Gå til innhold
Stiletto

Giulia - en vurdering

Anbefalte innlegg

Enig, det er lov å mene noe, og særlig når man kommer med en begrunnelse på hvorfor man mener som man gjør.

Og design/utseende er jo uansett basert mye på smak og behag og er veldig lite målbart.

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke BMW som en nedsettende faktor i denne diskusjonen.

Bimmerne har da laget mange pene biler opp i gjennom årene, mange av de går bra og de har vel solgt et par eksemplarer av de også.

Jeg føler at Alfa har mer tilnærming til BMW enn til VAG og MB. Og jeg håper og tror at Alfa kommer til å selge akseptabelt med Giuliaer world wide slik at det genereres penger til nye og spennende modeller.

Det jeg IKKE håper skjer er at plattformen brukes til å pumpe ut Chrysler-produkter til en rimeligere penge slik at Alfa igjen blir utvannet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Kaster meg inn i debatten. Jeg hører til den "leiren" som synes at bilen er litt for mye av en 3 serie kloning. Synes Alfa har mistet litt

sitt DNA her. Synes det er rart at ikke Alfa har videreført hvertfall noen av designelementene på både eksisterende og tidligere modeller.

(nå minnes jeg at Alfa definerte alle modeller siste 15 år som "dritt" i sin presentasjon av fremtiden for en stund siden, men dog...)

Forfra synes jeg bilen er finest, men hva med å videreføre lyktene fra 159? Dette kunne jo Alfa rendyrket som sin egen signatur ved siden av grillen,

dette er jo noe alle bilfabrikanter etterstreber om dagen.

Fra siden ser bilen "grei" ut", men hvorfor kopiere BMW sin Hoffmeister kink, den karakteristiske knekken på bakvinduet ved C stolpen?

Her kunne jo dørhåndtakene fra 156 & Giulietta vært videreført på en elegant måte.

Bakfra synes jeg bilen er minst vellykket. Jeg hadde ønsket meg en litt høy "rumpe" a la 156, 166, & 159 gjerne i kombinasjon med et lyktearrangement a la

Giulietta. De lyktene er jo noen av de fineste i bilverdenen spør du meg, og kunne igjen dannet grunnlaget for en Alfa signatur for fremtidige modeller.

Jeg er også skuffet over logo. Hva med å videreføre designet fra Giulietta også her? Det er jo så fint og levner ingen tvil om at bilen kommer fra Italia.

Giulia er vel et være eller ikke være for Alfa, så jeg har full forståelse for at man "kjører safe", men personlig er jeg redd for at de har vært litt for konservative

og glemt seg selv itt. En del av de elementene jeg har pekt på over er i mine øyne ikke så "dramatiske" at de ikke kunne appellere til en litt mer konservativ

kundegruppe. Snarere tror jeg det kunne trukket kunder til Alfa.

Så skal jeg passe meg vel for å dømme bilen helt nord og ned før jeg har sett den live, det er noe annet. Design er jo også noe som vokser på en gitt at det er bra. Husker de første bildene av BMW Z4. Hadde aldri sett noe styggere, nå synses jeg den kjempefin. Spent på hvordan den ser ut i en litt mer hvermansen utgave, i en annen farge, og uten sportsinteriør og sorte felger.

Uansett håper jeg bilen blir en kjempe suksess for Alfa og at den treffer spot on i de viktigste markedene.

Martin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange er trett av slike diskusjoner da de ofte ender opp i påstander om lite konkrete forhold. På den andre siden sier dette noe om hvordan bilindustrien tenker om produktstrategier og markedsandeler. Påstander om at "dette er bare en modell og det kommer nok snart en bedre" tror jeg dessvere ikke så mye på. Det meste tyder på at dette er et varige skifte og at Alfa slik vi kjenner det er en saga blott. Hvis salget blir vellykket med Giuala i USA vil det fort bli flere som identifiserer seg med det nye designet enn det er europeiske alfaister med sine loyaliteter. Dette må et kommersielt foretak ta hensyn til og lage et kompromiss som tilfredstiller begge grupper. Det betyr den tyske veien med permanent grunndesign og felles identitet, mer standarisering og evolusjonære endringer fra modell til modell. Utflatingen, anonymiseringen og oppfetingen av tyske biler har tiltatt med salgsøkningen i USA, noe FCA nå kontrerer med ALFA for å holde posisjonen. Det betyr igjen at men setter produksjonsmålene først og deretter lager en bil som kan oppfylle disse. Motsatt kan man tenke seg at man designer en bil ut fra det man tror på og så lar markedet bestemme produksjonstakten. Med andre ord den opprinnelig ideen om markedsøkonomi. Dessverre har bilproduksjon blitt så komplisert og kapitalintensivt at industrielle strategier styrer mye av prosessen, der kunden er sjaltet ut i sitt reelle valg. Derfor er designet av Giulia trolig langt mer enn bare et enkeltstående tilfelle, men en ny retning med produktifisering og nyindustralisering av merket. Bilene risikerer slik å bli merkevarer med stadig mindre substans og egenart, akkurat det vi beskylder tyskerne for idag :).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er enig. håper den selger bra, ellers er det jo kroken på døren, og det er det jo ingen som vil.

