Gå til innhold
Alfanatiker

164 V6 TB i Norge

Anbefalte innlegg

Ting tar tid. Men nå har jeg fått klar girkassen (Quaife ATB montert). Overhalt annen motor med litt høyere komp og smidde råder, nyslipte ventiler osv osv. I tillegg shiner jeg de fleste delene slik at det ikke lenger ser ut som irret skitten aluminium. Målet er i utgangspunktet å ha bilen klar til ID 20. august. Men det er enda en del arbeid som gjenstår. Jeg har tenkt å bruke ekstern wastegate nå, men mangler blant annet noen rør, samt at sveiseapparatet mitt er heller dårlig til all form for sveising uten flusstråd...

Motor ser omtrent slik ut nå, med unntak av at gasspjeldet er montert

IMAG0484.jpg

Girkasse ferdig sammenskrudd med Quaife, ny loctite 510 flenstettning og et strøk lakk

IMAG0533.jpg

Tilpassninger for å få på oljekjøleradapter på gammel blokk

IMAG0534.jpg

Rengjort og lakket oljepanne med oljeretur fra turbo

IMAG0535.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tommel opp for underlaget til lakkering av bunnpanne ;)

Det er et langtidsprosjekt med et panser som uansett er bulket, og skulle det blitt fikset måtte det hatt lakk. 0-fare. Lakket og toppene der ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dagens plan: Montere ekstern wastegate (TIAL V38 MVS)

38mm hullfres har fått leke seg litt i den originale turboflensen

IMAG0542.jpg

Et par 90 graders bend tilpasset for å finne posisjon på wastegate.

IMAG0543.jpg

Og da var det på!

IMAG0544.jpg

Et bilde fra undersiden og som viser litt om hvor trangt dette er. Skal bli spennende å se hvordan vakuumslangene klarer seg....

IMAG0545.jpg

Status på motor idag

IMAG0547.jpg

Jeg håper på bra nok vær framover, så jeg klarer å få bilen klar til Italiensk dag.

Det som gjenstår nå er:

1. finne overganger til oljetilførsel til turbo.

2. Flytte over alle vannslanger og ledningsnett fra den andre motoren.

3. Montere svinghjul og clutch.

4. Montere girkasse.

5. Montere starter og resten av eksosen før turbo samt slipe/pusse over alle flenser slik at de tetter godt.

6. Montere dynamo og servopumpe med braketter, samt lakke noe av dette.

7. Fikse vakumkoblinger til wastegate samt muligens vannkjølingen på den.

8. Bytte tennplugger og montere pluggkabler og fordelerlokket

9. Flytte over siste del av bensintrykksregulator samt montere manglende slanger på fuelrailene.

10. Montere oljenivågiver (som ikke virker) ::)

En liten liste for egen del, men det sier litt om hva jeg har å gjøre før jeg kan tenke på å slippe motoren ned i motorrommet. Så får jeg bare se hvor mange punkter jeg har glemt, og hvor mange jeg evt rekker å få gjort i løpet av helgen  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stå på Ronny, har ei bra liste jeg å skal bli ferdig med på V6 turboen.

Ser veldig ren og pen ut motoren. Hva lakker du med?

Motordeler er lakket med auto k sin motorlakk (bilxtra) og eksos er lakket med biltema sin eksoslakk (flammer på boksen). Sistnevnte er sikkert optimistisk, men kanskje det en liten stund ser bedre ut enn ruste støpejernsmanifoiler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom alt nå stemmer og alle ombygginger har fungert, håper jeg på å kunne løfte inn maskinisten imorgen! Da er det enda et teoretisk håp til å kunne stille på ID!!

IMAG0555.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Jeg er eier av DH 55346. Den står trygt og godt lagret, og er akkurat like fin som da jeg kjøpte den av Arvid

Har imidlertid fått problem med lekkasje fra varmeapparat,enten lekk register eller røket slange. 

Dette er visstnok en relativt stor skrujobb, noe som jeg ikke føler meg kompetent til, vurderer derfor salg av denne perlen

kilometerstanden er kun ca 88000 km.

Mvh. Per Arne Kjærvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig å høre at bilen finnes enda. 

Jeg har forøvrig og fortsatt min egen. Og denne står litt fremme i køen for en liten strekk nå om dagen. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Perkje skrev:

Hei. Jeg er eier av DH 55346. Den står trygt og godt lagret, og er akkurat like fin som da jeg kjøpte den av Arvid

Har imidlertid fått problem med lekkasje fra varmeapparat,enten lekk register eller røket slange. 

Dette er visstnok en relativt stor skrujobb, noe som jeg ikke føler meg kompetent til, vurderer derfor salg av denne perlen

kilometerstanden er kun ca 88000 km.

Mvh. Per Arne Kjærvik

Finnes det noen bilder av DH 55346 da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, se link til Arvid på første side. Nydelig bil, ikke åpne linken da er du solgt 🤣

Endret av integrale

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...