Gå til innhold
fubu81

Fiat 131s 1,6 "racing/abarth klone"

Anbefalte innlegg

DA!!!! Etter utallige år med leiting etter en grei 2 dørs så har jeg endelig funnet den :-)

Hentes lørdag på gardermoen, å kjøres hjem direkte. Blir nok mange gode minner fra den forrige 131`n , selv om det var en 2000tc 4 dørs, så er det nærme nok.

Litt kjapp info om bilen : 1978 modell , eu ok til 09-14 , matt grønn... Litt overflate rust der man forventer å finne det etter 36 år. Ett hull i sparkeplaten på passasjerside.

Endelig er det håp for å få brukt litt av de glassfiber-delene i kjelleren :-)

Fortsatt på jakt etter deler, særs en ekstra motor 2000tc og og racing/abarth grill med lykter. Bedre interiør og instrumentpanel. Bare å komme med forslag på hva dere har så avgjør jeg :-) kan nåes på mobil 9en-nini-11-sju-en ;-)

En liten sniktitt må dere vel få, noen har sikkert sett vogna før også?

1555328_10152218199320540_2136897404_n.jpg

*uansett er jeg i lykkeland :D:D Og gleder meg som sagt til å få ut rompa litt på tur hjem til trøndelag på lørdag :-)

;D ;D ;D

Rop ut om noen har deler jeg er på jakt etter da. Ikke lenge til sommeren  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis  :)

Min første bil var en -83 2000TC Supermirafiori. Drømmen om 2-dørs Racing var stor men alle eksemplarene var rusta i stykker....  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det, ingen dum bil!

Har hatt mange timer bak rattet i en 131 Racing selv, og det er faktisk en av bilene jeg har hatt som jeg savner mest! 10 år siden.. jaggu som tiden flyr!

Her kan du se litt bilder av min gamle: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=108366

Skal du få tak i en 2000TC motor burde du få tak på en 131 Racing-girkasse også. Den er noe for seg selv å bruke :D

Ang deler, så finnes det vel noen i Grong som kan ha litt liggende. Tror det er der min gamle har havnet, blandt mange andre 131'er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det, ingen dum bil!

Har hatt mange timer bak rattet i en 131 Racing selv, og det er faktisk en av bilene jeg har hatt som jeg savner mest! 10 år siden.. jaggu som tiden flyr!

Her kan du se litt bilder av min gamle: http://www.alfapower.nu/gallery.php?g2_itemId=108366

Skal du få tak i en 2000TC motor burde du få tak på en 131 Racing-girkasse også. Den er noe for seg selv å bruke :D

Ang deler, så finnes det vel noen i Grong som kan ha litt liggende. Tror det er der min gamle har havnet, blandt mange andre 131'er.

Besøk til "gammel`n " på grong står på planen :-) Vært der å plokka litt deler før som ligger i garasjen nedstøva ;-) Men mangler litt enda :-)

Men som dere sier, FEIT vogn er det uansett :-)

Er ikke så mye vekt, så 1600ccm å 75 hp skal da være "litt" lekent iallefall :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DA er bilen hjemme i Trøndelag etter en moro tur hjem lørdagskvelden fra oslo :-) Utruli godt varmeapparat i disse gamle fiatene :) Turen gikk som en drøm, stoppa i eidsvoll å handla litt enkle men greie verktøy for å ha i bakhånda om det skulle skje noe. Stoppa så på Lillehammer og fikk skifta sikringen til bøttelyktene og tok frem tanga å laga ei snor av strikkegarnet til fruen å lagde ett "rep" for å stramme gassvaieren med provisorisk, så fikk til å gi full gass. ikke bare 1/2  :-) Over dovre var det en god trekk, og store fonner lå over veien. Men disse tok den lille fiaten med ett smil, ikke ett sukk eller hikst fra motoren under turen. Helt til vi kom til stav , litt nord for Trondheim. Der skulle vi etter ei velfortjent matpause starte mirafiorien igjen, men den gang ei... Da hadde batteriklemma takka for seg, men med litt rengjøring av + polen på batteri å likedan på klemma så fyra den med engang å turen gikk videre nordover til Steinkjer og Follafoss :-) Målte den fra oslo og til Steinkjer, hadde brukt 0,65 i snitt. Å det syns jeg er akseptabelt for en 1600 forgasser fra 78 med 4 gir :P

Noen bilder fra turen

1897001_10152228511955540_2126227006_n.jpg

Liten matbit på bjørns kro & motell på Lillehammer :) Snø i lufta å finfint sladdeføre :P

Så har jeg vært rundt å fått fiska i meg diverse deler også da :-)

1618502_10152228487130540_465685542_n.jpg

Ally cat må det være :-) Skal shines opp litt :P

1656344_10152228487520540_991456308_n.jpg

Abarth panser, mangler rillene, men det må da  også gå å spore opp etter hvert her

1798872_10152228493755540_341594816_n.jpg

1794732_10152228493765540_1001062493_n.jpg

Dagens funn er jeg litt kry av, en 131 racing/Abarth girkasse :-) Mangler mellomakselen enda da,men det er jo en bra start. Vet aldri hva som skjuler seg i låver i Trøndelag.

Er det noen som vet om det må taes på nytt hull i tunnelen mellom seter til girstanga nå? syns den ser lengre ut ut denne kassa enn hva jeg så for meg. Er det allerede ett blendelokk der kanskje? 