Det er flere ting ved designet som vi er uenige om. linjer som ikke treffer. lykter vi er uenige om. design elementer som ikke har historisk tilknytning osv osv.

Jeg vil bare konkretisere hvorfor jeg synes bilen ser billig ut, og hvorfor jeg mener at dette er hastverksarbeid. Og dette er bare ett av mine poeng.

Dørhåndtakene. Var det virkelig ikke mulig å finne på noe penere eller mer kreativt enn dette??

Jeg vet at jeg henger meg opp i detaljer, men er det ikke det det handler om da? alle biler har jo i stor grad 4 hjul, og går både framover og bakover. Så da er det detaljene som avgjør om man liker bilen eller ikke.

Jeg misliker ikke dørhåndtakene, men dette var da en av flere fryktelig uspennende detaljer?

(og ikke kom drassende med at den har over 500 hk nå igjen  >:(....denne tråden handler kun om design)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa har jo ikke noen tradisjon for å være konsekvente på designfronten, snarere tvert om.

Kjapt oppsummert; Nydelige 105 serie coupeer og spidere, litt rarere sedaner, Sud, kantete 116 serie sedaner og vakre coupeer, vakker linjeren 164, flotte 156, 147 og 159, ikke fullt så flotte Giulietta og Mito, deilige 4C til tross for rare lykter.

Felles for de fleste er at under skallet er det innovativ ingeniørkunst som har gjort de til noe spesiellt å ratte på veien., enten det er fantastiske motorer eller avanserte hjuloppheng.

Og så har vi lært oss å elske de etterhvert som tiden går.

Jeg tror og håper dette er tilfellet med nye Giulia også, og at modellen åpner for flere potensielle kunder til å ta steget inn i Alfas verden.

JE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis salget blir vellykket med Giuala i USA

Det vil jeg kategorisk forutse ikke kommer til å skje.

Amerikanere er vant til å vandre inn i en velrennomert bilbutikk, få prøvekjøre en og annen kandidat, for så å plukke ut en bil til et godt tilbud. Og da er det ikke snakk om venting i 8 måneder som vi nordmenn finner oss i, de vil ha den samme dag eller i verste fall slutten av uka.

Alfa Romeo har ingen forhandlere i USA. De forhandlerne som kommer til å selge AR fra en gang ut i 2016 kommer ikke til å være utpreget velrennomerte, ikke vil de ha flusst av demobiler i alskens motor/utstyr/farge-varianter, og de vil heller ikke ha et svært lager av salgsklare biler i alle varianter.

Alfa Romeo har et dårlig rykte hos menigmann i USA (som ellers i verden), og det kommer til å ta tid før det inntrykket gir seg. Lexus, Infiniti og Acura brukte lang tid og mange generasjoner på å bli anerkjent og oppnå gode salgstall, Sergio Marchionne forventer at det skal inntreffe umiddelbart for Alfa Romeo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Kaster meg inn i debatten. Jeg hører til den "leiren" som synes at bilen er litt for mye av en 3 serie kloning. Synes Alfa har mistet litt

sitt DNA her. Synes det er rart at ikke Alfa har videreført hvertfall noen av designelementene på både eksisterende og tidligere modeller.

(nå minnes jeg at Alfa definerte alle modeller siste 15 år som "dritt" i sin presentasjon av fremtiden for en stund siden, men dog...)

Forfra synes jeg bilen er finest, men hva med å videreføre lyktene fra 159? Dette kunne jo Alfa rendyrket som sin egen signatur ved siden av grillen,

dette er jo noe alle bilfabrikanter etterstreber om dagen.

