Gå til innhold
Rudolf

Bertil Bertone

Anbefalte innlegg

Bertil Bertone

Jeg heter Erik og liker små to-setere.

De siste seks årene har jeg "bare" kjørt roadstere og da av den japanske sorten.

Rudolf:

ble anskaffet høsten 2006 og er den første Mazda MX5 som ble importert til Norge i 1990.

Bilen har de siste seks årene fulgt meg i tykt og tynt, sommer som vinter, til hverdags, på ferieturer og på bane.

Rudolf er konvertert til Flexifuel og kjører for tiden på Etanol, bilen er utstyrt med kompressor og går fort  :wink:

DSC_0629-001.jpg

_DSC0677-001.jpg

DSC04148-001.jpg

T9H_0735_HR.jpg

Leopold:

Mazda Miata 1993 Limited Edition er kun produsert i 1500 numererte eksemplarer for det amerikanske markedet.

Jeg fant et bruktimportert eksemplar i Telemark og har foretatt en fullstendig restaurering der bilen er plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen.

Full motoroverhaling, hellakkering av understell og karosseri, restaurert skinninteriør, ny kallesje og komplettering av manglende deler.

Bilen er i 100% original stand og brukes bare til "søndagskjøring"

_DSC0895-001.jpg

_DSC0978-001.jpg

_DSC0336.jpg

Leopold ble solgt i fjor til fordel for noe mere "fornuftig".

Jeg brukte pengene på nok en to-seter fra Italia  ;)

Beverly:

Miata 1995 R-package (Racing utgave) ble produsert i begrenset anntal for det amerikanske markedet.

Min fant jeg i Ohio der jeg kjøpte bilen, kjørte den til California og satte den på båten hjem til Norge.

Bilen er nå noe modifisert og konkurerer med Rudolf om å være bruksbil/feriebil.

Beverly har også vært brukt endel på bane.

_DSC0154.jpg

_DSC0384.jpg

_DSC2027.jpg

Men Mazda MX5/Miata blir litt kjedelig i lengden, ..... de går jo aldri i stykker.

Så det måtte jeg gjøre noe med.....

Martin:

Høsten 2012 fant jeg en Lancia Montecarlo 1975 på Finn.no, og jeg greide ikke å la være .....

_DSC2566.jpg

_DSC2582.jpg

_DSC2709.jpg

_DSC2511.jpg

Plutselig hadde jeg forstått poenget:

Veteranbiler er smart!

Montecarloen kostet meg svært lite i årlige faste utgifter, faktisk under tusen kroner  ;D

Lev årsavgift og veteranforsikring gjennom LMK gjør susen.

Så hvorfor ikke en morsom to-seter til ?

Bertil:

Denne var "plutselig" til salgs på eBay i november:

http://tinyurl.com/omlwaov

Bertone X 1/9 1982 modell, 1500 motor og femtrinns girkasse.

Bertonen er jo "forgjengeren" til Lancia Montecarlo som hadde benevningen X 1/20 (og X1/8) da den var under utvikling.

Derfor synes jeg bilen passet bra i "familien"

fiat25.jpg

fiat8.jpg

fiat7.jpg

Bilen oppnådde aldri minsteprisen på eBay-auksjonen, så da så jeg en mulighet.

Jeg kontaktet selger og bød han litt mer.

Eieren, Herr Karoly (som er Ungarer) aksepterte budet og lovte å sitte rolig å vente til Erik aus Norwegen kom på besøk

Bilen er solgt ny i Ungarn.

Det ser ut til at denne er blant de første hundre bilene som ble produsert hos Bertone i 1982.

(Fiat produserte X1/9 fra 1972 til 1982)

Bilen ble importert til Tyskland i vår.

13. November tok jeg fly til Berlin og videre til Frankfurt.

Deretter var det tre tog fra Frankfurt til Rothenburg.

Litt spent møtte jeg opp i en stall (!) i gamlebyen for å besiktige og evt. kjøpe.

Jeg kjøpte  :wink:

Det var nesten mørkt når alle formaliteter var i orden og Tyske prøveskilter montert.

DSC04190.jpg

Litt knapp tid og 250 km til Mûnchen i 0-grader og nedbør gikk faktisk helt greit.

Bilen funker den  :D

Jeg rakk biltoget fra München til Hamburg med en margin på et helt kvarter.

Dagen etter var det avlasting i Hamburg.

DSC04198.jpg

Fint vær i nord Tyskland så taket måtte av.

Jeg hadde god tid så derfor ble det landlige småveier mellom Hamburg og Kiel.

Bertil gikk som ei kule.

Morsom å kjøre og ganske frisk med den store (?) 1500 motoren.

