Gå til innhold
Det er planlagt vedlikehold og oppdatering av forumet de neste dagene. Dette kan resultere i treghet eller korte perioder med utilgjengelighet. Vi beklager på forhånd ulempene dette måtte medføre. ×
Abarthnorway

Fiat 128 Panorama

Anbefalte innlegg

Denne bilen skal nå etter planen bli min følgesvenn og bruksbil i noen år etter at 127 forsvant til Vestfold.

Ny 1300 motor er under bygging, med bittelitt mere komp, mikroskopisk mere kam og 11 cc ekstra volum. Lett bearbeidet topp med Supersprint 4-2-1 og doble liggende Solex gir forhåpentligvis noe mere dreiemoment en gang neste år.

Understellsmessig tenkte jeg å bytte foringer rund baut samt styreledd/bærearmer....og finne på et eller annet med demper/fjærer fra Fiatfamilien.

DSC_9211.jpg

IMG_0355.jpg

Veivparti nå balansert, renset og satt inn nye plugger.

IMG_0354.jpg

Blokk og "nye" overdim stempler blir hentet til uka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer!

Jeg kan love deg mange trivelige timer bak rattet i denne. Jeg hadde en slik fra 1984 til 1996, modifisert med 128 sl topp m forgasser og eksos. Orig utveksling gjorde den lynkjapp på grønt lys. Ofret til staten for kr 6000 i 1996

olavs128.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk at det bevares slike ikoner... Gleder meg til å følge prosessen videre.

Begynner å få en plan - har bestilt endel deler, og håper å ha alt som skal til i hus innen jul. Bilen er ikke "pen" nok til å tas vare på som orginal - så det får bli litt lett hotrodding av denne:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått begynt bygging av motor.

DSC_9261.jpg

Borret, honet, lakket blokk

byggesett.jpg

Ritmo 1299 stempel 86,4, balanserte stempler/råder, nye rådebolter, lager og ringer - LEGO for voksne;-)

Clipsverktoslashy1.jpg

Clips2.jpg

clipsaction.jpg

Smidig lite Fiatverktøy for innsetting av krysspinneklips - har en tendens til å fly rundt hele verkstedet ved bruk av små skrutrekkere......

Veivlager.jpg

Nye lager

ringer.jpg

Ringene sjekket og alle 8 øvre ringer innenfor specs

bensinpumpeoljeadaptor.jpg

Skal sette på elektrisk bensinpumpe så blokker den mekansike, har planer om oljekjøler - får se hva som skjer...

IMG_0817.jpg

Påbegynt forbrenningskammer rundt innsugsventil

IMG_0818.jpg

Frisket opp innsugskanaler

IMG_0819.jpg

Tar en god del fra sidene rett før ventilsetet, som også skal utvides på innersiden

Morsomt, liker disse småtassene;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan ligger det an her da Remi ?? :)

Remi har vært travelt opptatt med å lage topp til Viper'n, og dessuten har han åpna ei matsjappe til, så denne har han ikkje hatt tid til  ;D ;D

Skal du til tigerstaden må du innom her: www.trancher.no  ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaha - joda det har skjedd litt!

Jævlig hektisk sommer!!

Bilen er sveiset opp under frontruta..... Det hang ting mest sammen av gammel vane og gaffa....

Topp, bunn, manifold og forgasser er klart - men ikke satt sammen. Alu bunnpanne  fra x1/9 på plass, passende oljepumpe på vei, funderer på kamaksel.....har 1300 - Ritmo 85s og en 280' lett kvass profil fra CatCams - dette blir bybil arbeidsbil = må beholde bunndraget.

Har fått tak i nye forstillingsdeler bl.a Yugo Florida bærearmer som er 10mm lengre = forbedret camber.

Ellers skal bilen opp til standard høyde med nye Sachs dempere rund baut og litt bedre foringer rundt omkring..... Må finne "normalen" før modsene begynner:-)

Skal legge ut litt bilder om litt - 1. garasjetur  siden slutten av juli neste uke!!

Gleder meg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

WARNING:

MÅ ellers få advare mot å kjøpe deler av BOJAN aka Stoleraceshop aka 128zfa fra Kroatia.

Betalte en anstendig sum penger oktober 2013 for et lass deler som tross i purringer på mail, tlf og SMS ikke har kommet - kun en jevn strøm med fete løgner om at ting er på vei etc.

Beware!!

Det finnes andre og bedre leverandører......heldigvis.

Så var det sagt:-)

Mvh Remi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan ligger det an her da Remi ?? :)

Remi har vært travelt opptatt med å lage topp til Viper'n, og dessuten har han åpna ei matsjappe til, så denne har han ikkje hatt tid til  ;D ;D

Skal du til tigerstaden må du innom her: www.trancher.no  ;)

Har hatt gleden av å prøve ut trancher og kan ANBEFALES på det sterkeste!! Meget bra mat!!

