Gå til innhold
Landmann

Erfaringer med ultralydvasker? "Erfart!"

Anbefalte innlegg

- etter å ha snakket med en mc-kjenning og planlagt rens av forgassere så dreide diskusjonen seg over til ultralydvasker og "må-ha-denne". Derfor spør jeg forumet: Har dere erfaring med ultralydvaskere og hva anbefales som f.eks. http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Ultralydvasker-70-W-191541/

Det jeg skal bruke dette til er rens av forgasserdyser, rens av hele forgasserhus og rens av bremsekalipre. Så en beholder på 2.5 litere rekker i størrelse. Og så er det et viktig poeng at dette skal være passelig billig. Jeg vet at www.gasolin.no har, men jeg synes det var noe dyrt.

Endret av Landmann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testa dette til å rense veldig skittene deler til en gammel snøfres motor og må si jeg var imponert. Det blir rent. Har ikke erfaring med den du linker til, men http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Ultralydvasker-191542/ . Men det er nok bare størrelsen som er forskjell. Og jeg vil nok tro at 2.5l er litt lite for moderne kalipre. Det ser du nok selv hvis du stikker på biltema og ser på den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testa dette til å rense veldig skittene deler til en gammel snøfres motor og må si jeg var imponert. Det blir rent. Har ikke erfaring med den du linker til, men http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Ultralydvasker-191542/ . Men det er nok bare størrelsen som er forskjell. Og jeg vil nok tro at 2.5l er litt lite for moderne kalipre. Det ser du nok selv hvis du stikker på biltema og ser på den.

Tankkapasiteten på Biltemas er 250 x 150 x 80 mm, så en demontert kalipper skulle gå.

En pm dunket ned i postkassa - og det viser seg at Biltemas er en eldre versjon på 70w, nyere versjon har 160w.

Ja - jeg så denne. Men det krever nok en god del bruk/utleie for å svare seg økonomisk. Du vet; de Alfa'ene jeg kjøper koster jo halve prisen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Tankkapasiteten på Biltemas er 250 x 150 x 80 mm, så en demontert kalipper skulle gå."

Nei f... 80 mm - det dekker jo ingenting ... hmm  ::)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok litt grunnt ja. Men kan jo snu de da :) Som sagt, den på 10L er enkel i bruk og ikke alt for dyr. Og får plass til det meste. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok litt grunnt ja. Men kan jo snu de da :) Som sagt, den på 10L er enkel i bruk og ikke alt for dyr. Og får plass til det meste. :)

Ja, jeg ser at 10 literen nok er mer praktisk.

Litt søk på nettet og jeg ser at flere på ulike fora tipser om å bruke glasskrukker for både å spare rensevæske samt å slippe renhold av karet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg ikke testa. Men hvis du bestemmer deg for den, og ikke bor så altfor langt unna Vestfold, så kommer jeg gjerne innom en tur og leier litt vasketid til våren når jeg skal bytte klosser forran :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er bestilling gjort .... fra en våpenforhandler(!) og det til halve prisen av det andre skal ha. Jeg tør ikke legge ut link før jeg ser svart på hvitt hva sluttsummen blir.

Det er helt sykt at man ikke har vært klar over dette tidligere! Her har jeg renset forgassere og dyser med bremserens og q-tips i timesvis - og renblåst kanaler med trykkluft til etterfølgende tinitus. Men nu snart skal det blive andre bøllebuller. Og til 17. mai skal kjærringas søljer skinne på no'time  ;D

(Kjøpte to par Dell'orto'er for en stund tilbake! Kunne kjøpt et annet par, som var "ultralydrenset", men til nesten doble prisen!! Det var kar som visste å tjene inn grunkene ....haha.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt søk på nettet og jeg ser at flere på ulike fora tipser om å bruke glasskrukker for både å spare rensevæske samt å slippe renhold av karet.

Dette gjør vi alltid på jobben, delene som skal renses legges i aceton, sprit eller fettløser i et passelig stort glass som så settes i ultralydbadet som er fylt med vann opp til glassets bunn eller litt over. Trenger derfor ikke nødvendigvis så stort kar så lenge man kan "utvide" i høyden (det visste du kanskje).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette gjør vi alltid på jobben, delene som skal renses legges i aceton, sprit eller fettløser i et passelig stort glass som så settes i ultralydbadet som er fylt med vann opp til glassets bunn eller litt over. Trenger derfor ikke nødvendigvis så stort kar så lenge man kan "utvide" i høyden (det visste du kanskje).

