Gå til innhold
1750spider

Fiat 600 Multipla 1958 restaurering

Anbefalte innlegg

Nå som Duettoen begynner å gjøre meg arbeidsledig har jeg så smått begynt med mitt nye prosjekt.

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=35423.0

En 1958 Fiat 600 Multipla skal komme seg på veien igjen. Det er modellen hvor alle setene kan legges ned til en dobbeltseng for camping og det er plass til 5 personer. Denne bilen har stått i mange år, mest ute og litt inne de siste årene. Det er en del rust i gulv, hjulbuer og kanaler. Godt prosjekt for sveisetrening tenkte jeg. En kul detalj er at det fulgte med original Abarth 600 eksos med dokumentasjon. Skal oppgradere motor til Abarth spec tenkte jeg, leiter etter en 1050 motor fra en A112 som skal passe godt inn her. Men det er en god stund før jeg trenger å tenke på motor og montering av deler igjen.

Til nå har jeg fått sveiset et stativ med hjul til bilen og begynt demontering av interiør.

Planen nå er:

* Demontere hele bilen

* Sandblåse og sodablåse den rein for lakk/rust

* Grunne hele bilen i epoxy primer (PPG DP40)

* Kutte ut rusta plater

* Begynne å sveise inn nytt og friskt metall

Er veldig åpen for tips på denne jobben. Evt. om du sitter på noen deler/kontakter til noen som muligens har noen deler (motor, girkasse..).

Har lagt ved noen bilder som viser status per i dag.

post-47920-14779342558607_thumb.jpg

post-47920-14779342558952_thumb.jpg

post-47920-1477934255928_thumb.jpg

post-47920-14779342559612_thumb.jpg

post-47920-1477934255993_thumb.jpg

post-47920-14779342560247_thumb.jpg

post-47920-14779342560961_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en del leiting har jeg funnet en forhanlder i Nederland som har bra utvalg av deler og rimelig gode priser. På Gulvpaneler ble det 1/3 av prisen enn andre steder jeg fant.

http://www.fiat500ricambi.com/fiat600

Så nå er det paneler på vei i posten etterhvert så spare jeg masse tid i plateforming.

Jeg har også fått bestilt fargekart som viser 50- og 60-tallsfargene som Fiat brukte. Har kontaktet Fiat ang. orginalfargene, men sånt hadde ikke de arkiv av slik som Alfa Romeo har. Tipper jeg går for Azure Gray og Ivory når den tid kommer (viktig å tenke fremoer:).

Begynner sveising om et par uker tenker jeg.

post-47920-14779343449431_thumb.jpg

post-47920-14779343453463_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, denne var solgt ny i Norge så vidt jeg har dokumentasjon på. Den var registrert på en "Ingrid... kontordame og grossist" på Flisa i Hedmark :) skiltene ble levert inn i 81 og den har stått siden.

Sveisedeler ble sendt fra Nederland i dag, så det blir muligens en litt myk start på denne jobben neste helg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått kommet igang med jobben. Har fått nye gulv foran og bak samt hjulbue bak. Gulvene som var i bilen er ganske så gjennomrustet.

Jeg tar dørene først. Demonterer de helt og sliper de ned til metall før det blir epoxy, filler og lakk. Dørene skal isoleres på innsiden med Silentcoat.

Jeg mangler to aluminiumslister på bilen. Har ikke klart å finne hvor jeg kan få tak i nye så jeg vurderer å sveise igjen festehullene og bare lakkere den med en pinstripe i midten. Ser at dette er gjort på denne bilen og det ser jo ganske så bra ut:

http://www.sportscarshop.com/1959-fiat-multipla/

post-47920-14779344712302_thumb.jpg

post-47920-14779344712634_thumb.jpg

post-47920-14779344712964_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går seint fremover her. Men driver å planlegger interiøret. Laget noen skisser og sydde en liten test av noen rester jeg hadde liggende. Ser for meg cognac skinn med innfelt cord. Ikke noe som på noen måte kom originalt, men har sett noe lignende på andre biler fra denne perioden. Cordfløyel er jo skikkelig 60 tallet også da.. :) Er litt for kjedelig slik interiøret er originalt synes jeg.

post-47920-14779344974516_thumb.jpg

post-47920-14779344974898_thumb.jpg

post-47920-1477934497523_thumb.jpg

post-47920-14779344975512_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får sån lyst på denne bilen!!

Har lenge hatt et postkort av denne bilen hengendes men i litt andre farger.

Ser veldig lovende ut de skissene og prøvene.

All those who believe in telekinetics, raise my hand now!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide med en liten oppdatering. Nå er jeg snart ferdig med å slipe ned og preppe alle fire dørene for lakkering. Skal gjøre dørene helt ferdig før jeg tar andre deler.

Legger ut en del bilder. Prosessen er:

* Slipe ned til bart metall.

* Sveise igjen hull til list (blir pinstripe på bilen isteden for alu lister rundt..)

