Gå til innhold
panzhar

Alfa 75 EVOLUZIONE

Anbefalte innlegg

Denne bilen kom meg i hende under mildt sagt uortodokse omstendigheter. Jeg var og så på bilen i helgen, men ville tenke meg om da den hadde litt småplukk som jeg ville sjekke omfanget av. Egentlig ville jeg ha en integrale, bertone eller GTV6, men bestemte meg at jeg ville se på denne med tanke på at kjøreegenskapene skulle være nokså vasse samt at den har god plass til hele familien.

Etter helgen snakket jeg med kollegaene mine og fortalte at jeg hadde sett på bil, men var i tenkeboksen. En del av kollegaene mine har fått med seg at jeg har sett på italiener uten å ha kjøpt noe, så da tok 2 kloke(?) hoder og rottet seg sammen og la en plan. En ene av disse karene skulle til Stord på mandag for å kontrollere rally-cross biler så han ringte og avtalte med selger at han skulle komme med ferjen fra OS så skulle de se på bilen. Da utspiller følgende situasjon seg :D

De ser over og prøver bilen og forstår hva jeg ser i den. Sjekker den høyt og lavt og finner den til å være i god stand med unntak av småfikset. Ferjen kommer og de gir et bud som selger kan godta under tvil etter å ha gått rundt bilen et par runder. Avtalen blir inngått og kjøper 1 sier: "Eg ville ittje hatt an". Kjøper 2 "Ittje eg heller" ;D Selgeren ble etter sigende lang i maska. Da gutta på tur prøver å finne et sted med dekning for nettbank kommer en 77 Celica rullende forbi. Han aner at dette er noe spesielt og sier han synes dette var en fin bil og lurer på hva det er. Kjøper 1 kommer da med "E ittje heilt sikker. Har nettopp kjøpt an. Ville mye heller hatt din". En noe betuttet celica eier ruller så rolig videre.

Så kommer jeg på jobb tirsdag og sitter på med en annen intetanende kollega. Der ser jeg en nokså iøyefallende bil parkert på tvers ved hovedinngangen. Tanke 1. "Har noe andre kjøpt den bilen? Nei ikke mulig". Tanke 2. "Ugler i mosen. Prank? Ja disse gutta er troende til det. Da var lista lagt og jeg måtte jo ha den da ;D Slik ble jeg EVO eier...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, fin historie. gratulerer :)

Har lurt litt på hvem som valgte de røde trillebårhjulene, og attpåtil festet de midt under bilen, men ellers er den jo helt rå.  8)

SZ felger kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Felgene ser egentlig ikke så verst ut de i virkeligheten. Gir bilen et 80-talls stuk. Dessuten er de i magnesium og det trekker jo opp...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg har spurt før, men er de stolene orginalt til EVO'en?  Regner med du har fått prøvekjørt den litt nå, er det en artig bil å kjøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setene kommer fra en TS special edition og er meget gode. Bilen er som en WTCC for gata stivt og kompromistløs. Men setene og dekkene gir nok komfort for vanlig veistandard. Etter det jeg har sett på andre poster har den nå en T3/T4 hybridturbo som begynner å livne til rundt 2500 og sparker fra etter 3K. Motoren skulle ut i fra Mats sin erfaring(leste på posten hans om rett effekttap) med Pålly motorsport sin rulle gi 185-190 hk alt etter hvilke hestekraft antall som stemmer. Har hørt både 162 og 168 på hjulene. Så det er krefter nok(for mitt bruk iallfall)  ;D Det som er litt spesielt er at under 3000 rpm er den ganske så snill faktisk. Og siden drivverk og turbo må varmes fint opp så kjører jeg meget pent ;)

Når dette er varmt derimot og motoren får trykk endrer bilen helt karakter og gir inntrykk at her er det bare å gi på så mye en tørr egentlig. Kontakt med vei, styrefølelse og alt blir skarpere jo hardere bilen kjøres.

Definitivt en kompromissløs kjøremaskin. Fattigmanns F40 vil jeg kalle det ;D

Planen nå er å luke ut noen småfeil og bytte bremser bak. Så må den EU kodkjennes i mai. Så blir det nok en lakkering og etterhvert kanskje noen andre felger(gull farget helst)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med knalltøff bil! Her har du jo alt man kan ønske seg!

Jeg får se om ikke jeg kan svinge innom en dag det passer hvis jer befinner meg nord for Tjensvollkrysset ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en film en gang av denne,når eg var å rokket rundt våler på ett gatebiltreff.

Litt artig,for eg fikk en tlf seint en lørdagskveld fra noen som var på gatebil. De mente eg måtte vise disse cossie gutta hva Alfa var for noe,så eg heiv meg i bilen etter tillatelse fra øverste hold.

Gikk vell ganske radigt bort,stod ihvertfall klar kl 0600 i porten og spurte fint når de åpnet om eg fikk komme inn å kjøre,det var fullt men fikk komme til :)

Det endte ihvertfall med svartflagg,aldri kjørt på bane før og ingen kjøre kurs eller noe sånt. Her var det bare å hive seg utpå fikk eg beskjed om,de skjekket ikke bilen en gang,bare såg over att det ikke var noen løse deler inni :o

Men var vist ikke lov å kjøre forbi over alt ;D Og eg fikk en cossie til å snurre :)

Tok og fyr i isolasjonen i torpedoveggen da.

Så kan skrive under på att det er en bil med høy morrofaktor,som ble brukt som den skulle :)

Gratulerer med en kul bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...