, da blir jo alle bilene like.?

Er det ønskelig da?

Likevel, det måtte da være mulig å gjøre noe mer interessant enn dette uten å flytte balansen i bilen? Man kan vel lage lange karrosseri linjer uten at det ødelegger kjøre egenskapene vel? Eller?

Nei, de blir aldeles ikke like. Giulia er f.eks. ikke lik en BMW 3-serie. Men biler bygd med bakhjulsdrift med ca. de samme dimensjonene, bygd for tilfredstille de sammme reguleringene og bygd med den samme kunskapen vil nødvendigvis ha noe lignende proposjoner. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den er jo ikke lik nei...

sjekk dørhåndtak løsningen

sjekk knekken i karosseriet under dørhåndtaket

sjekk hvordan bilens rumpe er avrundet på samme måte

sjekk vindusinndelingen

sjekk takprofilen

Det er trist å se at man kopierer andre for å selge biler. Det er forøvrig noe Japanerne er veldig glad i og Alfa sine modeller har stått som mal for mange andre produsenter i årevis. Nå er det visst omvendt :'(

post-0-14779356168262_thumb.jpg

post-0-14779356169124_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, de er ikke like. Greier du virkelig ikke å se forskjell på bilene? Er det mulig du kanskje ikke har et spesielt godt øye for design?

Det er dog visse likheter mellom bilene og dems proposjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, ja.

vil man ikke se likheten og kopieringen, så vil man ikke, greit nok.

og liker man Giulia, så er jo det i utgangspunktet bra for Alfa, som jeg har nevnt før.

sett en hvilken som helst Alfa under de 2 bildene der, så vil alle se at Giulia ligner mer på 3 serien enn noen annen Alfa som er produsert tidligere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

F30 er en fabelaktig god bil å kjøre, og en meget pen bil å se på. Ser ærlig talt ikke problemet.

Hvis man skal begynne å sammenligne smådetaljer så kommer man ingen vei :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, konklusjon

De som liker Giulia, liker'n uansett argumenter. Det er jo bra, for da selger de sikkert noen biler og det er jo hele poenget.

Vi som finner designet litt uinteressant, får jo bare vente på neste bil, eller velge noe annet hvis det haster med ny bil.

ingen av oss får endret det designet som nå er framvist, uansett om vi liker det eller ikke.

så enkelt er det 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sett en hvilken som helst Alfa under de 2 bildene der, så vil alle se at Giulia ligner mer på 3 serien enn noen annen Alfa som er produsert tidligere.

Joda, men da må man jo 30 år tilbake i tid for å finne en bakhjulsdreven Alfa, og den gang var jo designet kantete og boxy.

Man kan jo sette bildet av en hvilken som helst moderne bakhjulsdriven bil i noen lunde samme størrelse under her, så vil proporsjonene trolig ligne.

Jeg vil se Giulia live. Dog frykter jeg at standardutgaven kan bli kjedelig å se på. Som BMWen over her.

Kanskje bedre å linke til en M3 mot denne utgaven av Giulia? M3 har vel også luftinga bak forhjula...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...