* Sveise evt. rust, bla i vinduskarmen på bakdørene

* Rette bunkler som lar seg rette

* Grunne med epoxy (PG DP40)

* Sparkle det som jeg ikke fikk rettet

* Grunne med epoxy

* Legge godt lag med polyesterfyller

* Slipe med 400 papir og guidecoat

* Våtslipe med 800 papir

Den venstre front-døra var i dårlig fatning så jeg fikk ta i en fra California. Shippet den til en kamerat i New York og hentet den der for noen uker siden. Ikke så lett å få tak i en god multipla dør fra 50-tallet..

Har å legge fyller og siste lag med epoxy på frontdørene før jeg er klar for lakkering nå. Tenker å gjøre klart setene for lakkering før jeg legger farge på de og dørene.

post-47920-14779345862757_thumb.jpg

post-47920-14779345863481_thumb.jpg

post-47920-14779345864096_thumb.jpg

post-47920-14779345864729_thumb.jpg

post-47920-1477934586534_thumb.jpg

post-47920-14779345865925_thumb.jpg

post-47920-14779345866459_thumb.jpg

post-47920-1477934586698_thumb.jpg

post-47920-14779345867244_thumb.jpg

post-47920-14779345867531_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg sveiser igjen festehull for lister i døra (og annen sveis for den slags skyld) så slipes dette ned med lamellrondell. Blir veldig fine sviser av dette, husker ikke hvor jeg så dette tipset men det funker bra.

post-47920-14779345870523_thumb.jpg

post-47920-14779345870766_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som dørene begynner å bli klare må jeg planlegge videre jobb. Etter jeg har tatt sofaene så er det kanaler og hjulbuer som står for tur. Jeg har åpnet den ene forskjermen, det er jo antydning til rust der :)

Har fått laget en mal fra en litt helere multipla. Brukte dette til å massere en platebit til å passe. Litt småjustering igjen før den kuttes til og sveises på plass.

Men, hva gjør jeg med rusten? Det som er i innerskjermen er greit. Dette kan jeg få slipt bort. Det går et firkantrør på tvers under bilen. Dette er rustet innvendig hele veien. Ikke noe mulighet for å komme til og enten sandblåse eller slipe.

Håper noen med litt mer erfaring har noen gode forslag til hva skal jeg gjøre der?

post-47920-1477934592165_thumb.jpg

post-47920-1477934592192_thumb.jpg

post-47920-1477934592217_thumb.jpg

post-47920-14779345922436_thumb.jpg

post-47920-14779345922687_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det 4kant røret ditt  ser ut, men er de 4kantet og punktet på plass hadde jeg målt det nøye og fått noen til å brekke en lik en og så sveist inn den, det er ihverfall min erfaring.

mvh Chris

Nå som dørene begynner å bli klare må jeg planlegge videre jobb. Etter jeg har tatt sofaene så er det kanaler og hjulbuer som står for tur. Jeg har åpnet den ene forskjermen, det er jo antydning til rust der :)

Har fått laget en mal fra en litt helere multipla. Brukte dette til å massere en platebit til å passe. Litt småjustering igjen før den kuttes til og sveises på plass.

Men, hva gjør jeg med rusten? Det som er i innerskjermen er greit. Dette kan jeg få slipt bort. Det går et firkantrør på tvers under bilen. Dette er rustet innvendig hele veien. Ikke noe mulighet for å komme til og enten sandblåse eller slipe.

Håper noen med litt mer erfaring har noen gode forslag til hva skal jeg gjøre der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chris,

å bytte hele konstruksjonen under blir en veldig stor jobb, så det blir nok ikke aktuelt.

Hva med type rustkonverter/por 15 og voks i etterkant? Tenker mest på å få stoppet videre rust. Bilen kommer jo kun til å bli kjørt på sommeren og lagres innendørs i fremtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kommet litt videre. Fått lagt på fyller på frontdørene, slipt og våtslipt de med 800 papir. Så nå er dørene klare for lakk.

Har demontert begge sofaene og begynt å få bort rust og gammel maling. Skal lakkere "sofaene" sammen med dørene så jeg kan få lagret de ferdig montert og restaurert før jeg begynner på kanaler, gulv og hjulbuer.

post-47920-14779346192068_thumb.jpg

post-47920-14779346192451_thumb.jpg

post-47920-1477934619284_thumb.jpg

post-47920-14779346193195_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen bilder av frontsetet. Er litt jobb her og mye gammel innmat som må byttes ut. Gummien er produsert av Pirelli for de som lurte på det. Kommet ned til bart metall på frontsofaen så den er nå klart for epoxy.

post-47920-14779346193532_thumb.jpg

post-47920-147793461939_thumb.jpg

post-47920-14779346198409_thumb.jpg

post-47920-14779346198775_thumb.jpg

post-47920-14779346199122_thumb.jpg

post-47920-14779346199455_thumb.jpg

post-47920-14779346223882_thumb.jpg

post-47920-14779346224257_thumb.jpg

post-47920-14779346224496_thumb.jpg

post-47920-14779346224759_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...