Satser på å komme med mere bilder av bil å slikt når jeg starter med litt småtterier nå i starten foreløpig. Fortsatt på leting etter bra 2000tc motor da :-)

Men vet noen om Abarth orginal eksos går på fester som er under bilen i dag, eller må det modifiseres noe? tenkte kjøpe meg ett nytt komplett anlegg.

samme med girkassen? Er det noen andre fester til den? støtter/opplagringer?

En vårlig hilsen fra Trøndelag :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Ally-Cat felger, ikke imponert over kvaliteten på dem. Ikke var de runde, og ikke holdt de på lufta! Mulig jeg var uheldig, men cromodora el Campy hjul passer bedre på en italiener!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da ut som du hadde en fin tur med gamlebilen min! alltid kjedelig og kvitte seg med en 131, men man trenger vel ikke 2 heller?!? hehe lykke til videre med prosjektet :))

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så da ut som du hadde en fin tur med gamlebilen min! alltid kjedelig og kvitte seg med en 131, men man trenger vel ikke 2 heller?!? hehe lykke til videre med prosjektet :))

turen var morro den :-)

Satt idag å leita litt motornummer på motoren, men det jeg finner stemmer ikke med noe nr for en 1600? hvor står motor nummer på disse, så jeg ikke står å ser feil plass :P

Det jeg fant står det på blokka : 131AB 1A 0

på toppen : 131AB.1A.0

Så det m¨n¨høre sammen?

help me please :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve motornummret som er slått inn i blokka skal vel være slått inn rett over motorfeste under bensinpumpe. du finner et lite felt som er slett der.

ellers er det du har rett under manifold/innsug type motor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve motornummret som er slått inn i blokka skal vel være slått inn rett over motorfeste under bensinpumpe. du finner et lite felt som er slett der.

ellers er det du har rett under manifold/innsug type motor

Tok en telefon til bård leksås. Løste alle forvirringer. Gleder meg til mere info å råd fra den mannen. Fått bestillt litt deler nå, vært å lufta 164qv'n idag å. Gud for en deilig bil, blir fiatn like sprek gliser jeg bredt. I tvil om vil selge den alikevel å nå,vi får se. Får ta noe bilder av 131 når starter å fikse litt på den snart. Snøfritt i trøndelag enda å det liker vi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisan

Da har bilen flytta til Nøtterøy, 9 timer fra Trøndelag ikke dårlig for en 75 hk , ikke et feilslag på hele turen, Planen er fortsatt en Replicabil, har søkt litt på nettet etter bodykit, vet at det blir produsert et i Polen. Noen som har noen erfaringer og event adr til noen som leverer dette, er nok litt mer opptatt av kvalitet å passform.

ikke lyst på et sett som må modifiseres for mye for å passe.

Tanken er å samle deler nå først, så da legger jeg ut ønskeliste her.

Bodykit

Bakaksel fra Intergrale

Abarth Girkasse

Felger blir bestilt nye fra Holtmann ( Cromodora) om ikke noen vet om noe bedre

Noen som har noe bra bilder av interiør, event om det produseres noe dashbord

Bur

Motor fra 2000 har jeg stående,sender ant den avgårde for oppbygging, ønsker å få bygd den så orginal som mulig, noen som vet om 16 v  fra Intergrale er samme motor som ble brukt originalt i gateversjon, ser av litt søk at Rallyversjon hadde 2,3 16v.

Mens jeg samler deler får jeg fortsette med Corsaprosjektet mitt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

mye stas fra Moerenheut i Belgia, får sende en forespørsel på litt etter hvert, det jeg trenger først er jo alle glassfiberdelene, vil ikke begyne å kappe i karossen før alt det er på plass. Men som antyda så har jeg jo litt jobb igjen på Corsaprosjektet.

Hyggelig om du tar turen innom Stein, men er nok andre biler i garasjen som er triveligere å ta en titt på ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han finnen som deltok på Røros, holder på med 131. hadde bla a en oppbygd bil basert på et std karosseri, men med alle delene fra en vraka originalbil. Om jeg forsto ham rett.

En finsk side om en som bygger en gr 4 mest mulig likt original, sikkert noen tips der. De har mye snacks, finnene:

http://131abarth.com/

Du trenger masse lykke til!

En ting til: Lancia Delta Integrale motoren (samme som Coupe Fiat 16V Turbo og Lancia Thema turbo) tror jeg ikke ble brukt i 131-bilene. Denne kom senere. 131 16V hadde en topp som ligner 8V, og er sjelden som fy!

De nyere Lampredi-motorene har snudde topper, innsug på høyre siden og ekos på venstre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Olav her var det masse opplysninger,Ja trenger nok litt masse lykke til. Å bygge en identisk replica er nok for meg urealistisk, Tanken er å bygge en så nær rallyversjon som mulig, men blir å bruke deler som er mulig å få tak på, blir å bruke motor fra Ritmo Abarth, gearkasse har jeg fra 124 sport, men ønsker meg en fra 131 racing, er vel fornøyd med sånn rundt 150-170 hk , noe som er realistisk, videre blir det bodykit, Utfordringa ligger vel litt hos tilsynet, for å få ting godkjent, skal jo nå etter nye regler være enklere, men det får tiden vise. Har en 16v motor fra barchetta ,men den har helt feil utseende så det blir ikke aktuelt å bruke. men trodde intergrale motoren var mer lik????  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...