Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
kam

Det ble en italiener, gitt ....

Anbefalte innlegg

Lenge bestemt at det skulle inn en 'furtebil' i garasjen. Bedre enn 'furtebu'  ;)

Skulle være kabriolet og innenfor et visst budsjett. Dette ble resultatet:

post-856-14779350992844_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen forlot fabrikken 1980 og var ment for US-markedet. Dit kom den aldri, men i steden til Norge. Det er en 2000 med insprøytning så ikke altfor dyr i drift antar jeg. Telleren er på 34 tusen miles og jeg er rimelig sikker på dette er rett. Hvertfall 'rettere' enn 134 tusen miles. Bl.a skiftet plugger og de var av merket FIAT  :o  God sjans for at dette var første gang de ble byttet.

Må bytte registerreim ... noen som vet hvilke andre som har samme motor så jeg kan finne rett sett?

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Let på ebay.  Jeg skulle lime inn og vips ble det slips-liste  http://www.ebay.com/itm/Zahnriemen-Spannrolle-Fiat-124-Spider-2000-new-belt-tensioner-bearing-/231318594367?pt=DE_Autoteile&hash=item35dba9a33f

Fiat

124 Spider

--

2000

1982/03-1985/11

1995 ccm, 77 KW, 105 PS

Fiat

132

--

2.0

1977/05-1981/06

1995 ccm, 82 KW, 112 PS

Fiat

132

--

2.0 GLS

1976/01-1976/12

1995 ccm, 84 KW, 115 PS

Fiat

132

--

2.0 i.e.

1980/01-1982/12

1995 ccm, 90 KW, 122 PS

Fiat

Argenta

132A

2000

1978/06-1985/12

1995 ccm, 83 KW, 113 PS

Fiat

Argenta

132A

2000 i.e.

1981/06-1986/07

1995 ccm, 90 KW, 122 PS

Pininfarina

Spidereuropa

DS

2000

1982/03-1985/09

1995 ccm, 77 KW, 105 PS

Pininfarina

Spidereuropa

DS

2000

1984/11-1985/11

1995 ccm, 76 KW, 103 PS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, jo eller .... det er bare at bilen er laget i 1980 og i mye oppslagsverk mangler årgangen for da ble ikke bilen levert i Europa, men bare bygget for US-markedet. Jeg tror dog at motoren er den samme og registerdeler like så. Hadde bare et lønnlig håp at noen her satt med sikrere info.

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man få anbefale stordealeren i the US of A (Borat) http://www.international-auto.com/timing-belts-and-tensioners/timing-belts.cfm

Jeg gjetter på at du sitter på opplysninger om motornummer, chassinummer mv. og med dette for hånden så hadde jeg sendt en epost til the US of A og International Autoparts og bedt om svar. :)

Og i samme slengen bør du skaffe deg en workshop-manual. Kanskje finnes det delenumre der du kan nyttegjøre deg av http://www.international-auto.com/factory-repair-manual-fiat-spider-1975-on.cfm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vil jeg benytte anledningen til å gratulere deg i full offentlighet!

Det er en pen bil og fullt brukbar også i dagens trafikk. Så håper vi bare på at neste sommer blir like fin som den vi har bak oss.

For dere andre kan jeg opplyse at jeg har sett bilen med egne øyne og mener den er så bra som den ser ut for.

Også har den Maserati felger!!  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt følgende historie, om den er sann eller ikke vet jeg ikke...:

På slutten av 124 Spiders produksjonstid, ble en båt lastet med Spidere for det amerikanske markedet, men pga noe surr havnet den i Drammen og bilene ble losset der.

Fiat fant det rimeligere å dumpe bilene på det norske markedet enn å laste de opp igjen og sende de videre.

Bilene ble spredd utover det norske forhandlernettet og solgt med gode kampanjerabatter.

Derfor finnes det angivelig et visst antall av en spesifikk årsmodell her i landet...

True or false? Noen som vet?

Fin bil... Kledde felgene bra :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Fantastisk å finne en slik i god stand!

Disse bilene ble oversvømmet i importhavna (tror det var i New York), og ble ansett som uselgelige i US. Noen "luringer" kjøpte opp bilene, og de ble solgt i bl a i Norge.

Husker dette godt, hadde annonsen på skrivebordet på jobb:

Fiat_124_Spider_19820602.jpg

Felgene på bilen din er fra Maserati Biturbo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange versjoner av fødselshistoren til mange av disse bilene ....

Sto på havna i Drammen og ble våte under springflo ....

Feillosset i Drammen, skulle egentlig til USA ....

Sto på importhavn i USA og ble våte. Solgt til spottpris til nordmenn ....

Hvilken av disse variantene som er rett skulle jeg gjerne visst. Og om bilen jeg har faktisk er en av disse.

kam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har noen bedre forklaring, men jeg snakket med en av de som var med på importen for mange år siden.

De kjøpte bilene i USA når FIAT trakk seg ut av det Amerikanske markedet. Så og si alle som kom til Norge er 1981 modeller.

De kom til Drammen bilhavn og ble der lagret ute. De bilene som ble solgt først var de som da klarte seg best. De som stod igjen

og fremstår i Norge som 1982 modeller eller senere har et litt dårligere utgangspunkt. En bil eller to er trolig demontert til deler.

En bil brant opp (tok selv fyr ved klargjøring). Det gikk engang rykter om at bilene stod i vann på et jorde i England, det er trolig ikke korrekt.

Bilene var allerede ett år over tiden for salg da de forlot USA. Min bil hadde merkeforhandler sticker bak, og kom fra "Carib Auto" eller liknende i

California. Min er omlakkert fordi den var mattrød. Bilen ble demontert og alle antydninger til rustflekker slipt bort. Jeg skrudde av ytterkanaler.

Eneste rust jeg fant var ved hjulbue bak, fremre side, - under ytterkanal. Ikke noe alvorlig problem. Dessverre fant jeg ikke en vannfelle i høyre dør.

Der kan vann samle seg ved en tverrbjelke og forårsake rust innenfra. Der oppstod det et lite hull for mange år siden. Kan ikke si at bilen ruster mye

dersom man følger med på bilens tilstand.

Ryktene om rust er veldig overdrevet. Deler er ikke noe problem. Så og si alt kan kjøpes fra Tyskland/USA til veldig hyggelige priser.

Bilen har et veldig ufortjent dårlig rykte. Antar at det skyldes at bilene var billige og solgt til folk som ikke tok vare på de. Begynner vel å bli

litt "gammelmodig" men er en billig veteran som er lett å bruke, fint design (smaksak). Jeg selger ikke min!

For de som vil: "må ha følelse finner du her"

Pass på:  front travers. Se etter sprekker i travers og innfesting, spesielt dersom du merker problemer med styring / bremsing. Nye traverser er tilgjengelige!

Lykke til med fin bil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte:

Kommer på Top Gear serie 22 i 2015:

Tre cabber: Fiat 124 Spider, Peugeot 204 og MG cab test.

Se nederst på siden: http://www.topgearbox.com/2014/news/top-gear-series-22-sightings-spoilers/

Hvor du treffer på denne: http://www.carandclassic.co.uk/car/C450363

Testimonial (20-Apr-2014): "Many thanks to C & C for assisting in the sale Sold to a famous car show on the BBC"

Sad story:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...