Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Han5y

Hansy`s nye bruksbil - Abarth 500 SS

Anbefalte innlegg

Var i bergen en snartur å hentet meg ny bruksbil forrige helg :-)

2014-07-25%2017.03.20%20%28Custom%29.jpg

Og mitt glis er selvsagt størst ;D

2014-07-25%2017.10.14%20%28Custom%29.jpg

Mens vi var i området så måtte selvsagt Ferdinand motor besøkes

2014-07-25%2016.28.09%20%28Custom%29.jpg

Videre gikk turen til Tiller for overnatting

2014-07-26%2005.37.08%20%28Custom%29.jpg

Etter 200 mil, og mange av den gjennom svenske skoger

2014-07-27%2004.40.25%20%28Custom%29.jpg

Hjemme, og nyvasket

2014-07-27%2015.25.36%20%28Custom%29.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dæven, kanonbil du har fått dæ :)

Den 8C'n hos Ferdinant så jo diger ut på bilde !! Den Porschen i bakgrund så som en dverg i forhold. Er bilen virkelig så stor ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk takk, er vanskelig å holde seg i skinnet med en slik bil :-)

Ja, 8c er ganske stor, men ikke sjokkerende stor. Muligens bare bildet som lyver :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så over til litt info rundt kjøpet, og bilen.

Jeg har i lengre tid sett på ny bil, både 159 og Brera har stått høyt på listen. Har lenge sett etter den riktige bilen, til riktig pris, men ingenting dukket opp. For noen uker siden bestemte jeg meg, nå skal 156en selges, og ny bil skal finnes...men hva...

159 er utrolig sexy, alt for praktisk, og kun tilgjengelig med diesel (sånn ca..), den er litt for vanlig, og litt for..kjedelig(?).

Brera i mitt prisnivå ble alt for gammel, bytte ut en 04 156 med en 06 Brera, og betale 200 store lapper imellom..mjæ. I tillegg så har jeg hørt mye rart om 2.2 jts`en, og at kjøreegenskapene var så som så.

Gt er uaktuelt, 147 er uaktuelt, gtv er uaktivelt..hva nå? Jo,selvfølgelig, Giulietta, eller Mito. Mito syns jeg er en artig bil å kjøre, men utseendemessig, ikke en vinner. Giulietta kunne være valget, men ikke den riktige for meg.

Men jeg satt å kikket, så kom jeg over Mito QV, jeg vil ha noe funky, noe upraktisk, noe morsomt, noe Tromsø aldri har sett før og noe som har ekstra futt (ja, 1.6 120hk er ikke særlig spennende). Dette førte meg over til 500, en bil jeg i utgangspunktet aldri har fallt for de gangene jeg har kjørt den. Ser bra ut, men slapp, vrien sittestilling, ikke superinspirerende gjennom svingene, og litt..småfemi? Mitt under windowshoppingen på finn,kom jeg over 3 stk 500 Abarth SS, "Dette her, er bilen jeg vil ha". Siden jeg aldri har kjørt en A500SS, så ble dette ren gambling. Jeg tok kontakt med Cyberdog på facebook, ble sittende å småprate om bilen, tilstand, info, etc. Inni hodet mitt var det kjempelurt å både bestille flybiletter, ordne billån, og si at jeg skulle ha den, før jeg viste ordet av det, satt jeg på flyet til Bergen. Forøvrig en plass jeg aldri har vært.

Møter en hyggelig mann, med interesse, og kunnskap om 500, som er trist for å miste hjertebarnet sitt, men glad for at han endelig kan bestille sin nye skjønnhet. Tok bilen på en prøvetur, og gladelig inviterer på en tur til Ferdinand motor, noe jeg IKKE sier neitakk til.

Siden pengene allerede var på konto, så hadde jeg ikke noe annet valg enn å kjøre bilen hjem, en tur jeg absolutt ikke angrer på.

Så over til bilen, dette ern 2011 modell Abarth 500, med Essesse kit fra fabrikk, i tillegg har den Magneti Marelli Record Monza eksos, Sabeltsetene, 17" SS hjul, er levert ny med ALT av utstyr (bortsett fra panoramatak). Fargen er Campovolo Grey, som er fargen som Carlo Abarth kjøpte billig hos flyfabrikken i nabobygget der han bygde biler, hvis jeg ikke har missforstått helt feil.

Jeg er vanvittig fornøyd med bilen, dette er en bil som gjør meg glad, den ser tøff ut, ligger som en klegg på veien, en bil som får folk til å se, peke, le, og smile.

Kjapt stopp i den fotopopulære Lærdalstunellen, jeg hadde ikke tid til flere, for jeg måtte kjøre, bare kjøre, og kjøre.

IMG_1409.jpg

IMG_1411.jpg

Et kjapt stopp i de svenske skoger, og sjåførbytte

IMG_1480.jpg

IMG_1483.jpg

Gleder meg til hver eneste kjøretur, bilen er fantastisk :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skamtøff denne. Du så fotoboksene i Lærdalstunnelen? ;)

Ja, kjedelig å sitte å følge med på speedoen til en hver tid. :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta på bukse neste gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott den har kommet til ett entusiastisk hjem.  Gøy med biler som er litt utenom det vanlige.  Jeg venter jobb bruke altfor mye penger på en 695 Tributo Ferrari om en ukes tid jeg :)

Kos deg med den lille rakkeren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta på bukse neste gang.