Den har myyye bedre kjøreegenskaper en Montecarloen, og har faktisk mange likhetstrekk med en MX5.

Bremsene er dårlige (som forventet).

DSC042261.jpg

DSC04213.jpg

På kaia i Kiel hadde jeg tid til å få sett skikkelig gjennom bilen.

DSC04236.jpg

Jeg er svært fornøyd  :mrgreen:

Den er bedre enn jeg hadde turt å håpe på.

Karrosseri og interiør er strøkent.

Motoren går fint med bra oljetrykk og fin driftstemperatur.

Ingen ulyder og presis (!) girkasse.

Samme styrefølese som MX-en.

Bilen ble momset inn og fraktet til Grûnerløkka

Norge var beriket med en ny liten raring fra Italia  :) .

Erik

P.S. Hvis noen vil lese mere om MX5/Miata-ene mine så er det bare å trykke på lenkene i signaturen

Jeg flytter etter hvert Montecarlo-tråden hit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye pent! Måtte lese gjennom historien til Beverly og jeg da. Likte MX5ene dine veldig godt...

Så hyggelig  :)

Hvis du leser hele Rudolf tråden, så er du barsk (den er lang ....)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fornuftig bil

Nå får det være nok av sånne ufornuftige tosetere ......

Endelig har jeg funnet en "ordentlig" bil med plass til fire personer (?)

Baksete, fire dører og 7ookg på ballongdekkene.

Slå den !

Dessuten hadde jeg jo ikke noe Engelsk og heller ingen med rattet på feil side.

Denne Donald-bilen står nå å i Vaksdal ved Bergen og venter på frakt til Oslo.

36_196050479_xl.jpg

Austin Seven A30 1954 modell.

Med sine 800cm3 yter den berømte Austin A-motoren 28Hk.

Bilen gjør unna 0-100 på ca.46 sekunder (hvis den greier å komme opp i hundre).

4-A30_4DR5356.jpg

Siden den er dobbel veteran (60 år gammel), og bruker 0.7l på mila, så blir vel ikke driftskostnadene så store.

Så er det bare å håpe at den ikke "eeegentlig" ser sånn ut under den blanke lakken:

1-2008-6-4_A30LRWeb-Large.jpg

Jeg tror nok ikke dette er bilen jeg kommer til å bruke mest på Rudskogen, men muligheten er jo der ....

5-5082049478_ceecc6713d_o.jpg

Da er det bare å rydde plass i garasjen   ::)  og vente på vidunderet.

3-Austin20A30201.jpg

Er det noen som vet om det finnes klubb eller register for Austin i Norge ?

Noen som har tips om rimelig frakt fra Vaksdal til Oslo av denne lille rakkeren ?

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

De fleste bilfraktere går tomme fra Bergen til Drammen , jeg har brukt de før til veldig hyggelige priser.

mvh Chris

Høres bra ut.

Vet ikke om det er egen klubb for bare Austin, men her er det en forening for engelsk-entusiaster:

http://swcweb.net/Default.aspx?alias=swcweb.net/albion&

Se der ja  :)

De har jeg ikke sett på min søking.

Takk til begge for gode tips.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: Flotte biler du omgir deg med?

Jeg har brukt Cato på Calinord for MC frakt flere ganger. Han er på vei med en MC for meg til Bergen nå (via Østfold).

Han er i Bergen på onsdag, med henger som tar 2 biler. Vet ikke hva han skal ha på hengeren eller hvor han drar, men en kjøttbolle burde det gå an å klemme på plass ;D ;D

Cato 00 47 414 23 728

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: Flotte biler du omgir deg med?

Jeg har brukt Cato på Calinord for MC frakt flere ganger. Han er på vei med en MC for meg til Bergen nå (via Østfold).

Han er i Bergen på onsdag, med henger som tar 2 biler. Vet ikke hva han skal ha på hengeren eller hvor han drar, men en kjøttbolle burde det gå an å klemme på plass ;D ;D

Cato 00 47 414 23 728

Han skulle dessverre ikke ha med seg henger allikevel.

Men tusen takk for supert tips  :)

Jeg har fått ordnet annen transport og "James" er nok hjemme i garasjen før helgen.

Klar for frakt:

Austinforfra.jpg

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se hva jeg fant på Skedsmokorset i ettermiddag !

1-DSC04417.jpg

Men en Miata som følgebil tok jeg sjansen på å kjøre James (som bilen nå heter) over Gjelleråsen hjem til garasjen.

3-DSC04419.jpg

Siden Lucas, mørkets fyrste, har vært involvert i det elektriske så var det ikke mye som virket av sånne derre strømgreier.

Men hva gjør vel det når motoren går som ei kule  ;D

Så vips, var bilen på plass og klar for grundig gjennomgang i helgen.