Fordi de etter sigende skal være svært dyre og vanskelige å produsere samtidig som de tvilsomt tilfredstiller dagens regulerer til lys på bil - f.eks. er det krav om lykter skal være synlige fra en viss vinkel fra siden noe som har resultert i at det ikke lenger finnes "flate" fronter med lykter som kun peker forrover à la 159.

Fra siden ser bilen "grei" ut", men hvorfor kopiere BMW sin Hoffmeister kink, den karakteristiske knekken på bakvinduet ved C stolpen?

Her kunne jo dørhåndtakene fra 156 & Giulietta vært videreført på en elegant måte.

Dette er en knekk Alfa Romeo samt stort sett alle andre bilfrabrikanter har benyttet seg fra tid til annen og. Bare se på 156-en jeg postet på første side. Selv om Bmw har vært absolutt best på markedsføre bruken sin av den, er det ikke slik at det var de som fant den opp eller har vært de eneste till bruke den opp gjennom tidene. Her for eksempel er en 1949Alfa Romeo 6c 2500 kupé med design av Pininfarina som har samme knekk:

Pininfarina_Alfa_Romeo_6C_2500_Coupe_Speciale_1949_08.JPG

Bakfra synes jeg bilen er minst vellykket. Jeg hadde ønsket meg en litt høy "rumpe" a la 156, 166, & 159 gjerne i kombinasjon med et lyktearrangement a la

Giulietta. De lyktene er jo noen av de fineste i bilverdenen spør du meg, og kunne igjen dannet grunnlaget for en Alfa signatur for fremtidige modeller.

Jeg er også skuffet over logo. Hva med å videreføre designet fra Giulietta også her? Det er jo så fint og levner ingen tvil om at bilen kommer fra Italia.

Dette må si meg veldig uenig i. For meg fremstår baklyktene på Giuletta som det svakeste elementet på bilen. De er alt for svake i linjeføringen og nærmest renner uttover rumpa på Giuletta. Når det er sagt synes jeg og baklyktene på Giulia er bilens svakeste element.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører jo med til de som har vært skeptisk til designet, men føler vel at enkelte går vel langt før de har sett bilen. Alfa har vel vært notorisk kjent for å sende ut elendige pressebilder, og at de i virkeligheten har sett langt bedre ut. Selv tyske magasin klarer å knipse den i vinkler som ser langt mer flatterende ut. Se etter linjer fra 50 og 60-tallet ikke de seneste tiårene, så tror jeg man kan se noe italiensk i det også.

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/1/5/4/8/6/Alfa-Romeo-Giulia-1200x800-05fe5bcf2214b6ac.jpg

Kunne ønsket meg en del annerledes, dørhandtak er nemt, men Alfa skal være det sportslige Maserati det elegante og luksuriøse, og da passer det kanskje bedre med metall på Maseratien?

Fronten på 159 er lite aerodynamisk, og med karv om lav luftmotstand og lavt forbruk, er det vanskelig å ta utgangspunkt i noe som gir et handikap i forhold til konkurrentene. Dessuten er det vel ulike krav til sidebelysning, som gjør at man måtte til med ekstra sidelys? Dette og mye annet går inn i en designprosesss, ikke minst har krav til produksjonstid endret seg totalt de sist par tiårene, og fører til at man ser stadig likere løsninger. Om man kunne ta 20-30% mer betalt enn konkurrentene kunne man vel alltids funnet på noen sprell, men vel ikke noen løsning for å selge flere Alfaer.

Kunne jo forøvrig vært interessert i å vite hvilke skisser (og photoshop?) trådstarter mener er bedre enn det som er presentert. Det meste har vært etter mine begrep vært mindre pent og ikke harmonert med en RWD bil, de beste har sett ut som noe som er langt over 5m og plassert på 24" hjul.

For egen del er jeg mest skeptisk til hekken, men tror en del kan bedre seg på de mindre motorsterke modellene. Fjerner man et par eksosrør og litt av vekten fra den nedre del av hekken tror jeg hele bilen blir mer harmonisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fotgjengersikkerhet er også et krav som stadig mer påvirker bildesign. For å tilfredstille dette må det bygges in "softnose" uten farlige kanter, panser må løftes for å gi deformasjonsrom over motor osv, og det sier seg selv at lave distinkte fronter ala 159 er ikke gjennomførbare for nye bilmodeller.

