Gå til innhold
Alfaduden

Alfadudens Sportwagon

Anbefalte innlegg

Min TBi brukte  0.9 ved blandet kjøring, 0.8 ved snill langkjøring i Norge. Litt skuffende, siden min GTA Sportwagon lå på 1.0 ved blandet kjøring, og 0.8 på forsiktig langkjøring. Hadde trodd TBi skulle gå merkbart billigere. TBi i 4C brukte 0.67 Kristiansand - Oslo ved småinspirert kjøring på svingete veier i innlandet. Nesten umulig å kjøre den bilen "forsiktig"... 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min beste notering har jeg vel 0,76-78 på pen langkjøring hjemme i Norge.

GTVen jeg hadde med V6 brukte faktisk hakket mindre ved pen langkjøring.

Jeg er på 0,9-1 på blandet. Da er vi likt Peer. De er bare slik disse små motorene.

Sent from my Alfa Romeo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1,4 TBI bruker også mer bensin enn den lille kubikken det skulle tilsi. ca 0,7 - 0,75 på mye langkjøring.

156 - 1,6 brukte 0,65....

Multiair...de kunne spart seg for bryderiet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Atle,

Det er lenge siden det ble opplest og vedtatt at dagens biler ikke bruker mindre enn for 20 år siden. Dette er kun på papiret isåfall. Mer effekt kombinert med mye høyere vekt har slått ihjel fordelen av motorutvikling. En 156 1.8/2.0 bruker ca. 0.7-0.8 på langkjøring - hva bruker dagens tilsvarende modeller ? Akkurat det samme faktisk - eller litt mer  ;)

Jeg koste meg på tur med 166 3.0 Super og brukte 0.9-0.95 og for tiden QP4 3.2 som bruker det samme. Det ligger mye ekstra glede i disse bilene - mer enn det økte forbruket på 20-30% i forhold til moderne biler kan ødelegge  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt riktig Arvid.

Kjørte til jobb med 166n i dag og endte etter 51km på 0,91. Ikke ille i det hele tatt med en bil som har rullet 221.000km.

Jeg kan fortelle at 24V Bussoen gikk tur retur Toscana for 3 år siden med full oppakning 4 personer og toppfart på nesten 230km/t flere ganger, og endte på 1,25 pr mil. Den motoren går lettere og lettere jo høyere turtallet blir, og man merker godt at man passerer 4500omdr. Da går den best. kunne ligge i 170 - 180 med halv gasspedal, og bilen lå klistret på veien. Du kjente at den sugde seg fast jo høyere hastigheten var.

Vel, vel - dette er jo Alfadudens 1750 TBI tråd, så jeg skal ikke ødelegge den med at alt var så mye bedre før. (Men endel ting var faktisk mye bedre før...) ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

159 TBi er en veldig god bil, og etter min mening mye morsommere enn de samtidige produktene fra Audi, BMW etc. Jeg var veldig fornøyd med den jeg hadde, men etter å ha hatt diverse biler med Busso, savnet jeg etterhvert motorkarakteristikken i V6´eren. 1750 TBi er en fin motor, men blir hemmet av bilens relativt høye vekt og at lydbildet blir strupet. Den kommer mye bedre til sin rett i en liten plastrakett som 4C. TBi har fint drag i bunnen, men går snart tom over 5000 rpm, mens en Busso da kommer inn i sitt morsomste arbeidsområde, med tilsvarende lydbilde.

Jeg hadde faktisk en tøysete plan om en mulig 3.8 oppgradering hos Autolusso, men endte altså opp med en 159 istedenfor. Da jeg sa fra om mine endrede planer til sjefen hos Autolusso, repliserte han at jeg nok ville komme tilbake til en GTA igjen. Han fikk rett. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har både annen eksos og omprogrammert motor. Ingen problem på autobahn...

Logget 245 km/t toppfart, med eller uten de 120kg ekstra vi dro med på vei hjem.

a8674dd1ace70bcddff79f4643aeca0e.jpg

Sent from my Alfa Romeo!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle blåse litt liv igjen i denne tråden (etter å snakket litt med Alfaduden selv). 

Jeg er den nye heldige eieren av AR 159 ti 1750 tbi (det har riktig nok vært en eier mellom meg og Alfaduden).

