Gå til innhold
Landmann

Flåklypa Grand Prix og Alfa Romeo

Anbefalte innlegg

Pinnekjøtt, lutefisk, ribbe, akevitt, delfiakake og ...... Og Flåklypa Grann Prikks så klart  ;D

Bil nummer 3 – kjøres av italienske Ruffino Gassolini (populært kalt djevelen fra Torino). Bilen er sennepsgul med hvit underdel og på førerdøra står det "Bertone Carabo". Blant kjennere skal dette være en konseptbil fra Alfa Romeo, designet av Bertone tidlig på 70-tallet.

I filmen har gutta til Ivo Caprino satt på startnummer 3 og fjernet motordekselet. Motoren er flyttet opp så den er synlig og det er laget hekkspoiler av motordekslet. (Kilde: Jan Tore Kopperud og Autofil.no)

Mer om denne konseptbilen http://no.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Carabo

Herlige jul!

Gidder noen å laste opp bildet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Unge Caprino så skal vist en av bilene i løpet ha opptak av en Alfa Romeo mtp. lyd. Usikker hvilken. Fantastisk film, og FGP er jul for meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge Unge Caprino så skal vist en av bilene i løpet ha opptak av en Alfa Romeo mtp. lyd. Usikker hvilken. Fantastisk film, og FGP er jul for meg!

Takk for bilde :)

Dette fant jeg mht Alfa-lyd http://cuoresportivo.no/index.php?topic=384.0

Jeg glemte svaret:

\outl0\strokewidth0 \strokec2

\

`64 Giulia Sprint GT 1600 Farge: Bluette. \

Det stemmer at Alfacenteret var inne i bildet, for denne bertonen ble formidlet fra Martinuzzi av Jon Atle. Hadde ikke Rasmusson tilhold i n\'e6rheten av Carl Berners plass p\'e5 den tiden?\

\

Svein\

}

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, folkens. Jeg intervjuet Jacob Trier, som sto for lyddesignen i Flåklypa Grand Prix, i 2008 (såvidt jeg husker).  Ifølge ham var lyden i Il Tempo Gigante satt sammen av

- Alfa Romeo Montreal uten luftfilter. Opptakene ble gjort opp og ned Sollihøgda.

- Cessna 4-syl flymotor med to pluggledninger nappet ut. Dette lager den ujevne tomgangs-lyden.

- En påhengsmotor i et oljefat

- Hellikopterrotor

Dopplereffekten ble til med pinner på brett med sandpapir.

Vennlig hilsen

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott tilbakemelding Freitag :)

-ettersom vi har kilden(e) og innholdet i lyden: hvem var eier av Montreal'en?

(Og hvorfor ble Montreal valgt?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Det er lenge siden det nevnte telefonintervjuet, og det er endel detaljer som er borte fra hukommelsen. Det jeg husker er det jeg nevnte ovenfor. Husker spesielt at jeg ble litt skuffet over at han sa det var en Montreal; jeg hadde håpet det var en 4c nordmotor, da jeg hadde en 1750 GTV på den tiden. Idag liker jeg det bedre, hehe.

Såvidt jeg vet lever Jacob Trier i beste velgående. Han ble veldig glad og entusiastisk da jeg ringte ham, og snakker nok villig vekk om de tekniske detaljene rundt lyddesignen av ITG.  Hadde vært fint å fått etablert fakta en gang for alle, da mine notater  er long gone...

H

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.........

Såvidt jeg vet lever Jacob Trier i beste velgående. Han ble veldig glad og entusiastisk da jeg ringte ham, og snakker nok villig vekk om de tekniske detaljene rundt lyddesignen av ITG.  Hadde vært fint å fått etablert fakta en gang for alle, da mine notater  er long gone...

H

Kunne man tørre å be deg kontakte Jacob Trier påny - ettersom du intervjuet ham tidligere. Du kan jo markedsføre spørsmålet med at godt voksne Alfist'er sitter og ser på Flåklypa Grand Prix i juletid - og har satt seg noenlunde inn i både bilvalg og motorlyder - så interessen er fortsatt oppegående 38 år etter fødsel på lerretet.

Det interessante ville være:

1. Hvorfor Montreal (og hvilke forberedelser gjorde man før man fant ut at "der, der har vi lyden")?

2. Hvorfor Sollihøgda?

3. Hvem var eier?

4. Filmen ble jo solgt til flere land: Fikk de forespørsler om lyden fra andre?

5. Finnes det noen bilder av denne bilen - og bilder av lydopptakene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
:) har du kontaktinfo å formidle (send gjerne pm så bevarer vi hans "anonymitet") - så kan jeg ta de nødvendige etterforskningsskritt :) Det hadde jo vært artig å fullføre denne saken; dermed blir cuoresportivo.no kilden til framtidig informasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...