Haha, tørr :D

Grattis med ny bil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul bil, Hansy! Synes gå-fort - stripene var fine, jeg. Når skal du senke den? ;)

Takk! Er jeaaavlig godt fornøyd selv :-) Stripene hadde jeg i utgangspunktet ingenting imot, men de var falmet, og hadde begynt å løsne i kantene. Nye striper (både originale, og assetto corse stripene (som jeg hadde)) kan lett bestilles fra nett hvis jeg ombestemmer meg en dag. Den er allerede senket med konesenk (les 20mm) i essesse-pakken, i forhold til original abarth. Vi får se, Bilstein B14pss koster mindre enn originalt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper for Guds skyld at du ikke vurderer å senke den mere enn allerede er - "stance´n" er jo perfekt slik den nå ser ut, og videre senking vil garantert ruinere kjørbarheten....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper for Guds skyld at du ikke vurderer å senke den mere enn allerede er - "stance´n" er jo perfekt slik den nå ser ut, og videre senking vil garantert ruinere kjørbarheten....

Du har tydeligvis ikke sett Hansys tidligere poster?  ;D

Gratulerer med ny bil Hansy!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda - det er jo akkurat dét jeg har gjort....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heldigvis er vi alle forskjellig, jeg personlig syns bilen er litt for høy nå, men det er ikke grunnen til at jeg ønsker nytt understell. Når Koni bygget FSD-demperne til 500`n, så klarte de å lage foringen i toppfestet til bakdemperne 1-2mm større enn bolten som skulle igjennom.

Dette fører til at foringen blir slitt på veldig kort tid, lenge før demperne blir slitte. Dette er vel og fint for eiere i land der Abarth ble nysolgt, og har x antall års garanti, noe jeg ikke sitter på, og nå har lyden begynt å komme hos meg. Koni har ingen løsning, Fiat har ingen løsning, Koni selger ikke bakdemperne løst, kun som kit med fram/bakdempere, og essesse-fjærer til 475pund. Kjøper jeg dette settet vil dette fortsette å skje fram til Koni eller Fiat løser opp dette, noe som kan være 2 år, 10 år, eller aldri.

På samme nettsiden som selger KONI-kittet,så selges Bilstein B14 PSS coilovere, som senker 30mm bak, og 20-50mm forran, til 469 pund. Ergo billigere, både i innkjøp, og over tid. Noe stivere, og noe lavere bil, men fremdeles ikke såkalt "tullesenk". Vi får se, det blir etter vinteren :-)

Nå uten striper, venter på sorte speil.

Sorte kalippere og felgsenter også da?  ;)

Hehe, det kan få lov å være rødt inntil videre ;)

Langt fra alle biler som kler striper, men din gjorde det definitivt.

Abarth..  ;D

Gratulerer!!

Både ja og nei. Er ikke noe galt med Asetto Corse-stripene, fint for de som vil vise seg fram og synd de var begynt å bli falmede, og hadde begynt å revne i kantene :-)

Takk forøvrig, utrolig godt fornøyd med lillebilen!

Tusen takk! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt mye forskjellig om Koni de senere årene - bl.a. har Autolusso sluttet å anbefale FSD til Alfa 147/156 GTA-eiere grunnet Koni´s behandling av reklamasjoner. Bilstein coil-overs blir sikkert veldig bra, om noget stumpete for veiene rundt Tromsø.... ;)

Vil gjenta at høyden bilen har i dag er perfekt i mine øyne - samme avstand hjul-skjermbue hele veien rundt er symmetrisk og fint. Håper de 30 mm senk du snakker om er fra utgangspunktet, og ikke slik bilen er i dag. Ytterligere 30 mm vil ødelegge frontspoiler og kanaler ila. kort tid, og forvandle dagens gocart-aktige kjøreegenskaper til noe som vil minne mere om en trillebår på veien mht. fjæring..

Nuhvel - jeg har en mistanke om at jeg taler for døve ører her, men du bruker ihvertfall for første gang uttrykket "tullesenk", så da er det kanskje håp.... ;)

Flott bil - ta godt vare på den! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil gjenta at høyden bilen har i dag er perfekt i mine øyne - samme avstand hjul-skjermbue hele veien rundt er symmetrisk og fint.

-->Fasit :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt nye bilder av Fiaten og Alfaen. Ikke mye gjort, bortsett fra GTT induksjonsfilter, midtarmlene, og montert shortshift fra Bonalume :-)

I tillegg har jeg fått nye vinterdekk på de medfølgende 17" felgene, Nokian Hakka 8, 205/45/17. Ikke billig, men absolutt verdt det.

2014-09-161724.jpg

2014-09-16172224.jpg

2014-09-1617214.jpg

2014-09-031502.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...