Mvh x-støtfangerkonstruktør Tin ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis salget blir vellykket med Giuala i USA

Det vil jeg kategorisk forutse ikke kommer til å skje.

Amerikanere er vant til å vandre inn i en velrennomert bilbutikk, få prøvekjøre en og annen kandidat, for så å plukke ut en bil til et godt tilbud. Og da er det ikke snakk om venting i 8 måneder som vi nordmenn finner oss i, de vil ha den samme dag eller i verste fall slutten av uka.

Alfa Romeo har ingen forhandlere i USA. De forhandlerne som kommer til å selge AR fra en gang ut i 2016 kommer ikke til å være utpreget velrennomerte, ikke vil de ha flusst av demobiler i alskens motor/utstyr/farge-varianter, og de vil heller ikke ha et svært lager av salgsklare biler i alle varianter.

Alfa Romeo har et dårlig rykte hos menigmann i USA (som ellers i verden), og det kommer til å ta tid før det inntrykket gir seg. Lexus, Infiniti og Acura brukte lang tid og mange generasjoner på å bli anerkjent og oppnå gode salgstall, Sergio Marchionne forventer at det skal inntreffe umiddelbart for Alfa Romeo.

?

Alfa Romeo har pr. i dag 125 forhandlere i USA, og kan nyte en stor fordel av å være innlemmet i FCA-konsernet. Alfa-forhandleren har typisk også merker som Fiat, Jeep, Chrysler & Dodge (RAM), av åpenbare årsaker, og det er ingen grunn til at denne forhandleren skal stå tilbake overfor andre forhandlere (Ja, kanskje med unntak av Ferrari-forhandleren da...).

Google forteller meg at Acura har i overkant av 270 forhandlere (ajour), mens Chrysler et al. har 2400 forhandlere (2014).

Alfa Romeo har, i motsetning til disse japanske high end-versjonene av Mazda, Toyota & Honda, en historikk i USA - og den er selvsagt ikke entydig negativ (akkurat som i Norge). Men den største fordelen er selvsagt koblingen til FCA.

Når dét er sagt, har jeg heller ingen stor tro på at Alfa vil gjøre det spesielt bra i USA. Se bare på hvordan Jaguar sliter. Håper selvsagt jeg tar feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaguar har enda ikke lansert XE i USA (det vil først skje til neste år) og de har heller ingen suv ute nå. Når disse kommer vil sannsynligvis salget dems gå bedre i USA.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fotgjengersikkerhet er også et krav som stadig mer påvirker bildesign. For å tilfredstille dette må det bygges in "softnose" uten farlige kanter, panser må løftes for å gi deformasjonsrom over motor osv, og det sier seg selv at lave distinkte fronter ala 159 er ikke gjennomførbare for nye bilmodeller.

Det er vel ingen som har avskrevet lave fronter selv om det ligger begrensninger på lys og fotgjengersiden. Maserati har klart dette glimrende på Ghibli og QP ved lage en sint "italiensk front" som har merkeassosiasjoner og historikk inngravert. Langs denne linjen kunne de utviklet Gulia også, selv om dette er en noe mindre bil.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører jo med til de som har vært skeptisk til designet, men føler vel at enkelte går vel langt før de har sett bilen. Alfa har vel vært notorisk kjent for å sende ut elendige pressebilder, og at de i virkeligheten har sett langt bedre ut. Selv tyske magasin klarer å knipse den i vinkler som ser langt mer flatterende ut. Se etter linjer fra 50 og 60-tallet ikke de seneste tiårene, så tror jeg man kan se noe italiensk i det også.

http://i.auto-bild.de/ir_img/1/0/1/5/4/8/6/Alfa-Romeo-Giulia-1200x800-05fe5bcf2214b6ac.jpg

Kunne ønsket meg en del annerledes, dørhandtak er nemt, men Alfa skal være det sportslige Maserati det elegante og luksuriøse, og da passer det kanskje bedre med metall på Maseratien?

