Gå til innhold
classic

Christians Barchetta

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst på bil uten tak uten helt å ha bestemt meg for hvilken.

Har tenkt på bla 306, MG-F, LR 88, E30 og Barchetta

Budsjettet er ikke all verden, så biler med liten "to-do" liste passet meg best.

Min finn.no-liste er består av så mangt, og da en Barchetta jeg hadde lagret plutselig datt nesten 50% i pris slang jeg meg over telefonen.

Bilen hadde hatt registerreimhavari på tomgang.

Ny reim hadde blitt montert, men det var klart at bilen ikke helt var sitt gamle jeg motormessig.

Bilen hadde forøvrig stått mye stille da eier hadde arvet den av en i familien og hadde nok av andre biler/prosjekter.

Eier kunne fortelle at bilen var kjørbar, men ingen garanti ble gitt for at den holdt hele veien fra Arendal til Oslo.

Visstnok var bilen daff på lavere turtall, men våknet over 3000rpm.

Alle tenkelige scenarioer ble avspilt i hodet mitt den natten,

om klakkelyder og råder og stempeldeler som kom flyvende ut av blokka.

Eier ville ikke holde av bilen for lenge, da det visstnok hadde ramlet inn flere tilbud.

Joa, den kunne sikkert ha vært hentet med henger,

men jeg var klar for litt spenning, håndpenger ble overført og en dato for avhenting ble avtalt.

Det at den var død på lavt turtall og våknet på høyere og ikke motsatt hjalp litt på avgjørelsen.

Her har jeg overtatt bil, og på vei inn på Arendal trafikkstasjon for å stå kø

(om en kan kalle det det når det nesten ikke er folk der men alikevel tar evigheter før det går to nr frem til min tur)

6bbfba27-ae81-4265-9796-0db0cb17a542_zpsfebe13dc.jpg

c1dec621-42bc-405e-9923-78c736a02f75_zps723b6b9a.jpg

På tur hjemover i regnvær og cab som til tross for småhull ikke lekker vann, MEN FOR ET VINDSUS!?!

b86b17d1-b6e2-495d-a8a5-985c6115c66a_zps13fd1282.jpg

Vanntempnåla lå i bunn hele tiden, så et par stopp for å kjenne på div kjøleslanger og sjekke vann-nivå måtte til.

f1f2ab7c-d05b-427a-bf2b-d575493a83ef_zps640d2ec3.jpg

Brukte litt lengre tid enn planlagt hjem,

men rakk jobben med et nødskrik

(her parkert i garasjen på jobb)

8d89ef29-b3cf-46ae-898b-9ef0fa9fdad0_zps273e91b8.jpg

Vel hjemme på kvelden samme dag, fikk jeg utrolig nok plass rett bak Alfaen (joa har gateparkering ja)

7fe0fa4c-cada-45ef-9980-ebf277de8dcc_zps00129093.jpg

099ba1a7-d20a-4447-9885-82e329aaf010_zpseb21291e.jpg

Jeg er ikke mer voksen enn at jeg følte et behov for å samle "la familia" når de to store likevel sto så nære;

e137b1df-7b01-440c-9a06-6ac1dd64a1ed_zpsaf348203.jpg

Allerede dagen etter ble første forbedring utført, dørhåndtaket på ene siden hadde knukket i en bolt,

så denne ble borret ut og ny ble limt og "naglet" fast;

d6deae8e-b1ff-4e8c-b39f-0410a1a6b2a8_zps38c38665.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eter å ha brukt bilen på prøveskilt litt ble komptest foretatt,

med 0 i komp på sylinder 2

Vel, så måtte toppen av;

93ed96f5-b3d8-43e1-ac25-a58913278b36_zpsf2b92c83.jpg

Heldigvis var det ikke mulig å se noen merker på stempelet på hverken denne, eller andre sylindre;

bed87caf-fa19-4e88-b68c-136ad7e4a114_zps081e0ef2.jpg

Toppen så og grei ut på nevnte sylinder,

men etter å ha lagt toppen opp ned og helt tynn væske i alle forbrenningskamre, var jeg nesten litt glad for at det seg igjennom på begge insugsventilene

Disse ble demontert og var ikke synlig skeive før de ble montert i søyleborrmaskinen og spunnet rundt.