4-DSC04423.jpg

Blir vel en tråd om James også, på ett eller annet egnet forum.

Å sånn går nu dagan .....

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig! Utrolig lesning :)

Har også hatt biler med Lucas. Det virker... av og til eller aldri. Men det er en del av sjarmen dette med DC kontra AC.

Forutsigbarhet er jo kjedelig ;D

Hilsen en med x-er som gamle engelske Caprier og svenske amazoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bertil har blitt Norsk Statsborger

...... men helt enkelt var det ikke.

Bertils møte med Statens Vegvesen var ikke helt uten problemer.

Vegvesenet er skeptiske og mistenksomme til alt som kommer fra det store utlandet (og det gjør jo gjerne biler  ::)).

Bertil har vært gjennom en stor restaurering for en del år tilbake (derfor er den rustfri og strøken).

Under restaureringen ble det konstatert at opprinnelig rammenummer var uleselig.

Derfor fikk bilen tildelt nytt nasjonalt rammenummer av myndighetene i Ungarn.

Dette er grundig dokumentert og redegjort for i brev på Tysk fra registreringsmyndighetene i Budapest.

Bilen har vognkort ( i plast med Hologram ) og dokumenter i henhold til EU-regler og bestemmelser.

Alle dokumentene viser til det nye rammenummeret som er tydelig preget inn i bilen.

Motornummer og andre kjennetegn stemmer også overens med dokumentene.

I tillegg er bilen godkjent som veterankjøretøy av TÛV i Tyskland.

Også dette med dokumenter som viser til det nye rammenummeret.

Hvis man taster inn det nye rammenummeret i diverse VIN-verktøy på Internett får man følgende opplysninger:

Nummeret er et nasjonalt rammenummer som er tildelt av Vegmyndighetene i Budapest, Ungarn.

For Statens Vegvesen var ikke dette bra nok.

De hevdet at det nye rammenummeret var "ikkeeksisterende"  :o

Jeg hadde som eier plikt til å bevise bilens identitet.

Hva gjør man da ?

Man skriver brev.

Mange brev.

Man ringer.

Mange telefonsamtaler.

Slikt tar tid.

Mange uker/måneder.

I dag fikk jeg dette brevet i posten:

1-Austin013.jpg

Når Vegvesenet korrigerer sine blundere, så kaller de det:

"oppdatering av vedtak".

Jeg vant !

Så mandag blir det ny tur til Tollbua, denne gang for å betale engangsavgift.

Kjennemerker fra Lakselv, ligger og venter på Trafikkstasjonen.

Bertil har ikke bare blitt Norsk.

Han har blitt Finnmarking.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med skilt på en flott bil, godt jobbet.

Det jeg reagerer på er at du med vitende og vilje drar en Finnmarking i hus.

Med tanke på at det florerer med klamydia der oppe kan det være lurt å passe litt på i garasjen fremover, for hva hadde ikke vært verre enn at denne Bertil hadde besudlet flotte Bev og sørget for at smitten brer seg også på sørligere breddegrader?

Just my 2 cents.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med skilt på en flott bil, godt jobbet.

Det jeg reagerer på er at du med vitende og vilje drar en Finnmarking i hus.

Med tanke på at det florerer med klamydia der oppe kan det være lurt å passe litt på i garasjen fremover, for hva hadde ikke vært verre enn at denne Bertil hadde besudlet flotte Bev og sørget for at smitten brer seg også på sørligere breddegrader?

Just my 2 cents.

Fillern !

Det hadde jeg ikke tenkt på.

Jeg har flyttet Beverly til en annen garasje.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt med små biler.

1-DSC04472.jpg

Spesielt når de får plass på tvers i garasjen  ;D

Ellers har vår nye statsborger vært ute å prøvd seg litt i snøen i helgen.

1-DSC04483.jpg

Det var veldig artig !

Bertil er morsom på snøføre.

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med skilt! Men 1465ccm? Det hørtes ikke helt riktig ut. Hvor kommer det tallet fra? Hvis ikke det er gjort noe veldig rart med den skal det være 1498ccm. Men så lenge du har fått stempelet er det vel ikke verdt å gjøre noe med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med skilt! Men 1465ccm? Det hørtes ikke helt riktig ut. Hvor kommer det tallet fra? Hvis ikke det er gjort noe veldig rart med den skal det være 1498ccm. Men så lenge du har fått stempelet er det vel ikke verdt å gjøre noe med.

Biltilsynet har gjort nøye beregninger av hvor mye koks som har lagt seg i motoren i løpet av de siste 35 år.

Ca. 1ccm/år gir denne reduksjonen i sylindervolum.

Noe må de jo drive med de også .....

;)

Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...