Fronten på 159 er lite aerodynamisk, og med karv om lav luftmotstand og lavt forbruk, er det vanskelig å ta utgangspunkt i noe som gir et handikap i forhold til konkurrentene. Dessuten er det vel ulike krav til sidebelysning, som gjør at man måtte til med ekstra sidelys? Dette og mye annet går inn i en designprosesss, ikke minst har krav til produksjonstid endret seg totalt de sist par tiårene, og fører til at man ser stadig likere løsninger. Om man kunne ta 20-30% mer betalt enn konkurrentene kunne man vel alltids funnet på noen sprell, men vel ikke noen løsning for å selge flere Alfaer.

Kunne jo forøvrig vært interessert i å vite hvilke skisser (og photoshop?) trådstarter mener er bedre enn det som er presentert. Det meste har vært etter mine begrep vært mindre pent og ikke harmonert med en RWD bil, de beste har sett ut som noe som er langt over 5m og plassert på 24" hjul.

For egen del er jeg mest skeptisk til hekken, men tror en del kan bedre seg på de mindre motorsterke modellene. Fjerner man et par eksosrør og litt av vekten fra den nedre del av hekken tror jeg hele bilen blir mer harmonisk.

Her har du noe av de designen som jeg mener oser av klasse og er mer "ekte Alfaer" enn den valgt designen. At noen har "24" hjul og ser 5 meter er ikke noe argument mot disse da alt kan tilpasse og redesignes. Det finnes flere og men jeg tror de som har fulgt med vet hva jeg snakker om.

https://www.youtube.com/watch?v=VdKHzPCWLn8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel ingen som har avskrevet lave fronter selv om det ligger begrensninger på lys og fotgjengersiden. Maserati har klart dette glimrende på Ghibli og QP ved lage en sint "italiensk front" som har merkeassosiasjoner og historikk inngravert. Langs denne linjen kunne de utviklet Gulia også, selv om dette er en noe mindre bil.  

Jeg synes egentlig ikke Ghibli har en særlig elegant front, men det er min egen mening. Grillen er ok, den gir merkeassosiasjoner, men lyktene er stygge. Alle photoshopbildene av Giulia med utgangspunkt i Ghibli har rett og slett vært styggere enn utgangspunktet. Det blir ikke pent å lage en lav front utfra et høyt panser. Dette har bl.a Volvo innsett og de måtte innføre panserløfting og frontruteairbag : En dyr og vektøkende løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Appropos bestillingstid på europeiske biler i USA: Den finnes ikke. Forhandlere bestiller for lager og bilene er som regel "fullt" utstyrte i utgangspunktet. Gå i butikken, velg en farge, betal og ta med deg nybilen hjem. Om det er så lurt økonomisk sett er uvisst, men kundevennlig er det  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan bilene være fullt utstyrt når man kan velge mellom en million ulike kombinasjoner av utstyr og varianter?

Legg merke til at jeg skrev med " ". Amerikanerne er vant til: "pick your color at the lot and drive home with the new car". Med 3 mnd produksjonstid + noen ukers frakt over atlanterhavet hadde de ikke klart å selge noen europeiske eller japsebiler hvis de hadde drevet bilsalg slik som her i Norge... De som spesialbestiller må selvsagt vente, men med "fullt" utstyrte biler er det sjeldent behov for dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alfa vil øke salget, noen steder leser jeg om 400 000 andre steder om 700 000 biler. De må ta nye kundegrupper, hovedsakelig fra BMW og Audi og da kan de ikke komme med en bil så "uvanlig" at den tiltaler bare Alfa tilhengerene ? Hadde folk flest syntes at sært Alfa design hadde vært OK så hadde ikke vært så labert salg som nå. Her i huset så bør jeg ikke se lengre enn kona som vektlegger helt andre ting ved bil enn meg og design er ikke på topprioritet der i gården. Men Guilia syntes hun ser grei ut.  Spurte om hvem hun syntes var penest,Guilia eller 3 serie. Overraskende for meg-hun svarte Giulia. Også safet hun og sa at BMW kjennes som et tryggere valg. Alfa har en kjempejobb foran seg men jeg tror de har et designmessig greit produkt å tilby ikke tradisjonelle AR kundegrupper. Dette blir spennende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan kan bilene være fullt utstyrt når man kan velge mellom en million ulike kombinasjoner av utstyr og varianter?

Legg merke til at jeg skrev med " ". Amerikanerne er vant til: "pick your color at the lot and drive home with the new car". Med 3 mnd produksjonstid + noen ukers frakt over atlanterhavet hadde de ikke klart å selge noen europeiske eller japsebiler hvis de hadde drevet bilsalg slik som her i Norge... De som spesialbestiller må selvsagt vente, men med "fullt" utstyrte biler er det sjeldent behov for dette...

