Gå til innhold
Gunnar

Tredje italiener på rad

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt stort sett tyske biler tidligere, tok jeg sjansen på å kjøpe italiensk for første gang for tre år siden. En råflott Alfa Romeo MiTo QV Maserati var en passelig bil nummer to i familien, og trivdes godt på den daglige jobbpendlinga mellom Klæbu og Stjørdal. Da én familie plutselig ble til to, var det en selvfølge at far sjøl tok med seg det italienske innslaget i bilparken. Selv om MiTo'n tok på seg den nye jobben som deltids familietralle med stor iver, måtte jeg dessverre innse at oppgaven ble for stor til helgeturer og ferier for en alenepappa med bilen full av unger m/tilbehør. Den ble motvillig avløst av en 159 SW, som sto for meg som det eneste akseptable alternativet for en nyfrelst italofil familiefar. 159'n løser oppgaven som familiebil glatt, og de 10 milene jeg kjører til jobben hver dag føles ikke ille de heller :-) 

Hadde det ikke vært for galskapen med at AS Norge ikke har råd å bygge veier uten bompengefinansiering! Stadig nye bomstasjoner dukker opp på pendlerruta, og nå ruller det ut godt over 2000 kr i mnd bare i bompenger. Elbil kunne ha vært løsningen, hadde det ikke vært for at jeg foretrekker å kjøre til jobb framfor å transporteres i et kjønnsløst såpestykke av en Nissan Leaf. 100 km er også på grensa av hva en slik farkost bør utsettes for hvis jeg tenker å komme meg hjem men noenlunde stor grad av sikkerhet. For å ikke snakke om at prisen er så høy at det vanskelig lar seg forsvare å beholde 159'n samtidig.

Løsningen ble selvfølgelig enda en italiener :-D  Kontrakt skrevet på en splitter ny Piaggio MP3 500 LT, med både ABS og ASR og levering før påske. En passelig rask, stabil, sikker og smidig farkost som kjøres på vanlig bilsertifikat, og det jeg sparer i bompenger og drivstoff er mer enn nok til å betale for finansieringen. Og 159'n kan beholdes uten dårlig samvittighet! Far sjøl gleder seg som en unge, og yngstejenta på 8 gleder seg ikke mindre til å bli eksosrype tur/retur skofri :-) 

post-47900-14779352826851_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig story om kjøretøy-valg :)

Den 3-hjulingen måååå du komme tilbake til; kjøreerfaring, forbruk og gassbruk, vägkänsla. Jeg har så langt ment at "to-hjuling-følelse" får du bare med to hjul. Men jeg vet om de med hang til norrøn mytologi, som har blitt kristne over natta  8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kjørt større tohjuling enn 50 cc tidligere, så den tohjulingsfølelsen skal jeg ikke uttale meg om. Men akkurat dette ser jo lovende ut :-)  Sikkerheten med økt stabilitet og veigrep fra to hjul foran er kanskje tryggest for oss tullinger uten mc-lappen :-P

post-47900-14779352829447_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært trehjulsrytter i ei knapp uke. Etter en litt nervøs start gikk det bare bedre og bedre, og konklusjonen så langt er at dette var steika artig :-)  Sykkelen er overraskende komfortabel, og med gode klær er det ingen problem å bruke den på jobbpendling. Motorsykkelfølelsen er på plass, den legger seg fint over i svingene og du glemmer fort at den har tre hjul. Forbruk på 0.38 l/mil de første 400 km, regner med det går litt ned når motoren blir innkjørt.

post-47900-14779354108902_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5000 km passert med god margin, og jeg begynner å bli varm i trøya på tre hjul. Kan ikke si at jeg angrer, jobbpendling er plutselig blitt artig :-) Farkosten er blitt brukt hver dag, og med det klimaet Trøndelag har bydd på denne våren og sommeren kan jeg trygt si at jeg ikke lar meg stoppe av været med det første. Regnestykket så langt sier 2100 kr spart i drivstoff, og ca 6000 kr spart i bompenger på 10 uker. Men etter å ha trukket fra utgifter til "kjekt-å-ha-ting" som ekstra kjøreklær og toppboks for å klare unna lørdagshandel og harryturer, tenker jeg at jeg begrenser meg til å definere dette som billig moro :-)    Gleder meg til ferie, og rundtur Trondheim - Ålesund - Trollstigen - Geiranger på tre hjul!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...