Først å fremst må jeg si for en fantastisk bil dette er å kjøre. Før denne hadde jeg en 159 ti (MY08) 1.9 JTDm Q-tronic som også var en fantastisk kjøremaskin, men TBI er ett helt annet maskineri!

Jeg har allerede tatt bilen med til mitt eminente lokal verksted Auto Sportiva, som fikk utført en diagnose på bilen, da motorlampen kom på i tide og utide.

De kom frem til at det var en gåen Lambdasonde som var årsaken, så jeg fikk dette utbedret samt fikset håndbremsewire og fjernet filter i banjoplugg til turboen, da dette kan være en synder for fremtidige turbohavari.

Jeg har en liten liste av ting jeg ønsker å gjøre med bilen selv fremover, og den er som følger:

Nye vinterfelger (Jeg elsker det originale, men TI felgene synes jeg blir litt for store til meg på vinter så satser på å ordne meg med 18" med nye vintersko på).

Bytte bremserskiver og klosser foran (da de begynner bli slitt).

Skvettlapper (ja litt kjedelig, men ett nødvendig onde).

Freshe opp interiøret med Nytt ratt, girkule, skinnaksenter og kanskje ny DAB- radio med display. Vurderer Graviton, noen som har erfaring med de? 

Full lakkrens/polering med steinsprutskaderep. og Kamkiaze coating behandling (dette utfører jeg selv da jeg er Kamikaze sertifisert).

Kommer nok på flere ting jeg vil gjøre fremover, men det tar jeg etterhvert!

Ellers føler jeg meg veldig heldig som har kjøpt en bil som har en egen trå her på forumet i tillegg til at den har vært i særdeles gode hender fra tidligere eiere og spesielt Alfaduden :D 

IMG_3551.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører på med en liten oppdatering da vinterfelger, dekk, skiver og klosser ankom for en liten stund siden! Passet utmerket da vinteren er tilbake på en snarvisit helga her😂

Felgene er 18" MAK felger med Alfa Romeo emblem skaffet gjennom Tempedekk (angrer allerede på at jeg ikke gikk for granitt svart).

På dekk fronten ble det Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 225/45R 18, helt fantastisk gode dekk å kjøre på synes jeg!

Felgene ble spritvasket før de fikk to lag med Kamikaze Stance Rim Coat som gir en fantastisk glans, vannskrekk og varmebeskyttelse i opptil to år, bremsestøv å skitt fester seg nesten ikke og de blir en lek å holde rene, for et fantastisk produkt👌

IMG_3593.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bremsefronten slo jeg "litt" på stortromma å gikk for EBC Turbo Groove skiver og EBC Redstuff klosser. 

Det er kanskje litt vel i overkant på en daily driver stasjonsvogn, men jeg synes ventilerte skiver ser tøft ut,  i tillegg til at jeg alltid har likt EBC sine klosser. Og hvem vet kanskje tar jeg turen for litt banekjøring på ID og en eller annen europatur er heller ikke å forakte, da kan det jo være greit med gode bremser!

Både skiver og klosser gikk smertefritt å montere!

Ser dog at mine kalippere gjerne kunne trengt en ny runde med rød lakk før jeg coater dem. Er det noen som vet om firma eller personer som kan ta på seg dette? Har lakkerte kalippere før, men synes ikke det ble helt optimalt så tror jeg etterlater det til fagfolk så kan heller jeg ta behandling og beskyttelse..

IMG_3653.JPG

IMG_3654.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, drdelorean skrev:

På bremsefronten slo jeg "litt" på stortromma å gikk for EBC Turbo Groove skiver og EBC Redstuff klosser. 

Det er kanskje litt vel i overkant på en daily driver stasjonsvogn, men jeg synes ventilerte skiver ser tøft ut,  i tillegg til at jeg alltid har likt EBC sine klosser. Og hvem vet kanskje tar jeg turen for litt banekjøring på ID og en eller annen europatur er heller ikke å forakte, da kan det jo være greit med gode bremser!

Både skiver og klosser gikk smertefritt å montere!