Problemet består anførselstegn eller ikke. Biler produseres og skreddersys  idag helt ned i Golfklassen med side opp og side ned med tilvalgsutstyr som igjen kan kombineres i et utall kombinasjoner. "Fullt utstyrt" er slik en selvmotsigelse og mer og mer en umulighet da mer og mer dreier seg om likeverdige valg. Legg merke til at det heter "tilvalg" ikke ekstrautstyr lenger. Det er helt sikkert mulig å få kjøpt lagerførte pakker av dette, men det gjør isåfall det amerikanske markedet ganske likt det norske. At nivået av standarutstyr er høyt over dammen er opplagt, men det er det jo her og.

Hvor Alfa vil plassere seg er ikke godt å si, men har tyskere gått foran er det jo bare å følge i sporene her og. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor Alfa vil plassere seg er ikke godt å si, men har tyskere gått foran er det jo bare å følge i sporene her og. :)

Tyskerne har ikke gått forran. Dette er slik bilmarkedet der fungerer og har minst fungert siden 50-tallet.

Og dette er uansett ikke noe Alfa Romeo eller noen andre kan bestemme seg for å endre da bilfabrikanter ikke har lov til å eie bilforhandlere på det Amerikanske markedet og forhandlerene der er sikret stor grad av uavhengighet, altså er det ikke opp til fabrikantene å bestemme om man ønsker å gjøre det slik det gjøres i dag eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du noe av de designen som jeg mener oser av klasse og er mer "ekte Alfaer" enn den valgt designen. At noen har "24" hjul og ser 5 meter er ikke noe argument mot disse da alt kan tilpasse og redesignes. Det finnes flere og men jeg tror de som har fulgt med vet hva jeg snakker om.

https://www.youtube.com/watch?v=VdKHzPCWLn8

Leste jo innlegget ditt med en viss interesse, men følte argumentene falt litt til grunnen når det var snakk om 0 italiensk design og at det meste/alt som ble presentert i forkant var bedre.

Nederst er to eksempel som vel nesten er mer cab-forward enn amerikanerne har prestert på det mest ekstreme. Mulig gjennomførbart på en bil med FWD, men med valg av RWD åpner muligheten seg for å plassere motoren lengre bak for bedre vektfordeling, om man skal utnytte dette må frontruten være relativt rett. Det irriterer meg faktisk at bilmagasin trykker opp slike skisser, som det er lett for meg som en amatør å se at ikke er i nærheten av realistisk. Legg forøvrig merke til at bakdøren avsluttes nesten foran bakhjulet på forslagene, mens Giuliaen ender bakdørene nesten midt over bakhjulet, dette selv om den har klassens lengste akselavstand. Altså svært lite realistisk og sikkert snekret sammen på en timers tid av noen har lite forståelse for bildesign. Er vel heller ikke enig i at designet på disse skissene er bedre, en del riktig mislykkede, men det er jo mer en smakssak.

Ghibli som blir omtalt er en bil på nesten 5 meter, forøvrig også over 10 cm bredere enn Giulia, med samme krav til plass til passasjerer og bagasje har man helt andre muligheter innen for 5m enn 4.7m.

Hadde jo selv ventet et litt annet design-språk, og er vel ikke overbegeistret, men finner det naturlig  at de legger seg på et litt annet uttrykk enn Maserati da de vel kommer til å få modeller som overlapper etterhvert.

post-3598-14779356034589_thumb.jpg

post-3598-14779356034896_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg hører oftest fra "ikke-alfister" når det har vært snakket Alfa siden 1998, er at det er pene biler, men det hælv... skiltet på siden ødelegger alt. og jeg TROR faktisk at det kan være med på å fortsatt sende dagens BMW og Audieiere tilbake til samme forhandler også neste gang det skal kjøpes ny bil. Det burde være mulig, om tanken er å tone ned det alfatypiske, å designe fronten slik at skiltet kan plasseres midt på bilen, og ikke med tosidig tape oppe ved venstre hovedlykt, det ser faktisk ikke ut som skilt foran har vært i tankene på designeren.. Den (muligens?) fine fronten blir helt ødelagt med en gang den store  eu-plakaten må festes til bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...