Thomas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedelig opplevelse Remi.

Har handlet selv 2-3 ganger hos 128zfa og dette gikk smertefritt. Kjøpte bare småting hos han og brukte ikke en formue heldigvis.

Men greit å få vite allikevel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IMG_0828.jpg

Fått renset opp toppen klart - rundt 30 mm ved inngang til innsugsport - matchet til manifold - og ned til 27 mm på det smaleste. Eksoskanal 29 mm hele veien

Bittelitt større enn orginalt - egentlig bare rensket litt opp.

IMG_0832.jpg

Innsugskanal. Forbrenningskammer noe "slitent" av bl.a for høy komp i tidligere motor.... dette har tært i aluminiumen spesielt rundt eksosventilseter sylinder 4...

Donormotor hadde 80 mm pakning på 86 mm sylinder, kraftig skimmet topp - så kraftig at jeg selv etter å ha slipt ventilseter og utvidet forrbrenningskammeret nå har rundt 10.8:1......ok for meg egentlig:-)

Blokk og topp slipt rett men minimalt, men smal toppakning og stempler med marginalt høyere komphøyde bidrar litt også.

unnamed-1.jpg

Bronsjestyringer til Twincam innstallert - 4 mm kortere enn til 128, så det bittelille som gikk inn i kanalene slipte jeg rett av - massevis av støtte til ventilene fremdeles;-)

Ventilsetene utvidet noe innvendig. Fra 27-28 mm på eksos og fra 30-32 på innsugssiden. (Ventiler 31/36)

Ferdigport.jpg

Her er ventilsetet slipt til, og det øvre kuttet går litt ut i aluminiumen. Får ryddet litt opp i gravingen rundt setene sånn, og det skader heller ikke for luftflowen på vei inn.

image-10.jpg

Justerbart kamdrev

image-9.jpg

Endte opp med en snill kam med rundt 280 grader, 2.5 mm på øvre dødpunkt og 10.5 løft. Relativt skarp i akselerasjonen dog, så håper på godt moment og kvikk motor med denne.

image-8.jpg

Ventiler på øvre dødpunkt

image-6.jpg

Blokk med brukte 1299 Ritmostempler og gjenbrukte 12mm topplokssbolter.....litt budsjett får det være.

image-5.jpg

Topp montert

image-1.jpg

Fra matching av manifold til topp - får forhåpentligvis puste noe bedre med doble liggende, enn med enkel Weber og 24mm venturi:-)!

image.jpg

Ganske rett innsugskanal nå

759fc0e4-44ad-4cf8-8ecb-cf55e8552626.jpg

Også får man jo matche inn og ut.... her et ekte Supersprint 128 grenrør.

Begynner å glede meg:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid inspirerende å se på arbeidet ditt!

Lurer på et par ting... Hviken korning har du på sandpapiret i sluttfasen og bruker du det samme på innsug- og eksos-siden?

Måler du cc i forbrenningskammerene etter at du har bearbeidet de, at de er like store mener jeg. Polerer du de til slutt eller er det bare tull

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid inspirerende å se på arbeidet ditt!

Lurer på et par ting... Hviken korning har du på sandpapiret i sluttfasen og bruker du det samme på innsug- og eksos-siden?

Måler du cc i forbrenningskammerene etter at du har bearbeidet de, at de er like store mener jeg. Polerer du de til slutt eller er det bare tull

Sikkert i ferd med å bli gammel - men jeg blåser egentlig i kosmetikk/finish.

Rent og ryddig derimot har jeg blitt nøyere med etterhvert.

Først fres - så 40 bånd for jevne flater/kurver- litt finish med 80 bånd + for hånd - samme overalt.

Generell form, ventilseter, ventiler, vinkler samt kontaktpunkter er jeg veldig nøye med. Forbrenningskamrene blir målt med olje helt til slutt.(husk plugg - hihi!!) Somregel temmelig like hvis man har jobbet systematisk i kamrene og med ventiler og seter.

Vurderer ofte mitt arbeid mot hvor likt shimsingen blir mellom innsugsventilene og mellom eksosventilene.....

Ganske fornøyd med denne faktisk, selv om toppen i utganspunktet var ganske "smadret".... Blir nok grei- utrolig hva som går:-)

Trangeste punktet for luften å passere er mellom ventil og ventilsete mesteparten av tiden = viktigste punkt!!!

Det er hvertfall min teori....

Polering/korning tror jeg nok hører hjemme i noen klasser over den ligaen jeg opererer i....tror ikke det spiller noen særlig rolle for en hobbybygge.

Lykke til med 903.!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...