Gå til innhold
Alfanatiker

164 V6 TB i Norge

Anbefalte innlegg

Ok klaring, ingen problemer med subbing.

IMAG0334.jpg

Pluggbytte måtte til.

IMAG0336.jpg

Motorrommet per dags dato. Til mandag får jeg tig'et på et 3" rør på den originale luftfilterboksen, så blir det ikke åpent filter lenger.

IMAG0338.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom compressorhjulet mitt var litt uheldig med en skrue på ID, har jeg idag like gjerne tatt ut motoren.

Samtidig som jeg fikser turboen, så bytter jeg og clutch, ett motorfeste, begge indre drivakselmansjetter, girolje, speedometersensor og borer ut en knekt pinnebolt til eksosen. I samme slengen så fjerner jeg nok og AC-pumpa og flytter dynamoen ned.

Får se hvor lang tid det tar før bilen er på veien igjen.

IMAG1030.jpg

IMAG1029.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original Vs oppgradert clutch.

Den originale er forøvrig i veldig bra stand. Men dessverre ikke i stand til å holde igjen momentet som motoren fikk med den nye turboen.

IMAG1034.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jøss.. har den matet restene av den der inn i motoren, eller er dette på eksossiden?

Kompressorhjulet sitter på innsugssiden. ;)

fant en bolt i intercooleren samt noen rester. Hodet til den samme bolten lå fortsatt i kompressorhuset.

Noe har nok og forsvunnet inn i motoren og evt videre. Bortsett fra boltene, så var alt hakkemat, så forhåpentligvis har nok dette gått veldig fint. Det er rart hva en motor klarer å svelge om du mater det til den... ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant ut at en 1.7 boxer ikke klarer å spise M5 muttere i hvert fall..  :-X Det resulterte i sønderknust topp og ventiler..

Det skal vel være ganske finkornet for å slippe gjennom intercooleren ja, det var vel den som reddet deg der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var turboen sammen igjen med nytt kompressorhjul, og jeg har gått over alt av grader osv som kom på huset. Så får jeg håpe det fortsatt er mulig å få litt ladetrykk ::)

Her syntes og de 2 boltene som mangler fra anti-surge huset. Den ene falt ut på ID når vi tok av luftfilteret, den andre kom ut nå når jeg demonterte bilen. Den lå i bunn av intercooleren

IMAG1039.jpg

Ikke mye å bygge trykk med her...

IMAG1040.jpg

Kompressorhjulets bakside skal være plan på kantene. Her har hjulet blitt "skålet" innover og subbet på innsiden av turboen.

IMAG1041.jpg

Lagere virker heldigvis ikke å ha tatt noe skade av dette. Igjen snurrer turboen veldig fint rundt (kulelagret turbo) og den treffer ingen ting så alt burde gå bra når jeg får det sammen igjen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom jeg kunne SE igjennom flere av innsugsgummiene, så jeg det hensiktsmessig å bytte ut disse ::)

IMAG1057.jpg

Nye silikon innsugsslanger

IMAG1090.jpg

Samtidig som jeg hentet slangene på posten, plukket jeg og med meg det nye intercooleroppsettet 8)

IMAG1089.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja ?

Takker for tipset!

Får bare bli ferdig med resten nå så, og få tatt en eu-kontroll på bilen så jeg får begynt å bruke den igjen. Kanskje jeg og prøver å shine opp motoren litt etterhvert, dog trolig ikke for å konkurrere med ditt motorrom ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Magnus sier; ikke så mye som skal til før det blir betraktelig mye finere! Vask, pussing og evt. litt lakk så blir det knall. Jeg kompenserer for at jeg "bare" har TS med å pynte den  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag fikk jeg endelig de indre drivakselmansjettene mine. De kom på den nette sum av totalt 94,25 USD. Det var jo fantastisk billig...

Uansett...  Startet med å ta av CV-leddene, ta dem fra hverandre og reingjøre dem.

IMAG1200.jpg

Så montere sammen igjen med nye drivakselmansjetter, men jeg fant plutselig ut at jeg hverken har de typiske originale båndene til å feste med, eller slangeklemmer som er store nok.

IMAG1201.jpg

Så da må jeg nok enda en tur til biltema imorgen for å få tak i det.

Så fort begge ledd og mansjetter er på igjen, vil jeg fortsette med å sette motoren tilbake på plass i bilen. Håper på at jeg kommer litt fremover med det iløpet av morgendagen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En video av motoren i gang igjen, og turboen høres godt. Regne støvsugeren oppe i motorrommet!

På videoen er det og mulig å se litt av det nye vannkjølte intercoolersystemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var den klar igjen!!

IMAG1207.jpg

Var nettopp ute å testet litt. Og sliter av en eller annen grunn med at den kutter ved 0,9-1 bar ladetrykk. Mistenker plugger eller coil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt og litt fikser jeg småting som må til for å få den 100% oppe å gå igjen. Idag var det egentlig bytte av en hovedlampe som stod for tur, etter et ublidt møte med en rev sist sommer og sprekk i den delen av lampa som holder blinklysglasset.

Jeg skaffet meg ekstra lampe, men denne hadde ikke de samme kontaktene som de som satt på bilen. Bilen hadde en bred sort kontakt, mens de på reservelampen hadde kun 6 pinner og var hvit av farge. Da var jeg nødt for å sjekke hva som satt på faceliftlampene, og visst pokker hadde disse samme kontakter som de "gamle" lyktene som satt på bilen. Tydeligvis må det ha vært en form for overgang her.

Dermed fikk bilen idag "dessverre" faceliftlamper. ::);)

received_10156754527670538.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...