Ser dog at mine kalippere gjerne kunne trengt en ny runde med rød lakk før jeg coater dem. Er det noen som vet om firma eller personer som kan ta på seg dette? Har lakkerte kalippere før, men synes ikke det ble helt optimalt så tror jeg etterlater det til fagfolk så kan heller jeg ta behandling og beskyttelse..

IMG_3653.JPG

IMG_3654.JPG

I overkant? På ingen måte!

Blandt entusiastene er det nok snarere regelen enn unntaket å kjøre tilsvarende eller hissigere bremser. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser bra ut. Kanskje enig med deg om at de nye vinterfelgene skulle vært mørkere, men.
Du har vel fremdeles de 19" OZ sommer?

Tenker denne bilen kommer til å skinne i ditt eie. Gleder meg til å se mer til den her inne eller kanskje ennå bedre i virkeligheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Alfaduden skrev:

Dette ser bra ut. Kanskje enig med deg om at de nye vinterfelgene skulle vært mørkere, men.
Du har vel fremdeles de 19" OZ sommer?

Tenker denne bilen kommer til å skinne i ditt eie. Gleder meg til å se mer til den her inne eller kanskje ennå bedre i virkeligheten.

Absolutt, blir nok å lege om til OZ nå til uka, så får jeg samtidig tatt ut innerskjermer å gjort ordentlig reint å kjørt på med litt fluid film! Vurderer å polere å coated bilen neste helg, selv om jeg skal stille ut andre doning på Stjørdal Motorshow, ryktes at det er vårmønstring i Alfra Romeo Klubb Avd. Trøndelag, så da må den skinne 👌😂 Rop ut om du er i Trøndelag, så er du hjertelig velkommen på en kaffe å litt Alfaprat👌

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Landmann skrev:

For en noksagter som meg, der grønnsåpe er weekly-shower-tune for kjerra var produktet Kamikaze Stance Rim Coat totalt ukjent. Men ettersom google er min venn...

https://www.curadi.no/produkt/stance-rim-coat/

Haha, ja Kamikaze produkter får man jo ikke kjøpt på hverken benserter eller bilxtra, så man må være litt spesielt interessert for å få det med seg😂 Men det skal sies at felgcoatingen er helt fenomenal, har tidligere brukt ulike vokser og andre coatinger, men denne er absolutt min favoritt👌

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var bilen endelig ferdig coated! Er meget fornøyd med resultatet, bilen ser nylakkert ut!

Som Alfaduden sier tidligere i tråden, denne hvite lakken til 159 er en fornøyelse å jobbe med👌

Bilen fikk først en grundig nedvask og stripping av hva som lå på tidligere.

Deretter en runde med medium pad fra Kamikaze på Rupesen og TLC medium polish.

Etter polering tok jeg en "quick fix" på steinsprut med original lakk og ved bruk at steinspurtpenna. Helt ok frem til en fremtidig lakkering

IMG_3735.JPG

IMG_3737.JPG

IMG_3741.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På coating fronten valgte jeg å gå for Stance Rim Coat på vinter felgene.

På lakken la jeg først ett lag med Myabi Coating og toppet det av med Zipang coating. Jeg liker veldig godt denne kombinasjonen da den først å. fremst varer leeenge, i tillegg til at den blir knall hard. Lakken blir veldig hydrofobisk (vannskrekk, beading) og gir en meget god glød og "wet look" som gir lakken en shine som tilsier at den er ny👌

IMG_3739.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Juan skrev:

Hei,

Hva slags steinsprutpenn er det du brukte? Så praktisk ut:)

Mvh

Juan

Heisann Juan! Du den har jeg skaffet av Finn Hansvold (Curdadi.no) Genialt verktøy for småplukk👌 

Her er en nyttig info/demonstrasjon av hva den kan brukes til:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, drdelorean skrev:

Heisann Juan! Du den har jeg skaffet av Finn Hansvold (Curdadi.no) Genialt verktøy for småplukk👌 

Her er en nyttig info/demonstrasjon av hva den kan brukes til:

Var innom curadi.no og ser ikke ut som de fører den lenger, men ser ut som det tilsvarer denne på amazon: https://www.amazon.com/Large-Fluid-Writer-Kemper-Tools/dp/B000YQM5CQ/. så skal bestille et par sånne. Takk for tipset:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...