Nix, det var jeg ikke klar over - genialt å utvide i høyden. Takk for tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen erfaringer å melde her?

Det står en biltema 70w og putrer (høyfrekvent) på kjøkkenet nå med en Weber IDF oppi. :)

Har prøvd litt forskjellig i karet, men ikke sitronsyre som mange foreslår.. vanskelig å få fatt på på en søndag.

Disse var innsauset i olje, så det tar noen omganger før sakene løsner, men gud bedre så rent det blir! thumbs up!

Hva vasker dere i? zalo og vann(+varme) ser ut til å funke greit, prøver nå med vanlig avfettningsvæske også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før/etter. Litt igjen i toppen av den, fikk ikke hele nedi samtidig og brukt litt mindre tid på toppdelen.

Det tar litt tid, men med tiden løsner ALT, også inni krokene man vanligvis ikke får renset med verktøy. 

:)

post-164-14779340356536_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda - dette fungerer veldig bra  :) (skruer, muttere, dyser, forgasserdeler. nettingfiltre på bensinhaner m.m.)

Ettersom jeg er en gnier så ble det denne http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27567954

Her er bruksanvisningen: http://www.lymanproducts.com/lyman/ultrasonics/pdf/TS-2500Instr.pdf

Jeg har ikke  forsket meg fram til optimal "rensevæske", men jeg har brukt:

- bare zalo (grønn og gul) i varmt vann

- sitronsyre i varmt vann (sitronsyre kjøpt fra krydderhyllene på Prix)

- sitronsyre, zalo og varmt vann  :)

- avfettingsvæske i varmt vann

- jif  :) i varmt vann

Jeg har ikke prøvd kaustisk soda eller klinkerrens ennå, men kanskje en dag ...

- og alt fungerer. Jeg bruker syltetøyglass ned i karet for slik å slippe å rengjøre karet.

Jeg må trykke 2 - 3 ganger på knappen (makstiden er 8 minutter på den jeg kjøpte), men det blir rent.

Uten å være den store tekniker, så skulle jeg vel kanskje tro at det er et fett hvilken man kjøper (innmaten er muligens lik hos alle): det handler om akustisk kavitasjon  ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med injektorer? Jeg ser bruken for en masse ting jeg tidligere gnikket og gnikket på til jeg fikk vebler på hendene. En injektor er jo noe som åpner en elektromagnetventil, er det ikke? Klarer den ultralyden ? Jeg vet jo at man kan få renset dem profesjonelt - det er kanskje ultralyd det ?

Det er jo foreslått å rense elektronikk også - så jeg går utifra at det skal gå.

Kanskje man kan vaske PCB'n etter å ha loddet opp neste MegaSquirt...... :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går sikkert bra å rense injectorene utvendig med ultralyd. Men det er jo vanligvis innvendig de trenger en rens. Da må de spyles gjennom med rensemiddel under trykk. Det gjør til gjengjeld underverker.

Ikke rens kretskort i ultralyd!

Flusset fjerner du med FLU400DB. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=80-802-20&toc=0 Det er det beste jeg har funnet. Ikke la deg lure av lukten, det er ikke et sitrusprodukt selv om det lukter slik.

Ultralyd tar ikke korrosjon, men de gjør bra grunnarbeide før du bruker andre midler for å fjerne den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, tenkte at utlralyden fortplantet seg i væsken og kom til innvendig i innjektorene også.

Da kan jeg like gjerne levere dem.

Tenkte selvfølgelig ikke på at det sitter en del komponenter på kortet når jeg vasker det..... og de tåler jo neppe å bade.....  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gjør nok de komponentene du finner på et Megasquirt kort. Jeg ville vært mer bekymret for mekaninsk påkjenning. Spesiellt bonding wires i IC kretsene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mht innsprøytingsdyser så har jeg tidligere brukt bremsevæske på sprayboks samt "klikk"-koblet de til batteri og på den måten kjørt væske gjennom med noe trykk samtidig som stemplene åpnes og lukkes.

På youtube fant jeg denne der kisen har dysene hengende i karet samtidig som stemplene åpnes med strøm.

Cleaning BOSCH motronic fuel injectors with ultrasonic

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...