Heldigvis hadde jeg en 2.0 16v TS fra Alfa Romeo liggende til et annet prosjekt,

denne hadde også hatt registerras med mye værre resultat, forbrenningskammeret på syl 1 var helt maltraktert etter en ventil knakk og nok spratt rundt en del før man rakk å stoppe motor.

Dette er jo så og si samme motor, og etter litt forskning viste det seg at de har samme ventiler m.m.

FLAKS!

Heldigvis var det bare syl 1 på TS'n som hadde fått gjennomgå,

så to insugsventiler fra en annen sylinder ble demontert og slipt til;

b5d34e8d-51c6-489d-9f74-69f6a08613aa_zpscbd016ea.jpg

46e3eac3-2d99-442f-aefc-e8914266a0f1_zps423e0be6.jpg

46deb11f-6019-4a54-aeac-eec490632c29_zps4e67e186.jpg

Et alurør ble kuttet til så jeg fikk tilgang til å sette på de små ventillåsene;

542b6509-a479-4e32-bf40-8fad0fee2d59_zps06d0928b.jpg

20e45fe9-3012-4c9a-af16-316d759ab0e4_zpsd8260fc6.jpg

Da jeg skulle montere kammene igjen,

så jeg til min overraskelse at insugskammens første "lobe" var helt nedslitt på insugskammen,

eksoskammen var ikke noe bedre.

Etter nærmere inspeksjon hadde løfterne også blitt slitt igjennom herdingen,

så disse er også skrot.

a39184aa-f4c3-4319-a59b-7aeb544f0151_zpsec241e96.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter dette sank humøret litt,

så jeg gjorde det eneste fornuftige...

Kjøpte nye felger på finn.no  ;D

c1ca1792-aafb-40b1-98f0-3a1f5d8df226_zpsc8595af3.jpg

Lurer på om jeg skal bruke 2.0 TS kammene med tilhørende løftere.

Har målt ventillommene i stemplene på Barchetta 1.8 vs Alfa Romeo 2.0 og de later til å være veldig likt.

Skal i allefall prøve å montere det og dra rundt for å se om det butter, tror det skal gå bra, men kan se det er relativt høyere løft på Alfa kammene.

Etter litt forskning i E-Per, har jeg funnet ut at alle Alfa 1.8/2.0 16v (minus JTS) bruker de samme kammene,

mens Fiat 1.8 16v bruker samme kammer som Alfas 1.6 16v 120hk (her varierer det litt for noen Fiat 1.8 bruker og samme som Alfa 1.4, antaglig pga at disse ikke har variator?)

Når går jeg å venter på at dette skal dukke opp så jeg får montert toppen igjen;

deleliste_zps3a0e9c7e.jpg

Vidre er planen å ta PKK, og bytte suffleten da denne har sett sine bedre dager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løftere til disse kommer tydeligvis i to varianter, 24mm og 26mm høye.

http://www.ebay.co.uk/itm/281074633554?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

For sikkerhets skyld har Fiaten 26mm og Alfaen 24mm.

Hvilke blir da rette å bruke med Alfakammene mon tro?

Internet will tell (håper jeg)

Legger ved et par bilder av de to toppene til sammenlikning

8ugu4abu.jpg

ybe2ejuq.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei har en komplett motor til barchetta stående, mener også jeg har en topp liggende, men der er et par ventiler bøyd.

3000 for motor 1000 for toppen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble stående litt stille mens det var på det varmeste,

men var å hentet toppen til topolino og bruker kammer og løftere fra den

3apysu2y.jpg

(Første runde glemte jeg å ta skivene fra gamle toppboltene :P )

Sånn ser den ut om dagen.

Sliter litt med oppstart, dvs den har kun fyra to ganger siden alt ble satt sammen.

Går veldig pent,

men dør ut etter kort tid

8u9e7equ.jpg

Tror det kan være kamføler da jeg har lest at disse er litt skjøre og jeg slo litt borti min på et tidspunkt.

Har en ekstra så skal bytte ila uken

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...