Gå til innhold
centocelle

Maserati Biturbo 422

Anbefalte innlegg

Har fått bilen opp på bukk for å begynne på første del av "jobben". Som dere ser, er bakhjulet skeivt. Trenger  komplett Høyre arm med 5-bolt spindel, ser det ut som

post-33875-14779345725461_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel det som allerede er forsøkt gjort, med lite hell. Tror jeg skal være forsiktig med å kappe og sveise mere, men, har forhåpentligvis allerede fått kloa i ei ny bru :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoi, blei kaldt her nå :) Ingen snø, så tok bilen ut i dag, og jammen har ikke varmeapparatet takket for seg. Det svir riktig i kinnene i minus 15 uten varmeapparat. Alle indikatorer på aircondition displayet virker topp dem, en kan fint regulere hvor en vil ha friskluft osv. Bare det at jeg gjerne vil ha 25 grader når det står 25 grader, og ikke minus 10 ugh. Forrige eier mener det er fritt for gass på anlegget. Høres det plausibelt ut? Eller skal jeg kjøpe ekstra pledd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke gass for å få varme. Har du sjekket at det ikke er for tynn frostvæske? Hvis vifta går og du ikke ser antydning til varme på ruta så kommer det ikke varmtvann fra motoren, og da ville jeg parkert bilen til problemet er funnet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostaten indikerer normal varme, og motorvifta slår seg på i rett øyeblikk, så det burde vel tilsi normal sirkulasjon? Har liten tro på at motoren ikke får vannet den skal ha, da hadde den knelt for lenge siden, den har kjørt lenge i minusgrader med dette problemet. Ringte tidligere eier igjen i dag, og han fortalte meg at den "bruker" å slå seg av og på, uten at han har klart å lokalisere problemet. For egen del, sluttet den å virke, da jeg skiftet dynamo på bilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg går ut fra at du har digital styring av varmeanlegget.

Da er det en motorstyrt kran (lånt fra VAG delelageret) like ovenfor passasjerens venstre fot.

Hvis ikke registeret har frosset så er det gjerne denne krana. Det er jo en Flokevogn del. ;-)

Prøv å finne ut om klaffene for regulering av luftåpningene virker. Disse er styrt av undertrykk som igjen er fordelt av solenoider.

Om denne reguleringen ikke virker, lytt etter lyden fra disse solenoidene når du kobler om luftstrømmen.

Kan du ikke høre dem så sjekk sikringer.

Den gamle styringen (med knapper fra en gammel salmesykkel) har bare en wire fra varmekontrollen til krana.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt siste måneden på å få orden på servoen, som har hatt en liten lekkasje en stund. Det viste seg at det var ei sprekk i ene nippelen. Morfaren min har hatt meg i sveiselære siste perioden, så vi tok den ut sammen, og prøvde litt finsveising på delen (vanskelig å finne reservedel, prøvde i Italia og England uten hell). Satte den på plass i dag, med mekaniker tilstede, og jammen funker det :) Har sjekket litt rundt forhistorien til denne bilen, og det virker som om den har noen deler fra en 424. Om det er noen som kjenner til denne bilen, mottas gjerne litt historikk med takk :) Den er jo faktisk usedvanlig fin innvendig, sorte elektriske lærseter, ikke ei skramme i det hele tatt, men altså noen 424 deler hehe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestemte meg ganske tidlig i vinter for å holde denne innendørs med mindre det var helt topp vintervær utendørs :) Den står i en garasje noen kilometer unna, men skal få ordnet noen bilder over helga jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det :) Joda, er alltid morsomt når unggutta kommer i styla VAG og skal forbi...Men, jeg lurer på én ting, de som kjenner Biturboen; Inne over hvert hjørne av frontruta fremme, så er det en sensor av en eller annen type. Ser litt ut som en liten mikrofon. Noen som vet hva det er for noe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mikrofonene er høyst sannsynlig glassensorer. Disse registrerer slag mot vinduet (før glassruta knuses) - og alarmen avgir tre skarpe støt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, tror ikke det er det. Sensorene (den sida som virker logisk sensorene sitter på, andre sida er bare plast, men her er det et sånn mikrofondeksel/filter) vender innover mot bilen. Bakenden er mot ruta. Kan det være noen slags sammenheng med Aircondition-anlegget? (lurer siden airconditionen ikke virker, og tenkte det muligens kunne være disse som er defekte. Det er gass i slangen). Det er forøvrig tyverisikring i bilen, en sånn sak som kutter bensintilførselen, men står ingenting i manualen om alarm. Står forøvrig ingenting der om hva disse sensorene er for noe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo være en mikrofon til gammelt opplegg til handsfree også, jeg husker fattern hadde sånne løse han dyttet over alt i alle firmabilene på 90-tallet..Ellers har jeg ingen bedre forslag enn de over..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...